يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 5 May 2024
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : 1097
۱۳/۸/۱۳۹۱يکصد و سي نفر از طلّاب حوزۀ علميۀ اصفهان در شب عيدالله‌الاکبر، عيد سعيد غدير، به دست مرجع عاليقدر حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري«مدّظلّه‌العالي»، معمّم شدند.
بيانات آیت الله مظاهری در جشن عمّامه‌گذاري يکصد و سي نفر از طلّاب حوزۀ علميۀ اصفهان
حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري در اين آيين با شکوه، ضمن تبريک فرارسيدن عيد سعيد غدير، ملبّس شدن به لباس فاخر روحانيّت را شأن بزرگي براي طلّاب علوم ديني دانسته و تأکيد کردند: عمّامه، نشان طلبگي و معرّف سربازان حضرت ولي‌ّعصر«اروحنافداه» در جامعه است و طلّاب عزيزي که معمّم مي‌شوند، بايد شکرگزار اين توفيق و نعمت بزرگ الهي و قدردان لطف امام زمان«اروحنافداه» باشند.

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري ضمن بيان توصيه‌هايي اخلاقي خطاب به روحانيّون و طلّابي که تازه معمّم مي‌شوند، به تبيين شرايط مهمّي براي تلبّس طلّاب به لباس روحانيّت پرداخته و خاطرنشان کردند: تلاش و کوشش وافر علمي، رعايت تقواي الهي، خودسازي و تهذيب نفس، خلوص نيّت و رعايت دقيق نظم، از جمله شرايط معمّم شدن طلّاب هستند و طلّاب عزيزي که معمّم مي‌شوند، به جهت مسئوليّت سنگيني که در امر تبليغ، ارشاد و هدايت مردم دارند، بايد بيش از گذشته ملتزم به شرايط و لوازم روحانيّت باشند.

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري با اشاره به اينکه تشيّع از حيث منابع علوم ديني مستغني است، افزودند: بحمدالله سه درياي بي‌پايان، در سه بخش دين که عبارتند از اعتقادات، اخلاق و احکام، از سوي ائمّۀاطهار«سلام‌الله‌عليهم» در دسترس حوزه‌هاي علميّه و طلّاب گرانقدر است و روحانيّون عزيز لازم است علاوه بر تلاش درسي طبق برنامۀ حوزه‌ها، با مراجعه به منابع علوم ديني، بر فروعات ديني تسلّط يابند تا بتوانند به خوبي به تبليغ دين و ترويج تشيّع بپردازند.

ايشان در اين‌باره افزودند: پاسخ‌گويي طلّاب و روحانيّون به شبهات رنگارنگ و ايستادگي در برابر شبهه‌افکني مخالفان که در دانشگاه‌ها و در جامعه به صورت روزافزون شايع شده است، انس با مفاهيم بلند قرآن کريم و روايات اهل‌بيت«سلام‌الله‌عليهم» و آشنايي و تسلّط آنان بر اعتقادات، احکام و اخلاق دين را مي‌طلبد.

ايشان ادامه دادند: طلّاب عزيز و روحانيّون بايد از پرداختن به امور بيهوده نظير تماشاي فيلم و تلويزيون، پرهيز جدي داشته باشند و روزانه بيش از ده ساعت از وقت خود را صرف مطالعه، تحقيق و تلاش مستمرّ علمي کنند.

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري، رعايت تقوا را براي روحانيّون ضروري دانسته و اضافه‌کردند: تخلّق به اخلاق الهي، مهم‌ترين عامل ثمربخشي علم‌اندوزي و تعليم و تعلّم طلّاب است، چراکه تأثير تبليغ وابسته به عمل نيکوي مبلّغ مي‌باشد و از اين جهت امام صادق«سلام‌الله‌عليه» فرمودند: مردم را با غير زبان خود، يعني با عمل صالح، به دين دعوت کنيد.

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري با اشاره از خطرات ناشي از کمرنگ شدن تقوا در بين طلّاب علوم ديني افزودند: اگر طلبه، متّقي نباشد، علم او براي او وزر و وبال مي‌شود و ناگهان يک جرقّۀ انحرافي، او را به سقوط و تباهي مي‌کشاند که سقوط او، انحراف و فساد جامعه را در پي خواهد داشت.

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري، خودسازي و تهذيب نفس را براي همۀ افراد و به خصوص براي روحانيّون امري واجب دانسته و اظهار داشتند: از نظر قرآن کريم، کسي رستگار است که بتواند درخت رذالت را از دل خود برکند و درخت فضائل حسنۀ اخلاقي را به جاي آن بنشاند و خودش و ديگران را از ثمرات خصائل نيکوي انساني و اخلاقي بهره‌مند سازد.

ايشان با تأکيد براينکه «خودسازي بايد در رأس امور طلّاب و روحانيّون باشد»، خاطرنشان ساختند: وجود يک صفت رذيله نظير حسادت در دل انسان، براي سقوط و شقاوت او کافي است و متأسّفانه همۀ دردسرها و معضلات، از ناحيۀ کم‌کاري در ريشه‌کن کردن صفات رذيله سرچشمه مي‌گيرد.

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري در ادامۀ بيانات خود، بر ضرورت تقويت روحيّۀ اخلاص تأکيد کرده و افزودند: ارزش همۀ اعمال انسان وابسته به ميزان خلوص نيّت است و اعمال بدون اخلاص، حتّي اگر به ظاهر بسيار بزرگ جلوه کند، هيچ ارزش و فايده‌اي نخواهد داشت.

ايشان در اين زمينه يادآور شدند: اهميّت خلوص نيّت به قدري است که براساس برخي روايات، اعمال پر ارزش و با اهميّتي نظير جنگيدن در خطّ مقدّم جبهه، خدمت به خلق خدا و نيز تعليم و تعلّم نيز اگر براي رضاي خداوند نباشد، هيچ ارزشي ندارد و چنانچه همراه با ريا و تظاهر باشد، مستوجب عذاب و عقاب خواهد بود.

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري از نظم به عنوان يکي از مهم‌ترين عوامل موفقيّت همۀ علماء و دانشمندان بزرگ ياد کرده و ضمن بازگويي شرح حال برخي از بزرگان موفق که از مصاديق افراد منظّم بوده‌اند، تصريح کردند: مراعات نظم به طرز چشم‌گيري انسان را در پيشبرد اهداف متعالي ياري کرده و شخصيّت اجتماعي او را ارتقاء مي‌بخشد؛ از اين‌‌رو رعايت نظم و پرهيز از هرگونه بي‌نظمي براي همگان به خصوص براي روحانيّون امري لازم و ضروري است.
https://tabeshekosar.ir/vdci.3azct1auybc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما