رسانه الکترونيکی تابش کوثر - آخرين عناوين آیت الله بروجردی :: نسخه کامل http://tabeshekosar.ir/ Sat, 23 Sep 2017 11:07:05 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://tabeshekosar.ir/skins/default/fa/yazahra96/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط رسانه الکترونيکی تابش کوثر http://tabeshekosar.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام رسانه الکترونيکی تابش کوثر آزاد است. Sat, 23 Sep 2017 11:07:05 GMT آیت الله بروجردی 60 ویزگی های اخلاقی آیت الله بروجردی http://tabeshekosar.ir/vdcicpaw2t1ay.bct.html به گزارش تابش کوثر  آیت‌الله علوی بروجردی درباره ویژگی های آیت الله بروجردی گفت : ایشان  بسیار مؤدب و متواضع بود. برای بیان این ویژگی اخلاقی ایشان، به چند نمونه اشاره می‌کنم.برای اقامه نماز در مسجد خود،‌ اجازه می‌گرفتمرحوم آیت‌الله عبدالله فاضل لنكرانی،[۳] از اصحاب نزدیك آیت‌الله بروجردی بودند. پس از بنای مسجد اعظم، ایشان به امر آیت‌الله بروجردی نماز ظهر و عصر را در این مسجد اقامه می‌کردند و خود آیت‌الله بروجردی نماز مغرب و عشا را می‌خواندند؛ اما در ماه رمضان، این ترتیب عوض می‌شد و آقای بروجردی نماز ظهر و عصر، و آقای فاضل نماز مغرب و عشا را می‌خواندند.آقای فاضل درباره این جابه‌جایی، برای من نقل كردند كه آیت‌الله بروجردی در این خصوص هیچ‌گاه به‌طور مستقیم چیزی به من نمی‌گفتند. هر سال، دو روز قبل از ماه رمضان، پیشكار آقا به خانه می‌آمد و می‌گفت: «آقا فرمودند اگر اجازه می‌دهید و صلاح می‌دانید، نماز‌های ظهر و عصر را من بخوانم!». با اینکه مسجد برای ایشان بود و خودشان مرا مأمور کرده بودند و می‌توانستند امر دیگری بفرمایند، اما ادب ایشان باعث شده بود پیشکار خود را بفرستند و از من اجازه بگیرند. این موضوع هر سال تا وقتی كه ایشان زنده بود، تكرار می‌شد.هسته پرتقال را در دستمالی قرار می‌دادپدر من، به‌عنوان داماد آیت‌الله بروجردی نقل می‌كردند: مرحوم آقای حاج میرزا حسن بجنوردی به قم آمده و در منزل امام راحل ساکن شده بودند. من هنوز داماد آیت‌الله بروجردی نشده بودم و با حضرت امام خیلی مأنوس بودم. در اینجا هم خدمت امام بودم. خبر دادند که آیت‌الله بروجردی برای دیدن آقای بجنوردی به منزل امام می‌آیند و ساعتی بعد ایشان وارد شدند.فصل پاییز بود و میوه آن فصل پرتقال بود. پرتقال‌هایی که برای پذیرایی آورده بودند، هسته‌های زیادی داشت. امام یك پرتقال برداشتند، پوست گرفتند و پرپر كردند و جلوی آقای بروجردی گذاشتند. ایشان همه پرتقال را میل كردند و بعد برخاستند كه بروند. همگی ایشان را تا درب منزل بدرقه کردیم.وقتی برگشتیم، امام دست مرا گرفتند و گفتند: بشقاب آقای بروجردی را نگاه كن. این پرتقال‌ها همه هسته داشتند. آقای بروجردی هسته پرتقال‌ها را چه‌كار كردند؟ و به شوخی گفتند: حتماً پرتقال‌ها را با هسته خورده‌اند.در ادامه فرمودند: من با آقای بروجردی مأنوسم. ایشان هسته‌ها را به‌آرامی از دهانشان درآورده و در دستمالی گذاشته و آن را در جیب خود قرا داده است. ایشان ادب می‌كند و چیزی را كه در دهانش است، در جلوی چشم دیگران درنمی‌آورد. ایشان هسته خرما را هم همین‌طور درمی‌آورد و خلاف ادب می‌داند که آنها را جلوی چشم مردم قرار دهد.دست شاگردش را بوسید و عذرخواهی ‌کردیکی از سنت‌های حسنه در دروس حوزه، مباحثه شاگردان با استاد است. در جلسه درس، استاد هر اندازه هم بزرگ باشد، شاگرد حق دارد به مبنا و اختیار استاد به‌طور جدی اشكال وارد كند. در این جریان، گاهی بحث داغ شده و استاد عصبانی می‌شود. در جلسات درس آیت‌الله بروجردی نیز شاگردان اشكالات زیادی مطرح می‌كردند و ایشان هم پاسخ می‌دادند. در برخی از موارد که در اشکال‌گیری زیاده‌روی می‌شد یا اشكال وارد نبود، ایشان عصبانی می‌شدند.آقای حاج سید مصطفی خوانساری، از بزرگان حوزه نقل می‌كردند: در یکی از جلسات درس، یکی از فضلا اشكالی را مطرح کرده بود و با اینکه اشکالش وارد نبود، بر آن اصرار می‌كرد. همین باعث عصبانیت آیت‌الله بروجردی در حین درس شد. درس تمام شد و همه به منزل خود رفتند.آن روز، از روزهای سرد و بارانی زمستان بود. بعدازظهر درب منزل ما را زدند. پیشکار آیت‌الله بروجردی پشت در بود و به من گفت: «آقای بروجردی در درشكه نشسته و فرموده‌اند که شما هم بیایید». اصلاً معمول نبود که آیت‌الله بروجردی بی‌خبر به خانه من بیایند. خدمتکار ایشان گفت: «شما خانه آن طلبه را كه آقا به او پرخاش كردند، بلدید؟ آقا می‌خواهند به خانه آن طلبه بروند».خدمت ایشان رفتم و عرض کردم: «آقا این طلبه‌ها شاگرد شما هستند و شما حق پدری بر گردن آنها دارید». ایشان اصرار کردند که باید به دیدن او بروند. با هم به طرف منزل آن طلبه به راه رفتیم. باران تندی می‌آمد و درشكه به‌زحمت راه می‌رفت. وقتی به درب خانه آن طلبه رسیدیم، آقا با کمک خدمتکارانشان از درشکه پیاده شدند و درب منزل را زدند.وقتی آن طلبه در را باز کرد و آقای بروجردی را دید، خودش را باخت. خواست به پای آقای بروجردی بیافتد که ایشان مانع شدند. دست آقا را بوسید. آیت‌الله بروجردی دست آن طلبه را گرفتند و فرمودند: «من امروز به تو تندی کردم. از من بگذر». سپس خم شدند و دست او را بوسیدند. آن طلبه هر كاری كرد تا مانع بشود، نتوانست.منبع:پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله بروجردی ]]> آیت الله بروجردی Sat, 19 Mar 2016 07:37:20 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcicpaw2t1ay.bct.html گزارشي از كتاب «فخر دوران» اثر آيت الله العظمي صافي پيرامون شخصيت مرحوم آيت الله العظمي بروجردي http://tabeshekosar.ir/vdcb.9baurhbs5iupr.html تابش کوثر - پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی صافی -مكتب عزيز اهل بيت‌ عليهم‌ السلام در مرور اعصار و قرون، فرزانگان، رجال عاليقدر و علماي عظيم الشأني پرورش ‌داده است كه هر كدام در عصر و زمان خود، از نوابغ عالم انسانيت و خادمان حقيقي بينش و معرفت، و پاسداران دعوت انبيا به سوي خداوند جل و علا بوده‌اند.يكي از اين بزرگ‌تربيت‌شدگان معارف قرآن و اهل بيت‌ عليهم السلام، استاد عظيم و محقق يگانه عصر مرحوم آيت الله العظمي آقاي بروجردي اعلي الله مقامه است.اطلاع بر فضايل، مناقب و سجاياي علمي و اخلاقي آن بزرگ‌مرد تاريخ مكتب تشيع، آن هم از زبان شاگرداني كه سال‌هاي سال از محضر افاضات آن‌جناب خوشه‌چيني‌ها نموده و مورد تأييد ايشان بوده‌اند مي‌تواند راهبر و راهنماي ارزش‌مندي براي مشتاقان علم و فقاهت باشد.حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله الوارف از شاگردان ممتاز و برجسته زعيم بزرگ حوزه مرحوم آيت الله العظمي بروجردي ره بوده‌‌اند كه علاوه بر شركت در جلسات درس خارج آن مرحوم، در جلسات استفتاء ايشان شركت نموده و در بسياري از مواضع و مواقع در محضر وي مشرف و مورد تأييد آن مرحوم بوده‌اند.«فخر دوران» جديدترين اثر اين مرجع عاليقدر ‌است كه با قلمي شيوا، به بيان نكاتي مهم و معرفت‌بخش از سيره زندگاني، دوران زعامت و ابعاد شخصيتي آن مرحوم پرداخته است.اينك سرفصل‌هاي اين كتاب را از نظر مي‌گذرانيم:بخش اول كتاب مشتمل بر پيامي است كه در سال ۱۴۳۲ هجري قمري به مناسبت سالروز رحلت آيت الله العظمي بروجردي ره توسط معظم له صادر شده است كه بيانگر نمونه‌هايي از مكارم و فضايل اخلاق، مقام والاي علمي، و نمونه‌هايي از احترام علماي ديگر به آن مرحوم مي‌باشد.دفتر خاطرات بخش دوم و مهمترين قسمت اين كتاب ارزشمند است كه با مقدمه معظم له آغاز مي‌شود. ايشان در اين قسمت از كتاب، خاطرات درس‌آموزي از ابعاد اخلاقي معنوي، مبارزه با غلو و عرفان‌هاي اصطلاحي، احترام علماي اديان و فِرَق به آن مرحوم، ‌و مواضع سياسي مذهبي زعيم عاليقدر آيت الله العظمي بروجردي قدس سره بيان مي‌دارند كه گنجينه گرانبهايي از تاريخ زعامت آن مرجع يگانه محسوب مي‌گردد.قسمت سوم اين كتاب به نقل مصاحبه مجله حوزه با معظم له درباره شخصيت آن مرحوم پرداخته است كه در سال ۱۳۷۰ هجري شمسي به طبع رسيده است.در اين مصاحبه، خصوصيات شيوه اجتهاد، سبك استنباط، تأثير تسلط بر اقوال عامه در استنباط، احترام و ادب در برابر بزرگان و برخي از ابعاد اخلاقي معنوي آن استاد بزرگ بيان شده است.آخرين قسمت اين كتاب مصاحبه مجله نقد و نظر است كه در سال ۱۳۷۳ چاپ و منتشر گرديده است. معظم له در اين مصاحبه به بحث مفصلي درباره مباحث اصولي و فقهي آن مرحوم و شيوه‌هاي وي در اين مباحث پرداخته‌اند. ]]> آیت‌الله صافی گلپايگانی Thu, 22 Aug 2013 08:28:45 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcb.9baurhbs5iupr.html روزشمار و تقویم‌ زندگی آیت الله العظمی بروجردی http://tabeshekosar.ir/vdcd.k0o2yt0kja26y.html تابش کوثر -روز شمار و تقویم عمر آیت‌‏اللَّه العظمی سیدحسین طباطبایی بروجردی(ره) ۱- تولد: حضرت آیت ‌‏اللَّه العظمی سیدحسین طباطبایی بروجردی در سال(۱۲۹۲ ) [۱۲۵۴ ش] هجری قمری در بروجرد به دنیا آمد.۲- نام پدر: حجت الاسلام و المسلمین حاج سید علی طباطبایی، که در سال ۱۲۵۲هجری قمری متولد، و در چهارم محرم الحرام سال ۱۳۲۹ هجری قمری وفات یافت.۳- نام مادر : مادر بزرگوار ایشان، موسوم به: سیده آغابیگم، بنت مرحوم سید محمد علی بن السید عابد بن السید علی بن العلامه السید محمد الطباطبایی.۴ – نسب : حضرت آیت ‌‏اللَّه العظمی بروجردی ، با سی و دو واسطه به حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) می رسد.« هو السید حسین بن السید على بن السید احمد بن السید على نقی بن السید محمد جواد بن السید مرتضى بن السید محمد الطباطبائى بن السید عبدالكریم بن السید مراد بن الشاه اسدالله بن جلال الدین امیر بن الحسن بن مجدالدین بن قوام الدین بن اسمعیل بن عباد بن ابى المكارم بن عباد بن ابى المجد بن عباد بن على بن حمزه بن طاهر بن على بن محمد بن احمد بن محمد بن احمد بن ابراهیم طباطبا بن اسمعیل الدیباج بن ابراهیم الغمر بن حسن المثنی بن حسن بن على بن ابى طالب علیهم الاف التحیه والثناء .»۵- رفتن به مكتب خانه: حضرت آیت ‌‏اللَّه العظمی بروجردی در سال (۱۲۹۹)هجری قمری در سن ۷ سالگی شروع به تحصیل در بروجرد کرد .نخستین سر مشقی که معلم به وی داد این بود:«هزار و دویست و نود و نه».شاگرد تیز هوش از معلم پرسید:این سر مشق چیست؟معلم گفت:این تاریخ امسال است.۶ – عزیمت به اصفهان : در سال(۱۳۱۰)هجری قمری در سن ۱۸ سالگی برای تحصیل وارد شهر اصفهان شد ، و مدت ۱۰سال در حوزه ی علمیه ی صدر ، تحصیلات خود را تکمیل،و دروس سطح و خارج فقه و اصول و فلسفه و کلام و هیئت و ریاضی و رجال و حدیث را فرا گرفت.۷– ازدواج:در سال (۱۳۱۴) هجری قمری در حالی که بیست و دو بهار عمرش را پشت سر می گذاشت به دستور پدر به بروجرد احضار شد،او گمان می کرد پدرش می خواهد او را برای ادامه تحصیل به نجف اشرف که بزرگترین حوزه علمیه شیعه بود بفرستد، ولی پس از ورود و دیدار پدر و بستگان مشاهده می کند که علی رغم انتظار او، مقدمات ازدواج و تأهل او را فراهم کرده اند، که بعد از دو سه ماه توقف در بروجرد به همراه همسرش به اصفهان بر می گردد و مدت پنج سال دیگر به تحصیل در اصفهان ادامه می دهند.۸- تاریخ فوت و تولد و محل دفن فرزندانآقا سیدمحمد حسن در سال ۱۳۴۶ هجری قمری در بروجرد متولد و در سال ۱۳۹۵ قمری در سن ۴۹ سالگی در قم از دنیا رفت و در درگاه ورودی صحن بزرگ حضرت معصومه (س) مقابل ایوان آئینه دفن شد.آقا سید احمد در سال۱۳۵۸ هجری قمری در بروجرد متولد و در سال۱۳۹۴ هجری قمری در سن ۳۶ سالگی در قم از دنیا رفت و در قبرستان شیخان مقبره مرحوم میرزای قمی دفن شد.حاجیه خانم ، آغا فاطمه احمدی طباطبایی ، دختر بزرگ ایشان استحاجیه خانم ، آغا سکینه احمدی ، دختر دوم ایشان است که سال ۱۳۱۲ به دنیا آمد.۹- مدت اقامت در اصفهان : ایشان از سال ۱۳۱۰ هجری قمری تا ۱۳۲۰ هجری قمری مجموعا ۱۰ سال را در اصفهان به تحصیل پرداختند.۱۰- تدریس در اصفهان: ایشان در اصفهان شرح لمعه ،قوانین و فصول تدریس می کردند .۱۱- ساعات مطالعه و مباحثه و تدریس در اصفهانسید حسین موسوی کرمانی نقل می کند که: آیت ‌‏اللَّه العظمی بروجردی روزی فرمودند من در اصفهان که بودم ۱۸ ساعت را مطالعه یا مباحثه و یا تدریس داشتم و ۶ ساعت را به خواب و خوراک اختصاص داده بودم و وقت غذا خوردن در دست چپم کتاب بود و با دست راستم لقمه ای از غذا بر می داشتم و تا این یک لقمه غذا را می خوردم دو سطر کتاب را مطالعه می کردم و تا غذا را می خوردم دو صفحه کتاب را مطالعه کرده بودم و می فرمودند: من در تمام عمرم یک دقیقه را به بطالت صرف نکردم و یک کلمه لغو هم از دهان من در نیامده است.ایشان ۲۰ جزء قرآن را حفظ بود و ۱۰ جزء دیگر را اگر کسی کلمه ای از آیه ای را می خواند ایشان ادامه آن را از حفظ می خواندند.۱۲- بازگشت از اصفهان به بروجرد برای بار دومدر سال ۱۳۱۹ هجری قمری مجدداً پدرش از بروجرد او را می خواند، ولی این بار خاطر نشان می سازد که قصد دارم تو را به نجف اشرف بفرستم، دانشمند نابغه جوان هم با اشتیاق زایدالوصفی بار سفر بسته، اصفهان را به قصد بروجرد ترک می گوید.۱۳- نجف اشرف : حضرت آیت ‌‏اللَّه العظمی بروجردی در سال (۱۳۲۰)هجری قمری وارد نجف اشرف می شود.۱۴- در سن ۲۸ سالگی به درجه اجتهاد می رسند .حضرت آیت ‌‏اللَّه العظمی بروجردی یکی از طلبه های فاضل درس خوانده عالمی بود كه در سن ۲۸ سالگی توانسته بود مدارج عالیه كمال را پیموده و مجتهداً راه نجف را در پیش گیرد تا با دیدن اساتید بزرگ نجف اطلاعات خود را كامل و مبانی علمی محكم خود را مستحكم سازد .۱۵- مدت توقف در نجف : حضرت آیت ‌‏اللَّه العظمی بروجردی در سال(۱۳۲۰)هجری قمری وارد نجف شدند و تا تاریخ ۱۳۲۸هجری قمری در آنجا به درس و بحث مشغول بودند، که مجموعا ۹ سال در نجف اقامت داشتند.۱۶- تدریس در نجفآیت ‌‏اللَّه العظمی بروجردی در نجف فصول تدریس می کردند.شیخ محمد حسین اصفهانی مولف کتاب فصول در علم اصول از مجتهدین و نوابغ بزرگ است وی در کتاب فصول ایرادات بسیاری بر نظرات میرزای قمی در کتاب قوانین الاصول وارد ساخته که آیت ‌‏اللَّه العظمی بروجردی سعی داشت تمامی اشکالات صاحب فصول را بر قوانین بیان و سپس رد کند. در مجلس درس فصول ایشان بالغ بر دویست نفر از فضلای حوزه ی علمیه نجف شرکت می کردند.۱۷- باز گشت از نجف به بروجرد : در اواخر سال ۱۳۲۸ هجری قمری در اثر تقاضا و تاكیداتی كه والد مكرمشان فرموده بودند از نجف وارد بروجرد شدند .۱۸- سن ایشان در مراجعت از نجف به بروجرد ایشان در زمان مراجعت از نجف به بروجرد نزدیک ۳۸ سال داشتند.۱۹- اجازاتا لف ) تاریخ اجازه نامه مرحوم آخوند خراسانی به آیت الله بروجردی در سال ۱۳۲۸ هجری قمری می باشد.ب)تاریخ اجازه نامه آیت ‌الله شیخ الشریعه اصفهانی به آیت الله بروجردی در ماه ربیع الثانی سال ۱۳۲۸ هجری قمری می باشد.ج) تاریخ اجازه نامه سید ابوالقاسم دهکردی به آیت الله بروجردی در ماه رجب سال ۱۳۲۰ هجری قمری می باشد.۲۰- مرگ پدر : ایشان در اواخر سال ۱۳۲۸ « هـ . ق » پس از دریافت اجازه اجتهاد به وطن مراجعت کرد . ۶ ماه پس از ورودش به بروجرد ، در سال ۱۳۲۹ هجری قمری پدرش بدرود حیات گفت و چون کفالت برادران و خواهران کوچک بر عهده وی گذاشته شد، ناگزیر به اقامت در بروجرد گردید .۲۱- مرگ استاد : آخوند خراسانی استاد ایشان در بیست و یکم ذیحجه سال ۱۳۲۹قمری در نجف درگذشت و در مقبره ی حاج میرزا حبیب الله رشتی به خاک سپرده شد .۲۲- مرگ تنها دخترش از همسر اولشان : یکی از دختران ایشان، به نام آغا نازنین پس از دو سال ازدواج با عموزاده خود به نام مرحوم آقا بهاء الدین طباطبائی در سال (۱۳۳۳) هجری قمری هنگام زایمان، وفات یافت.روزی آیت‌‏اللَّه العظمی بروجردی در باره این دخترش فرمود:دخترم از ۵ الی ۶ سالگی شروع کرد به درس خواندن و از جامع المقدمات تا درس خارج را پیش خودم خواند و قریب الاجتهاد شد به گونه ای که استنباط می کرد و مطالب فقهی می نوشت ازدواج کرد و حامله شد و در همان وضع حمل اول، هم خودش مرد و هم بچه اش.به اینجا که رسید فرمود: این قدر سوختم، این قدر سوختم، این قدر سوختم.۲۳- مسافرت به مشهد و برگشت به بروجردآیت ‌‏اللَّه العظمی بروجردی به دنبال وفات فرزند و تالمات روحی در سال ۱۳۴۰ هجری قمری به مشهد مقدس کوچ کرد، و چند ماه در آن جا توقف کرد که بر اثر اصرار اهالی بروجرد دو باره به بروجرد برگشتند.۲۴- اعتراض به رژیم پهلویدر سال ۱۳۴۵ ق رئیس اداره ثبت احوال بروجرد، شخصی بهایی را به معاونت خود منصوب كرد. همچنین مراسمی با حضور زنان برهنه و وضعیت شرم آور، در سطح شهر به راه افتاده بود. این اخبار به گوش آیت ‌‏اللَّه العظمی بروجردی رسید، ایشان به عنوان اعتراض به این اعمال ناروا، بروجرد را به مقصد عتبات عالیات ترک نمودند.فرماندار بروجرد و دیگر مسئولین شهر، مسئول اداره ثبت احوال و معاونش را برکنار و تنبیه نمودند و حضرت آیت الله بروجردی را به شهر برگرداندند. ولی آیت الله فقید بعد از چند ماه ، بر اثر دلتنگی و اعمال خلاف شرع مسئولین کشوری، به طرف عتبات رفته و در نجف اشرف ساکن گردید.۲۵- دوران مصیبت باریکی از مشکل ترین ایام اقامت ایشان در بروجرد سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۶۰ هجری قمری و دوران فشار و اختناق رضاخان است. این دوران مصادف بود با تلاش حکومت برای برداشتن عمامه، تعطیلی حوزه های علمیه، کشف حجاب و تعطیلی مجالس دینی و مذهبی. به گفته خود مرحوم آیت ‌‏اللَّه العظمی بروجردی ،این دوران یکی از مصیبت بار ترین ایام زندگانی ایشان بوده است.۲۶- آغاز مرجعیت : در سال ۱۳۵۰ قمری حاج شیخ محمد رضا دزفولی از علماء خوزستان، در طی سه سال اقامتی که در بروجرد داشتند مراجعات دینی خود را به آیت ‌‏اللَّه العظمی بروجردی ارجاع دادند و بعد از فوت ایشان در سال ۱۳۵۲قمری عموم مقلدین ایشان به آیت ‌‏اللَّه العظمی بروجردی رجوع کردند و در سال ۱۳۵۳قمری حاج سیخ حسین غروی بروجردی قبل از رحلت خود، مقلدین خود را به ایشان ارجاع دادند.۲۷- زمان نشر حاشیه بر عروه ایشانبعد از رحلت این دو بزرگوار، آیت الله محمد رضا دزفولی و حاج شیخ حسین غروی و نیز بعد از رحلت آیت الله حائری در سال ۱۳۵۵ قمری حاشیه ایشان بر عروه نشر یافته است.۲۸- سفر حج و بازداشت ایشان در برگشت به کشور : آیت ‌‏اللَّه العظمی بروجردی ،در روز ۲۸ یا ۲۹ شوال ۱۳۴۵ هجری قمری برابر با ۱۳۰۶ شمسی در سن ۵۲ سالگی جهت انجام مناسک حج، عازم مکه معظمه گردیدند. در این سفر ،حدود ۸ ماه در نجف اشرف توقف کردند و با یاران قدیم خود، آیات عظام میرزا حسین نائینی ، سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاء الدین عراقی و شیخ محمد حسین کمپانی که در آن تاریخ زعامت حوزه ی نجف را به عهده داشتند، دیدار کردند. هنگام بازگشت به ایران، گویا ایشان حامل پیامی مکتوب از جانب علمای نجف ، جهت علمای بر جسته ی دینی در ایران می گردند که ظاهرا در ،آخرین لحظه،از آوردن آن صرف نظر می کنند. در سال ۱۳۴۵ هـ . ق هنگام ورود به ایران در مرز قصر شیرین بازداشت و پنهانی به ارکان حرب تهران منتقل گردیدند، که توقف ایشان در تهران یک صد روز به طول انجامید.۲۹- مدت توقف در بروجردآیت ‌‏اللَّه العظمی بروجردی در اواخر سال ۱۳۲۸ هجری قمری به دنبال دریافت نامه ای از والد مکرمشان از نجف به بروجرد آمدند و این توقف تا روز پنج شنبه ۲۶ صفر سال ۱۳۶۴ هجری قمری که جمعا ۳۶ سال باشد به خاطر عللی به طول انجامید.۳۰- کسالت و مسافرت به تهران : آیت ‌‏اللَّه العظمی بروجردی پس از سی و شش سال اقامت در بروجرد ، در سال ۱۳۶۴ هجری قمری ( برابر با ۱۳۲۳ شمسی) جهت معالجه عازم بیمارستان فیروز آباد تهران گردیدند و حدود ۷۰ روز تحت معالجه قرار گرفتند.۳۱- بیمارستان تهرانمحمد رضا پهلوی در روز ۱۳ آذر ۱۳۲۳ شمسی ،از آیت ‌‏اللَّه العظمی بروجردی در بیمارستان فیروزآبادی تهران عیادت کرد.۳۲- استخاره و آمدن به قمسر انجام پس از دعوت های مکرر، آیت‌‏اللَّه العظمی بروجردی تکلیفی بر دوش خود احساس کرد و چون دلش آرام نبود بین الطلوعین جمعه در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی دست به دامان قرآن شد و استخاره جنین آمد و انزلنا من السماء....(سوره مومنون آیات ۱۸ و ۱۹ و ۲۰).۳۳- عزیمت به قم : با در خواست آیت الله خمینی و تعدادی از علماء از ایشان برای آمدن به شهر مقدس قم ، ایشان پس از استخاره به قرآن کریم عزم خود را برای آمدن به قم و تصدی حوزه علمیه آن جزم نمودند .و در عصر روز پنج شنبه ۲۶ صفر سال ۱۳۶۴مطابق با ۱۳۲۴ هـ.ش رهسپار قم گردید و از قضایای عجیب این است كه ارتحال و درگذشت آیت الله فقید هم روز پنج‌شنبه بود كه عصر ساعت چهار بعد از ظهر در كنار دخت موسی بن جعفر مدفون گردیدند .۳۴- نذر و رفتن به مشهددر سال ۱۳۶۴هجری قمری برابر با ۱۳۲۳ شمسی ایشان نذر کرده بودند به مشهد بروند اطرافیان به ایشان گفتند خوب است مردم شهرهای بین راه مثل نیشابور ،سبزوار،شاهرود،دامغان و سمنان را آگاه سازیم . ایشان در جواب گفتند:هنوز یک کار برای خودم نکرده ام در حالی که هفتاد سال از عمرم می گذرد چرا می خواهید تشریفات درست کنید.دستور حرکت داد و بدون این که مردم بفهمند بیشتر مسیر را طی کردند. در نیشابور که اقامت فرمودند مرحوم آخوند – عالم بزرگ مشهد- به استقبال ایشان شتافت.این سفر سه ماه به طول انجامید و این آخرین مسافرتی بود که ایشان بخارج از قم داشتند. و بعد از این سفر در خلال مدت شانزده سالی که در قم توقف داشتند غیر از دهات قم مسافرت دیگری نداشتند.۳۵- الزامی کردن درس تعلیمات دینیدر اواخر سال ۱۳۲۵ هجری شمسی آیت ‌‏اللَّه العظمی بروجردی به آقای فلسفی پیام دادند که شاه را ملاقات کن و بگو همان طور که در روزنامه ها نوشته اند چون زمینه اجرای لایحه اجباری کردن تعلیمات ابتدایی فراهم شده است تعالیم دینی را هم در کنار تعلیمات ابتدایی بگنجانند.۳۶- شروع مبارزه با بهائیتپیگیری مبارزات آیت الله بروجردی با فرقه بهائیت از سال ۱۳۷۷ هجری قمری شروع شد و در مصاحبه ای که با روزنامه کیهان انجام دادند نقطه نظرات خود را درباره بهائیان بیان نمودند....۳۷- شکایات مردم از بهایی هادر تیرماه ۱۳۲۹هجری شمسی دو نامه از سوی حاج شیخ محمد مصدر الاموری و گروهی از اهالی الیگودرز در ارتباط با فعالیت بهایی ها در این شهر و جاهای دیگر برای آیت ‌‏اللَّه العظمی بروجردی نوشته شد که آیت الله هم مرقوم فرمودند به آقای فلسفی که در این باره با نخست وزیر – رزم آرا- ملاقات کند تا جلوی فعالیت آنها گرفته شود.۳۸- مسأله فلسطینموضع آیت الله العظمی بروجردی درقبال اشغال قدس شریف و سرزمین فلسطین ، توسط متجاوزان صهیونیست، موضعی غیرتمندانه بود . ایشان در سال ۱۳۲۷ ش . بیانیه پر محتوایی را در محکومیت صهیونیسم بین الملل و غاصبان فلسطین صادر فرمود و در آن از مجاهدان فلسطینی با احترام یاد کرده و برای پیروزی آنها دعا می کرد. (متن نامه در کتاب مفاخر اسلام نوشته علی دوانی صفحه ۳۶۲ آمده است).۳۹- نماینده ایشان در آلمانآیت ‌‏اللَّه العظمی بروجردی در ماه ربیع الاول سال ۱۳۷۵ آقای محققی را به حضور طلبید و پس از دادن دستورات لازم و تمهید مقدمات ایشان را بسوی بندر هامبورگ واقع در آلمان غربی اعزام داشتند.۴۰- جواب نامه ایشان توسط عبد المجید سلیم عبد المجید سلیم شیخ دانشگاه الازهر – قاهره جواب نامه آیت ‌‏اللَّه العظمی بروجردی را در تاریخ جمادی الثانی ۱۳۷۱هجری قمری می دهند.۴۱- جواب نامه ایشان توسط شیخ شلتوتشیخ محمود شلتوت جواب نامه آیت ‌‏اللَّه العظمی بروجردی را در تاریخ ۲۴ ذیقعده الحرام ۱۳۷۹هجری قمری می دهند.۴۲- فتوای تاریخی شیخ محمود شلتوت شیخ محمود شلتوت رییس دانشگاه الازهر مصر از معدود علمای اهل سنت است که فتوای جواز تقلید از مکتب شیعه ی اثنی عشری را صادر کرده است . در قسمتی از این فتوی تاریخی که در روز ۱۷ ربیع الاول ۱۳۷۸ قمری برابر با ۱۷ مهر ۱۳۳۷ شمسی و در روز میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) صادر شد ،آمده است:کسی که مقلد یکی از این مکتب های (چهار گانه) باشد می تواند به مکتب دیگری(هر مکتبی که باشد)منتقل شود. مکتب جعفری معروف به مذهب امامی اثنی عشری مکتبی است که شرعا پیروی از آن مانند پیروی از مکتب های اهل سنت جایز می باشد.۴۳- شانزده سال در قم از تاریخ ۲۶ صفر سال ۱۳۶۴مطابق با ۹دی ماه ۱۳۲۴هـ.ش الی چهار شنبه ۱۱شوال ۱۳۸۰ هـ.ق.برابر با ۹/۱/۱۳۴۰ ش.در شهرستان قم با همکاری آیات و اساتید علما ،حوزه عریض و طویلی مملو از علمای اعلام و حجج بزرگ اسلام بر پا نمود که شعاع این حوزۀ پرفیض در سراسر جهان نورافشانی نمود.۴۴- کتب چاپی ظرف شانزده سال مرجعیت و زعامت آیت ‌‏اللَّه العظمی بروجردی استادان و دانشمندان و فضلای حوزه علمیه قم بیش از سیصد جلد کتاب در فقه، اصول، فلسفه،منطق، کلام، تفسیر، حدیث،رجال،درایه، رد بر مذاهب مختلف و مکتب های مادی و ادبیات تاری و پارسی نوشته اند،که به چاپ رسیده است.۴۵- مجلۀ مکتب اسلامنخستین شماره این مجله دربهمن سال ۱۳۳۷ هجری شمسی با جلدی زیبا و کاغذی اعلا و مطالبی دینی و علمی در خور فهم نسل جدید به طرز جالبی انتشار یافت، و اولین شماره این مجله در شصت صفحه و در قطع وزیری انتشار یافت.اولین شماره فصلنامه مکتب تشیع در مهر ماه ۱۳۳۸ در صد و شصت صفحه انتشار یافت.۴۶- كتابخانه مسجداعظمبرای اینکه کتابخانه در معرض استفاده عموم قرار گیرد در روز جمعه ۲۷ شوال ۱۳۸۰ قمری یعنی درست پانزده روز بعد از رحلت ایشان مطابق ۲۵ فروردین ۱۳۴۰ طی مراسم بسیار ساده ای با حضور آقایان علما و مجتهدین در حالی که همه متاثر و قطرات اشک بر گونه داشتند ، کتابخانه رسما افتتاح شد.۴۷- خبرنگار معروف خارجی در سال ۱۳۸۰ هـ .ق یک روز قبل از رحلت آن مرد بزرگ، یکی از خبر نگاران خارجی بنام تیستا که به زبانهای انگلیسی و آلمانی و فرانسوی آشنایی داشت به قم می آید و به وسیله آقای دکتر نبوی پزشک معروف آیت الله، به منزل ایشان راه می یابد ولی چون آیت الله از ملاقات ممنوع بوده اند و بعلاوه با خبرنگاران لذا توفیق ملاقات پیدا نمی کند ولی وقتی خانه ساده ایشان را می بیند می گوید اسلام تبلیغات نمی خواهد بزرگترین تبلیغات برای اسلام همین زندگی ساده رهبران آن است.۴۸- پروفسور موریسپروفسور موریس متخصص معروف قلب که از فرانسه برای معالجه آیت الله به قم دعوت شده بود می گوید ظرف ۴۸ ساعتی که در شهر قم بودم و چند بار به ملاقات آیت الله رفتم جاذبه روحانیت آیت الله به قدری برای من جالب بود که هرگز در مدت عمرم تا این حد تحت تاثیر یک مقام و شخصیت روحانی واقع نشده بودم....۴۹- تاریخ وفاتایشان پس از هفتاد سال تلاش علمی و فعالیت های اجتماعی و سیاسی در صبح روز پنج شنبه۱۳شوال ۱۳۸۰ هـ .ق .برابر با ۱۰/۱/۱۳۴۰ ش.در حالی که ۸۸ بهار زندگی را پشت سر گذاشته بود ، چشم از جهان فرو بست .................................................................................۱- نبوی طباطبایی،نادر، در گذر تاریخ، نسب نامه ی خاندان طباطبایی بروجرد،چاپ ۱۳۸۷.۲- علوی طباطبایی، سید محمد حسین، خاطرات زندگانی حضرت آیت الله العظمی بروجردی،چاپ ۱۳۴۱.۳- دوانی، علی، مفاخر اسلام ،ج ۱۲،چاپ چهارم ۱۳۷۹. ]]> آیت الله بروجردی Tue, 20 Aug 2013 15:41:00 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcd.k0o2yt0kja26y.html پنجاه و چهارمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار می‌شود http://tabeshekosar.ir/vdcf.jdjiw6dtygiaw.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی بروجردی ، پنجاه و چهارمین سالگرد ارتحال این مرجع تقلید جهان تشیع، سه‌شنبه ۱۲ شوال المكرم ۱۴۳۴، برابر با ۲۹ مردادماه، بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم قم برگزار خواهد شد.