جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 17 May 2024
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : 119075
گفتگوی رسانه تابش کوثر با دکترمهرداد ویسکرمی، نماینده مردم خرم آباد و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، پیرامون موانع و مشکلات، تدابیر اندیشیده شده، عوامل تصمیم گیرنده، ایمنی و واکسیناسیون دانش آموزان قبل از بازگشایی مدارس
گمان نمی کنم که تا پایانِ پاییز این امر محقق شود

به گزارش تابش کوثر، مهرداد ویسکرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیرامون سخنان ضد و نقیض در مورد بازگشایی مدارس، گفت: در مورد بازگشایی مدارس حرف و حدیث هایی از زمان شروع کرونا در میان بوده و هست. در این راستا آموزش و پرورش بارها اعلام کرده است که برای برگزاری حضوری کلاس ها مشکلی ندارد، البته این از دید آموزش و پرورش است به این معنی که آموزش و پرورش؛ نیروی انسانی، زیرساخت ها و مدارس، همه برای برگزاری کلاسِ درس به صورت حضوری فراهم است؛ کما اینکه این موضوع قبل از کرونا هم بوده و بنابراین، حرف و کار جدیدی نیست. آنچه مهم است این است که کرونا در این میان تعیین کننده است؛ یعنی ما باید ببینیم به فرضِ این که تمام شرایط و زمینه ها برای بازگشایی مدارس آماده باشد، آیا کرونا اجازه می‌دهد ما به سمت بازگشایی حضوری مدارس برویم؟
ویسکرمی با تکیه بر رشته تخصصی خود اذعان داشت: در این راستا یکسری نکات فنی پزشکی وجود دارد؛ مثل اینکه بیماری کرونا یک بیماری ویروسی است و بیماری ویروسی، خصوصیات خاص خودش را دارد و دیگری اینکه به هر حال با سرعت های مختلف دچار جهش می شود و شما لزوماً ایمنی که نسبت به تیپ قبلی ویروس پیدا می کنید، نسبت به این ویروس جدید جهش یافته ممکن است موثر نباشد. درصد ایمنی در افرادی که مبتلا به ویروس شدند در ویروس های مختلف یکسان نیست و کرونا از این جهات با همه ویروس هایی که تاکنون می‌شناختیم متفاوت بوده است.

اینجا جای گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای یا خیال پردازی های سیاسی نیست
نماینده خرم آباد در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: در جلسه ای که چند وقت پیش با حضور وزیر محترم بهداشت، سرپرست محترم وزارت آموزش و پرورش و وزیر محترم علوم برگزار شد، نمایندگان دیدگاه خودشان را بیان کردند؛ به نظر می رسد که جمع‌بندی کلی وزرا و نمایندگان این بود که بازگشایی مدارس بستگی به این دارد که ما چه موقع بتوانیم زنجیره ویروس کرونا را به صورتی قطع کنیم که مطمئن باشیم با رعایت پروتکل های بهداشتی ابتلای دانش‌آموزان و دانشجویان منتفی می‌شود و این منوط به دو چیز است: یکی واکسیناسیون و دوم رعایت پروتکل های بهداشتی که البته رعایت پروتکل های بهداشتی از واکسیناسیون اهمیت بالاتری دارد چون بحث واکسیناسیون هنوز در مرحله تحقیق است و مورد بعدی اینکه آیا ما می‌توانیم تا چند ماه آینده حدود ۱۲۰ میلیون دوز واکسن به مردم تزریق کنیم و بعد از واکسیناسیون آیا این ایمنی در سطح مطلوبی خواهد بود یا نه و یا اینکه مسائل جدیدی ممکن است بروز پیدا کند. به نظر می رسد همانطور که قبلا هم عرض کردم اینجا جای گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای یا خیال پردازی های سیاسی نیست، بلکه آنچه تعیین‌کننده است این است که همه باید بیایند پای کار و بسیج شوند تا واکسیناسیون کشور در اسرع وقت انجام شود و ما یک اطمینان پیدا کنیم که دانش‌آموزان ما در مدارس، در مسیر مدرسه، در ارتباط با همدیگر و حتی خانواده دچار مشکل نشوند، یعنی طوری شود که فضای حاکم بر جامعه فضای غلبه بر کرونا باشد و زنجیره انتقال کرونا یا خیلی ضعیف شده که با رعایت بهداشت مرتفع شود یا کلا قطع شود. البته من گمان نمی کنم که تا پایان پاییز این امر محقق شود. باید خوشبین باشیم به همان که وزیر بهداشت گفتند، که در دهه فجر ان شاءالله این زنجیره کرونا قطع شود.

همه کشور را با یک دید نباید ببینیم
وی ادامه داد: در عین حال پیشنهاد ما به وزرای محترم این بود که همه کشور را با یک دید نباید ببینیم؛ مثلاً در برخی نقاط کشور که جمعیت کمتر است و شرایط متفاوت تر است، مثل روستاها، می شود مدارس را به صورت حضوری برگزار کرد. نباید سیاه و سفید ببینیم بلکه هر منطقه، هر بخش و هر روستا باید جداگانه برنامه ریزی شود و لازمه‌اش آن است که از پایین به بالا برنامه‌ریزی شود؛ یعنی از استان ها شروع کنیم و با هماهنگی ستاد کرونای کشور، در مورد مدارس اقدام شود.

آموزش مجازی، آموزش مطلوبی نیست
این نماینده مجلس اظهار داشت: در مورد دانشگاهها که وزیر محترم علوم اعلام کرده اند تا پایان واکسیناسیون، آموزش در دانشگاه ها به صورت مجازی خواهد بود. در مورد آموزش و پرورش هم چون سن بچه ها کمتر است یک مقدار حساسیت بیشتر وجود دارد. البته همه می دانیم که آموزش مجازی، آموزش مطلوبی نیست؛ بلکه به اجبار ما آموزش مجازی را در کار آوردیم و شاید اگر کرونا نبود این کار را به این راحتی انجام نمی دادیم و البته مزایایی هم داشت؛ مانند استفاده دانشجویان مناطق محروم از اساتید کشوری که البته از طرفی آنهایی هم که مشکل داشتند، مشکلشان هنوز پابرجاست؛ نه خط ارتباطی و نه اینترنت دارند و گاهی تلویزیون و رادیو هم در دسترس آنها نیست و سخت است.

تصمیم نهایی با ستاد ملی کروناست
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان یادآور شد : این مسئله حکم واحدی ندارد و باید به شرایط آینده چشم دوخت. آنچه مسلم است یک عزم ملی و یک فرهنگ عمومی نیاز است که ویروس کرونا ریشه کن شود و در نهایت تصمیم نهایی با ستاد ملی کروناست که محور آن وزارت محترم بهداشت خواهد بود. ب/۱۱۰
https://tabeshekosar.ir/vdca0on6m49n6w1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما