شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 20 Apr 2024
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : 114013
رئیس سازمان هواپیمایی گفت: کشورهای استکباری به جای آنکه هواپیماهای بزرگ و پهن‌پیکر تحویل ایران‌ایر دهند، هواپیماهای کوچک تحویل هما دادند؛ در حالی که می‌شد برای ایرباس ۳۳۰ یا ایرباس ۳۲۱ مجوز بگیرند، رفتند مجوز اوفک برای ATR گرفتند.
فروش هواپیماهای ATR برجامی به هما برنامه‌ریزی‌شده بود/ کمک ۱۰۰۰ میلیاردی به صندوق بازنشستگی هما
به گزارش تابش کوثر، تورج دهقانی زنگنه امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال فارس مبنی بر کمک به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در شرایط فعلی و مشکلات این شرکت هواپیمایی در حوزه صندوق بازنشستگی اظهار داشت: به تازگی مقداری کمک مالی برای هما اخذ شده است.

* پرواز دوباره هما عزم ملی می‌طلبد

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: همچنین دولت در حال پیگیری است تا پول بازنشستگی را به آنها بدهد و وزیر راه و شهرسازی در این باره به صورت جدی مشکلات هما را دنبال و پیگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: زمانی که من مدیرعامل ایران ایر بودم اعلام کردم که عزم ملی برای کمک به هما نیاز است و این مشکلات ایران ایر چیزی نیست که توسط یک وزارتخانه رفع شود و باید کل حاکمیت تصمیم درستی درباره هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بگیرد تا ایران ایر از این وضعیت فعلی خارج شود.

* همه بار صندوق بازنشستگی هما روی دوش این شرکت است

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه چه روش های فنی و عملیاتی برای کمک به هما پیشنهاد می کنید؟ اظهار داشت: ایران ایر توانمندی‌های بالقوه زیادی دارد که باید بالفعل شود، همه مشکلات هم پول نیست پول عامل موثر است اما می‌تواند عامل اصلی نباشد، و در این باره باید از ظرفیت‌های هما استفاده کرد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در زمانی که من مدیر عامل ایران ایر بودم برای پرداخت حقوق کارکنان، املاکی از هما را نفروختم، اما در حال حاضر هما در فشارهای اقتصادی قرار دارد.

وی ادامه داد: ایران ایر یک شرکت هواپیمایی عیالوار است که صندوق بازنشستگی آن چندین برابر پرسنل شاغل آن هستند (حدود ۱۳ هزار نفر) که اینها هم مشکلات معیشتی دارند، ضمن آنکه طبق قانون، صندوق بازنشستگی هما باید حقوق پرسنل را تامین کند و کسری آن را ایران ایر بدهد اما امروز ایران ایر بار صندوق بازنشستگی را به دوش می‌کشد و این فشار مضاعفی بر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است.

* بودجه 1000 میلیارد تومانی برای صندوق بازنشستگی ایران ایر

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: ایران ایر درآمد-هزینه‌ای است اما به تازگی با پیگیری‌های مدیرعامل هما، مساعدت وزیر راه و شهرسازی و مسئول دفتر رئیس جمهور، بودجه ای (یک هزار میلیارد تومان) برای صندوق بازنشستگی هما در نظر گرفته شده است، علاوه بر آن وعده های داده شده است که به هما در تهاتر ها کمک شود.

* هما برای رسیدن به سوددهی 50 فروند هواپیمای عملیاتی لازم دارد

زنگنه اظهار داشت: اگر بخواهیم ایران‌ایر به یک جریان سوده تبدیل شود حداقل باید ۵۰ فروند هواپیمای آماده داشته باشد، اما امروز حدود ۱۰ فروند هواپیمای سر خط دارد.

* تحویل ATRهای برجامی به هما از سوی استکبار برنامه ریزی شده بود

وی افزود: البته در زمان برجام گام هایی برداشته و هواپیماهایی وارد ایران ایر شد، این موجب شد هما تا اندازه ای تقویت شود اما این حرکت دوام نیاورد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: کشورهای استکباری هم به جای آن که هواپیماهای بزرگ و پهن پیکر تحویل ایران ایر دهند، هواپیماهای کوچک (ATR) تحویل هما دادند.

زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا این کار برنامه‌ریزی شده بود؟ گفت: بعید می‌دانم استکبار در این موضوع بدون برنامه ریزی کار کرده باشد، چطور رفتند و برای این هواپیماها (ATR) از اوفک (کارگروه مقابله با ایران در خزانه داری آمریکا) مجوز گرفتند، می‌توانستند این مجوزها را برای ایرباس ۳۳۰ یا ایرباس ۳۲۱ بگیرند و من یقین دارم حتماً این موضوع برنامه‌ریزی شده بود.

منبع: فارس

https://tabeshekosar.ir/vdchzknzx23nzvd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما