جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ , 19 Apr 2024
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : 73119
مدیر کل دفتر نمایش خانگی ارشاد گفت: در حال حاضر فیلم‌های شانه تخم‌مرغی در بازار جمع آوری شده و اگر موردی باشد، مربوط به قبل است.
فیلم‌های شانه تخم مرغی جمع‌آوری شدند
به گزارش تابش کوثر؛ «سینما دو» با اجرا و سردبیری حامد عنقا این هفته به بررسی وضعیت شبکه نمایش خانگی و مسائل مربوط به تلویزیون‌های اینترنتی اختصاص داشت.
حامد عنقا در ابتدای برنامه ضمن یادآوری حوادث تلخ هفته گذشته گفت: در هفته ای که گذشت خبر بد غرق شدن و آتش سوزی نفتکش و جان باختن خدمه آن مردم ایران را داغدار کرد. جا دارد به خانواده های این عزیزان تسلیت بگوییم و چه بد که بعد از این اتفاقات متوجه سختی کار این عزیزان می شویم.
او با بیان اینکه امشب به روال چند هفته اخیر به موضوعاتی می پردازیم که مجال کمتری برای طرح پیدا کرده اند، درباره برنامه هفته گذشته و انعکاس خوب آن عنوان کرد: بازتاب برنامه انیمیشن خیلی خوب بود و باعث شد برنامه های دیگر نیز به این موضوع بپردازند و این باعث افتخار ماست.
تقدیم «سینما دو» به فرامرز قریبیان
این فیلمنامه نویس تصریح کرد: به سیاق هر هفته تقدیم نامه امشب به ستاره های ماندگار دهه های گذشته است. این روزها صحبت از بزرگداشت اکبر عبدی در جشنواره فجر است و شاید باید برنامه را به اکبر عبدی تقدیم می کردیم، اما با یاد و احترام به او، این برنامه را به فرامرز قریبیان تقدیم می کنیم.
عنقا در ادامه گفت: امروز خبر رسید که مسعود کیمیایی عمل جراحی کردند، اما با خبری که از نزدیکان ایشان شنیدیم، خوشبختانه عمل موفقیت آمیز بوده و آرزوی سلامتی برای استاد کیمیایی داریم. همچنین امروز خبر رسید فیلم «درساژ» که جشنواره فجر آن را شایسته حضور ندانست، نماینده نسل جوان ایران در جشنواره برلین شده است.
پس از این گزارشی از عملکرد استودیوها در ایام جشنواره نشان داده شد که مربوط به انجام مراحل فنی فیلمهای «به وقت شام»، «چهارراه استانبول»، «لاتاری» و «کار کثیف» بود.
مجری «سینما دو» سپس اعلام کرد: همیشه این طور گفته شده است که آخرین حلقه درآمدزایی یک فیلم در نمایش و اکران عمومی اتفاق می افتد، اما می دانیم این طور نیست. فیلم ها به جز درآمدی که از اکران دارند، از فروش حق نمایش خانگی یا رایت ویدئو به خصوص در دو سال اخیر سهم می برند. سامانه های فروش آنلاین و vod فیلم جزو درآمدهای جدید محسوب می شوند و تلویزیون نیز از جمله خریداران رایت پخش تلویزیونی است و در گذشته نیز برای پروازهای طولانی مدت، راه آهن و فیلمخانه ملی فیلم ها پخش می شد. امشب درباره موضوع مهم شبکه نمایش خانگی، vod و آی پی تی ها صحبت می کنیم.
وی در ادامه با طرح سوالی بیان کرد: مسئولیت شما در وزارت ارشاد هر گونه محتوای غیر سینمایی است؟
کارگردان نمایش در حال اجرای «الیور توئیست» پاسخ داد: ما در معاونت نظارت و ارزشیابی سه اداره کل داریم که دو اداره کل به محتوای سینما می پردازد و دفتر نمایش خانگی هم سیاست گذار و مسئول محتوا در آثار غیر سینمایی است.
عنقا عنوان کرد: بحث شبکه نمایش خانگی در این سال ها خیلی زیاد مطرح شد و در سال ۸۸ یا ۸۹ دوران طلایی شبکه نمایش خانگی بود. رایت ویدئویی فیلم ها به یکباره قیمت های سر به فلک کشیده پیدا کرد و فروش خوبی داشت. این بازار در حال حاضر با توجه به ورود به عصر دیجیتال و تولیدات آنلاین، هنوز قابل اعتناست؟
شبکه نمایش خانگی بازاری قابل اعتنا و ظرفیتی جدید است
پارسایی پاسخ داد: معتقدم بازاری قابل اعتنا و ظرفیت جدیدی است که مدتی است مورد توجه قاطبه اهالی سینماست. بسیاری از تهیه کنندگان و فیلمسازان که برای سینما تولید وقت گذاشتند، به نحو احسن در حوزه نمایش خانگی کار می کنند. معمولا اتفاق می افتاد در نهایت چهار اثر به صورت مینی سریال یا سریال تولید می شد که پیوست های مختلف نداشت که به قسمت های دو و سه برسد، اما در چند سال اخیر خیلی از هنرمندان به دلیل اینکه شبکه نمایش خانگی ظرفیت خوبی از خود نشان داده، ترغیب شدند در این حوزه فعالیت کنند.
به گفته این مدیر، وجود مخاطب گسترده، دسترسی خوب و بازدهی اقتصادی درخشان، سرمایه گذار، تهیه کننده و مردم را برای استفاده از شبکه نمایش خانگی نیز ترغیب کرده است.
عنقا در ادامه گفت: از طرفی حرف و حدیث هم کم نبوده است. در دوره ای محصولات شبکه نمایش خانگی بسیار نازل بود و هنوز می توانیم در بعضی مغازه ها این آثار را پیدا کنیم. چون برنامه ما سینمایی است می خواهم به موضوع رابطه صاحبان فیلم ها و پخش کنندگان شبکه نمایش خانگی با بازاری که به نام پخش ویدئویی و ویدئو رسانه تعریف می شود، صحبت کنم.
وی افزود: صحبتم شامل تولیداتی که در شبکه نمایش خانگی وجود ندارد، نمی شود و یکبار باید به آن بپردازیم، چون لزوما آثار شکست خورده زیاد بودند و از طرفی محصول پرفروش با ارزش فرهنگی زیاد هم داشتیم. اکنون صاحبان فیلم با بازاری به نام پخش ویدئو یا شبکه نمایش خانگی روبرو هستند. در پخش، بحث مافیای اکران مطرح است و اینجا بحث جدی تر و حفره های کار غیرقانونی و تضییع حق زیاد اتفاق می افتاد و ارشاد هم کم ورود می کند.
پارسایی پاسخ داد: وقتی حقوق یک اثر متعلق به یک نفر است و پروانه مالکیت اثر برای او در مقام تهیه کننده و سرمایه گذار صادر می شود، طبیعی است که او سرنوشت اقتصادی اثر را پیگیری می کند. زمانی که به پایان اکران نزدیک می شویم و اثری می خواهد وارد شبکه نمایش خانگی شود، دو وضعیت لوح فشرده (به شیوه سنتی) و vod داریم. این تعاملی است که بین مالکان آثار و موسسات ویدئو رسانه وجود دارد.
عنقا گفت: برخی صاحبان آثار می گویند، مثل گذشته نیست که آثار ما را به صورت غیرقانونی کنار خیابان توزیع کنند و جدیدا ولت دارد و استمپر شده است.
بازار فیلم را شرکت پخش تخمین می زند
پارسایی پاسخ داد: بخشی از این ها را که اقدامات صنفی است صنف باید نظارت کند. به عنوان مثال، در گذشته اتحادیه هولوگرام داشته است و باید به تعداد هولوگرام را تحویل می دادند و همه چیز قابل ارزیابی بود. کمی که پیش رفتیم، شکل ولت تغییر کرد و نوع تیراژ و تعداد توسط موسسه و شرکت پخش کنترل شد. طبیعی است که بازار فیلم را شرکت پخش تخمین می زند و نسبت به هنرپیشگان، بازار پخش و اقبالی که در سینما وجود دارد، در نظر می گیرد.
وی افزود: اگر یک فیلم خوب بفروشد، به طور طبیعی در نمایش خانگی خریدار بهتری دارد و نسبتی هم برای آن قائلند که مثلا چند درصد از فروش می تواند در شبکه نمایش خانگی موثر باشد. ما فیلمی با تیراژ ۵۰۰ هزار و حتی ۵۰ هزار تا داشتیم؛ تازه بین همین ۵۰ هزار تا مرجوعی هم داشته است. حالا اگر قرار باشد شرکت های پخش به صورت مویرگی بیایند بین ۵۰ تا ۷۰ هزار از یک محصول سینمایی را برای شبکه نمایش خانگی- جدا از درآمدهایی که آگهی بازرگانی دارد- آماده کنند، به طور طبیعی توافقی بین صاحبان اثر و شرکت پخش به وجود می آید. اگر تخلفی اتفاق بیفتد، ستاد صیانت از آثار سمعی بصری وارد می شود و اگر شرکت تخلفی کند، در هیأت بدوی موجود در اداره کل مربوطه وزارت ارشاد، به تخلفات رسیدگی می کنیم.
حامد عنقا گفت: یعنی ورود مستقیم نمی کنید و همه ورودها غیرمستقیم و منوط به شکایت صاحبان آثار است.
دفتر نمایش خانگی محتواها را در مدیوم خودش ارزیابی می کند
پارسایی پاسخ داد: ما تابع دستورالعمل های ابلاغی و هر آنچه به عنوان ماده واحده و قانون به ما ابلاغ شده، هستیم. دفتر نمایش خانگی موظف به استناد آیین نامه های مربوطه، هر گونه محتوایی را که قابل انتشار در فضای عمومی است، در مدیوم خودش ارزیابی کند و به او پروانه ساخت و نمایش می دهد و اگر تخلفی صورت گیرد، از طریق آن ستاد یا شورای مربوطه کار را دنبال کند.
عنقا اظهار کرد: با طرح این بحث، صاحبان محتوا همیشه دستشان کوتاه است و پخش کنندگان قدرت بازار را در اختیار دارند و صاحبان محتوا امکان نظارت روی سیستم پخش ندارند و همه پشتوانه آن ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
پارسایی پاسخ داد: برخی از این امور فعالیت های صنفی است و تمام این موسسات یک صنف هستند و کانون و انجمن دارند.
آیا سه پخش کننده جدی آدمهای ذی نفوذ صنف و ارشاد هستند؟
سردبیر «سینما دو» یادآور شد: از تمام این ها بگذریم، سی و اندی شرکت ویدئو رسانه داریم که فعال نیستند، اما واقعیت این است که سه پخش کننده جدی کار می کنند و تمام این بحث ها بر سر این سه پخش کننده است. خیلی از صاحبان آثار می گویند این ها آدم های ذی نفوذی در صنف و وزارت ارشاد هستند. وقتی محصولمان را به پخش کننده می دهیم، طبیعی است که ۶۰ درصد فروش تهران باشد و ۴۰ درصد در شهرستان ها.
وی افزود: بر اساس نظر صاحبان آثار ۴۰ درصد شهرستان ها غیر قابل ارزیابی است و دلخوشی شان این است که وزارت ارشاد خوب مراقبت می کند که محصولمان بدون هیچ اتفاقی می رسد. اما واقعیت این است که نظارت وجود ندارد. شما می توانید آمار فروش واقعی را نظارت کنید؟ یعنی اگر پخش کننده به صاحب فیلم بگوید از این پانصدهزارتایی که تولید کردم، ۵۰ هزارتا فروختم و ۴۵۰ هزارتا مانده است، چه باید کرد؟ چه کسی مسئول رسیدگی است، آیا فقط صنف مسئولیت دارد؟
دفتر نمایش خانگی به هیچ وجه وارد مقوله اقتصادی نمی شود چون تخلف است
پارسایی پاسخ داد: در هر صنفی ممکن است تخلف وجود داشته باشد و باید بررسی کنیم چه کسی مسئول رسیدگی است. اگر در حوزه محتوا و نظارت تخلفی کنیم، حوزه من است. ما خیلی شفاف و روشن در حوزه محتوا نظارت می کنیم و به هیچ عنوان در چارچوب اقتصادی آن وارد نمی شویم که اگر وارد شویم، تخلف کردیم. همان طور که نمایندگان در شوراهای مربوطه حضور دارند و اظهار نظر می کنند، می توانند مسئولیت هایی از جمله ورود صنفی به این دعواها را به عهده بگیرند.
مدیرکل دفتر نمایش خانگی تصریح کرد: اگر مسأله به قاچاق برگردد، ستاد صیانت از آرا ورود می کند. اگر بین تهیه کننده و کارگردان اختلافی صورت گیرد و کارگردان به دفتر نمایش خانگی مراجعه کند و بگوید نمی خواهم قسمت بعدی سریالم پخش شود، باید از مراجع قضایی و حقوقی، آیفیک یا انجمن های مربوط به آثار غیرسینمایی، پیگیری کند. به همین دلیل از دیرباز تیراژ دی وی دی ها را مثل هولوگرام یا ارقامی که برایشان قابل بررسی است، به خودشان سپردند.
بزرگ کردن عکس هنرپیشه ای که دو دقیقه در یک اثر بازی کرده فریب است
وی اذعان کرد: اتفاقا برخی می پرسند که وزارت ارشاد چه کار می کند اگر یک نفر با بازیگر یا تهیه کننده دعوا کند و نخواهد قسمت بعدی پخش شود؟ گاهی تخلف در دایره نظارت ماست؛ مثلا فیلمی را می آوریم که به هنرپیشه ای برای دو دقیقه بازی پول دادند و زمان انتشار عکس او را بزرگ می زنند و این فریب است. اکنون به شدت نسبت به این موضوع واکنش نشان دادیم و فیلم های شانه تخم مرغی جمع آوری شده است و اگر در بازار وجود داشته باشد، مربوط به قبل است.
پارسایی در پایان گفت: حالا از ما انتقاد می شود که درآمد برخی از گروه هایی که درآمدزایی دارند، زیرسوال بردیم. چرا اینجا؟ چرا باید بیزینسشان را با کیفیتی نازل بیاورند؟ مردم حق انتخاب دارند و می خواهند در منزل یک اثر با کیفیت ببینند و این اعتماد مخاطب را نسبت به سینما و نمایش خانگی کمرنگ می کند. اگر کسی بخواهد تیتراژ را سابقه یا رزومه برای خود قرار دهد، نظارت و توسط کارشناسان بررسی می شود. ما سعی بر تسریع روند کار داریم تا در یک همکاری متقابل همه بتوانند به کیفیت اثر فکر کنند.
منبع:فارس
ر/111
https://tabeshekosar.ir/vdcao6n0.49ne615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما