رسانه الکترونيکی تابش کوثر - آخرين عناوين آیت‌الله مکارم شیرازی :: نسخه کامل http://tabeshekosar.ir/olama_makarem Fri, 22 Sep 2017 13:24:16 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://tabeshekosar.ir/skins/default/fa/yazahra96/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط رسانه الکترونيکی تابش کوثر http://tabeshekosar.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام رسانه الکترونيکی تابش کوثر آزاد است. Fri, 22 Sep 2017 13:24:16 GMT آیت‌الله مکارم شیرازی 60 آیت الله مکارم شیرازی: حریم ماشین فضای خصوصی نیست http://tabeshekosar.ir/vdceov8n.jh8vni9bbj.html به گزارش تابش کوثر به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در دیدار سردار مجتبایی فرمانده نیروی انتظامی استان قم گفت: اگر همه ارگان‌ها کار خود را به خوبی انجام داده و دست به دست هم دهند امنیت و اخلاق در جامعه بیشتر حاکم خواهد شد؛ اما اگر هر کس کار خود را انجام دهد آسیب‌ها هم افزایش پیدا می‌کند؛ در این بین باید برای قم حساب مستقلی باز کنند چون جایگاه ویژه ای دارد و یک شهر جهانی و مهم به شمار می‌رود و شهر اهل بیت(ع) است.وی بیان کرد: امنیت کشور ما بی نظیر است و به طور کلی برخی حوادث در گوشه و کنار واقع شده و این نمی‌تواند در کلیت امنیت کشور اثر گذار باشد؛ اگر بخواهیم به اهمیت و ارزش امنیت پی ببریم باید به دو ملاحظه توجه کنیم؛ وجود عوامل متعدد خارجی و داخلی که امنیت ما را تهدید می‌کنند؛ این تعدد موارد خطر باعث ارزشمندتر بودن امنیت است؛ نکته بعدی نیز این است که کشور ما دارای بافت مذهبی و اجتماعات متعدد است که بسیاری از این ویژگی برخوردار نیستند. این مرجع تقلید بیان کرد: خوشبختانه با وجود فعالیت‌های گسترده فرهنگی و مذهبی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و برنامه‌های عزاداری و لیالی قدر خوشبختانه هیچ مشکل امنیتی در این مراسم ایجاد نشد که بسیار امیدبخش است؛ این امنیت در حالی برقرار است که دشمنان ما با تمام وجود به دنبال زدودن این امنیت هستند. عده‌ای بر لزوم شکستن خطوط قرمز اصرار دارند وی با قدردانی از مسئولان حفظ امنیت کشور گفت: وجود خطوط قرمز در کشور ما از جمله اینکه کسی نمی‌تواند مزاحم دیگری شود حفظ این امنیت را سخت‌تر کرده است؛ در این وضع متأسفانه عده‌ای بر لزوم شکستن این خطوط قرمز اصرار دارند. آیت الله مکارم شیرازی گفت: این عده نام حلال و حرام دینی را تابوشکنی می‌نهند؛ آن‌ها اسم حلال و حرام دینی را تابوهایی می‌گذارند که باید شکسته شود و اخیراً هم در کلام برخی مسئولان رده دوم و سوم چنین مسائلی بیان شد که مایه تعجب است. این بحث درست نیست زیرا اگر نظام جمهوری اسلامی را قبول داریم باید این خطوط را نیز که نظام تعیین کرده است رعایت کنیم. وی بیان کرد: امروزه همه روی امنیت کشور ما حساب می‌کنند؛ از همین روی دشمنان سعی می‌کنند از حربه‌های مختلف برای از پای درآوردن ملت ما استفاده کنند که استفاده از ابزار تحریم یکی از آن‌ها است؛ ولی اگر بتوانیم بر این حربه نیز فائق آییم و تحریم‌ها را بی اثر کنیم دیگر دشمنان از شکست ما ناامید می‌شوند زیرا دیگر سلاحی در دست نخواهند داشت. این استاد سطوح عالی حوزه گفت: این که دشمنان فقط تحریم‌ها را بیشتر مورد هدف قرار داده‌اند؛ به این دلیل است که راه دیگری ندارند، هدف اصلی از پرداختن به مبحث تحریم کار عاجزان و افراد ناتوان است، خوشبختانه موقعیت به گونه‌ای است که دشمن راهی ندارد، ما می‌توانیم بر تحریم‌ها پیروز شویم و اگر چنین شود این حربه از دست دشمنان گرفته شده و خلع سلاح می‌شوند. وی با اشاره به یاوه گویی‌هایی مقامات آمریکایی در زمینه براندازی نظام اسلامی تصریح کرد: آن‌ها همیشه به دنبال براندازی بوده‌اند و به همین دلیل تحریم و محدودیت‌ها است است؛ آمریکایی‌ها وقتی که قدرت استقلال ما را می‌بینند که به آن‌ها باج نمی‌دهیم و برعکس به خاطر همین ایستادگی شرایط منطقه تغییر کرده است دیگر نمی‌توانند به اهداف خود برسند. امروز روز اتحاد و همدلی است آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: با توجه به شرایط موجود، امروز روز اتحاد و همدلی است نه اینکه برای مسائل کوچک با یکدیگر اختلاف پیدا کرده همیشه در فکر مچ گیری باشیم؛ امروز باید دست‌ها را به هم دهیم و دشمنی که ماهیت نظام ما را نشانه گرفته است را منکوب کنیم؛ این عظمت باعث شده است که شب و روز نمی‌گذرد مگر این که رئیس جمهور و مقامات آمریکا چیزی درباره ایران می‌گوید زیرا ما مزاحم آن‌ها هستیم؛ باید موقعیت شناس باشیم و به خوبی به وظیفه خود عمل کنیم. وی گفت: خوشبختانه در حل مشکل بزرگ عراق در کنار آن‌ها بودیم و اگر کمک نمی‌کریم شرایط به شکل فعلی نبود و اگر ایران در سوریه کمک نمی‌کرد این کشور امروز شکل دیگری داشت و این حضور ایران مزاحمت برای آمریکا است چون می‌خواهند منطقه را تحت پوشش خود داشته باشند؛ باید قدر قوت و قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران را بدانیم و آن را حفظ کنیم. این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که نباید مسائل کوچک را اسباب اختلاف قرار داد، تصریح کرد: ناامنی‌های فیزیکی در داخل خوشبختانه جمع شده اما ناامنی‌های فضای مجازی خطر بزرگی است، حل این مشکل کار سختی نیست و می‌توان با هوشمندی و برنامه ریزی دقیق آن را برطرف کرد؛ متاسفانه به رغم اینکه بارها گفتیم اگر شبکه ملی اطلاعات راه اندازی و تقویت شود و نیازهای جامعه را تأمین کند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، نمی‌دانیم چرا این کار صورت نمی‌گیرد. وی گفت: در این بین مسائل دیگری نیز مطرح شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به مسئله خصوصی بودن حریم ماشین اشاره کرد؛ از نظر فقهی روشن است که اگر چیزی آشکار و عیان باشد فضای خصوصی نیست؛ اگر کسی وسط چهارراه خانه شیشه‌ای بسازد و در آن خانه بنشیند و همه مردم کارها او را ببینند آیا فضای خصوصی می‌شود؟! فضای خصوصی به معنای فضای دربسته و دور از چشم است نه این که فضای آشکار را حریم خصوصی بگویند؛ نمی‌شود که اگر شیشه پایین باشد فضای خصوصی محسوب نشود و شیشه را بالا بکشند فضا خصوصی شود، این از نظر فقهی پذیرفته نیست، فضای خصوصی جایی است که محفوظ بوده و از دید مردم بیرون باشد و اگر در دید مردم باشد فضای خصوصی محسوب نمی‌شود. آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند مسئله را به خوبی می‌دانند اما غرض‌هایی دارند و می‌خواهند قبح این مسائل را بشکنند و حریم خصوصی بهانه است، باید هوشیار باشیم تا بدون این که متهم به خشونت کنند از راه‌های صحیح و قانونی محدود کنیم تا قبح زشتی‌ها شکسته نشود؛ انجام یک گناه توسط تنها یک گناه به شمار می‌رود و گناه آشکار دو گناه محسوب می‌شود، معصیت آشکار افزون بر گناه بودن، قبح گناه را هم می‌شکند از این رو گناه دیگری محسوب می‌شود.ت/444 ]]> آیت‌الله مکارم شیرازی Tue, 11 Jul 2017 14:03:29 GMT http://tabeshekosar.ir/vdceov8n.jh8vni9bbj.html آیت‌الله مکارم‌: هدف اصلی آمریکا براندازی نظام جمهوری اسلامی است http://tabeshekosar.ir/vdcbwwbs.rhbwfpiuur.html به گزارش تابش کوثر، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی ظهر امروز در دیدار سردار مجتبایی فرمانده نیروی انتظامی استان قم، با ابراز خرسندی از امنیت حاکم در کشور اظهار داشت: برخی حوادث که در ماه‌های گذشته در گوشه و کنار کشور رخ داد مانع از بین رفتن امنیت کل کشور نشده است.وی بابیان این موضوع که بالا بودن تعداد مراسم و اجتماعات مردمی کار امنیت در کشور را سخت کرده است، افزود: وجود عوامل تهدیدکننده فراوان در داخل و خارج از کشور و همچنین اجتماعات بالای مذهبی در کشور ما بالابردن ضریب امنیت در کشور را سخت کرده و البته امنیت حاکم بر این اجتماعات در کشور نشان‌دهنده ارزش فعالیت دستگاه‌های امنیتی را نشان می‌دهد.استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به خطوط قرمز حاکم بر ایران تصریح کرد: ما برخلاف بسیاری از کشورها خطوط قرمزی داریم که با توجه به این خطوط قرمز، حفظ امنیت در کشور مشکل شده و نیز یکی از سختی‌های کار دستگاه‌های امنیتی در کشور ماست که باید ارزش آن دیده شود.وی با گلایه از گروه‌هایی که بدون در نظر گرفتن مصلحت کشور اصرار بر شکستن خطوط قرمز کشور را دارند، خاطرنشان کرد: این گروه با خواندن حلال و حرام قصد شکستن این خطوط قرمز را دارند و متأسفانه ما این حرف‌ها را گاهی از زبان مسئولان رده دوم و سوم کشوری نیز می‌شنویم.آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر پذیرش نظام جمهوری اسلامی در کنار همه خطوط قرمز آن گفت: هدف اصلی توجه افراد ناتوان و عاجز به بحث تحریم‌ها نبودن راه دیگری برای غلبه به کشور است که در صورت پیروزی بر این موضوع، حربه از دست دشمنان گرفته و خلع سلاح می‌شوند.وی موقعیت کشور ایران در منطقه را موقعیت اول دانست و بیان کرد: امروز بی‌تردید موقعیت اول منطقه ایران است و همه کشورها روی آن حساب می‌کنند، آمریکا به همین علت هدف اصلی خود را براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران قرار داده و با ایستادگی ایران در منطقه مواجه شده و باید بداند ایران هرگز به این کشور باج نخواهد داد.آیت‌الله مکارم شیرازی بر لزوم هوشیاری جامعه اسلامی در عصر حاضر تأکید کرد و افزود: امروز اتحاد مهم‌ترین مسئله است و نباید اختلاف در کوچک‌ترین مسائل ایجاد شود و باید به‌جای در مقابل هم ایستادن در کنار هم باشیم.مرجع تقلید شیعیان به توطئه دشمنان برای سستی اصل نظام اشاره کرد و گفت: امروز عظمت جامعه اسلامی در چشم دشمنان بزرگ‌ شده است، هر روز مقامات آمریکایی درباره نظام جمهوری اسلامی سخنی می‌گویند و این نشان از این است که جایگاه و قدرت نظام اسلامی ایران مزاحم آن‌ها شده است.وی موقعیت‌شناسی را ضرورت امروز جامعه برشمرد و افزود: باید کشورهای اسلامی در کنار هم باشند همان‌طور که ایران با حضور در کنار عراق توانستند مشکلی که بود را حل کنند، و اگر در سوریه حضور پیدا نمی‌کرد امروز شرایط در این کشور به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد در واقع حضور ایران در عراق و سوریه مزاحمت برای آمریکا است چرا که آمریکا می‌خواهد در منطقه حاکم شود.مرجع تقلید شیعیان در رابطه با لزوم ایجاد امنیت در فضاهای مختلف نیز تأکید کرد: ناامنی‌های فیزیکی تقریباً از بین رفته است و امروز باید به ناامنی در فضای مجازی بیشتر توجه شود.آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر اهمیت راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، اظهار داشت: راه‌اندازی این شبکه ضرورت دارد و با آغاز به کار آن بسیاری از مشکلات حل خواهد شد اما سال‌هاست که پشت گوش انداخته‌شده و امیدواریم که مسئولان مصالح جمعیت را فدای درآمد کنند و اقدام به راه‌اندازی این شبکه کنند.مرجع تقلید شیعیان به مظاهر فضای خصوصی در فقه نیز اشاره کرد و گفت: برخی فضای داخل اتومبیل را فضای خصوصی به شمار می‌آورند ازنظر فقهی اگر چیزی آشکار و عیان باشد فضای خصوصی نیست و فضای اتومبیل هم از همین دسته است.وی ادامه داد: این مثل آن است که خانه‌ای شیشه‌ای ساخته شود، درحالی‌که فضای شخصی و خصوصی به معنای داشتن حدود و حریم و به‌دور از چشم است و هر فضای اگر در دید مردم باشد دیگر خصوصی به‌حساب نمی‌آید.آیت‌الله مکارم شیرازی این سخنان را غرض‌ورزی برشمرد و تصریح کرد: مسائل فقهی در این زمینه بسیار روشن و شفاف است، کسانی هم که آن را مطرح می‌کنند به‌خوبی از حکم فقهی اطلاع دارند، اما برای خواسته‌های و مطامع خود و برای شکستن قبح این مسائل آن را مطرح می‌کنند.استاد برجسته حوزه علمیه بر لزوم دقت در برخورد با این‌گونه گفته‌ها تأکید کرد و گفت: در برخورد با این‌گونه مسائل باید دقت کرد که به خشونت متهم نشویم و درعین‌حال به‌صورت قانونی از رواج این مسائل که قبح مسائل خلاف شرع و قانون را می‌شکنند برخورد کنیم.وی ارتکاب به گناه آشکار را دو گناه برشمرد و افزود: آشکار‌بودن گناه علاوه بر خود گناه که سبب از بین‌بردن قبح آن می‌شود بر معصیت آن می‌افزاید، در این‌گونه مواقع لازم است که همه دستگاه‌های برای رواج اخلاق و امنیت گام بردارند.آیت‌الله مکارم شیرازی لزوم این همراهی در ایجاد اخلاق و امنیت را در استان قم بااهمیت‌تر از سایر استان‌ها دانست و افزود: قم پایتخت جهان تشیع بوده و یک جهان شهر و حرم اهل‌بیت(س) است و تأمین امنیت و اخلاق در آن ضرورت بیشتری دارد.منبع: تسنیمت/۴۴۴ ]]> آیت‌الله مکارم شیرازی Tue, 11 Jul 2017 11:30:48 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcbwwbs.rhbwfpiuur.html آیت‌الله مکارم‌: حاکمیت از طرف خداست ولی اجرای آن بدون کمک مردم ممکن نیست http://tabeshekosar.ir/vdcb50bs.rhbz5piuur.html به گزارش تابش کوثر، جمعی از مخاطبان سایت آیت‌الله مکارم شیرازی دو سؤال را خدمت این مرجع تقلید شیعیان مطرح کردند. متن سؤالات مطرح‌شده به این شرح است:حضور محترم حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی(دامت برکاته) با سلام و تحیت؛ لطفاً به دو سؤال زیر پاسخ دهید: مطالبی که حضرت‌عالی دربارۀ خلافت و امامت مولا امیرمؤمنان علی(ع) ابراز داشتید و بعد نسبت به دموکراسی در عصر ما توضیح دادید به‌وسیلۀ بعضی از ناآگاهان داخلی و مخالفان خارج‌نشین تحریف شد، حتی دروغ‌هایی بر آن افزودند، توضیح شفاف‌تر در این زمینه موجب نهایت امتنان است.بعضی از ناآگاهان گاه و بی‌گاه شعارهای نامناسب و تفرقه‌افکن در اجتماعات دینی می‌دهند نظر حضرت‌عالی در این مورد چیست؟ پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی به این شرح است: در مورد سؤال نخست باید توجه داشت ما دو بحث جداگانه داریم، اول در مورد امام معصوم(ع) مانند حضرت امیر مؤمنان علی(ع) که امامت و حاکمیت او از سوی خداوند به‌وسیلۀ پیغمبر اکرم(ص) تعیین شد و حدیث متواتر غدیر یکی از شواهد زندۀ آن است، ولی بدیهی است که برای اجرای حاکمیتش نیاز به کمک مردم دارد و در اینجاست که بیعت مردم نقش مهمی در اجرای آن حاکمیت خواهد داشت. تکرار می‌کنم حاکمیت از طرف خداست ولی اجرای آن بدون کمک مردم ممکن نیست. دوم در مورد حاکمان فعلی است، شک نیست که در دنیای امروز دیکتاتوری محکوم به شکست است، هرچند دولت‌های معروفی بعضی دیکتاتورها را به خاطر دلارهای فراوان نفتی آن‌ها نه‌تنها به رسمیت می‌شناسند بلکه پرستش می‌کنند. به‌هرحال تنها راه برای حاکمیت در دنیای کنونی همان دموکراسی و رجوع به آرای مردم است، منتها گاهی نتیجۀ آن ایده آل خواهد بود مثل‌اینکه اکثریت قاطع مردم در انتخابات شرکت کنند و اکثریت قاطع به شخص خاصی رأی دهند، این نوع دموکراسی که حاکمیت اکثریت مطلق است ایده‌آل است. ولی بسیار شده که این‌چنین نیست، مثلاً نصف مردم در انتخابات شرکت می‌کنند و نصف شرکت‌کنندگان به شخصی رأی می‌دهند و در نتیجه آرای یک‌چهارم مردم بر کل جامعه حاکم است و این دموکراسی ایده‌آل نیست هرچند در شرایط فعلی راهی برای حاکمیت جز این وجود ندارد. در مورد سؤال دوم مسلم است مطالب توهین‌آمیز و تفرقه‌افکن از سوی هرکس باشد کار زشت و ناپسندی است و خداوند به آن راضی نیست. به‌یقین اقلیت کوچکی هستند که به سراغ این کارها می‌روند، نیروهای انقلاب در اینجا دو وظیفه دارند: اولاً این کار را نکوهش کنند تا به‌حساب آن‌ها گذارده نشود و ثانیاً این‌گونه افراد را نصیحت کنند و به آن‌ها بگویند که این کار نه خدمت به انقلاب است و نه خدمت به اتحاد و وحدت جامعۀ اسلامی که در این زمان بیش از هر زمانی به آن نیازمندیم. امیدواریم خداوند همه را به راه راست هدایت فرماید.منبع: تسنیمت/444 ]]> آیت‌الله مکارم شیرازی Sat, 01 Jul 2017 10:27:31 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcb50bs.rhbz5piuur.html آیت الله مکارم: اعمال نفوذها در دستگاه قضایی برچیده شود http://tabeshekosar.ir/vdchiknm.23nqvdftt2.html به گزارش تابش کوثر، حضرت آیت الله مکارم شیرازی به مناسبت گرامیداشت شهدای هفتم تیر و هفته قوۀ قضائیه به  الزامات و بایسته های پویایی دستگاه قضائی پرداختند که به این شرح است:  باید اذعان کرد دستگاه قضا در آئین حکومت‌داری اسلام حرف اول را می‌زند یا از بخش‌هایی است که حرف اول را می‌زند،[1] لذا آبروی نظام جمهوری اسلامی ایران در امر قضاست. و اگر دستگاه قضایی کارآمد داشته باشیم در دنیا موفق خواهیم بود،[2] چون هدف نظام اسلامی اجرای عدالت است که بخش مهمی از آن وابسته به نظام قضایی است و اگر این نظام آسیب‌هایی پیدا کند، آبروی نظام اسلامی در خطر می‌افتد.[3] ضرورت و اهمیت قضاوت در اسلام بدیهی است اسلام تنها به توصيه هاى اخلاقى و تربيت هاى معنوى، در پياده كردن برنامه عدالت اجتماعى خود قناعت نكرده، و تشكيلات قضايى نيرومندى را در پشت سر همه دستورات خود پيش بينى كرده است.[4] در كلمات پيشوايان اسلام قضاوت ، به عنوان يك كار پر مسؤوليت و خطرناك و در عين حال مهم معرفى شده است، زيرا كوچكترين انحراف و تمايل خصوصى قاضى به يك طرف، براى سقوط او از مقام عدالت و طرد از مقام قضا و دادرسى كافى است.[5] پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله در این زمینه مى فرمايد:«زبان قاضى در ميان دو شعله آتش قرار گرفته است»! يعنى اگر متمايل به يك طرف شود، فوراً مى سوزد![6] از این رو در دستگاه قضای اسلام ریزه کاری‌هایی است که نشان می‌دهد چقدر این منصب اهمیت دارد اما در دستگاه قضایی دنیا این ریزه کاری‌ها نیست.[7] در تبیین این مسأله باید گفت كيفرهايى كه براى مجرمان قرار داده مى شود بايد هم عادلانه باشد وهم اثر پيشگيرى نسبت به آينده در حجرم يا ديگران داشته باشد، و در عين حال راه را به روى افراد فريب خورده اى كه پشيمان و نادم مى شوند( در مواردى كه تخفيف امكان دارد) نبندد.[8]لذا در قوانين جزائى اسلام به اين جهات سه گانه توجّه شده است.[9] تربیت نیروی متعهد و متخصص؛ مهمترین ضرورت دستگاه قضا بی تردید بهره گیری از  نیروی انسانی کارآمد، متعهد و متخصص در دستگاه قضایی بسیار مهم و حیاتی است زیرا یکی از مشکلات قضایی، کمبود نیروهای کارآمد و متعهد است و این امر متاسفانه طی سال‌های گذشته جدی گرفته نشده است.[10] حال آنکه کار قضاوت بسیار حساس بوده و باید از کودکی نسبت به فرهنگ‌سازی و آموزش‌ اقدام شود، [11] لذا باید برای مسند قضا دانشمند‌ترین، فاضل‌ترین و با تقوا‌ترین افراد انتخاب شود به خصوص در عصر کنونی که مسئله قضا نسبت به گذشته بسیار پیچیده‌تر شده و به همان نسبت قضاوت هم پیچیده و نیاز به علوم و دانش‌های زیادی دارد،[12] از این رو هر چه در قوه قضائیه سرمایه‌گذاری شود بجاست و آثار مثبت آن در سایر دستگاه‌های کشور ظاهر می‌شود.[13] برای تحقق این مهم باید نیروهای متعهد، متخصص و نخبه در حوزه‌های علمیه جذب و در مرکزی آموزش داده شوند و حوزه علمیه نیز باید در این خصوص اقدامی جدی را انجام دهد و ما هم به این امر کمک می‌کنیم.[14] در این بین  دستگاه قضا می تواند  با بهره‌گیری از نیروهای متعهد و متخصص در دستگاه قضایی، برخی کارها را به حوزویان واگذار کند تا در این خصوص در خود قم اقدام لازم را انجام دهند.[15] به ویژه انکه بدانیم مسئله قضاوت در اسلام واجب کفایی است، اما گاهی به لحاظ کمبودنیرو در دستگاه قضایی تبدیل به واجب عینی می‌شود.[16]در حال حاضر نیز تربیت نیرو از واجب کفایی تبدیل به واجب عینی شده است.[17] نباید فراموش کرد باید کسانی که شهامت، شجاعت، تعهد و تخصص و آمادگی لازم را در این خصوص دارند وارد کار قضا شوند و مشکلات مردم را حل کنند.[18] البته مقداری نیز افراد را از کار قضاوت می‌ترسانند، اما باید دانست  کسی که تعهد کافی نداشته باشد نباید  در این مسند حضور داشته باشد، اگر چه افرادی هم که تعهد کافی دارند برخی گرفتار وسواس می‌شوند که  باید به آنان جرأت داد.[19] ضرورت مقابله با اطاله دادرسی در دستگاه قضا بسیاری از مردم از طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌های قضایی گلایه دارند، گرچه برخی از عوامل این مشکل بحمدالله برچیده شده است، لیکن اگر بخش های دیگری از این عوامل برچیده شود، نگرانی مردم هم برطرف می‌شود.[20] آری طولانی بودن مراحل مراجعه مردم به دستگاه قضا تا رسیدن به نتیجه، عمده مشکلات مردم است، زیبنده نظام اسلامی نیست که دستگاه قضایی آن، به گونه‌ای عمل کند که فرد متضرر، از ارائه شکوائیه و رسیدگی به اموراتش پشیمان و مایوس شود. متاسفانه برخی وکلای دستگاه قضا نسبت به عیب تراشی‌ها و اخلال در روند پرونده‌های قضایی نه تنها زمان را می‌کشند، بلکه هزینه‌های زیادی را از موکل خود می‌گیرند.[21] پرونده‌ای را سراغ دارم که ۲۰ سال است در جریان رسیدگی است و گمان می‌کنم ۲۰ سال دیگر هم این روند طول بکشد.[22] حال آنکه طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده‌ها سبب مأیوس شدن مردم شده است.[23] پیشنهاد ما این است که باید شعبه قضایی به سبک دادگاه‌های امیرمؤمنان علی(ع) با حضور چند مجتهد شجاع برای این کار تشکیل شود و با دقت، ولی با سرعت و حذف تشریفات، حداکثر در عرض یک هفته این مجرمان را به اشد مجازات اعمالشان برسانند تا بقیه عبرت بگیرند و حساب ببرند و مجلس محترم مشکلات قانونی آن را نیز حل کند. به عنوان نمونه مسئولین قضایی آیه 59 و 60 سورة احزاب را حتماً قرائت کنند، ببینند قرآن مجید درباره مزاحمین نوامیس مردم چه حکم کوبنده و قاطعی صادر کرده است.[24] از هم اکنون  باید قضاتی پرورش داد که بعد از روشن شدن زوایای ماجرا، با قاطعیت مساله را ببرند، تمام کنند و با وسواس، مساله را عقب نیندازند.[25] لزوم مبارزه دستگاه قضا  با مفاسد مالی؛سرنوشت حقوق های نجومی چه شد بدیهی است دستگاه قضایی باید به سوء استفاده‌های مالی رسیدگی کند،تأسف آور است وقتی سوء استفاده های مالی می شود تا به دستگاه قضایی برود و روند آن پیگیری شود تشریفات قانونی به اندازه ای زیاد است که سال ها طول می کشد و اثر مطلوب را ندارد.[26] حال آنکه کسانی که تخلف اقتصادی می کنند باید خارج از نوبت رسیدگی شود که در این صورت بسیار  اثرگذار خواهد بود، ما در عمل می بینیم کسانی که می خواهند تخلف کنند نمی ترسند چون در تشکیلات قضایی روند رسیدگی طولانی می شود و خارج از نوبت انجام نمی دهند در حالی که باید قاطعانه برخورد کنند.[27] به عنوان نمونه در آمریکا یا اروپا افراد مالیات خود را به موقع می دهند چون اگر به درستی انجام ندهند با آن ها برخورد می شوند و همچنین در اظهارنامه ها روغ نمی گویند چون عواقب آن را می دانند، مشکل قضایی در این گونه موارد باید حل شود.[28] هم چنین می توان می توان  به مسئله حقوق‌های نجومی اشاره کرد که دستگاه قضایی، اطلاعاتی و دولت هرکدام جداگانه در حال پیگیری هستند درحالی که مردم منتظرند این موضوع به نقطه پایانی برسد اما هنوز خبری نیست.[29] اعمال نفوذها در دستگاه قضایی برچیده شود قضاوت صحيح و منطقى در صورتى ممكن است كه در يك محيط آزاد و خالى از امواج خاص و جهت گيرى شده، قرار گيرد،[30]لذا اعمال نفوذها باید در دستگاه قضایی برچیده شود زیرا دستگاه قضایی باید به صورت مستقل فعالیت کند .[31] گاهی دیده می‌شود برخی افراد به دنبال اعمال نفوذ در قوه قضائیه هستند و می‌خواهند استقلال قضایی را زیر سئوال ببرند، حتی گاهی این کار از سوی برخی دولتمردان و گاه از سوی افراد متمکن صورت می‌گیرد و باید جلوی همه این اعمال نفوذها گرفته شود. باید به گونه‌ای شود که دستگاه قضایی همیشه مستقل بماند و تحت نفوذ هیچ کسی قرار نگیرد ، امید مردم به دنبال حذف اعمال نفوذها در دستگاه قضایی است.[32] ضرورت اهتمام دستگاه قضا به تحقق عدالت قضایی هدف اصلی نظام اسلامی اجرای عدالت است و بخش مهمی از برپایی عدالت و گسترش آن بر عهده نظام قضایی کشور است که اگر خدای ناکرده آسیب‌هایی پیدا کند آبروی نظام در خطر خواهد بود.[33] دشمنان اسلام نیز هر ساله برای تخریب نظام اسلامی اقدامات و فکرهایی انجام می‌دهند، لذا باید در برابر این آسیب‌ها آمادگی داشته باشیم تا برنامه‌های دشمن را خنثی کنیم، [34] دشمن نباید بتواند سلامت قضایی در کشور را با مشکل مواجه کند.[35] در این میان دستگاه قضا باید افرادی را پرورش دهد که قضات سالمی در آینده باشند،[36] زیرا کار قضاوت یک عبادت است و کسانی که در این جایگاه قرار دارند در حال انجام واجب هستند، به ویژه آنکه[37] عدالت قضایی با عدالت نمازش جماعت تفاوت دارد[38] وهر مسئولیتی با ارزش‌تر باشد خطراتش هم بیشتر است و در کنار مسئولیت‌های سنگین، آفت‌های سنگینی نیز وجود دارد که بحث قضا از این آفت‌ها استثنا نیست.[39] این از دستورات دین اسلام است که قاضی باید در جامعه دارای رفتار بر اساس اسلام بوده و قوانین دین را رعایت کند.[40] لذا داشتن سعه‌صدر، توکل به خدا، اعتماد به نفس، شجاعت در بیان خطا و اشتباه خود، از ویژگی‌های یک قاضی است.[41] از سوی دیگر ارایه دلیل و مدرک، احتیاط در شبهات و قاطعیت در حکم از دیگر صفات قاضی است و نباید مدح و ذم در قضاوت او اثر کند و برای کشف حقیقت از مسایل روانی و اجتماعی استفاده کند.[42] هم چنین قاضی نباید طمع کار باشد بدین ترتیب نباید اهل رشوه باشد،چراکه در این صورت نمی‌تواند قضاوت عادلانه داشته باشد، از دیگر مسائل مهم برای یک قاضی به کارگیری نهایت دقت و تامل در امر قضاوت است.[43]در جایی که مساله، شبهه‌ناک است قاضی باید با احتیاط عمل کند،وقتی حکم آشکار شد قاضی باید با شجاعت اعلام حکم کند.[44] شخصیت قاضی نیز باید به گونه‌ای باشد که تملق و چاپلوسی طرفین دعوا و دیگران در او تاثیرگذار نباشد. در محکمه قضا همه اعم از فقیر و غنی با هر موقعیت و جایگاهی باید نزد قاضی یکسان باشند. قضات همواره خدا را ناظر بر اعمال و گفتار خود بدانند؛ رعایت این مسائل توسط قضات محترم، می توان اجرای عدالت را به ارمغان خواهد آورد و مایۀ آبروی نظام خواهدشد.[45] سخن آخر در خاتمه باید اظهار امید واری کرد که  همه دست‌اندرکاران امر آموزش، تحقیق، پژوهش، منابع انسانی و فرهنگی دستگاه قضا همچنین حوزه‌های علمیه دست به دست یکدیگر دهند تا نظام اسلامی ما بیش از پیش از نعمت یک سیستم قضایی مقتدر و مطابق با موازین اسلامی بهره مند باشد.[46] [1] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس و اساتید دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری؛8/2/1395. [2] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه؛13/1/1389. [3] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس و اساتید دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری؛8/2/1395. [4] اسلام در يك نگاه ؛ ص105. [5] همان ؛ ص106. [6] همان. [7] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس و اساتید دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری؛8/2/1395. [8] اسلام در يك نگاه ؛ ص108. [9] همان. [10] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه؛13/1/1389. [11] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار معاون فرهنگی قوه قضاییه؛7/10/1393. [12]بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار دانشجویان دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری قوه قضائیه؛1/12/1387. [13] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه؛13/1/1389. [14] همان. [15] همان. [16] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار دانشجویان دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری قوه قضائیه؛1/12/1387. [17] همان. [18] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه؛13/1/1389. [19] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار معاون فرهنگی قوه قضاییه؛7/10/1393. [20] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه؛13/1/1389. [21] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس، معاونین و مدیران دانشگاه علوم قضایی ؛8/2/1395. [22] همان. [23] همان. [24] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی درحرم مطهر رضوی؛31/4/1390. [25] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس، معاونین و مدیران دانشگاه علوم قضایی ؛8/2/1395. [26] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رؤسای اتاق های بازرگانی، تعاون و اصناف ایران؛1/12/1395. [27] همان. [28]همان. [29]  بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛22/10/1395. [30] پيدايش مذاهب ؛ ص294. [31] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه؛13/1/1389. [32] همان. [33] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس و اساتید دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری؛8/2/1395. [34] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار مدیران سازمان قضایی نیروهای مسلح؛17/12/1394. [35] همان. [36] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس و اساتید دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری؛8/2/1395. [37] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار دانشجویان دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری قوه قضائیه؛1/12/1387. [38] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس و اساتید دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری؛8/2/1395. [39] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار دانشجویان دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری قوه قضائیه؛1/12/1387. [40] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار مدیران سازمان قضایی نیروهای مسلح؛17/12/1394. [41] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار دانشجویان دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری قوه قضائیه؛1/12/1387. [42] همان. [43] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار 400نفر از کارآموزان قوه قضاییه؛7/10/1392. [44] همان. [45] همان. [46] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس و اساتید دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری؛8/2/1395منبع: خبرگزاری حوزهت/444 ]]> آیت‌الله مکارم شیرازی Thu, 29 Jun 2017 07:47:54 GMT http://tabeshekosar.ir/vdchiknm.23nqvdftt2.html آیت الله مکارم: فضای مجازی یکی از مهم ترین عوامل زمینه ساز طلاق است http://tabeshekosar.ir/vdcauynm.49niy15kk4.html به گزارش تابش کوثر، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه سه شنبه در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه سوم سیما پخش شد، در ادامه بحث آسیب های اجتماعی مربوط خانواده به بیان هفت عامل زمینه ساز افزایش طلاق اشاره کردند و اظهار داشتند: یکی از مهم ترین عوامل زمینه ساز طلاق، "انتظارات غیرمنطقی" زن و شوهر از یکدیگر است؛ داماد دانشجو است و تازه اشتغال پیدا کرده و حقوق محدودی دارد و توان خرید منزل و خودروی شخصی ندارد، اما همسرش این مسائل را فراموش کرده و شروع به بهانه گیری می کند چرا ما نباید منزل، خودروی شخصی، سفر تفریحی و زیورآلات داشته باشیم و این چه زندگی است. ایشان تصریح کردند: چه کسی ابتدای زندگی دارای همه امکانات است، تمام کسانی که از دوستان ما هستند، زندگی خود را در منزل استیجاری آغاز کردند و وسیله نقلیه نداشتند اما به تدریج پیشرفت کردند و زندگی آنها به نقطه مطلوب رسید. معظم له یکی دیگر از عوامل زمینه ساز افزایش طلاق را "چشم و هم چشمی" عنوان کردند و افزودند: شوهر به همسرش می گوید این چه جهیزیه ای است که خانواده تو تهیه کردند، جهیزیه فلان فرد را ببینید؛ یا زن نگاه می کند به بعضی از اقوام و بستگان خود می گوید آنها چه زیورآلاتی دارند و من ندارم؛ این چشم و هم چشمی ها سبب می شود زمزمه طلاق در میان زوج های جوان پیدا شود. ایشان افزودند: یکی از دستورات اسلامی تاکید می کند به زیردستان خود نگاه کنید نه بالادستان؛ اگر افراد به این نسخه اسلامی عمل کنند، خوشبخت خواهند بود؛ اگر انسان به زیردست خود نگاه کند همیشه خدا را شکر می کند که نسبت به افراد ضعیف دارای امکانات بیشتری است؛ گاهی نگاه کردن به بالادست سبب ناشکری، نارضایتی و پاشیدن بذر طلاق می شود.   حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه از "اختلاط های نامشروع" به عنوان یکی دیگر از عوامل زمینه ساز طلاق یاد کردند و گفتند: گاهی اختلاط نامشروع میان زن و مرد با بدحجابی و گاهی بی حجابی در جشن های عروسی موجب فساد و پاشیدن بذر طلاق می شود؛ گاهی یک عروسی گرفته می شود، بذر چهار طلاق در آن پاشیده می شود. ایشان با بیان اینکه "اعتیاد" یکی دیگر از عوامل زمینه ساز طلاق است، گفتند: واقعا اعتیاد موجب تلخ شدن زندگی برای خانواده می شود اما چرا همسر این فرد معتاد فوری به سراغ طلاق می رود؛ چرا اول کوشش نمی کنید بلکه این اعتیاد برطرف شود، بعضی از افراد معتاد بودند و ترک کردند و زندگی خوبی دارند. معظم له یکی از مهم ترین عوامل مهم طلاق را "فضای مجازی" عنوان کردند و افزودند: در فضای مجازی، این مرد با یک زن و آن زن با یک مرد دیگر ارتباط برقرار کرده و چت می کنند و در ادامه قرار ملاقات می گذارند و به مراحل بد و زشت می رسد و آنها دیگر همسر خود را نمی پسندند و خواستار جدایی می شوند تا سراغ دیگری بروند؛ شخصی مرتبط با محافل قضایی نقل می کرد بیشترین آمار طلاق مربوط به فضای مجازی است. حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه "نبود گذشت" موجب افزایش طلاق می شود، اظهار داشتند: ما همیشه به زوج های جوان می گوییم با رعایت صداقت، امانت و گذشت خوشبخت خواهید شد؛ گاهی بیان یک موضوع خلاف انتظار موجب ناراحتی می شود اما اگر افراد آن مسئله را افراد بزرگ نکنند و گذشت داشته باشند، کار به طلاق نمی رسد؛ اگر به موضوع گذشت اهمیت داده شود، آمار طلاق کاهش پیدا می کند. ایشان، هفتمین عامل زمینه ساز طلاق را "دخالت اطرافیان و خانواده ها در زندگی زوج های جوان" عنوان کردند و افزودند: خانواده های زن و شوهر نصیحت و راهنمایی کنند اما از دخالت پرهیز کنند؛ دخالت اقوام زن و شوهر در زندگی زوج های جوان موجب پاشیدن بذر طلاق می شود. معظم له در پایان خاطرنشان کردند: امیدوارم همه مراقب باشیم و از این امور پرهیز کنیم تا پایه های خانواده محکم شود.منبع: خبرگزاری حوزهت/444 ]]> آیت‌الله مکارم شیرازی Wed, 21 Jun 2017 09:24:44 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcauynm.49niy15kk4.html آیت‌الله مکارم شیرازی: امام با رأی مردم انتخاب نمی‌شود http://tabeshekosar.ir/vdcf1xdt.w6dvvagiiw.html به گزارش تابش کوثر  آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در مراسم احیای شب قدر در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با اشاره به نیاز انسان به موعظه اظهار کرد: انسان باید با موعظه قلب خودش را زنده کند و هر کسی به موعظه نیاز دارد.  وی ادامه داد: انسان باید قلبش را با یقین تقویت کند، براساس روایات هیچ نعمتی بالاتر از نعمت یقین نیست، منظور از یقین این است که خداوند را در همه جا ناظر خودمان بدانیم و خدا به ما نزدیک است، باید باور کنیم که خدا از درون سینه‌ها آگاه است.  استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: انسان اگر به‌اندازه سر سوزنی کار خوبی انجام بدهد، آن کار در روز قیامت حاضر است، اگر کسی این چیزها را باور داشته باشد، زندگانی او پر از ایمان خواهد شد.  آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به ویژگی‌های روز قیامت اظهار کرد: در آن روز تمام اعمال انسان حاضر خواهد بود، یقین به معاد اهمیت زیادی دارد و بر این مسئله در روایات تأکید شده است.  وی ادامه داد: قرآن کریم درباره اموال یتیمان می‌گوید کسانی که این اموال را می‌خورند، خودشان را گرفتار آتش می‌کنند، انسان باید با داشتن یقین نسبت به معاد از انجام گناهان دست بکشد.  استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: کسی که گناهان را همچون آتش بداند، دست به انجام گناه نمی‌زند، گرفتن رشوه، ربا و دزدی همچون دست زدن انسان به شعله آتش است و انسان باید به این مسئله باور داشته باشد.  آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به عدم‌دلبستگی امام علی(ع) به دنیا اظهار کرد: این امام معصوم فرمود اگر تمام آن چیزهایی را که زیر آسمان است، به‌عنوان رشوه به من بدهند تا ظلمی به یک مورچه بکنم، در مقابل آن پاداش بزرگ به‌خدا قسم این ظلم کوچک را انجام نمی‌دهم، چنین سخنی نشانه یقین امام علی(ع) است.  وی ادامه داد: امام علی(ع) فرمود کسی که قلبش خنکی یقین را احساس کرده باشد، سعادتمند است، انسان اگر کار کوچکی را با یقین انجام بدهد، بهتر از آن است که کارهای زیادی را بدون یقین انجام بدهد.  استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: دانشمندان غربی می‌گویند که اسلام با سرعت زیادی در غرب و شرق دنیا رواج پیدا کرد، این دانشمندان علت پیشرفت سریع اسلام در جهان را نمی‌دانند.  آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به علت پیشرفت سریع اسلام در جهان اظهار کرد: براساس روایات سادگی زندگی و داشتن یقین موجب پیشرفت سریع اسلام شد، مسلمانان در جنگ‌های صدر اسلام احساس شکست نمی‌کردند و در دوران دفاع مقدس نیز شاهد بودیم که جوانان با ایمان و یقین دشمن را شکست دادند.  وی ادامه داد: اصحاب امام حسین(ع) نمونه‌های انسان‌های بایقین بودند، آنها در شب عاشورا خوشحال بودند که در روز عاشورا به شهادت می‌رسند و ما امروز بعد از گذشت قرن‌ها شاهد هستیم سال به سال دامنه مراسم‌های گرامیداشت قیام کربلا در جهان گسترش پیدا می‌کند.  آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به سخنان مطرح‌شده درباره ولایت امام علی(ع) اظهار کرد: یکی از دولتمردان گفته است که مبنای ولایت از دیدگاه امام علی(ع) نظر مردم بود و دموکراسی میراث این امام معصوم است، این حرف عجیبی است، او یک صفحه از نهج البلاغه را دیده و بقیه را ندیده است.  وی ادامه داد: ولی را باید خداوند تعیین کند و آیات درباره ولایت در قرآن زیاد است، شما تنها یک جمله از نهج‌البلاغه را دیدید و بحث کردید، یکی از مسلمات مذهب شیعه است که امام را خدا و نه آرای مردم تعیین می‌کند، ما با اهل سنت برادروار زندگی می‌کنیم، اما مذهب رسمی کشور شیعه است.  استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: نباید بگوییم که حاکم را رأی مردم تعیین می‌کند، رسول اکرم(ص) فرمود که "تعیین جانشین من با خدا است و خداوند به هر کسی که خواست، ولایت می‌دهد" و کتاب‌های زیادی در خصوص غدیر نوشته شده است.  آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به دموکراسی اظهار کرد: دموکراسی برای غرب است و حتی این نوع حکومت، حکومت مردم بر مردم نیست، گاهی یک نامزد با 25 درصد رأی از مردم به ریاست می‌رسد، در آمریکا افراد با ثروت و تبلیغات، مغز مردم را شست‌وشو می‌دهند و رأی می‌آورند.  وی در پایان خاطرنشان کرد: امام با رأی مردم انتخاب نمی‌شود و نباید با یک صفحه نهج البلاغه، نظام حکومتی اسلام را دگرگون نشان بدهیم.منبع:تسنیم ]]> آیت‌الله مکارم شیرازی Sun, 18 Jun 2017 18:43:36 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcf1xdt.w6dvvagiiw.html آیت الله مکارم شیرازی: مدیریت کشور محدود به یک جناح نباشد http://tabeshekosar.ir/vdccs4qp.2bqp08laa2.html به گزارش تابش کوثر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی شامگاه جمعه در جمع اساتید و حافظان قرآن کریم که در بیت علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به مسائل روز کشور اظهار داشت: اگر می‌خواهیم اتفاقی در کشور حاصل شود باید مسائل انتخابات را به فراموشی بسپاریم.وی با بیان اینکه دوران تبلیغات انتخابات مشکلاتی داشت و بداخلاقی‌هایی شد، افزود: باید توجه داشت که اتحاد با شعار دادن ایجاد نمی‌شود و در صورتی اتحاد در کشور محقق می‌شود که همه جناح‌ها در مدیریت کشور شریک باشد.این استاد برجسته حوزه گفت: اگر همه وزرا، استانداران و فرمانداران از یک جناح باشند در این صورت شعار وحدت یک شعار توخالی خواهد بود و همه جناح‌ها باید در مدیریت کشور سهیم باشند.وی اضافه کرد: حال باید دید که چنین کاری خواهند کرد یا مانند گذشته روش سابق را در پیش خواهند گرفت.آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به توطئه‌های دشمنان علیه کشور بیان داشت: اخیرا دشمنان تصمیم گرفتند که تروریست‌ها را استخدام کنند و به ایران بفرستند که در این شرایطی که دشمنان هر روز یک تحریم جدید ایجاد می‌کند امیدواریم مسئولان عملا دست به اتحاد بزنند و تنها به شعار بسنده نشود.منبع:مهرک/۵۵۵ ]]> آیت‌الله مکارم شیرازی Fri, 16 Jun 2017 19:44:35 GMT http://tabeshekosar.ir/vdccs4qp.2bqp08laa2.html آیت‌الله مکارم شیرازی: ملت مصمم‌تر از قبل جنایتکاران کثیف را ریشه کن می‌کند http://tabeshekosar.ir/vdcauonm.49ny615kk4.html به گزارش تابش کوثر، در بیانیه آیت‌الله مکارم شیرازی آمده است: جنایتى که دَدمنشانِ خون‌آشامِ تکفیرى در روز چهارشنبه در دو نقطه از کشور ما انجام دادند را شدیدا محکوم مى‌کنیم؛ نه تنها ما بلکه همه دنیا آن را محکوم کردند و به بازماندگان این شهدا تسلیت عرض می‌کنیم و بهبودی حال مجروحین را از خدا مسألت داریم.در این بیانیه تصریح شده است: حقیقت این است که در طول تاریخ جنایتکاران کثیف‌تر و بى‌رحم‌تر و بى‌هدف‌تر از گروه تکفیرى‌ها و از جمله داعش سراغ نداریم. اسلحه به دست مى‌گیرند یا جلیقه انفجارى به خود مى‌بندند افراد بى‌گناهى را مى‌کشند و خودشان هم به دَرَک واصل مى‌شوند. آنها چه هدفى را دنبال مى‌کنند؟ آیا با کشتن چند نفر یا تخریب چند ساختمان موفق مى‌شوند زمام حکومت کشورى را به دست گیرند؟ یا گروه عظیمى را بترسانند؟ یا انتقام خون کشته‌هاى کثیفى که در میدان جنگ داده‌اند را از بیگناهان و کودکان بگیرند؟ واقعا چه هدفى را دنبال مى‌کنند؟در این بیانیه تاکید شده است: بهترین چیزى که درباره آنها مى‌توان گفت، این است که آنها دیوانگانى هستند که تشنه خون بى‌گناهان‌اند و هدفى جز این ندارند. آیا آنها مى‌توانند با این حرکت مذبوحانه از یک ملت انقلابى که هشت سال در میدان یکى از سخت‌ترین جنگ‌ها درخشیده و پایمردى کرده زهر چشم بگیرند.در بیانیه این مرجع تقلید تاکید شده است: نهایت ساده لوحى است که گمان کنیم که آنها بدون محرکانى دست به این کارها مى‌زنند، پشت سر آنها جنایتکاران دیگرى هستند که پایگاه اصلى تکفیر را کعبه آمال خود قرار داده و با دادن پول و سلاح به آنها براى این‌گونه جنایات آنها را آماده مى‌کنند. به یقین ملت ما مصمم‌تر از پیش براى مبارزه با آنها وارد کار خواهد شد تا ریشه این گروه جنایتکار کثیف کنده نشود از پاى نخواهد نشست.در این بیانیه خاطرنشان شده است: ما همواره در خط اول مبارزه با این تروریست‌ها بوده‌ایم و همچنان باقى خواهیم ماند، هر چند رئیس جمهور آمریکا براى دوشیدن گروهى از دولتمردان عرب ما را در خط اول حمایت از تروریست بداند. یقین داریم خودشان مى‌دانند که دروغ مى‌گویند ولى براى کسب آن درآمدهاى کثیف این راه را بهترین راه برگزیده‌اند که عامل اصلى را تبرئه کنند و مخالفان واقعى را متهم سازند. همه باید بیدار باشیم، دست به دست هم دهیم و دربرابر این توطئه‌ها بایستیم.منبع:فارسک/۵۵۵ ]]> آیت‌الله مکارم شیرازی Fri, 09 Jun 2017 13:28:08 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcauonm.49ny615kk4.html دفتر آیت الله مکارم شیرازی خبر یکی از سایت‌های معاند را تکذیب کرد http://tabeshekosar.ir/vdcgxx9n.ak9tt4prra.html به گزارش تابش کوثر، متن اطلاعیه دفتر آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی که امروز از سوی پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید شیعیان منتشر شد بدین شرح است:قابل توجه مخاطبان عزیزیکی از سایت‌های معاند مطالبی درباره انتخاب هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی منتشر ساخته که مملو از اکاذیب و دروغ هاست. البته از سایت‌های معاند جز این انتظار نیست و هدف اصلی اختلاف افکنی و ایجاد بدبینی و تضعیف نظام جمهوری اسلامی و کشور است و این کار همه روزه آنهاست.باید مراقب این شیطنت‌ها بود.منبع:مهرک/۵۵۵ ]]> آیت‌الله مکارم شیرازی Sat, 03 Jun 2017 16:17:49 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcgxx9n.ak9tt4prra.html آیت‌الله «مکارم شیرازی» به رئیس‌جمهور تذکر داد http://tabeshekosar.ir/vdcbgfbs.rhbf8piuur.html به گزارش تابش کوثر، در پی اعلام خبر دیدار رئیس‌جمهور با آیت الله مکارم شیرازی، دفتر این مرجع تقلید، اطلاعیه‌ای صادر کرد.در این اطلاعیه آمده است: جناب رئیس‌جمهور محترم عصر پنج شنبه در دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی (مدّظلّه)، با ایشان در فضایی صمیمانه و جدی ملاقات داشتند.دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی افزوده است: پس از توضیحات ریاست جمهوری درباره مسائل مختلف کشور معظم‌له تذکراتی درباره مشکلات کشور داده و رهنمودهایی ارائه نمودند که امیدواریم انجام گردد و آینده‌ای بهتر از گذشته نصیب همه شهروندان گردد.شایان ذکر است در متن سایت ریاست جمهوری، جز در موارد قطع یارانه ثروتمندان و افزودن یارانه فقرا (که به نفع دولت است) خبری از دیگر تذکرات آیت الله مکارم شیرازی نیست.این مرجع تقلید اخیرا موضع جدی‌ای علیه سند ۲۰۳۰ گرفته‌اند، اما رئیس‌جمهور مخالفان این سند را طلاب ساده بلندگو به دست خوانده‌ است.منبع: فارست/۴۴۴ ]]> آیت‌الله مکارم شیرازی Sat, 27 May 2017 14:57:11 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcbgfbs.rhbf8piuur.html