جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 26 Apr 2024
يکشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب : 25256

به گزارش تابش کوثر به نقل از خبرگزاری رسا  آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)،  در دیدار با دانشجویان دانشگاه های استان مازندران عنوان کرد: یک ادبیات انسانی معروف در دنیا در بحث های سیاسی و اجتماعی این است که می گویند جوامع روی زمین یا پیشرفته اند و یا عقب مانده و یا به قول خودشان جوامع یا توسعه یافته اند و یا در حال توسعه هستند که بسیاری از دولتمردان نیز این را شعار کار خود قرار می دهند و برای اعمال خود توجیه نیاز ما به توسعه را مطرح می کنند.

 آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: کسی نگفته این ها حرف های بدی است اما غالبا برداشت نا صحیحی از ادبیات مطرح می شود که توسعه را در برقراری ارتباط با کشورهای پیشرفته می دانند که مثلا اگر ما مثل یکی از ایالت های آمریکا بشویم وضع مان خیلی تغییر خواهد کرد.

 وی افزود: حال بایستی ببینیم ادبیات قرآن هم مثل همین ادبیات است و یا آنکه برای پیشرفت و ترقی بشر از ادبیات دیگری استفاده کرد که با اندکی تامل در کتاب خدا تفاوت های فراوانی بین این دو ادبیات خواهیم یافت و با تامل در این تفاوت ها متوجه می شویم آیا فرهنگ ما قرانی هست یا خیر.

 مکتب تاریکی و نور

رییس موسسه امام خمینی، در تبیین تفاوت بین این دو ادبیات، اظهار داشت: در قرآن برای انسان ها و جوامع دسته بندی های مختلفی بیان شده که یکی از آنها این است که خداوند بعضی ها را نور و بعضی را ظلمت و تاریکی می داند که در واقع بیان دو مکتب است یکی مکتب اولیای خدا و دیگری مکتب ضد خدا و طاغوت و برای پیشرفت مکتب خدا آنها را وعده خروج از ناریکی ها و بدی ها و به مکتب ضد خدا هشدار افتادن در سختی ها و مشکلات را می دهد، حال شما هرقدر هم در ادبیات غرب توجه کنید، این گونه مسائلی را نخواهید یافت.

 انسان های خوشبخت و بدبخت

وی در ادامه ابراز داشت: یکی از تقسیم بندی های انسان ها در قرآن شقی و سعید است که هم ما استفاده می کنیم و هم در قرآن به آن اشاره شده است، اما تفسیر قرآن از بدبخت و خوشبخت با تفسیر ما از این دو واژه فرق می کند چرا که در ادبیات ما خوشبخت کسی است که از وضع مالی بهتری برخوردار باشد و در مقابل بدبخت را کسی می دانیم که غرق در مشکلات و سختی های دنیا شده است اما قرآن شقی و بدبخت را افراد جهنمی و خوش بخت و سعید را کسی می داند ک با اعمالش بتواند به بهشت خدا برسد« فَأَمَّا الَّذینَ شَقُوا فَفِی النَّارِ .... وَ أَمَّا الَّذینَ سُعِدُوا فَفِی الْجَنَّةِ خالِدین».

 

آیت الله مصباح یزدی به دسته سوم از تقسیم بندی های قرآن از انسان اشاره کرد و گفت: یک دسته از مردم دنیا طلب و دسته دیگر آخرت طلب هستند که خداوند به هر دو این گروه آن چه می خواهند می دهد به دسته اول متاع زود گذر دنیوی اما دسته دوم هستند که هم از نعمات دنیوی بهره می برند و هم از نعمات جاویدان بهشتی برخوردار می شوند که البته شرط رسیدن به این نعمات ایمان کامل و سعی در جلب رضایت خدا است «مَنْ کانَ یُریدُ الْعاجِلَةَ عَجَّلْنا لَهُ فیها ما نَشاءُ لِمَنْ نُریدُ ثُمَّ جَعَلْنا لَهُ جَهَنَّمَ یَصْلاها مَذْمُوماً مَدْحُوراً . وَ مَنْ أَرادَ الْآخِرَةَ وَ سَعى‏ لَها سَعْیَها وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ کانَ سَعْیُهُمْ مَشْکُوراً ».

 زندگی حیوانی و روحانی

وی با بیان اینکه خداوند بعضی ها را در قرآن همچون حیوان و حتی پست تر از آن می داند، اظهار  داشت: این گروه افرادی هستند که فهم و درک خود را تعطیل کردند و فقط دل به حیات حیوانی بسته اند که خداوند به پیامبرش دستور می دهد تا آنها را به حال خود واگذارد تا مثل حیوانات بچرند اما در برابر این دسته اولیای خدا هستند که آن قدر محو کمال خدا می شوند که خداوند و ملائکه دائما بر آنها درود و صلوات می فرستند.

 رییس موسسه امام خمینی در ادامه عنوان کرد: ما نیز بایستی در خود دقت کنیم و خود را اصلاح کنیم تا جزو دسته اول نباشیم بلکه خدایی باشیم و ترسمان فقط از خدا باشد  همانند حضرت امام که فرمود به خدا قسم در جریان انقلاب و تهدیدها و تبعیدها یک لحظه هم نترسیدم چون همیشه دست خدا را به همراه خودم دیدم.

 وظیفه محوری راه رسیدن به کمال

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم وظیفه محوری است و اگر همه مردم و مسؤولان به وظیفه خود عمل کنند و کمی هم صبر و تحمل داشته باشیم دیگر نیازی به تعامل با دشمنان نخواهیم داشت؛ مگر پیامبر(س) و امامان ما تعامل و سازش بلد نبودند چرا بلد بودند اما راه نجات را عمل به وظیفه خدایی خود می دانستند.

 نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اصلا کل بساط دنیا بر روی همین وظیفه محوری و عمل صالح می چرخد چرا که خداوند می فرماید حتی خلقت زندگی و مرگ برای آزموده شدن انسان ها است «الَّذی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ الْعَزیزُ الْغَفُور»، و از طرفی انسان ها صاحب اراداه هستند و می توانند با اراده خود راه سعادت و یا شقاوت را انتخاب کنند.

 وی افزود: راه انتخاب سعادت و رسیدن از زمین به عرش تفکر است چرا که جهنمی ها خود دلیل شقاتشان را از کار انداختن عقولشان می دانند و اینکه مدام دنبال غرایض نفسانی و هوا وهوس و شکم پرستی بوده اند و از گوش و چشم و دل خود در راه شیطان استفاده کرد« وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُون».

 آیت الله مصباح یزدی در پایان با اشاره به این که تنها را نجات ما قرآن است افزود: اگر ما بخواهیم انسان های شایسته ای بشویم خداوند می فرماید قدم اول از غفلت در آمدن و اهل تفکر بودن است لذا سعی کنیم همیشه قرآن را سرلوحه خود قرار بدهیم که در این صورت هم دنیا را داریم و هم از آخرت بهره های فراوان خواهیم برد.

https://tabeshekosar.ir/vdcjm8e8.uqeiizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما