رسانه الکترونيکی تابش کوثر - آخرين عناوين مراجع و علما :: نسخه کامل http://tabeshekosar.ir/maraje va olama Sat, 23 Sep 2017 11:03:46 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://tabeshekosar.ir/skins/default/fa/yazahra96/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط رسانه الکترونيکی تابش کوثر http://tabeshekosar.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام رسانه الکترونيکی تابش کوثر آزاد است. Sat, 23 Sep 2017 11:03:46 GMT مراجع و علما 60 آیت‌الله سلیمی از علمای صاحب‌نام زنجان درگذشت http://tabeshekosar.ir/vdcdfo0k.yt0556a22y.html به گزارش تابش کوثر، «شیخ ابوالفضل سلیمی زنجانی» دروس مقدماتی حوزه را در زنجان گذرانده و سپس، به مدت بیست سال در مدارس حوزه‌علمیه قم مشغول به تحصیل شد و پس از فراغت از تحصیل به زنجان بازگشته و قریب به ۴۵ سال در مدارس حوزه‌علمیه زنجان مشغول به تدریس و تربیت طلاب جوان گردید.از شاگردان شاخص آیت الله سلیمی زنجانی در مدارس حوزه‌علمیه زنجان می‌توان به حجت‌الاسلام سیدیعقوب موسوی، حجت‌الاسلام سیدحسین جعفری و موسی جعفری اشاره کرد.چندی پیش مراسم بزرگداشت آیت‌الله شیخ ابوالفضل سلیمی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان و با همکاری حوزه علمیه برگزار و در این مراسم، از یادنامه وی تحت عنوان «عقل سیلم» رونمایی شد.منبع:تسنیم ]]> مراجع و علما Thu, 29 Jun 2017 15:30:22 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcdfo0k.yt0556a22y.html پرداخت زکات فطریه برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد بدون مانع است http://tabeshekosar.ir/vdccsxqp.2bqmx8laa2.html به گزارش تابش کوثر، ستاد دیه کشور اعلام کرد طبق نظر صریح آیات عظام مرحوم محمدتقی بهجت (رحمت‌الله‌علیه)، شیخ محمد فاضل لنکرانی (رضوان‌الله ‌تعالی‌علیه)، سید علی سیستانی (مدظله‌العالی)، میرزا جواد تبریزی (قدس‌سره)، سید علی خامنه‌ ای (حفظه‌ الله)، ناصر مکارم شیرازی (دام‌عزه)، محمود هاشمی شاهرودی (دام‌ظله)، حسین نوری همدانی (دامت‌ برکاته) و جمعی از علمای معزز اهل سنت استان‌های شمالی، غربی و جنوب شرقی کشور، پرداخت زکات با هدف آزادی زندانیان جرایم غیرعمد ناتوان در پرداخت دیه یا مبلغ بدهی مانعی ندارد.این گزارش می افزاید براساس پرسش مطرح شده از سوی مراجع معظم تقلید هموطنان می‌توانند در روز عید سعید فطر، مبالغ زکات فطریه خود را به منظور آزادی زندانیان نیازمند جرائم غیرعمد و غیرکلاهبرداری اختصاص داده و ضمن بازگرداندن یک دربندِ دردمند به آغوش جامعه، در مواهب معنوی این اقدام خداپسندانه نیز مشارکت کنند.خیرین خداجو برای این منظور می‎‌توانند از طریق شماره گیری کد دستوری #۷۷۷۷*۷۸۰* در تلفن همراه خود مبالغ مورد نظرشان را برای صرف در این امر واریز کنند.به گزارش ایرنا، ستاد مردمی امور رسیدگی به زندانیان جرایم غیرعمد و غیرکلاهبردار در سال ۶۰ توسط شهید لاجوردی رئیس وقت سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور تشکیل و در همان زمان نخستین جشن گلریزان برای آزادی این دسته از مددجویان برگزار شد.از آن زمان تا کنون با همت ستاد دیه، نیک اندیشی خیران خداجو و طلبکاران و اولیای دمی که از مقداری از طلب و دیه عزیزان خود گذشت کرده اند، بیش از ۱۰۵ هزار مددجوی جرایم غیرعمد و غیرکلاهبردار از بند رهایی یافتند و در حال حاضر هم حدود ۱۰ هزار مددجوی جرایم غیرعمد و غیرکلاهبردار در زندان های کشور تحمل حبس می کنند که این می تواند آسیب های فراوانی برای خانواده های آنان و به تبع آن برای جامعه به همراه داشته باشد.منبع: انتخابس/444 ]]> مراجع و علما Sun, 25 Jun 2017 10:50:29 GMT http://tabeshekosar.ir/vdccsxqp.2bqmx8laa2.html عامل توهین به امام رضا(ع) مجازات شود/اقدام این فرد خبیث، زشت و منفور است http://tabeshekosar.ir/vdcgtx9t.ak9y74prra.html به گزارش تابش کوثر، در بیانیه حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی آمده است: در اخبار آمده بود که در یکی از ستادهای انتخاباتی اهانت شدیدی به مقام شامخ حضرت ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا (علیه آلاف التحیة والثناء) شده است و مقام والای امامت توسط یک فرد خبیث به سخریه کشیده شده و در سایت‌های مختلف نیز انتشار یافته است.در این بیانیه تصریح شده است: این کار جدا از مسائل انتخاباتی از زشت‌ترین و منفورترین کارهاست و ما شدیداً آن را محکوم می‌کنیم و انتظار داریم هرچه سریع‌تر مرتکب آن محاکمه و مجازات شود تا حریم والای امامان ملعبه دست افراد آلوده و جنایتکار نگردد.در این بیانیه آمده است: بعید نمی‌دانیم این کار زشت به تحریک دشمنان کشور انجام گرفته باشد تا فضای انتخابات را آلوده کند که در این صورت جرم آن سنگین‌تر می‌شود.در بیانیه این مرجع تقلید تأکید شده است: همه شهروندان عزیز را به هوشیاری در برابر توطئه‌های دشمنان و حفظ حریم مقدسات دعوت می‌کنیم و مجدداً مجازات سریع این فرد خبیث را از مسؤولان انتظار داریم.منبع : خبرگزاری فارسق/666 ]]> مراجع و علما Fri, 28 Apr 2017 11:30:07 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcgtx9t.ak9y74prra.html معاون پژوهش حوزه‌های علمیه تشریح کرد:اجرای طرح نظام جامع پژوهش برای سطوح یک تا چهار حوزه http://tabeshekosar.ir/vdcjhoet.uqehvzsffu.html   به گزارش تابش کوثر ، حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی معاون پژوهش حوزه‌ های علمیه در گفت‌وگو با هفته نامه افق حوزه ضمن تبریک هفته پژوهش، فضلا، طلاب و مراکز پژوهشی، به تبیین سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات ضروری در عرصه پژوهش پرداخت. *وضعیت و جایگاه پژوهش را در حوزه‌های علمیه چگونه ارزیابی می‌کنید؟ پژوهش عبارت است از تلاش فکری منظم، روشمند و مستدل برای پاسخ به مسایل نو و حل مشکلات موجود و باز کردن افق‌های تازه در پیش روی دانش. پژوهش‌های دینی هم که در حوزه‌های علمیه انجام می‌شود به همین معناست و به همین دلیل هیچ پژوهشی را نمی‌توانیم از تولید علم منفک کنیم. با توجه به این‌که اسلام دین اداره فرد و جامعه است، پژوهش‌های اسلامی هم به تبع آن جایگاه مهم و عرصه گسترده‌ای پیدا می‌کند. بر این اساس پژوهش‌های اسلامی باید ناظر به مسایل مختلف فرد در عرصه‌های مختلف زندگی و مسایل و مشکلات نظام و جامعه اسلامی باشد. در حال حاضر که جامعه اسلامی در معرض تهاجم‌های گسترده سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قرار دارد، اهمیت پژوهش برای پاسخ‌گویی به مشکلات موجود روشن می‌شود. با توجه به این اهمیت و گستردگی، باید جایگاه پژوهش در حوزه‌های علمیه تقویت شود و مجموع مدیریت حوزه‌های علمیه نیز با این دید وسیع به پژوهش نگاه کنند و در راستای تحقق پژوهش‌های دینی و راهبری آن‌ها به سمت نیازهای جامعه و نظام در سطح داخلی و بین‌المللی برنامه‌ریزی کنند. در این مسیر لازم است ساختارها موجود نیز تا حدودی که بتواند پاسخ‌گوی این نیازها باشد تحول پیدا کند. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که از ابتدای انقلاب تلاش‌های مجاهدانه‌ای از طرف روحانیت و مدیریت حوزه‌های علمیه برای تحقق این امر صورت گرفته و پیشرفت‌های خوبی هم داشته‌ایم، ولی در عین حال راه زیادی در پیش است و نواقص زیادی هم داریم و باید تلاش‌های انقلابی حوزه‌های علمیه در جهت پاسخ‌گویی به مسایل و نیازها ادامه پیدا کند. آیت الله‌ اعرافی مدیریت جدید حوزه‌های علمیه که چند ماهی است سکان هدایت مدیریت این حوزه را به عهده گرفته‌، با یک دید تحولی وارد شده‌اند و تلاش بر این بوده که افزون بر دستاوردهایی که مدیران و مسئولان قبلی داشته‌اند، توجه بیشتری به نیازهای روز جامعه صورت بگیرد. *به نظر شما حوزه‌های علمیه چقدر توانسته‌اند منویات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید را در حوزه پژوهش محقق سازند؟ آیت الله‌ اعرافی در ابتدای مسئولیت خود خدمت مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید رسیدند و رهنمودها و مطالبات این بزرگواران را اخذ و جمع‌بندی کردند و به‌صورت منشور تحول حوزه به معاونت‌ها ابلاغ کردند. این منشور به همه معاونت‌ها از جمله معاونت پژوهش ابلاغ شده و همه مکلف شده‌اند در راستای تحقق این منویات حرکت کنند. توقع مقام معظم رهبری از حوزه‌های علمیه این است که حوزه انقلابی حوزه‌ای باشد که در تمام مراحل هم پشتیبان نظام و هم ناقد و اصلاح‌کننده آن باشد. در عرصه پژوهش که مربوط به ماست، نظام‌سازی دینی نیازمند نظریه‌پردازی و تولید فکر توسط حوزویان است و عرصه‌ای است که نیازمند تلاش جدی پژوهشگران است. متأسفانه الگوهای ما در این زمینه الگوهای برگرفته از غرب است که فقط یک مقدار آن‌را تهذیب و بعضی مسایل غیراسلامی آن‌را حذف کرده‌ایم. ولی این‌که بخواهیم براساس مبانی و ارزش‌های اسلامی یک دولت اسلامی ایجاد کنیم، این کار محقق نشده یا خیلی کم کار شده و ما در این عرصه کارهای زیادی در پیش داریم. در قسمت جامعه اسلامی هم همین‌طور است، برای ساخت جامعه اسلامی باید نظریه‌های متعددی ارائه شود. این‌که جامعه اسلامی چیست؟ عدالت اسلامی چیست؟ شاخص‌های آن کدام است؟ واقعاً در این زمینه جای کار زیادی وجود دارد. هم‌چنین در بخش تمدن اسلامی که بحث گسترش الگوی اسلامی ایرانی است هم متأسفانه این ضعف وجود دارد. این‌ها مباحث بسیار گسترده‌ای است که لازم است پژوهش‌های دینی در این جهت حرکت کنند و این نیاز نظام و جامعه اسلامی را پاسخ بدهند. ما برای تحقق این منویات قاعدتاً باید حرکت کنیم. این حرکت‌ها آغاز شده، طرح‌های متعددی در خود معاونت پژوهش با همین نگاه برای تحول و تکامل و پیشرفت فعالیت‌ها تدوین شده یا در دست تدوین است. *لطفاً در مورد طرح‌هایی که اشاره کردید توضیح دهید و این‌که چه برنامه‌هایی برای تحول در نظام پژوهش حوزه‌های علمیه دارید؟ • طرح نظام جامع پژوهش اولین طرحی که شاید بیش از یکسال گذشته بر روی آن کار شده و مقارن با مدیریت بنده ارائه گردیده، طرح نظام جامع پژوهش است. در این طرح چشم‌انداز پژوهش، اهداف، سیاست‌ها و اقدامات آن با توجه به فرصت‌ها، چالش‌ها و ظرفیت‌های موجود تدوین شده و در دست بررسی است. البته نسبت به آن بخش‌هایی از طرح که اطمینان داریم جزء بخش‌های مسلم و قابل اجرا می‌باشد، اقداماتی نیز انجام شده است. • طرح جامع علوم اسلامی طرح دیگر، طرح جامع علوم اسلامی است که مدت‌ها روی آن کار شده است. پاسخ به این سؤال که علوم اسلامی چند رشته است و هر رشته‌ای چه زیرشاخه‌هایی دارد؟ از کارهای مهمی است که برای برنامه‌ریزی پژوهشی که در معاونت پژوهش صورت می‌گیرد ضروری است. • طرح ساماندهی مراکز پژوهشی چند سال پیش که مقام معظم رهبری در سفر به قم، از نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات پژوهشی دیداری داشتند، در آن‌جا نکته‌ای را تذکر دادند که نکته مهمی است، ایشان تأکید کردند: «مجموعه‌ کارهای‌ تحقیقی‌ حوزه‌ باید به‌ صورت‌ یک‌ منظومه‌ کامل‌ و پوشش‌‌دهنده‌ جامع‌ موضوعات‌ و مسایلی‌ باشد که‌ حوزه‌ متصدی‌ آن‌هاست‌. برای‌ این‌ منظور باید یک‌ مرکز ستادی‌ قوی‌ زیرنظر مدیریت‌ حوزه‌، هماهنگی‌ و هدایت‌ کارهای‌ پژوهشی‌ و تحقیقی‌ را به‌ سوی‌ خلأها و مسایل‌ مورد نیاز و جلوگیری‌ از کارهای‌ تکراری‌ و موازی‌ عهده‌دار باشد.» به هر حال باید یک نهاد بالادستی این ساماندهی را انجام دهد و این جبهه را منظم کند. در حال حاضر در مراکز و مؤسسات پژوهشی حوزه در عین حال که کارهای زیادی صورت می‌گیرد، کارهای تکراری زیادی هم انجام می‌شود. متأسفانه در یک موضوع چند مرکز پژوهشی حوزوی داریم و در یک موضوع دیگر هیچ نهادی وجود ندارد. به هر حال باید ساماندهی صورت گیرد و طرح «ساماندهی مراکز پژوهشی» هم در همین راستا است. در همین هفته پژوهش هم قرار است یک جلسه‌ای با مسئولین مراکز پژوهشی در حوزه دین داشته باشیم و با خود آن‌ها مسایل را مطرح و پیشنهادها را جهت تکمیل طرح دریافت کنیم. طرح‌های متعددی از این قبیل در دست است که به نظر می‌رسد با عظم راسخی که شورای محترم عالی حوزه و مجموعه مدیریت حوزه‌های علمیه، به ‌ویژه آیت الله‌ اعرافی در جهت تحول حوزه دارند، امیدواریم که این طرح‌ها به زودی تأیید و تصویب شود و به مرحله اجرا درآید. ▪ یکی از بحث‌های مهم مطرح در معاونت پژوهش، ایجاد زمینه‌های تربیت طلاب پژوهشگر است، که در این مورد طرح‌هایی مانند جشنواره علامه حلی‌ قدس‌سره و آموزش پژوهش‌محور مصوب و اجرایی شده است. کارآیی این اقدامات و طرح‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اصولاً باید آموزش به‌گونه‌ای باشد که به تربیت طلبه پژوهشگر بیانجامد. این‌که ما فکر کنیم که نظام آموزش فقط یکسری اطلاعات را به طلاب منتقل می‌کند و بعد ما باید یک نظام تربیت پژوهشگر در کنار نظام آموزش داشته باشیم، صحیح نیست. بلکه نظام آموزش باید به‌گونه‌ای تعریف شود که وقتی طلاب وارد این عرصه می‌شوند خود به خود به‌گونه‌ای تربیت شوند که مهارت پژوهش را در ضمن آموزش فرا بگیرند و وقتی به پایان دوران تحصیل می‌رسند، یک فرد پژوهشگر بالفعل باشند. با توجه به این نگاه اقداماتی صورت گرفته که یکی از آن‌ها همان‌طور که اشاره کردید طرح «نظام آموزش همراه با پژوهش» است که برای طلاب سطح یک و دو اجرایی شده است. موازی با این کارها، یک طرح دیگر نیز در حال تدوین است و آن طرح جامع «آموزش همراه با پژوهش برای سطوح یک تا چهار و درس خارج» است. البته در سطح یک و دو واحدهای خاصی را تعریف کرده‌ایم و دوره‌های متعددی در استان‌های مختلف برگزار شده منتها این‌که بحث پژوهش در تمام سطوح وارد شود دیده نشده، به همین دلیل این طرح اکنون با همکاری معاونت آموزش در دست تدوین است. یکی از مسایلی که در این طرح دیده شده، توجه جدی به درس خارج است. استاد درس خارج یک محقق عالی است و وقتی روی کرسی تدریس می‌نشیند، حاصل تحقیق خودش را ارائه می‌کند و این کرسی، با کرسی‌های قبل از درس خارج تفاوت دارد؛ از طرف دیگر، در این دروس خارج هم کسانی شرکت می‌کنند که سطح را تمام کرده و وارد درس خارج شده‌اند و درس خارج در واقع تمرین اجتهاد و پژوهش برای این طلاب است. اما متأسفانه ما بهره‌برداری پژوهشی از درس خارج نمی‌کنیم. فرض کنید اگر درس خارجی درباره موضوع خمس و زکات و جهاد برگزار می‌شود، چرا کسانی که در این درس شرکت می‌کنند محصول پژوهشی ارائه نمی‌دهند؟ قاعدتاً انتظار این است که شاگردان این درس که به بلوغ علمی رسیده‌اند، مقالات علمی پژوهشی در زمینه سؤالاتی که در راستای خمس در جامعه امروز مطرح است تدوین کنند و این پژوهش‌ها در جهت حل مشکلات آن بخش در نظام استفاده شود، ولی این فرایند وجود ندارد و از این ظرفیت گسترده‌ای که درس خارج وجود دارد استفاده نمی‌شود. یکی از اولویت‌های معاونت پژوهش این است که فکر کنیم چگونه می‌توانیم از درس‌های خارج محصول پژوهشی دریافت کنیم. در عین حال که درس‌های خارج و موضوعات مطرح در آن آزاد است و طلاب هم در انتخاب استاد آزاد هستند، بتوانیم با سیاست‌هایی، محصول پژوهشی دریافت کنیم. در این رابطه در هفته پژوهش در صدد هستیم تعدادی از اساتید درس خارج را دعوت و مشکل را با آن‌ها مطرح کنیم، سپس با بررسی پیشنهادات بتوانیم راه خوبی را برای استفاده از این ظرفیت عظیم پیدا کنیم. در پایان اگر نکته‌ای هست، بفرمایید؟ بنده لازم می‌دانم از تمام کسانی که در معاونت پژوهش پیش از بنده زحمت کشیدند و ما وارث تلاش‌های آن‌ها هستیم تشکر کنم، هم‌چنین از همکارانی که در این معاونت تلاش گسترده و مجاهدانه‌ای می‌کنند تشکر می‌کنم و امیدوارم هفته پژوهش بر همه پژوهشگران و از جمله همکاران خودم در معاونت پژوهش مبارک باشد.منبع خبرگزاری حوزهم/700 ]]> مراجع و علما Wed, 14 Dec 2016 12:57:59 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcjhoet.uqehvzsffu.html آیت الله ناصری: شیعه امیرالمومنین(ع) به دیگران اتکاء نمی‌کند http://tabeshekosar.ir/vdcftvdm.w6d1magiiw.html به گزارش تابش کوثر، در اصفهان، آیت الله محمد علی ناصری، صبح امروز در ادامه سلسله مباحث اخلاقی خود در اصفهان، در جمع اقشار مختلف مردم  با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام(ع) که فرمودند" دَلیلُ الحُبِّ إیثارُ المَحبوبِ عَلی ما سِواهُ" گفت:  از این روایت بر می آید که نشانه دوستى، اختیار کردن رضاى محبوب است بر هر چه غیر از او است.استاد اخلاق حوزه ادامه داد:  دلیل دوستى خدا، بر گزیدن دوستى اوست و دل بریدن از میل و خواهش از غیر او، لذا با میل به دنیا و خواهش های دنیوی و علاقه به آن، دعوى دوستى الهى امکان پذیرنیست. وی افزود: ما وقتی می گوییم که خدا را دوست داریم باید در عمل ثابت کنیم، و لذا باید هرچه خداوند دستور می دهد اطاعت کنیم؛ پس انسان وقتی بنده واقعی خدا می شود، از همه چیز خالی و تهی می گردد و فقط خدا را می بیند، لذا چنین انسانی تابع خداست نه تابع نفس. آیت الله ناصری در ادامه با بیان اینکه قلب مومن جایگاه خداست، عنوان کرد: اگر ما ادعای ایمان داریم باید قلب خود را از هرچه غیر از خداست، خالی کنیم که اگر این طور شد عظمت خدا را درک می کنیم. حضرت ابراهیم(علیه السلام) در ابتدا بر اثر عبادت عبد شد و به درجه عبودیت رسید، پس از آن به مرتبه نبوت و رسالت رسید و پس از آن که به مرتبه خلیل الرحمانی رسید به مقام امامت نائل شد. استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه ما شیعیان باید قدر خود را بدانیم که از محبین حضرت علی بن ابیطالب(علیه السلام) هستیم، افزود: شیعه علی بودن جایگاه کمی نیست، لذا حضرت ابراهیم (علیه السلام) پس از آن که به امامت می رسد از خداوند تقاضا می کند که من را از شیعیان علی(ع) قرار بده. استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد : ما تا مادامی که محبت علی(ع)  را دل داریم، غمی نداریم، ولی به شرطی که از همه گناهانی که مرتکب شده ایم توبه نمائیم. وی در پایان با بیان اینکه حضرت ابراهیم (ع) دو  ویژگی بسیار برجسته داشت، هم بسیا دعا  می کرد و هم اهل بذل و بخشش بود، به صفات متقین اشاره و خاطرنشان کرد: متقین کسانی هستند که فقط خدا را در نظر می گیرند، بنابر این دنیا، و پول و مقام در نظر این اشخاص اهمیتی ندارد.منبع خبرگزاری حوزهم/700 ]]> مراجع و علما Mon, 12 Dec 2016 06:55:54 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcftvdm.w6d1magiiw.html رئیس دفتر مقام معظم رهبری: رهبرمعظم انقلاب خواستار تقویت حوزه های شهرستان ها هستند http://tabeshekosar.ir/vdcfxjdm.w6d1xagiiw.html   حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی امروز درحاشیه نشست عمومی دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد در مدرسه امام کاظم (ع) قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به اهمیت حوزه های علمیه شهرستان ها، گفت: حوزه ها و مدارس علمیه شهرستان ها، باید روز به روز تقویت شوند. وی با بیان این که نظر رهبر معظم انقلاب این است که حوزه های استانی قوی شده و بستر حضور علما در بلاد فراهم شود، افزود: ما علمای برجسته ای در گذشته در شهرها و مناطق داشته ایم و باید امروز نیز این طور باشد. رئیس دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به توسعه شهرها و نیاز جامعه یادآور شد: باید حداقل در شهرها 5 مجتهد جامع الشرایط باشد، تا نیازهای مردم برطرف شود.م/700 ]]> مراجع و علما Thu, 08 Dec 2016 08:50:29 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcfxjdm.w6d1xagiiw.html ۲ تن از روحانیون اهل سنت لبنان:ایران، کشور علم و فرهنگ و تمدن اسلامی است http://tabeshekosar.ir/vdcdxx0s.yt0nj6a22y.html   به گزارش تابش کوثر، شیخ حسام رحال و شیخ نزار مطاوع دو تن از روحانیون اهل سنت و عضو تجمع علماء مسلمین لبنان امروز با حضور در مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با مدیر و مسئولان این مرکز دیدار و گفت و گو کردند.شیخ حسام رحال در این دیدار با معرفی تشکل های دینی و علمایی لبنان گفت: ما در تجمع علماء مسلمین لبنان، صدای اخوت و برادری را بلند کرده ایم و در راستای همدلی در امت اسلامی حرکت می کنیم. وی افزود: اگرچه در این راستا ممکن است با برخی طعنه ها و تهمت ها مواجه شویم اما به این راه یعنی تمسک به وحدت اسلامی و نیز حمایت از مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی اعتقاد داریم و تنها راه پیروزی را، جهاد و مقاومت می دانیم. این روحانی اهل سنت افزود: همچنین معتقدیم که جمهوری اسلامی ایران حامی دلسوز برای امت اسلامی است؛ ایران، کشور علم و فرهنگ و تمدن اسلامی است که اسلام معتدل را ترویج می کند و به دنبال الفت و وحدت بین مسلمانان است و ما آمده ایم ایران تا اعلام کنیم ما و شما در یک صف واحد قرار داریم. قم شهر علم و علماست شیخ نزار مطاوع هم با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران و حضور در شهر مقدس قم گفت: قم، شهر علم و علما است و وقتی به قم آمدم به چشم مشاهده کردم که علم در این شهر تجسد پیدا کرده است. وی افزود: شکوه و هیبت علمایی در قم در دنیا بی نظیر است و ما معتقدیم که علما در دنیای کنونی می توانند نقشی اساسی در ترویج اسلام معتدل و پرهیز از افراط و تفریط داشته باشند. این روحانی اهل سنت به فعالیت های خود در زمینه تقریب پیروان مذاهب اسلامی اشاره و خاطر نشان کرد: ما در نشست های خود اصرار داریم که روحانیون شیعه و سنی کنار یکدیگر بنشینند و گفت و گو کنند و همین همکاریها و همراهی ها، بسیاری از فتنه های مذهبی را کور خواهد کرد.منبع خبرگزاری حوزهم/700 ]]> مراجع و علما Wed, 07 Dec 2016 06:02:06 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcdxx0s.yt0nj6a22y.html آیت الله علوی بروجردی مطرح کرد:واقعیت ها فراتر از این آمار است http://tabeshekosar.ir/vdcbg5bf.rhb9wpiuur.html    به گزارش تابش کوثر ، آیت الله علوی بروجردی از اساتید حوزه در جمع طلاب و فضلا، به شکوه و عظمت مراسم اربعین امسال اشاره کرد که متن سخنان این استاد حوزه به شرح ذیل است: ایام عزاداری دو ماه محرم و صفر به پایان رسید. نکته شاخص در عزاداری‌ها، مراسم اربعین و اجتماع عظیم مردم در پیاده‌روی به سمت کربلا بود؛ البته به این معنا نیست که وجوه دیگر عزاداری نادیده گرفته شود؛ بلکه اربعین و پیاده‌روی اربعین نقطه عطف این مراسم بوده است. در سا‌ل‌های اخیر و بعد از سرنگونی صدام و تغییر حکومت عراق، شکوه برگزاری مراسم اربعین دوباره به حالت گذشته برگشته است. البته در اربعین‌ سال‌های گذشته هم، مردم راهپیمایی می‌کردند؛ اما نه با این عظمت و جمعیت انبوه. اربعین تصویرهایی برای ما در دنیا زنده کرده است که امیدوارم توان بهره‌برداری از آن را داشته باشیم. بسیاری از روزنامه‌های خارجی به این موضوع توجه نکردند و فقط بعضی از رسانه‌ها به این راهپیمایی عظیم اقبال نشان دادند. خبرنگارانی از خبرگزاری‌های بزرگ در مراسم حضور یافتند و گزارش‌هایی از آن منتشر کردند. بعضی‌ از رسانه‌ها نمی‌خواستند این خبر، اصلا منتشر یا تیتر اصلی باشد؛ برای همین، فقط حاشیه‌ای از آن را منعکس کردند. چیزی که همه درباره آن متفق بودند، این بود که در راهپیمایی اربعین حسینی، بیشتر از بیست میلیون نفر حضور داشتند. برای مردم ما مهم است که بسیاری از مردم عراق اعم از شهری و عشایری هرچه داشتند با اخلاص از زائران اربعین پذیرایی کردند. *اخلاص عمل مردم عراق در پذیرایی از زائران حسینی آیا گمان می‌کنید بانیان خیمه‌ها در طول راه، همه میلیاردر و ثروتمند هستند؟ نه! بیشتر آن‌ها کشاورز هستند و نخلستان دارند. خرج سالشان را به‌زحمت درمی‌آورند. حدود دو هفته از ماه صفر، بهترین خوراکی را که حتی خودشان در تمام سال به آن دسترسی نداشتند، آماده می‌کنند و شبانه‌روز وقت و هزینه صرف می‌کنند تا از زائران پذیرایی کنند. در پشت خیمه ها، زنان آنها شب و روز کار می کنند؛ چرا؟ چون زائر ابی عبدالله (علیه السلام) از آنجا قصد عبور دارد. حتی در شهر بصره، حله و ناصریه درِ خانه‌های بسیاری از مردم ثروتمند و فقیر به روی زائران باز بود. آن‌‌ها زندگی‌شان را در اختیار زائران ابی‌عبدالله گذاشتند. این پدیده ارزشمندی است که در دنیا انعکاس ‌یافته است. بعضی از عراقی‌ها گله می‌کردند و می‌گفتند: «ایرانی‌ها توقعشان بالا رفته و از غذاها ایراد می‌گیرند» عراق هم‌اکنون از نظر اقتصادی کشور ضعیفی است. داعش ضربه‌های بدی به این کشور و چاه های نفت و ذخیره‌های نفتی آن وارد کرده است. در جلسه اپک که تازه تشکیل شد عراقی‌ها به‌طور علنی گفته‌اند: «ما در سهمیه بندی نمی‌توانیم شرکت کنیم، چون مقدار نفتی که تولید می کنیم، جوابگوی هزینه‌هایمان را نمی دهد.» کشور عراق در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد. در مملکتی که امنیت نیست و هرآن ممکن است در گوشه‌ای از آن انفجاری رخ دهد، مردم ما با شور و رغبت و اخلاص به راهپیمایی اربعین رفتند و مردم عراق نیز با همه مشکلات مالی و خطرهای بسیار، مخلصانه درِ خانه‌های خود را باز گذاشتند و به زائران حسینی خدمت کردند. در بین زائران، سُنی‌ها هم بودند؛ حتی برخی از قبایل اهل سنت نیز در این مراسم شرکت کردند. از مذاهب دیگر، از جمله مسیحیان، بودائیان و یهودیان هم در مراسم اربعین حسینی شرکت کردند. این همدلی و اخلاص را، حتی ما ایرانی‌ها نداریم؛ البته در مشهد در همین زمینه کار خوبی انجام شد و مردم از بلاد دور با پای پیاده به مشهد می‌رفتند؛ اما آیا واقعاً مردم مشهد درِ خانه‌هایشان را برای زائران امام رضا (علیه‌السلام) باز گذاشتند؟ عراقی‌ها اندوخته یک سال کار خود را برای اربعین هزینه می‌کنند. آن‌ها هر چه دارند با اخلاص تمام، به پای زائران می‌ریزند؛ کاری که ما ایرانی‌ها انجام نمی‌دهیم. البته ما هم در ایام جنگ همدلی و اخلاص داشتیم؛ مثلا وقتی قند و شکر سهمیه‌بندی بود، حتی برای نوزادان شکر نداشتیم که قَنداغ درست کنیم، اما نذری‌ شکر در عاشورایمان همچنان برقرار بود؛ با این ‌همه، اخلاص عراقی‌ها در اربعین بیشتر از ماست. همدلی و خلوص مردم عراق در مسیر راهپیمایی در دنیا بی‌نظیر است. مردم عراق جلوه‌ای فوق‌العاده از همدلی و خلوص را در تمام عالم به نمایش گذاشتند. خیلی از روزنامه‌ها گزارش دادند که در مراسم اربعین بیش از 300 میلیون وعده غذایی سرو شده است که از رقم بودجه سازمان ملل هم، بیشتر است؛ آن‌هم در کشور فقیر و نا امنی مثل عراق. البته این رقم در گزارش‌ها آمده است و واقعیت مراسم اربعین فراتر از این آمار و ارقام است. *انکارناپذیری واقعه عاشورا در واقعه کربلا امام حسین (علیه‌السلام) را به شکل فجیعی به شهادت رساندند. بعضی از رسانه‌های عربستان همچنان سعی می‌کنند، قضایای عاشورا را کم‌رنگ جلوه دهند و برخی از مسائل را نادیده بگیرند و شبهه ایجاد کنند. بعضی از بزرگان و اهل علم خودمان هم، ندانسته به این شبهات دامن می‌زنند. در مظاهر عاشورا، هر بار یکی از وقایع را منکر می‌شوند. واقعه عاشورا به فجیع‌ترین صورت ممکن رخ داده و حسین‌ بن ‌علی (علیه‌السلام) مظلومانه به شهادت رسیده است. مقاتلی که درباره واقعه کربلا نوشته شده‌اند، با اینکه باهم فاصلۀ سنواتی دارند، همه یک واقعیت را نشان می‌دهند. کسانی با گفتن «الله‌ اکبر» سر امام حسین (ع) را از تن جدا کردند؛ حتی آن‌هایی که اسلحه نداشتند، سنگ پرتاب کردند و «الله ‌اکبر» می‌گفتند تا از قافله عقب نمانند. شمر هم، وقتی سر امام حسین(ع) را از تن مبارک حضرت جدا کرد، «الله ‌اکبر» گفت. این مشخص می‌کند که آن‌ها فقط یک دشمن و رقیب را نکشتند؛ بلکه آزادی‌خواهی را سرکوب کردند و سر تقوا را بریدند. آن‌ها سر سیدالشهدا (علیه‌السلام) را از تن جدا نکردند؛ بلکه سر انسانیت را بریدند. در شهادت علی ‌اصغر و کودکان دیگر، انسانیت را از بین بردند. این مطالب را حتی کتاب‌های اهل‌ سنت هم ذکر کرده‌اند. ما بسیاری از این مطالب را از کتاب‌های آن‌ها استخراج می‌کنیم. روزنامۀ کویتی می‌نویسد: «ماجرایی 1400 سال پیش اتفاق افتاده و شبیه تمام اتفاقات مهم و تاریخی دیگر که تمام شده و از بین رفته است. واقعه عاشورا هم از بین رفته است.» نه! تمام نشده است. قبل از اینکه امام حسین (عیه‌السلام) به دنیا بیاید، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) این قصه را بازگو کرده است. این واقعه عاشورا است که شیعه را زنده نگه داشته است. تفسیر طنطاوی از منابع اهل تسنن، نقل می‌کند: «اسمایی را که خداوند به حضرت آدم تعلیم داده است، همان علی، محمد، فاطمه، حسن و حسین هستند.» خود اهل سنت می‌گویند: «حسین بن علی ریحانة النبی»؛ آن‌وقت مراسم عزاداری بر امام حسین (علیه‌السلام) را بدعت می‌دانند. بدعت‌ آن است که عده‌ای در ماه محرم همزمان با آغاز سال نو قمری، خرید و بازدید و شادی می‌کنند تا خون امام حسین (علیه‌السلام) را پایمال کنند؛ اما هنر شیعه و اجتماع عظیم اربعین حسینی مانع این کار شده است. همان‌طور که می‌دانید، امسال عزاداری و سینه‌زنی در پایتخت‌ کشورهای مهم دنیا هم برگزار شد. حتی در اطراف کاخ سفید، جمعیتی برای عزاداری جمع شدند و پرچم امام حسین (علیه اسلام) را برافراشتند. پرچمی که بعضی‌ها از زمان امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) و حتی زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) تحملش را نداشتند، امروز به ‌دست ما شیعیان در نقاط مختلف عالم برافراشته شده است. دشمنان اهل‌بیت از کشتن امام حسین (علیه‌السلام) به نتیجه‌ نرسیدند؛ حتی یزید ناچار شد، ابن زیاد را لعن و نفرین کند و برای عاشورا مجلس عزا بگیرد؛ اما آیا مردم از این ماجرا درس گرفته‌اند؟ اکثر مردم با تضاد درونی خودشان گرفتار هستند. ما شیعیان در اقلیت هستیم. اکثریت اهل تسنن هستند، آن هم نه علما؛ بلکه مردم عادی هستند که از حرف‌هایی که از ناحیه علما خودشان به آن‌ها دیکته می‌شود، تبعیت می‌کنند. کتاب‌هایی می‌خوانند و تحت تأثیر تبلیغاتی قرار می‌گیرند که عمده هزینه‌هایش را سعودی‌ها پرداخت می‌کنند. قبلاً فقط درکتاب‌ها موضوعات ممنوع و غیرمفید وجود داشت؛ اما امروزه تلویزیون و اینترنت و شبکه‌های مجازی با تبلیغات گسترده آثار و تبعات منفی را به بار می‌آوردند. *لزوم زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهادت سیدالشهدا (علیه‌السلام) سیدالشهدا (علیه‌السلام)، رسالت سنگینی بر گردن ما شیعیان گذاشته است. این ‌همه ثوابی که برای گریه نقل کرده‌اند، برای این است که خاطرات عاشورا فراموش نشود. گریه کنیم تا آن خون تپنده در رگ‌های ما جریان داشته باشد. اگر گفته‌اند گریه کنید برای این است که گریه اوج مراتب احساسات را به نمایش می‌گذارد و از برهان و استدلال رد می‌شود و با دل اتصال پیدا می‌کند. چه هنگام انسان گریه می‌کند؟ وقتی احساساتش به اوج برسد. اگر قصه امام حسین (ع) کسی را به اوج رساند، تازه آغاز راه است. بزرگان ما گفته‌اند: «امام حسین را خصوصی نکنید. اگر مسیحی یا یهودی می‌آید به او خوشامد بگویید؛ چون امام حسین همه را پذیرفته است.» اگر عزاداری می‌کنیم، فقط یادبود خاطره نیست. مثل این نیست که پدرمان از دنیا رفته باشد و سالانه برایش خاطره و یادبودی بگیریم. آیا خاطرۀ سیدالشهدا (علیه‌السلام) از این جنس خاطره‌هاست؟ خیر، بلکه ذکر و خاطر شهادت امام حسین (علیه‌السلام) برای زنده نگه داشتن رسالت با ارزش آن حضرت است. چرا بکا موضوعیت دارد؟ چون کسی که باعث می‌شود، دیگری احساساتش اوج پیدا کند، در واقع کار زینبی کرده و رسالتش را به انجام رسانده است. ما باید این رسالت را ادامه دهیم. امروز بیشتر از دیروز محتاج هستیم که این کار را ادامه بدهیم؛ چون قوام و بقای شیعه به بقای عاشورا و ذکر خاطر شهادت امام حسین (علیه‌السلام) است. رسالتی که ما داریم فقط در مقام داد و فریاد نیست، بلکه در مقام عمل است؛ پس قدری خودمان را حسینی نشان بدهیم. صفایی که ما در عراق می‌بینیم، صفایی است که سیدالشهدا (علیه‌السلام) نشان داده است. آن‌ها دارند به رسالت و ابلاغ امام حسین (ع) عمل می‌کنند. وقتی لشکر حر به کاروان امام حسین (علیه‌السلام) رسید، همه تشنه بودند. امام حسین (علیه‌السلام) آب همراهش بود و به یارانش فرمود: «هرچه آب دارید به لشکر حر بدهید.» با اینکه دشمن بودند، به همه آن‌ها، حتی به اسب‌هایشان هم آب دادند. این ابلاغ رسالت را سیدالشهدا (علیه‌السلام) آن موقع انجام داد و امروز مردم عراق آن را به این شکل نشان می‌دهند. در راه خدا پای عقیده ایستادن از همه‌چیز مهم‌تر است. مرحوم حاج شیخ جعفر شوشتری می‌گفت: «ای مردم، همه انبیا می‌گویند موحد باشید. من می‌گویم بیایید مشرک باشید؛ اما خدا را هم در گوشه‌ای از زندگی‌تان به‌حساب بیاورید.» تمام معیارها و ضوابط ما، دنیایی شده است. در مقابل اهل‌ سنت ایستاده‌ایم و می‌خواهیم که مکتب تشیع را به آن‌ها نشان دهیم؛ اما خیلی از حرف‌هایی که می‌زنیم، داعشی و مخالف مکتب سیدالشهدا (علیه‌السلام) است. تقلب‌ کردن و برای رسیدن به مقصود خود، آبروی دیگران را بردن، کار داعشی‌ها است. *وظیفه شیعیان در برابر حرکت امام حسین (علیه‌السلام) ما در برابر حرکت سیدالشهدا (علیه‌السلام) مسئولیم. ما در کربلا نبودیم؛ اما در این زمان باید ببینیم که امام حسین (علیه‌السلام) راضی به رفتار و کردارمان هست یا نه؟ افعال ما نباید ابن زیادی و یزیدی باشد، بلکه باید حسینی باشد. پس این معنا باید در همۀ شئون زندگی‌مان پررنگ باشد. اربعین تجلی است و باید در شئون مختلف زندگی این تجلی را نشان بدهیم. امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرماید: «مَعاشِرَ الشیعةِ! کُونوا لَنا زَیْنا وَلا تَکونوا عَلَیْنا شَیْنا، قولوا لِلنّاسِ حُسْنا، واحْفَظوا ألْسِنَتَکُمْ وَکُفُّوها عَنِ الفُضولِ وقَبیحِ القَوْلِ؛ ای گروه شیعه! زینت ما باشید، نه باعث ملامت و سرزنش ما، با مردم نیکو سخن بگویید و زبانتان را حفظ کنید و آن را از زیاده‌روی و زشت‌گویی بازدارید.» شیعه باید این‌طور باشد. زینب کبرا (سلام‌الله علیها) و علی‌ بن ‌الحسین (علیه‌السلام) چه می‌خواستند؟ ما ایرانی‌ها در خیلی از عزاداری‌هایمان این پیام را می‌رسانیم؛ اما باید زندگی‌مان را هم حسینی کنیم. زندگی‌مان باید از سیدالشهدا نشأت بگیرد. در این محرم و صفر تلاش و کار زیادی انجام شد؛ هرچند بعضی‌ها انگ سیاسی می‌زدند و می‌گفتند که این‌ کارها را کنار بگذارید. اگر برای ایرانی‌ها در مهران موکب نمی‌زدیم، آیا ایرانی‌ها به عراق و کربلا نمی‌رفتند؟ این‌ همه سال برای رفتن ایرانی‌ها به کربلا مانع درست کردند؛ اما این‌ها حاشیه است و نباید واقعیت مطلب را فراموش کنیم. شما به سمت کربلا پیاده و با پای‌برهنه رفتید و زیارت کردید و از شمیم و عطر زیارت قبر سیدالشهدا (علیه‌السلام) بهره‌مند شدید. زیارت قبر مطهری که امام‌ هادی (علیه‌السلام) شفای خودش را در آن و بارگاه جست‌وجو می‌کرد. دقت کنیم و ببینیم این زیارت چقدر بر زندگی ما اثر می‌گذارد؟ آیا ما را حسینی می‌کند؟ حوزه‌های ما چقدر حسینی می‌شوند؟ سیدالشهدا (علیه‌السلام) جان و فرزندان و همه قومش را برای دین گذاشت؛ ما چه گذاشتیم؟ نقل می‌کنند که شخصی زندگی‌اش را وقف امام حسین (علیه‌السلام) کرده بود. زمانی که جوان بود در تعزیه‌ها نقش حضرت عباس (علیه‌السلام) را بازی می‌کرد و در اواخر عمرش نقش شمر را ایفا می­کرد. تا جایی که لقب شمر پسوند نامش شده بود؛ به‌ همین دلیل هیچ خواستگاری برای دخترهایش نمی‌آمد. در یکی از تعزیه‌ها این شخص آن‌قدر نقش شمر را خوب بازی کرد که مردم همه گریه کردند و وقتی تعزیه تمام شد، چنان او را کتک زدند که زیر دست ‌و پاها از دنیا رفت. یکی از دوستانش او را در خواب دید که اوضاعش در آن دنیا خیلی خوب است. به او گفته بود: «از همان اول که از دنیا رفتم، امام حسین (علیه‌السلام) به فریادم رسید و وقتی نکیر و منکر آمدند، ایشان تشریف آوردند  آنها را رفتند. بعد به من فرمودند: همان‌‌طور که تعزیه شمر را می‌خواندی، دوست دارم برای من هم بخوانی. من همان رجز‌ها و شعرها را خواندم تا به این تهدید رسیدم که زن و بچه‌ات را اسیر می‌کنم و می‌برم. آقا در این لحظه نشستند و دستشان را روی سرشان گذاشتند و من دیگر ادامه ندادم. مدتی حالت آقا متغیر بود، سپس فرمودند: چرا نمی‌خوانی؟ گفتم: آقا حالات شما را که دیدم، دیگر نتوانستم ادامه بدهم. حضرت فرمود: این حال من، به خاطر اسارت خانواده‌ام است.» گمان می‌کنید اسارت راحت است؟ ما که نمی‌خواهیم زن و فرزند و مالمان را فدا کنیم، پس بیاییم برای امام زمان (علیه‌السلام) و دینمان وقت بگذاریم و فرصت‌های زندگی را هدر ندهیم و به مسئولیت خودمان در مقام تعلیم، عمل کنیم. از سرمایه‌ای که امام حسین (علیه‌السلام) در اختیارمان گذاشته است، درست استفاده کنیم. *وظیفه علما، پیروی از رسالت زینب کبری (سلام‌الله علیها) زینب کبرا (سلام‌الله علیها) را چند بار به قتل تهدید کردند؛ اما رسالتش را ادامه داد. گاهی نقل یک جمله از زینب کبرا (سلام‌الله علیها)، به‌اندازه مقام شهادت ارزش دارد. محاسبه کنید ببینید ما چقدر در انجام این رسالت و ابلاغ آن کوشا هستیم؟ دو ماه گذشت و همه ما انجام‌ وظیفه کردیم. خداوند از همه شما این عزاداری‌ها را به شایستگی قبول کند و به همه توفیق بیشتر بدهد و فرج و گشایش به عامه شیعه عنایت کند. اما مطلب اصلی فراموش نشود، ما حامل این رسالت هستیم. ما باید در مقام ابلاغ رسالت، پیرو زینب کبرا (سلام‌الله علیها) باشیم. مقام و شأن زینب کبرا (سلام‌الله علیها) به‌اندازه‌ای نیست که بتوانیم درک کنیم؛ اما باید در مسیر حرکت آن حضرت گام برداریم. درست است که در واقعه عاشورا حضور نداشتیم، اما ابلاغ به قول و عمل، وظیفه ماست و نباید آن را فراموش کنیم.منبع خبر گزاری حوزهم/700 ]]> مراجع و علما Wed, 07 Dec 2016 06:01:36 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcbg5bf.rhb9wpiuur.html عضو خبرگان رهبری :حفظ نظام و ولایت فقیه خط قرمز حضرت آیت الله موسوی اردبیلی بود http://tabeshekosar.ir/vdchmmnx.23n6qdftt2.html به گزارش تابش کوثر: حجت الاسلام والمسلمین کعبی ، با اشاره به اینکه مرحوم حضرت آیت الله موسوی اردبیلی از پیشگامان نهضت امام راحل بود، اظهار داشت: ایشان علاوه بر نقش آفرینی در مبارزات به ویژه در آذربایجان، در سال آخر مبارزات انقلاب اسلامی تاثیرگذار بود. وی تصریح کرد: مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی در شکل گیری انقلاب اسلامی از اعضای برگزیده شورای انقلاب توسط امام راحل(ره) بود و به همراه شهید مطهری و شهید بهشتی به نقش آفرینی پرداخت و در تشکیل حزب جمهوری اسلامی همواره همراه بزرگان بود. *نقش تاثیرگذار در تشکیل قوه قضائیه این عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی به همراه شهید بهشتی در شکل گیری قوه قضائیه نقش چشمگیری داشت، گفت: نخستین احکام امام خمینی(ره) بعد از تصویب قوانین انقلاب اسلامی، صدور احکام شش فقیه شورای نگهبان، ریاست دیوان عالی کشور به شهید بهشتی و دادستانی کل کشور به مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی بود. *تدریس فقه قضائی در حوزه های علمیه حجت الاسلام والمسلمین کعبی افزود: مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی تا مدتی بعد از ارتحال حضرت امام راحل(ره)، رئیس دیوان عالی کشور بودند و سپس با انتقال تجربیات قوه قضائیه به حوزه، به تدریس فقه قضائی در حوزه های علمیه پرداختند. وی تصریح کرد: تدریس فقه قضاء، فقه حدود و تعزیرات، فقه قصاص، فقه شرکت و فقه مضاربه  ؛ محصول تلاش های علمی این مرجع تقلید بود. *پایبندی به نظام اسلامی و ولایت فقیه این عضو خبرگان رهبری یادآور شد: مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی علاوه بر تصدی امر مرجعیت، از خدمتگزاران صدیق دین، ملت و نظام اسلامی بود و همواره پایبند به آرمان های اسلام، مکتب اهلبیت(ع)، نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه بود. *تلاش برای تقویت نظام و حوزه حجت الاسلام والمسلمین کعبی با بیان اینکه مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی یار صدیق امام و یاور رهبر معظم انقلاب بود، اظهار داشت: ولایت فقیه و نظام اسلامی برای ایشان خط قرمز بود و همواره در حفظ نظام و تقویت حوزه های علمیه تلاش کرد. *بیان نصیحت مشفقانه به مسئولان وی افزود: مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی علاوه بر تلاش برای حفظ نظام، حفظ وحدت و انسجام ملی، نصیحت های مشفقانه ای به مسولان نظام ارائه می کرد. این عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: ارتحال حضرت آیت الله موسوی اردبیلی که از شاگردان مرحوم حضرات آیت الله بروجردی، حجت، محقق داماد و بزرگان حوزه به شمار می رفت و خود ایشان نیز از اساتید برجسته حوزه علمیه قم بود، ضایعه سنگینی برای حوزه است. این عضو خبرگان رهبری افزود: ارتحال این شخصیت علمی و انقلابی حوزه های علمیه را به ساحت نورانی حضرت ولیعصر(عج)، مراجع تقلید، حوزه های علمیه، فضلا، اساتید، شاگردان، خانواده معظم ایشان، ارادتمندان و مردم خطه آذربایجان و اردبیل تسلیت عرض می کنیم و ان شاءالله خداوند، ایشان را با شهدای کربلا و همراهان خود نظیر شهید بهشتی محشور بفرماید.منبع خبرگزاری حوزهم/700 ]]> مراجع و علما Thu, 24 Nov 2016 08:17:02 GMT http://tabeshekosar.ir/vdchmmnx.23n6qdftt2.html عضو خبرگان رهبری:آیت الله العظمی موسوی اردبیلی از استوانه های انقلاب بود http://tabeshekosar.ir/vdcdok0s.yt0jo6a22y.html   تابش کوثر: آیت الله سید فخرالدین موسوی ننه‌کرانی در گفتگو با خبرنگار سرویس استان های خبرگزاری حوزه ، با تسلیت ارتحال آیت الله العظمی  سید عبدالکریم موسوی اردبیلی اظهارداشت: این عالم ربانی تمام عمر خود را صرف ترویج علوم دینی و گسترش آموزه های اهل بیت(ع) نمود. وی با اشاره به مبارزات ظلم ستیزانه این عالم ربانی افزود: ایشان از اوائل حرکت و نهضت انقلاب همراه امام خمینی(ره) بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم  به عنوان یکی از ارکان اصلی انقلاب و نظام در سنگرهای مختلف مشغول خدمت شد. این استاد حوزه ادامه داد: ایشان هم چنین مدت ها در دستگاه قضایی مشغول فعالیت شد و خدمات شایانی را دراین بخش انجام داده و کتب مختلفی را به زیور چاپ آراستند. نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری تصرح کرد: ایشان علاوه بر چهره مبارزاتی ، از بعد علمی قوی هم برخوردار بوده و ضمن داشتن مقام مرجعیت و علوم حوزوی، در عرصه علوم دانشگاهی هم ورود کرده و با تاسیس دانشگاه مفید خدمت بزرگی به جامعه علمی کشور نمود. وی هم چنین با بیان خاطره مععم شدن خود به دست این عالم فقید یادآور شد: آیت الله العظمی موسوی اردبیلی از محبوبیت خوبی در کشور و به خصوص در اردبیل برخوردار بوده و همواره پناهگاه طلاب و اقشار مختلف مردم بودند.   م/700 ]]> مراجع و علما Wed, 23 Nov 2016 12:18:31 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcdok0s.yt0jo6a22y.html