Share/Save/Bookmark
توصيه مطلب
۰
 
فرافکنی به سبک وزارت راه
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۳
روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی خبر سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر واگذاری اداره بندر چابهار به هندی‌ها را پس از بیش از یکماه تکذیب کرد.
فرافکنی به سبک وزارت راه
به گزارش تابش کوثر، روابط عمومی وزارت راه  و شهرسازی با ارسال پاسخی به تسنیم به خبر اظهارات ضد و نقیض آخوندی درباره واگذاری بندر چابهار واکنش نشان داد که عینا در ذیل می‌آید؛

«خبرگزاری تسنیم در راستای ادامه جنجال سازی ساختگی خود بر اساس روند از پیش آغاز شده،‌مطلبی را با عنوان "اظهارات ضد و نقیض آخوندی درباره واگذاری بندر چابهار" منتشر کرده است که در حقیقت بازنشر محتوای اشتباهی بود که خود در شهریورماه 1397 مرتکب آن شده بود.

در خبری در شهریور ماه 1397 مدعی شده بود که اداره بندر چابهار به طرف هندی واگذار شده است که با توجه به تذکر دریافت شده، سریعا محتوای خبر را تغییر داده و "توسعه" را جایگزین عبارت "اداره" کرد و خبری که با عنوان "اداره بندر چابهار تا یکماه آینده به هندی واگذار می‌شود" از سوی خبرگزاری تسنیم نمایش داده شده بود یک سفسطه و مغلطه‌ای بیش نبود. تاکید می‌شود وزیر راه و شهرسازی که در مجلس حضور یافته بود روز گذشته در پاسخ به سئوال "یک خبرنگار حوزه سیاسی" در خصوص واگذاری بندر چابهار توضیح داد: هیچ بندر به هیچ کشوری واگذار نشده است. آن چیزی که منتشر شده منافاتی با سخنان گذشته ندارد و مطالب بازنشری گذشته این خبرگزاری و تکرار اشتباه پیشین آن بوده است.

آنچه مسلک است و بارها مقامات عالی کشور به خصوص نمایندگان محترم مجلس بارها بر آن تاکید کرده‌اند،‌ چابهار بندری راهبردی برای ایران و حتی برای استفاده از کشورهای همسایه و توسعه آن لازم و ضروری است و انتشار مطالب نادرست در این خصوص جز سنگ‌اندازی برای جلوگیری از توسعه این بندر و سیاه‌نمایی هدفی را در ذهن متبادر نمی‌کند.

وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به موارد نادرست طرح شده در خصوص بندر چابهار بار دیگر اطلاعات لازم را برای اطلاع‌رسانی به شهروندان منتشر می‌کند.

در موضوع بندر چابهار بر اساس مطالعاتی که مشاور در گذشته انجام دداده و این مطالعات تصویب شد مبنای سرمایه‌گذاری قرارداد 4 فاز برای توسعه بندر چابهار لحاظ شده است. با عملیاتی شدن این 4 فاز، ظرفیت این بندر استراتژیک به 77 میلیون و 200 هزار تن می‌رسد. قرار است بهره‌برداری از یک فاز از 4 فاز بندر شهیدر بهشتی چابهار، توسط اپراتور هندی (IPGL) انجام شود. این شرکت در بنادر هند و سایر کشورها فعالیت اپراتوری دارد. طرح سرمایه‌گذاری هندی‌ها در زمینه تامین تجهیزات در قالب قرارداد 10 ساله معادل 85 میلیون دلار است.

علاوه بر این اگزیم بانک هند کانال اعتباری 150 میلیون دلاری برای توسعه و تجهیز بندر چابهار در نظر گرفته است. بنابراین می‌توان از این خط اعتباری برای تجهیزات ریلی، ترمینال‌ها و فازهای بعدی توسعه‌ای بندر چابهار استفاده کرد. قرارداد با اپراتور شرکت هندی در دو قالب موقت و اصلی است.

سفیر هند در تهران یازدهم مهرماه  در دیدا معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: نشست سه گانه هند، ایران و افغانستان بیست و سوم و بیست و چهارم اکتبر (اول و دوم آبان‌ماه) در چابهار برگزار می‌شود تا بتوان همکاری‌ةای همه جانبه را توسعه داد. با گشایش مرحله نخست بندر چابهار در محور شرق ایران ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر از 2.5 میلیون به هشت میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

خبر منتشر شده سازمان بنادر و دریانوردی

پیش از این وزیر راه و شهرسازی در یادداشتی هم داستانی ضد رسانه با ترامپ در تاریخ 20 شهریور ماه 1397 در پاسخ به خبری در خصوص واگذاری اداره بندر چابهار به هندی‌ها منتشر کرده بود، نوشت؛ حال باید دید که انسان وطن دوست از هم‌داستانی یک خبرگزاری به ظاهر انقلابی با ترامپ اگر بمیرد مرگ بر او رواست و یا از انجام چنین سفر موفقی که در جهت تداوم روابط استراتژیک ایران و هند صورت گرفت؟ آن هم رسانه پرخرجی که تحت امر نیروی نظامی است و از پول ملت سالانه ده‌ها میلیارد تومان هزینه می‌کند.

توضیحات تسنیم:‌

1- به نظر می‌رسد روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی و یا فردی که جوابیه‌های وزارت راه و شهرسازی را نگارش می‌کند فقط تیتر خبر تسنیم را مشاهده کرده است. در خبر "اظهارات ضد و نقیض آخوندی درباره واگذاری بندر چابهار" به خبر منتشر شده  شهریور ماه امسال از سوی پایگاه خبری سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی استناد شده است. از این رو این که ادعا شده این خبر بازنشر محتوای اشتباه بوده،‌ برخاسته از عدم مطالعه متن منتشر شده یا بی سوادی برخی مدیران وزارت راه و شهرسازی است. مسئله اسفباری که در تمام حوزه‌های تحت مدیریت وزیر راه و شهرسازی مشهود است و اثرات آن متاسفانه در بازارهای اقتصادی مهم کشور از جمله مسکن تبعات منفی بسیاری را به دنبال داشته است.

2- در خصوص تغییر محتوای خبر شهریور ماه تسنیم که توسعه جایگزین اداره شده بود نیز توضیحات لازم در هفته‌های گذشته داده شد، اما لازم است به این نکته اشاره شود که این تغییر نه به دلیل تذکر مورد ادعای وزارت راه و شهرسازی بلکه به دلیل تماس‌های مکرر و خواهش برخی مدیران وزارت راه و شهرسازی اعمال شده است. سه روز پس از انتشار خبر واگذاری بندر چابهار به هندی‌ها از سوی پایگاه خبری سازمان بنادر و دریانوردی و تسنیم، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی این خبر را تایید کرده بود. حسن زاده در این باره گفته بود: «زمانی که یک کشتی به برج کنترل در هر بندر اعلام ورود می‌کند، سازمان بنادر به‌عنوان مرجع حاکمیتی (برج کنترل) کشتی را تحویل می‌گیرد و در لنگرگاه مستقر می‌کند. بعد از آن اپراتور بندر (شرکت هندی) بار کشتی را تخلیه و کالا را نگهداری می‌کند و بعد از آنکه گمرک مجوز داد، آن کالا از دروازه بندر خارج می‌شود، بنابراین، راهبری و اداره کردن ترمینال فاز یک بندر شهید بهشتی به‌منزله واگذاری بندر چابهار نیست. در بندر چابهار در حال ساخت ترمینال مواد معدنی هستیم و یا ترمینال نفتی فعال و ترمینال گاز مایع هم داریم، بدین جهت سایر ترمینال‌ها ربطی به اپراتور هندی ندارد.»

3- روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی یا همان کسی که پاسخ مذکور را نگارش کرده گویا خودشان را به نفهمیدن زده‌اند؛ یکبار دیگر تاکید می‌شود در خبر منتشر شده روز چهارشنبه به خبر پایگاه خبری سازمان بنادر و دریانوردی استناد شده که تصویر آن در ادامه می‌آید. اگر خبر تسنیم سفسطه و مغلطه بوده، وزارت راه و شهرسازی چه نظری درباره خبر پایگاه خبری زیرمجموعه خود دارد که با تیتر "اداره بندر چابهار تا یکماه آینده به هند واگذار می‌شود" منتشر شده بود. افکار عمومی انتظار دارند به شفاف‌سازی مورد ادعای عباس آخوندی حداقل در این مورد جامه عمل پوشانده شود.

4- بی اطلاعی نگارنده جوابیه وزارت راه و شهرسازی به خوبی در سطربه "هم داستانی ضد رسانه با ترامپ" مشهود است. ماجرای این یادداشت پر از توهم اساسا هیچ ارتباطی به تسنیم نداشته، چراکه هیچ خبری در رابطه با ادعای مورد نظر نگارنده منتشر نشده است. همانگونه که وزیر راه و شهرسازی در آن یادداشت اشاره کرده موضوع به ارسال پیامکی به وی مربوط می‌شود نه انتشار خبر.

5- وزارت راه و شهرسازی دارای پایگاه خبری است که بلافاصله پس از روی کار آمدن آخوندی توسط یکی از نزدیکان وی راه اندازی شد. این به اصطلاح پایگاه خبری به هیچ عنوان از منابع مالی شخصی وزیر روزگار نمی‌گذراند. این پایگاه ماهانه و سالانه مبالغ هنگفتی از پول ملت را به انحاء مختلف از جمله اجبار زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی برای تامین منابع مالی برای اهداف شخص آخوندی هزینه می‌کند. آیا رواست در شرایط بد اقتصادی کشور، وزارت راه و شهرسازی دست در جیب ملت کرده و به خاطر مقاصد شخصی هزینه‌های سرسام‌آوری را به ملت تحمیل کند. شایسته است شخص وزیر راه و شهرسازی در خصوص اهداف راه‌اندازی پایگاه خبری وزارت راه، نحوه تامین منابع مالی آن و رقم سالانه ای که برای آن هزینه می‌شود، شفاف سازی کند. مسئله‌ای که بی شک دانستن آن حق مردم است.
منبع:فارس

کد مطلب: 88258
 


 
پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷
۶ ربيع الثانی ۱۴۴۰
13 December 2018