جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : 10615
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که یاران امام حسین(ع) اعتراف داشتند که اگر ۷۰ بار کشته و زنده شوند باز هم برای شهادت در رکاب آن حضرت آماده اند گفت: خیلی‌ها طاقت یک سیلی‌ خوردن، توهین و فحش شنیدن را هم ندارند و در مواجهه با کوچک ترین مشکلی معلوم نیست دیگر این راه را ادامه بدهند.
آیت الله مصباح یزدی:خیلی‌ها حاضر به سیلی خوردن در راه اهل بیت نیستند
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه امام خمینی(ره) شب گذشته در حسینیه امام خمینی(ره) محبت اهل بیت(ع) را واجب و لازمه محبت الهی دانست و اظهار داشت: حتی اگر خداوند متعال محبت تام خودش را به کسی عطا کند باز جای محبت اهل بیت(ع) را نمی گیرد؛ محبت الهی بدون محبت اهل بیت(ع) چیز کاملی نیست.

وی با اشاره به روایتی در این زمینه افزود: شخصی از رسول اکرم(ص) پرسید آیا بهشت قیمتی دارد که انسان بتواند بپردازد و آن را بخرد؟ حضرت فرمود بله، قیمت اصلی بهشت توحید و گفتن لااله الاالله است به شرط آن که بنده صالحی باشد و از روی اخلاص این جمله را بگوید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: آن فرد منظور از اخلاص را در این روایت از پیامبر(ص) پرسید و حضرت پاسخ فرمودند اخلاص به دو چیز است اول این که به هر آنچه به خاطر آن از جانب خدا مبعوث شده‌ام عمل کنید و دوم حب اهل بیت(ع)؛ حضرت در ادامه روایت نیز در پاسخ به پرسش دیگر آن فرد محبت اهل بیت(ع) را قیمت اعظم بهشت دانست.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در بیان درجات میزان محبت نسبت به ائمه اطهار(ع) گفت: در برخی روایات محبان اهل بیت(ع) سه دسته شده اند؛ امام سجاد(ع) می فرماید بهشت و جهنم هر یک دارای سه طبقه هستند، اعلی درجه بهشت برای کسانی است که هم در دل نسبت به ما محبت دارند و هم در زبان آن را اظهار می کنند و هم با عملشان در راه ما فداکاری می کنند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: درجه و جایگاه متوسط بهشت از آن کسانی که در دل اهل بیت(ع) را دوست دارند و با زبان نیز از آنها دفاع می کنند اما در عمل کمبود دارند؛ درجه سوم بهشت کسانی هستند که واقعا ائمه اطهار(ع) را دوست دارند اما همت این را ندارند که برای آنها فداکاری کنند و حتی به زبان نیز حاضر به دفاع و بحث در این مورد نیستند.

وی در تقسیم بندی اهل جهنم بر این اساس، گفت: پایین ترین درجه جهنم جایگاه کسانی است که در دل دشمن اهل بیت(ع) هستند به زبان نیز بدگویی ایشان را می کنند و با اعمال خود نیز علیه آنها کار می کنند، اینها دردرک اسفل‌اند؛ در قسمت میانی جهنم کسانی که دشمنی دارند، آن را اظهار می کنند اما برای اهل بیت(ع) شمشیر نمی کشند؛ عده دیگر تنها در دل دشمن ائمه اطهار(ع) هستند اما این دشمنی را ترویج نمی کنند.

مراتب اجر محبت نسبت به امیرالمؤمنین

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری به بیان روایتی از پیامبر(ص) در این زمینه پرداخت و ابراز داشت: حضرت خطاب به امیرالمؤمنین(ع) فرمود محبت داشتن به تو مانند قرائت قل هوالله احد است؛ هرکس محبت تو را صرفا در قلب داشته باشد مانند این است که ثلث ثواب بندگان خدا را برده است و کسی که در دل و زبان ابراز کند دو سوم و کسی که افزون بر اینها تا پای جان نیز برای تو فداکاری کند ثواب تمام کارهای خوب را خواهد داشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیان روایاتی که اشاره به ابتلای محبان اهل بیت(ع) به بلا و سختی دارد، گفت: پیامبر(ص) خطاب به اباذر فرمود اگر واقعا ما را دوست داری زرهی برای محافظت از خودت فراهم کن؛ امیرالمؤمنین(ع) نیز می فرماید کسی که ما را دوست بدارد سرعت حرکت فقر به سوی او از سرعت سیل خروشانی که از بالای قله‌ به سمت دشت سرازیر می شود بیشتر است.

چرا محبان اهل بیت باید به بلا و گرفتاری دچار شوند؟

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پاسخ به این پرسش که چرا محبان ائمه اطهار(ع) به بلاهای مختلف و‌ فقر دچار می شوند، اظهار داشت: این مسأله ریشه در اصل امتحان الهی دارد؛ قرآن با مفاهیم و واژه‌های مختلف می فرماید که این امتحانات استثناء پذیر نیست و همه دچار آن می شوند«الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا».

آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر این که واژه امتحان در مورد خداوند نیاز به تفسیر دارد، گفت: بسیاری از تعابیری که در مورد خداوند به کار می رود با معنای رایج کمی متفاوت است؛ ما معمولا برای رفع جهل خود دیگران را امتحان می کنیم اما امتحان الهی به این معنا نیست؛ اینها تعابیری است که موجب فهم بیشتر ما نسبت به آن موضوع می شود.

وی در پاسخ به این که خدا با وجود علم نامتنهای خود چرا بندگانش را مورد امتحان قرار می دهد؟ بیان داشت: امتحانات خداوند برای این است که شرایطی را فراهم کند که هرکس آنچه در دل دارد و استعدادهایش را بروز دهد؛ جهان آفرینش برای رشد جسمی و معنوی بشر خلق شده است؛ در معنویات نیز هرکس می خواهد به جایی برسد باید خودش تلاش کند تا در قیامت هیچ کس حجتی بر خدا نداشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که هرکس متناسب با توانایی‌هایش امتحان می شود، گفت: مسلما امتحانات شاگردان کلاس اول آسان‌تر از سال‌های بالاتر است و هرکس می خواهد این سیر علمی را طی کند مرتب باید مورد امتحانات سخت‌تری قرار بگیرد تا رشد و پیشرفت داشته باشد.

محبان واقعی در مواجهه با بلاها خم به ابرو نمی آورند

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: اگر کمال فوق العاده‌ای وجود داشته باشد که با هیچ کمالی قابل مقایسه نباشد، برای دست یابی به آن باید مدعیان سخت‌ترین آزمون‌ها را بدهند؛ محبت اهل بیت(ع) کیمیایی است که مدعیان آن باید امتحان شوند تا معلوم شود تا چه اندازه حاضرند در راه محبوب سختی‌ها و مشکلات را تحمل کنند.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: بهترین محبان کسانی هستند که در برابر بلاها نه تنها خم به ابرو نمی آورد حتی شاد و خشنودند از این که توانسته‌اند در راه خدا و اهل بیت(ع) فداکاری کنند و سختی‌ها را به جان بخرند؛‌ محبت اهل بیت(ع) موهبتی است که به هرکس و به آسانی نمی دهند بلکه فرد باید استعداد آن را کسب کند.

آیت الله مصباح یزدی اصحاب امام حسین(ع) را نمونه‌ای از محبان واقعی برشمرد و گفت: سیدالشهدا(ع) این جمله آنها را تصدیق کرد که می گفتند اگر ۷۰ بار کشته و زنده شویم باز برای شهادت در رکاب شما حاضریم؛ خیلی‌ها طاقت یک سیلی‌ خوردن، توهین و فحش شنیدن را هم ندارند و در مواجهه با کوچک ترین مشکلی معلوم نیست دیگر این راه را ادامه بدهند.

وی ادامه داد: مدعیان محبت اهل بیت(ع) باید مراحلی را طی کنند و در هر مرحله آزمونی بدهند؛ بلا‌ها و دشواری‌های این راه زمینه رشد بیشتر را برای این افراد فراهم می کند؛ فداکاری در راه اهل بیت(ع) لطف الهی را شامل فرد می کند تا با کمک خداوند بتواند از این امتحانات سربلند بیرون بیاید.
https://tabeshekosar.ir/vdccpeqs.2bqxs8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما