جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 17 May 2024
پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۵۱
کد مطلب : 10268
یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه کسانی اهل تفسیر هستند که اهل تدبر باشند، گفت: کسی که به قرآن اقتدا می‌کند و قرآن امام او شد، باید نفوذ ناپذیر باشد.
به گزارش خبرنگار مهر در قم، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در دهمین همایش مفسران و اساتید قرآن که شامگاه چهارشنبه در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، گفت: امیدوارم تا این فعالیت شما پرچمداران تفسیر مورد رضای خداوند قرار بگیرد.

وی خطاب به مجمع عالی تفسیر گفت: شما جماعتی را تشکیل داده‌اید که امام آین جماعت قرآن کریم است.

ویژگی‌های یک انسان با تقوا

استاد عالی حوزه با اشاره به اینکه هر گروهی بالاخره یک اسوه و امامی دارند، عنوان کرد: امیرالمؤمنین(ع) که خود قرآن ناطق است در مدح مردان باتقوا فرموده است: مرد باتقوا کسی است که هویت خود را به پیشگاه قرآن بسپارد، رهبری قرآن را بپذیرد و او را امام خود قرار داده و به او اقتدا کند.

وی به فعالان قرآنی، اساتید و مفسران اظهار کرد: شما این کتاب را به عنوان امام خود قرار داده‌اید و بدانید پیروان واقعی قرآن در فراز و نشیب‌ها، همچنان پیرو باقی می‌مانند.

آیت الله جوادی آملی گفت: به کسی اقتدا کنید که به او اطمینان دارید و در رکوع و سجود او، شما نیز به رکوع و سجود بروید و نیز سخن نگفته و بگذارید تا او از طرف شما سخن گوید.

وی با بیان اینکه اجازه دهید امام به جای شما سخن بگوید، افزود: به سخنان امام خود گوش دهید و در آن به تدبر بنشینید و بدانید همان طوری که در نماز جماعت کسی در برابر امام جماعت سخن نمی‌گوید در تفسیر هم هیچکس در برابر قرآن حرفی نمی‌زند و باید در این وادی چشم، گوش، دست، پا و دیگر اعضا گوش باشند و بشنوند که آنگاه می‌توانند حرف قرآن را بازگو نمایند.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه امام جماعتی که قرآن باشد، خودش را معرفی کرده و گفته است: من کتابی هستم از نور، به حق، صدق و گذشته از این‌ها مصون از نفوذ پذیری و منزه از هر تقلب.

کتابی که حق باشد دو عنصر محوری دارد

وی کتابی که حق باشد را دارای دو عنصر محوری دانست که عبارتند از پروراندن محقق در بخش علم و پروراندن متحقق در بخش عمل و مفسری را که محقق علمی و متحقق عملی نباشد را کسانی خواند که به قرآن اقتدا نکرده اند.

آیت الله جوادی آملی گفت: اگر کسی مفسر شد باید گوهر ذاتش صادق باشد و در مقام خبر و گوهر ذات از گزارش و کذب خبری منزه باشد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه انسان نفوذ ناپذیر بر رقیب پیروز است، کتاب قرآن را نفوذ ناپذیر توصیف کرد و افزود: معنای عزت، نفوذ ناپذیری است و قرآن کریم دارای چنین عظمتی است که کسی نمی‌توان در آن دست ببرد.

این مرجع عالی قدر با بیان اینکه اگر کسی به قرآن اقتدا می‌کند باید نفوذ ناپذیر باشد، ادامه داد: نفوذ ناپذیری به معنای تقوا و عدالت نیست بلکه به این معنا است که هیچ گروهی نتواند در آن اثر کند و حرفش را به وسیله او به جامعه متنقل کند مانند امام خمینی(ره) که هیچ دسیسه‌ای مسیرش را عوض نکرد.

وی بار دیگر تأکید کرد: اگر می‌خواهید بفهمید قرآنی حرف می‌زنید، ببینید نفوذ ناپذیر هستید یا نه.

قرآن ما را به وحدت دعوت می‌کند

آیت الله جوادی آملی گفت: قرآنی را که ما به امامت برگزیدیم اگر جهانی و رحمت للعالمین شد چون جهانی فکر کرده و می‌کند و همین قرآن می‌فرماید: من آنقدر قوی هستم که هرگز حاضر نیستم هیچ جامعه‌ای با هم اختلاف داشته باشند این چنین کتابی ما را به وحدت دعوت می‌کند.

وی اظهار کرد: به ما توصیه شده است در این کتاب تدبر کنیم و کسی که اهل تدبر نباشد اهل تفسیر نیست و بدانید تنها مانع تدبر این است که دل انسان قفل می‌شود.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به دقت در خواندن نهج البلاغه گفت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند: مردان الهی کسانی هستند که وقتی با قرآن تماس می‌گیرند و در خدمت آن هستند باخبرند و می‌فهمند که قرآن آنها را به ابدیت دعوت می‌کند و این همان تدبیر است همچنین در جایی دیگر می‌فرمایند: مردان الهی نه تنها به دنبال بازی نمی‌روند بلکه هیچ بازی نمی‌تواند آنها را سرگرم کند.
https://tabeshekosar.ir/vdcg7x9q.ak9z34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما