پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 25 Apr 2024
شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : 45100
تهران بیشترین فرسودگی مدارس در کشور را دارد و این در حالیست که ساخت و ساز برج های تجاری و دولتی روز به روز بیشتر می شود و توجهی به زیر ساخت مدارس و بهبود کیفیت فضای آموزشی نمی شود.
تهران محروم‌ترین شهر کشور به لحاظ وضعیت مدارس

 

به گزارش تابش کوثر، آماری که از داخل و خارج از کشور در مورد حوادث بچه‌ها بخصوص در سطوح کودکستان و دبستان گزارش می‌شود موضوع را بی‌اندازه مهم و قابل توجه می‌سازد.

با وجود اینکه هر روز شاهد ساخته شدن مراکز تجاری بزرگ در پایتخت هستیم ولی خبری از نوسازی مدارس تهران بهگوش نمی‌رسد.

بافت‌های فرسوده مخاطرات زیادی را برای جان هم‌وطنانمان دارد همان‌طور که شاهد بودید ساختمان پلاسکو به دلیل عمر  بالای بنا و عدم رعایت نکات ایمنی جان تعدادی از مردم کشورمان را گرفت.

تهران بیشترین مدارس فرسوده کشور را دارد

مرتضی رئیسی معاون سابق عمرانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره اینکه ۳۰ درصد مدارس کشور تخریبی بوده و یا نیازمند مقاوم‌سازی هستند، اظهار داشت: مجموع ۳۰ درصد مدارس تخریبی کشور شامل ۱۶ میلیون متر مربع است که ۶۶ میلیونمتر مربع فضای تخریبی و ۱۰ میلیون متر مربع فضای نیازمند مقاوم سازی است.

رئیسی ادامه داد: بنابر آمار سال گذشته آموزش و پرورش شهر تهران، ۲۷۰۰ ساختمان مدرسه درسطح شهر تهران وجود دارد که برخی از آنها به صورت دو نوبته تشکیل شده و در نتیجه امکان استفاده از فضاهای آموزشی را بالا می برد.

به گفته وی شهر تهران بیشترین مدارس فرسوده را دارد و جمعیت دانش‌آموزی در مناطق مرکزی تراکم بالایی دارد.

سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با اشاره به بازید از مدارس سطح تهران افزود: در جریان این بازدیدها نقاط پرخطر در داخل و اطراف ۱۲۰۰ مرکز آموزشی شناسایی و نسبت به رفع یا درخواست برای رفع آن اقدام شده است.

اما صرفاً این فرسوده بودن مدارس کشور نیست که دانش‌آموزان را در معرض خطر جدی قرار داده است، موضوعآتش‌سوزی در مدارس مسئله‌ای است که هرچند وقت یک بار حادثه آفرین می‌شود.

 

آتش سوزی در مدارس ایران سابقه‌ای چند ساله دارد و تاکنون منجر به مرگ ده‌ها دانش آموز و معلم و سوختگی بیش از ۵۰دانش آموز از سال ۱۳۷۶ تا کنون شده است.
روایت‌ها درباره علل آتش سوزی در مدارس کشور متفاوت است اما آنچه که اکثر ناظران اجتماعی، رسانه‌ها و مسئولانآموزش و پرورش نسبت به آن توافق دارند، استفاده از بخاری نفتی و سیستم‌های گرمایشی غیر استاندارد در مدارس کشور  است.

 

آتش سوزی در مدرسه دخترانه انقلاب اسلامی پیرانشهر یکی از بزرگترین حوادث آتش سوزی در مدارس کشور بود که آن  هم به دلیل عدم رعایت استاندارد های فنی در مدارس کشور و استفاده از بخاری نفتی صورت گرفت که منجر به فوت یک دانش آموز، حال وخیم پنج دانش آموز و سوختگی ۲۲ دانش آموزان دیگر شد.همچنین یکی از تلخ ترین آنها حادثه مدرسه شین آباد در آذر ماه سال ۱۳۹۱ بود و منجر به سوختگی ۲۸ دانش‌آموز و فوت دو نفر از دانش آموزان گردید.

تا زمانی  که دنبال مدل اتومبیل هایمان باشیم چه انتظاری از مسئولان برای نوسازی مدارس داریم

 

دکتر سید حسینعلی مؤمنی دانش آموخته‌ی دوره‌ی تخصصی دکتری مدیریت استراتژیک و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگاری شهری تهران نیوز، با اشاره به اینکه اطراف برخی از مدارس با برج‌ها یا ساختمان‌های عریض و طویلی احاطه شدهبود که اکثر آنها مراکز تجاری و خرید بودند، گفت: چگونه برخی از ما و مسئولانمان به جای نوسازی و مدرنیزاسیون مدارس، اماکن آموزشی، و مترقی ساختن محتواهای آموزشی بیشتر در صدد افزودن مراکز خرید، فانتزی و مدرنیزاسیون اماکنی هستیم که به مصرف گرایی بیشتر دامن می زند.

وی با طرح این سؤال که آیا ما به عنوان پدر و مادر بیش و پیش از آنکه دغدغه‌ی آموزش فرزندانمان را داشته باشیم، در سودای بالا بردن مدل اتومبیل و یا تغییر دکوراسیون منازلمان نیستیم؟ خاطر نشان کرد: در صورت مثبت بودن پاسخ، دیگر چه انتظاری از مسئولانمان خواهیم داشت که به جای سرمایه گذاری در امور غیر ضرور (از توسعه‌ی مراکز خرید و مصرفی گرفته تا اختصاص تراکم شهری به برج‌های وحشی و بی‌روح)، به نوسازی مدارس، تجهیز امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی و پرورش خلاقیت کودکانی که پیشگامان توسعه هستند، بپردازند.
این مدرس دانشگاه اذعان کرد:  بر اساس اظهارات اکونومیست، هر دلاری که با هدف آموزش قبل از مدرسه هزینهمی‌شود، بین ۶ تا ١٧ دلار منفعت عمومی در پی خواهد داشت.

مؤمنی با اشاره به وقایع ساختمان پلاسکو یان کرد: یکی از وجوه این منفعت عمومی پرورش کودکانی است که در آینده در صورت پذیرش مسئولیت اگر انحراف و اهمالی در ارتباط با جان انسان‌ها مشاهده نمودند به صدور برگه‌ی اخطار و هشدار و دریافت جریمه بسنده نکرده و جسورانه در صدد رفع عیب از سیستم تحت مدیریت برآیند.

وی ادامه داد: اگر این دانش آموزان در جایگاهی دیگر به عنوان شهروندی معمولی, هشداری دریافت نمایند که به جان خود یا انسان‌های دیگر معطوف است، نسبت به آن هشدار مسئولیت پذیرانه رفتار نموده (و ساختمانی را که شرکت گاز به جهت عدم ایمنی جرات ارائه‌ی انشعاب گاز ندارد، با پیک نیک گرم نسازند!)

این استاد دانشگاه افزود:  امروز صبح هنگامی‌که قدم به مدرسه‌ای افسرده و مستهلک در کنار برج‌های لوکس تجاری در قلب تهران گذاشتم و چنین پارادوکس‌هایی را مشاهده نمودم  از مدیر محترم مدرسه در خصوص سن بنا بپرسیدم که وی در پاسخ بیان کرد: بیش از چهل و پنج سال! بدون مقاوم سازی استاندارد. صرفاً هرساله با لایه‌ای از رنگ در صدد پنهان  کردن عیوبش هستیم.

۲۵درصد مدارس تهران فرسوده هستند

داریوش ورناصری مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران ۲۵ درصد مدارس تهران را فرسوده دانست و افزود: از کل فضاهای آموزشی استان تهران، ۷۵ درصد در شرایط مناسب قرار دارند و ۲۵۵ درصد از مدارس فرسوده هستند که در شرایط بحرانی بوده و از ایمنی لازم برخوردار نیستند، همچنین فراوانی مدارس فرسوده در شهر تهران بیشتر است.

مدرسه های فرسوده که در تهران میبینم در محروم ترین نقاط کشور وجود ندارد

اسماعیل دوستی عضو شورای شهر تهران در جلسه سیصد و ششم شورای اسلامی شهر تهران از وجود ۵۵۰ مدرسه در بافت فرسوده و ناپایدار شهر تهران خبر داد و افزود: من ۳۳ سال استاندار محروم‌ترین استان کشور بودم ولی مدرسه‌ای این‌گونه در این استان ندیدم.

وی ادامه داد: شهرستان تهران ۲۲ منطقه و شهرهای آفتاب و کن را دارد این در حالی است که بودجه تخریب و نوسازی مدارس سالانه در حدود ۱۰ میلیارد تومان است که اگر بخواهیم همه این مدارس را نوسازی کنیم با این بودجه زمانی در حدود ۱۰۰ سال نیاز است.

در ادامه به تعدادی از مدارس فرسوده منطقه ۱۱ تهران سر زدیم و از نزدیک اوضاع نابسامان مدارس را بررسی کردیم.

مسولان کشور حاضرند فرزندانشان در این مدارس فرسوده تحصیل کنند؟

مدیر یکی از این مدارس دولتی در مرکز تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری تهران نیوز، با اشاره به وضعیت نابسامان مدرسه از لحاظ ساخت گفت: هر سال امکان ریزش و خراب شدن مدرسه وجود دارد این در حالی است که بارها پیگیری  کردیم اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه آیا مسئولان حاضرند فرزندانشان در این مکان تحصیل کنند؟ خاصر نشان کرد: با وجود اینکه تا کنون شاهد مرگ دانش آموزان زیادی در کشور به دلیل فرسوده بودن و نا ایمنی بودن مدارس بودیم باز هم حاضر نیستند که اقدام  جدی و اساسی در این زمینه انجام دهند.

این مدیر مدرسه ادامه داد: هر سال بودجه خیلی کمی برای ترمیم به مدرسه می‌دهند که حتی پول رنگ آمیزی ام نمی‌شود و با این کار تنها در صدد پوشاندن عیب‌ها و کم کاری خودشان هستند.

یکی از والدین دانش آموزان این مدرسه می‌گفت: تمام سرمایه خانواده‌ها فرزندانشان هستند که به دلیل کم کاری و عدم مدیریت مسئولان کشور این سرمایه‌ها  هدر می‌روند نه تنها در مباحث درسی بسیار ضعیف عمل می‌کنند بلکه در مجهز کردن امکانات و رفاه حال دانش آموزان اقدامی انجام نمی‌دهند.

وی بیان کرد: در صورتی که حادثه‌ای برای فرزندانمان اتفاق بیفتد هیچ کدام از مسئولان پاسخگو نیستند و مانند دانشآموزانی که در سال‌های گذشته دچار سوختگی شدند رها می‌شوند.

تهران نیوز
م/555

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

https://tabeshekosar.ir/vdcjyvex.uqeiyzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما