Share/Save/Bookmark
توصيه مطلب
۰
 
تکذیب شایعه «اجرای بخشی از سند ٢٠٣٠ در سنجش سلامت کلاس اولی‌ها»
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۵
سازمان آموزش و پرورش استثنایی با صدور اطلاعیه‌ای، شایعه «اجرای بخشی از سند ٢٠٣٠در برنامه سنجش سلامت جسمانی وآمادگی تحصیلی» که اخیرا در فضای مجازی غیررسمی منتشر شده است را تکذیب کرد.
به گزارش تابش کوثر، سازمان آموزش و پرورش استثنایی با صدور اطلاعیه‌ای شایعه «اجرای بخشی از سند ٢٠٣٠ در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی» که اخیرا در فضای مجازی غیررسمی منتشر شده است را تکذیب کرد.

در این اطلاعیه آمده است: «برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بر اساس مصوبه هیأت وزیران به شماره 17771/127472 و تاریخ نوزدهم اسفند 75 همچنین اهداف و وظایف سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور مطابق اساسنامه مصوب مجلس شورای اسلامی و قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور جزء 3 بنده ماده 19 و با هدف تشخیص زود هنگام و مداخله بهنگام جهت سازماندهی برنامه‌های آموزشی و توانبخشی دانش‌آموزان و همچنین جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌های مادی و معنوی کشور از طریق تشخیص به موقع مشکلات کودکان و ارتقای شاخص‌های بهداشتی جامعه و در نتیجه حرکت در جهت توسعه و ترقی کشور انجام می‌گردد.

در همین راستا و با هدف پیشگیری از بروز و تشدید بیماری‌ها، کمک به بهبود کیفی آموزش و کنترل بعضی از عوامل موثر بر افت تحصیلی، غربالگری اولیه و ارزیابی‌های تخصصی انجام می‌گردد. در مرحله غربالگری اولیه از هر دانش‌آموز، ارزیابی‌های بهداشتی (دهان و دندان، پوست و مو، قد و وزن و...)  ارزیابی بینایی، شنوایی، جسمی ـ حرکتی، گفتاری و آمادگی تحصیلی انجام می‌گیرد و در صورت مشکوک بودن ارزیابی‌های تخصصی بینایی سنجی، شنوایی شناسی، هوش و رفتاری هیجانی انجام می‌گردد و در نهایت با تشخیص مشکل نوآموزان تعیین جای‌دهی آموزشی می‌گردند و به مدارس استثنایی یا عادی ارجاع می‌شوند.

همه ساله با شروع سال تحصیلی حدود یک میلیون و پانصد هزار دانش‌آموز پایه اول وارد مدرسه می‌شوند بدیهی است برخی از این دانش آموزان نیازمند توجهات ویژه و آموزش‌هایی که با دیگر کودکان متفاوت است خواهند بود. یکی از فرایندهای ارزیابی قبل از مدرسه، ارزیابی آمادگی تحصیلی است. منظور از آمادگی تحصیلی یعنی دارا بودن مهارت، دانش و ویژگی‌هایی که شرط اولیه برای استفاده از آموزش‌های مدرسه است. آزمون آمادگی تحصیلی کودکان یک فرایند چند وجهی ارزیابی زمینه مهارت‌های مختلف کودکان است، مهارت‌هایی که دراین آزمون ارزیابی می‌گردد شامل مهارت‌های کلامی، اطلاعات عمومی، مفاهیم عددی، دانش تحصیلی، مهارت حرکتی خرد ودرشت، مهارت ریاضی و درک روابط فضایی (که پیش نیاز خواندن و نوشتن) است.

همچنین آگاهی از سطح آمادگی تحصیلی کودکان به هنگام ورود به مدرسه می‌تواند به معلمان کمک کند تا بدانند که برای افزایش آمادگی کودکان تلاش‌هایشان را بر چه اساسی متمرکز نمایند تا عملکرد کودک را افزایش دهد. لازم به ذکر است قبل از اجرای برنامه سنجش تمامی آزماینده‌های پایگاه‌های سراسر کشور بر اساس برنامه زمانبدی استانی در چارچوب موارد ذکر شده مورد آموزش و ارزیابی قرار می‌گیرند.

برنامه سنجش با سابقه بیش از 25 سال اجرا در کشور جمهوری اسلامی ایران یکی از افتخارات با ارزشی است که در سال‌های ابتدایی، پوشش یک و نیم درصدی، در سال 98 پوشش 97.6 درصدی و در سال جاری با پیش بینی پوشش 99 درصدی در سطح کشورجهت حفظ ارتقای سلامت نوآموزان و تحقق ایجاد عدالت آموزشی  برای همه گروه های دانش آموزی(عادی و استثنایی) گام‌های بزرگی برداشته است.درهمین راستا شناسایی وارائه خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی و حمایتی به بیش از یکصدو پنجاه هزار دانش آموز با نیاز ویژه، از جمله اقدامات آموزش وپرورش استثنایی است.

در پایان خاطر نشان می‌گردد هر گونه فعالیت خارج از چارچوب یاد شده و دستورالعمل‌های مربوطه در پایگاه‌های سنجش خلاف مقررات بوده و قابل بررسی و پیگیری است».

کد مطلب: 110443
 


 
پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳
۱۸ رمضان ۱۴۴۵
28 March 2024