دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 6 May 2024
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب : 10908
حضرت آیت‌الله سبحانی با تأکید بر این‌که در رشته‌های تخصصی باید توان خود را دید و نیازهای جامعه را مشاهده کرد،‌ گفت: بنده با گسترش معتدل رشته‌های تخصصی در حوزه موافق هستم.
تاکید آیت الله سبحانی بر لزوم توجه به مراکز تخصصی و حل مشکلات آنها
به گزارش خبرنگار خبرگزار رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در اجلاسیه اساتید رشته‌های تخصصی حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد،‌ با گرامیداشت ۱۴ خرداد سالروز وفات امام خمینی(ره)، گفت: مقدار زیادی از آثار ما مربوط به فداکاری‌های امام خمینی(ره) است.

وی در پاسخ به این سؤال که تخصص یک مسأله فکری و انسانی یا مسأله‌ای جبری و زمانی است، ابراز کرد: آنچه از آیات قرآن به دست می‌آید این است که مسأله تخصص یک مسأله فطری و انسانی است.

این مرجع تقلید با بیان این‌که خداوند افراد را با استعدادهای گوناگون خلق کرده است، اظهار داشت:‌ اگر افراد استعداد واحدی داشتند زندگی از بین می‌رفت؛ خداوند افراد جامعه را با استعدادهای گوناگون خلق کرده تا هر کدام از دیگری بهره بگیرند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با اشاره به این‌که مسأله تخصص در حوزه بیست سال است که به وجود آمده است، افزود: این مسأله از فطرت انسانی الهام گرفته است؛ مدیران آن زمان حوزه نیاز به رشته‌های تخصصی در حوزه را احساس کردند.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) با بیان این‌که در ابتدا دو رشته کلام و تفسیر به صورت تخصصی در حوزه تصویب شد، ابراز کرد: اما امروز زمان ثابت کرده که باید رشته‌های دیگری نیز اضافه شود.

مبلغ باید جامعه شناس باشد

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به اهمیت مسأله تبلیغ، گفت:‌ مبلغ امروز باید جامعه شناس باشد؛ هر کسی که اهل مطالعه باشد هیچ‌گاه منبرش کهنه نمی‌شود.

این مرجع تقلید با بیان این‌که جامعه پیوسته در حال حرکت است، اظهار کرد: تبلیغ رشته مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود و در این زمینه حجت‌الاسلام نبوی در معاونت تبلیغ حوزه فعالیت‌های خوبی داشته که باید مورد حمایت بیشتر مرکز مدیریت قرار گیرد.

وی با تأکید بر این‌که در رشته‌های تخصصی باید توان خود را دید و نیازهای جامعه را مشاهده کرد،‌ افزود: بنده با گسترش معتدل رشته‌های تخصصی در حوزه موافق هستم.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به اهمیت مسأله مهدویت، گفت: مسأله مهدویت ارتباط با تورات، انجیل، تاریخ ائمه(ع) و خلفا دارد؛ مهدویت ریشه در تاریخ دارد و هزار سال است مهدویت برای یک مشت افراد شیاد دست آویز شده است امروز هم دجال بصره به دنبال همین مسأله است و از خارج نیز به او کمک می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان این‌که وهابیت دشمن فعلی و در صف مقدم قرار دارد، اظهار کرد: امروز وهابیت با پول کافی به میدان آمده و جمعیت‌هایی از اهل سنت نوعی آمادگی برای پذیرش این مکتب دارند و می‌خواهند جهان را وهابی به تمام معنا کنند.

بلندگوی مسجد الحرام در اختیار وهابیت است

وی با اشاره به این‌که بلندگوی مسجدالحرام در اختیار وهابیت قرار دارد، ابراز داشت: با یک فراخوان علیه سوریه از شصت و چند کشور آمدند، ‌از این رو باید عده‌ای به خوبی آنها را بشناسند و در برابر افکار و اعتقادات آنها باستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که کتاب‌های کلامی از غرب به زبان ما ترجمه می‌شود، گفت: امروز وظیفه ما است که مسائل معرفتی معاصر را ترویج کنیم.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) با تأکید بر این‌که مسائل کلامی از سوی حوزه باید تعمیق شود، افزود: امروز کلام حوزه باید قطب در جهان شود و همه به سراغ آن بیایند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که شورای مدیریت باید امکانات بیشتری را در اختیار مراکز تخصصی قرار دهد تا عمق بیشتری پیدا کنند،‌ افزود: شورای مدیریت باید به مراکز تخصصی ارج بنهد و مشکلات آنها را حل کند.

وی با اشاره به اهمیت تفسیر قرآن در حوزه علمیه، گفت:‌ مباحث تفسیری و مراکز تخصصی تفسیر باید از عمق بیشتری در حوزه برخوردار باشند.
https://tabeshekosar.ir/vdch6wnz.23nvvdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما