دانشگاه امام خمینی با گذشت حدود سه دهه در ردیف مراکز آموزش عالی سطح ۳ وزارت علوم، همچنان رویای بینالمللی شدن دارد.
به گزارش تابش کوثر، دانشگاه بینالمللی قزوین به عنوان تنها دانشگاه بینالمللی کشور روزهای ۲۶ سالگی خود را در حالی سپری میکند که در رده دانشگاههای سطح ۳ وزارت علوم قرار دارد.
دانشگاهی که نام «امام خمینی(ره)» بر آن نهاده شده، برای تربیت دانشجویانی متخصص و متعهد برای ممالک اسلامی راهاندازی شده و نماد قلم به نشانه دانش و کره به نشانه بینالمللی بودن بر آرم و سردر آن نقش بسته است، در ردهبندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از میان ۶۳ دانشگاه جامع سراسر کشور، در جایگاههای میانی قرار دارد؛ به طوری که سال ۹۴-۹۳ تحصیلی در رتبه سی و یکم بود.
لایحه تأسیس یک دانشگاه بینالمللی اسلامی در دی ماه ۶۲ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و این دانشگاه که از مدت کوتاهی پیش از آن، با نام دانشگاه بینالمللی قدس کار خود را آغاز کرده بود، فعالیت رسمی خود را در سال ۷۰ با نام دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) در قالب یک دانشگاه جامع شروع کرد.
دراین سالها دانشگاه بینالمللی، حدود ۲۰ هزار دانشآموخته تربیت کرد و مهرماه امسال هم دربهای خود را به روی دانشجویان گشود تا پذیرای بیش از ۷ هزار دانشجو باشد.
سال گذشته بود که رئیس دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) در گفتگویی با تأکید بر ضرورت تقویت جنبه بینالمللی این دانشگاه اظهار کرد: از اهداف دانشگاه بینالمللی دور هستیم.
سیدابوالحسن نائینی با بیان اینکه در مدت حدود سه دهه فعالیت این دانشگاه، برای رساندن آن به اهداف اساسنامه، تلاش فراوان کردند و این تلاشها در ابعاد مختلف ادامه دارد، گفت: برای دستیابی به اهداف اساسنامه باید مسئولان کشور نگاه ویژهای به این دانشگاه داشته باشند؛ اما به هر روی، اکنون تا رسیدن به مقصد، راهی طولانی در پیش داریم.
جایگاه دانشگاه متناسب با عنوان آن نیست
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم چندی پیش در یکی از برنامههای صدا و سیما با بیان اینکه جایگاه دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوین متناسب با جایگاه آن نیست، بر ضرورت ارتقای این دانشگاه تأکید کرد.
داود محمدی در این باره در گفتوگو با خبرنگار ما اظهار میکند: این دانشگاه تنها دانشگاه بینالمللی کشور است و طبق قانون وظیفه دارد دستاوردهای انقلاب را به دیگر کشورها صادر کند.
وی اضافه میکند: مقام معظم رهبری در سخنان خود، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) را آبروی نظام خواندهاند؛ بنا بر این باید با عملکرد مناسب و ارتقای سطح این دانشگاه، از آبروی نظام حفظ و حراست شود.
محمدی تصریح میکند: دانشگاه بینالمللی قزوین وظیفه تربیت دانشجویان غیرایرانی را بر عهده دارد و ماهیت آن به گونهای است که عمده دانشجویان آن باید غیرایرانی باشند.
وی خاطرنشان میکند:این دانشگاه بایدبا جذب و آموزش دانشجویان غیرایرانی، نیروهای متخصص و متعهد برای خود کفایی علمی سرزمینهای اسلامی تربیت کند؛ با این حال هماکنون دانشجویان غیرایرانی، بخش اندکی از دانشجویان دانشگاه بینالمللی را تشکیل میدهند.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان میکند: علاوه بر آنچه ذکر شد، این مرکز باید بتواند زمینه را برای گسترش فناوری در کشور و نیز صدور آن به کشورهای اسلامی فراهم کند.
محمدی اضافه میکند: رتبه علمی و امکانات دانشگاه، از موضوعاتی به شمار میرود که بر میزان رغبت دانشجویان غیر ایرانی به تحصیل در دانشگاه بینالمللی اثرگذار است؛ از این رو باید تمام موارد یاد شده در مورد این دانشگاه مورد توجه قرار گیرد.
دانشگاه بینالمللی با جمعیت ۱۳ درصدی غیرایرانیان
این دانشگاه اما در ابعاد شهری، استانی، ملی و فراملی وظایفی بر عهده دارد که میشود هر یک از این ابعاد را بررسی کرد و تأثیر آن در تربیت نیرو برای ممالک اسلامی و میزان جذب دانشجویان معیاری برای این بررسیها در بعد فراملی است.
با این حال بخش عمده دانشجویان دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) را همچنان ایرانیان تشکیل میدهند؛ چنانکه سال گذشته تحصیلی به گفته رئیس این دانشگاه، از حدود ۸ هزار دانشجوی آن، ۷ هزار و ۸۱ نفر ایرانی و فقط ۷۰۳ نفر غیرایرانی بودند و از ۱۴ کشور به قزوین آمده بودند.
این آمار نشانگر نسبت ۸/۸ درصدی دانشجویان غیرایرانی به ۹۱/۲ درصدی دانشجویان ایرانی است.
اما نباید از این نکته هم غافل شد که تعداد زیادی از دانشجویان غیرایرانی را زبانآموزان مرکز آموزش زبان فارسی تشکیل میدهند؛ آنانکه عموما برای فراگیری زبان فارسی و ادامه تحصیل در دانشگاه دیگری به این مرکز میآیند و سال گذشته به گفته نائینی تعدادشان ۳۶۲ نفر از ۲۱ کشور بود.
مجموع دانشجویان غیرایرانی دانشگاه و مرکز آموزش زبان فارسی این دانشگاه در سال گذشته در حالی حدود ۱۳ درصد کل دانشجویان این دانشگاه را تشکیل میداد که طبق اساسنامه دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) باید نیمی از دانشجویان آن را غیرایرانیان تشکیل داده باشند.
همچنین برخی دانشجویان میگویندکه دولتهای ما به دلیل اینکه رتبه دانشگاههای کشورهای خودمان از دانشگاه بینالمللی بالاتر رفته است، از ما میخواهند برای ادامه تحصیل به وطن خود بازگردیم، رتبه علمی و پژوهشی دانشگاه بینالمللی اما نه فقط در گستره فراملی بلکه حتی درابعاد ملی نیز چنانکه انتظار میرود نیست وآمارذکر شده از رتبههای علمی آن، گویای این مطلب است.
اما در رتبهبندی علمی دانشگاههای سراسر کشور از نظر تولید علم و بر اساس تعداد مقالات تولید شده، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) در میان ۱۳۰ دانشگاه دولتی رتبه سی و ششم را پس از دانشگاه کاشان و پیش از دانشگاه کردستان به خود اختصاص داده است.
پروفسور سعید عباسبندی، استاد تمام گروه ریاضی شاید برجستهترین آنها باشد؛ کسی که چند سال است عنوان استاد پر استناد و یکی از استادان ۶ درصد برتر جهان را به خود اختصاص داده است.
در دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوین بیش از ۲۹۰ نفر تدریس به دانشجویان را عهدهدار هستند و به نظر میرسد در چند سال اخیر سطح و درجه علمی آنان هم ارتقا داشته؛ به طوری که تعداد استادتمامهای آن از پنج نفر در سال ۹۲ به ۱۱ نفر در سال ۹۶ افزایش یافته و تعداد دانشیاران آن نیز ۷۲ نفر است.
در حوزه استانی هم این دانشگاه مسئولیتهایی دارد که رئیس دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) درباره آن میگوید: هم اکنون نیاز استان قزوین انجام فعالیتهای پژوهشی است و رفع نیازهای این استان با توجه به قطب بودن آن در بخشهای مختلف در برنامه چشمانداز دانشگاه مورد توجه قرار دارد.
نائینی جذب دانشجویان غیرایرانی با رعایت ضوابط را از مهمترین ملزومات و سیاستهای این دانشگاه اعلام و بر اهمیت تبادل دانشجو، استاد و تقویت فعالیتهای علمی و پژوهشی مشترک میان دانشگاه متبوع خود با دانشگاههای کشورهای دیگر تأکید میکند.
با تمام این احوال اما در سالهای اخیر اقدامات مناسبی مانند راهاندازی پژوهشکده و رشته آیندهپژوهی، رشته معماری گرایش طراحی نیروگاههای هستهای توسعه فضای دانشگاه، تحصیلات تکمیلی و افزایش رشتهها انجام شده است.
در چنین شرایطی عبارت «بینالمللی» صرفا واژهای است که این دانشگاه، آن را یدک میکشد و نماد کره و قلم تا اصل فاصله فراوان دارد.
منبع: مهر ش.4444