Share/Save/Bookmark
توصيه مطلب
۰
 
۱۰ دلیل در اهمیت سحرخیزی
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۹
دلایل بسیار زیادی برای سحرخیزی وجود دارد، یکی از مهم‌ترین این دلایل این است که شما وقت بیشتر برای خود خواهید داشت. این زمان اضافه، زمان بسیار مورد نیاز (و به شدت دلخواه) شما را فراهم می‌کند.
۱۰ دلیل در اهمیت سحرخیزی
به گزارش تابش کوثر به نقل از healthline، دلایل بسیار زیادی برای سحرخیزی وجود دارد، یکی از مهم‌ترین این دلایل این است که شما وقت بیشتر برای خود خواهید داشت. این زمان اضافه، زمان بسیار مورد نیاز (و به شدت دلخواه) شما را فراهم می‌کند. زمان بیشتر برای نوشیدن آرام آرام قهوه در حالی که به آرامی کتابتان را ورق می‌زنید یا فقط از سکوت لذت می‌برید. این زمان اضافه می‌تواند از استرس شما در طول روز بکاهد.

اگر ورزش برای شما مهم است و معمولا روز شلوغی دارید، بیدار شدن زود هنگام می تواند‌کلید این کار باشد. یک مزیت مهم ورزش صبحگاهی افزایش اندورفین‌های خوب است که می‌تواند روحیه شما را بهبود بخشد، استرس و اضطراب را کاهش دهد و سطح انرژی را افزایش دهد.

زود بیدار شدن و بیرون آمدن از خانه به شما کمک می‌کند ترافیک را شکست دهید. ترافیک کمتر، صرفه جویی در وقت و هزینه شما است. همچنین می‌تواند به محافظت از سلامتی شما کمک کند، زیرا تحقیقات نشان داده است که ماندن در ترافیک با افسردگی، پرخاشگری و خشم مرتبط است.

تا به حال آرزو کرده‌اید که در روز ساعت‌های بیشتری برای انجام کارها داشته باشید؟ ! اگر زنگ ساعت خود را یک یا دو ساعت زودتر از حد معمول تنظیم کنید، آرزوی شما برآورده می‌شود. اگر به کمی وقت اضافی نیاز دارید، زود بیدار شدن فرصتی به شما می‌دهد تا کارهایی را انجام دهید که در صورت دیر بیدار شدن، امکان انجام آن‌ها را نداشتید.

به گفته محققان افرادی که زود بیدار می‌شوند، زودتر به رختخواب می‌روند و از خواب طولانی‌تر و با کیفیت‌تر لذت می‌برند. خواب کافی موجب خلق و خوی بهتر، تمرکز بیشتر، احتمال چاقی کمتر است. از طرف دیگر، کمبود خواب با کیفیت باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن تضعیف شود، ایجاد فشار خون می‌کند و حتی باعث بیماری قلبی و دیابت می‌شود.

خواب بهتر مساوی است با انرژی بیشتر
اگر زودتر به رختخواب بروید، خوای با کیفیت‌تری خواهید داشت و حتما روز آینده احساس آرامش و شادی بیشتری تجربه می‌کنید. از طرف دیگر شب‌های ناخوشایند را می‌توان از پوستی با خطوط ریز، چین و چروک، رنگ پریدگی و پلک‌های متورم یا افتاده در روز بعد تشخیص داد. کمبود خواب همچنین می‌تواند در بروز آکنه نقش داشته باشد. خواب خوب به سلامت پوست کمک می‌کند. در طول خواب، سلول‌های پوست شما بازسازی می‌شوند، در حالی که افزایش جریان خون و کلاژن به ترمیم آسیب های محیطی و UV کمک می‌کند.

زودتر از خواب بیدار شدن باعث می‌شود، به جای خرید یک صبحانه سریع مثل کیک و آبمیوه در بیرون از منزل، وقت اضافی برای تهیه و لذت بردن از یک صبحانه دلپسب داشته باشید. شروع روز با یک وعده غذایی مغذی می‌تواند احساس سیری بیشتری در شما ایجاد کند و در نتیجه انرژی بیشتری برای روز پیش رو داشته باشید.

مهم است بدانید، مغز شما در ثانیه‌ای که بیدار می‌شوید، از خواب بیدار نمی شود. به همین دلیل است که هنگام بیدار شدن احساس گیجی می‌کنیم. این وقفه، بخشی منظم از روند بیداری است. پس داشتن وقت کافی کیفیت این فرآیند را افزایش می‌دهد. زود بیدار شدن به شما فرصت می‌دهد تا کاملاً بیدار شوید و در نتیجه تمرکز بیشتری داشته باشید.

چه چیزی باعث سحرخیزی می‌شود؟ بعضی از افراد خیلی زود بیدار می‌شوند ولی خواب کافی ندارند. این نوع اختلال خواب می‌تواند به دلیل این موارد اتفاق بیفتد: اضطراب یا افسردگی، بیخوابی، کهنسالی، نوسانات هورمونی ناشی از بارداری یا یائسگی.

برای برخی از افراد، ژنتیک نیز نقش دارد. در یک مطالعه معتبر، محققان داده‌های تقریباً ۷۰۰،۰۰۰ نفر را مورد بررسی قرار دادند و ۳۵۱ عامل ژنتیکی را یافتند که می‌تواند به برخی افراد کمک کند تا صبح هوشیارتر باشند.

پیشنهاد ما این است به تدریج زمان هشدار خود را کاهش دهید. هشدار خود را هر روز به مدت یک هفته ۱۵ دقیقه زودتر تنظیم کنید و به تدریج زمان را به جایی که می‌خواهید منتقل کنید. برای سهولت کار و جلوگیری از خسته شدن از خواب، سعی کنید کمی زودتر به رختخواب بروید. به خودتان انگیزه دهید. در نهایت زود بیدار شدن باید باعث خوشحالی شما شود، پس انگیزه خود را حفظ کنید و سخت نگیرید. از اتاق خواب خود بیرون بروید. ماندن در اتاق بعد از بیدار شدن از خواب می‌تواند بازگشت به خواب را وسوسه انگیز کند. ترک اتاق خواب به شما کمک می‌کند در مقابل این وسوسه مقاومت کنید.

قبل از خواب از نور آبی پرهیز کنید. بهتر است صفحه نمایش تلفن همراه خود را زودهنگام خاموش کنید. اواخر شب از وعده های غذایی سنگین و غذاهای پرادویه پرهیز کنید. خوردن غذاهای پرادویه برای شام می‌تواند منجر به سوزش معده شود. هیچ یک از این‌ها به شما کمک نمی‌کند تا خواب خوبی داشته باشید.

در پایان مهم است بدانید، زود بیدار شدن ممکن است مزایای مهمی به همراه داشته باشد، اما نباید باعث شود یک خواب خوب و با کیفیت را فدای آن کنید. "زود خوابیدن و زود بیدار شدن" برای همه مناسب نیست. بنابراین اگر به خواب بیشتری احتیاج دارید یا فقط ترجیح می‌دهید کمی دیرتر بخوابید، مشکلی نیست. رویاهایتان شیرین!
کد مطلب: 117447
 


 
چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰
۲۲ صفر ۱۴۴۳
29 September 2021