سخنران این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین استاد فاطمی‌نیا و مداحی این مراسم نیز به عهده جناب آقای عاصی خواهد بود. ]]> آیت الله بروجردی Mon, 19 Aug 2013 08:21:22 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcf.jdjiw6dtygiaw.html تحول در حوزه علمیه قم/تحول در رجال و حدیث/تحول در اصول http://tabeshekosar.ir/vdcbu9bwprhb8.iur.html گفتگوی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله بروجردی با نوه ایشان حضرت آیت الله علوی بروجردی دامت برکاتهآیت‌الله بروجردی و تحول در حوزه علمیه قمپرسش: حضرت آیت‌الله بروجردی در شكوفایی حوزه علمیه قم چه نقشی داشتند؟آیت‌الله علوی بروجردی: حضرت آیت‌الله بروجردی، در حوزه‌ی قم از نظر علمی تحولات بسیاری ایجاد كردند. این تحولات در زمینه‌های فقه، اصول، رجال و حدیث بسیار نمایان بود.تحول در فقهآیت‌الله بروجردی، در دوره حضور در قم، شیرازه فقه را به روزگار فقهای تراز اول شیعه در دوران غیبت صغری و آغاز غیبت كبری برگرداند؛ به این دلیل كه آنها به عصر معصومین ـ علیهم‌السلام ـ نزدیک بودند و بسیاری از روایات ما با قرینه به دست آنها رسیده بود. ازاین‌رو، ایشان بر دیدگاه‌های شیخ طوسی و دیگر قدما ـ كه در قم چندان مد نظر نبود ـ بسیار تأكید می‌كردند.مرحوم آیت‌الله سیدمحمود طالقانی فرموده بودند: «می‌خواستم به تهران بروم. برای تهیه هزینه سفر، مجبور شدم كتاب مفتاح الكرامه[۲] را که قیمتش چهار تومان بود، دو تومان بفروشم. بعدها، وقتی كه آیت‌الله بروجردی به قم آمدند و اعتبار كلمات قدمای اصحاب را مطرح كردند، قیمت آن کتاب به دوازده تومان رسید و بازار سیاه پیدا كرد».ایشان در فقه نقطه‌نظر خاصی را نهادینه كردند. ایشان می‌فرمودند: فقه ما تابع نظر ائمه ـ علیهم‌السلام ـ است كه سنت نبی را برای ما حكایت می‌كند. بنابراین، باید به زمینه و تاریخ صدور روایاتی که به دست ما می‌رسد توجه داشته باشیم و بررسی کنیم که امام در چه مقامی نظر خود را ابداع فرموده‌اند. به همین دلیل ما حتماً باید نظرات فقهای عامه‌ای را که در آن روزگار و در شهر محل سکونت امام مطرح بود، به دست بیاوریم و ببینیم نظر امام در چه زمینه‌ای صادر شده است. چنین نگاهی به فقه، در استنباط احکام فقهی بسیار منشأ اثر است.البته این سخن كه از قول آیت‌الله بروجردی مطرح شده كه فقه شیعه حاشیه‌ای بر فقه اهل سنت است، غلط نقل شده است. نظر مبارك ایشان این بود كه فقه ما، یعنی دستورالعملی كه از طریق وحی و از زبان پیامبر اكرم ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ عنوان شده، در جوامع اسلامی مطرح بوده است و همه این دستورها را سینه به سینه نقل می‌کردند؛ اما در عصر ائمه ـ علیهم‌السلام ـ مواردی پیش آمد كه یك قاضی یا مفتی از عامه، نظری برخلاف برداشت مردم از سنت ارائه می‌کردند. در نتیجه اصحاب امام در این موارد از امام سؤال می‌كردند و امام نیز بر اساس سنت پیامبر مسئله را تبیین می‌فرمود. بنابراین، روایاتی كه شیرازه فقه ما را تشكیل می‌دهند، در این مقام، یعنی در پاسخ به برداشت‌هایی كه در برابر برداشت عمومی از سنت نبی به وجود آمده بود، صادر شده‌اند.تحول در رجال و حدیثعلم ‌رجال در حوزه علمیه قم چندان مطرح نبود. آیت‌الله بروجردی یكی از احیاكنندگان این علم در قم بودند و تحول بسیاری در آن به وجود آوردند. ایشان همچنین در طبقه‌بندی رجال ابتکاراتی دارند. موسسه آیت‌الله بروجردی تحقیقاتی در این زمینه انجام داده است كه امیدواریم توان عرضه آن نیز فراهم شود.ایشان در زمینه علم حدیث نیز كارهایی انجام داده‌اند. حاصل این فعالیت‌ها، جامع احادیث شیعه است که با مهندسی ایشان بنا شد.تحول در اصولقواعد اصولی در واقع روش بهره‌برداری از روایات است. نظر آیت‌الله بروجردی این بود که استفاده از اصول و قواعد آن در فقه باید در حد نیاز باشد. ازاین‌رو، ایشان اصول را از آنچه در نظر اساتید بزرگوارشان بود، مانند مرحوم آخوند در نجف یا مرحوم درچه­ای در اصفهان، خلاصه‌تر می‌دید. آیت‌الله بروجردی، به جنبه كاربردی اصول توجه داشتند و معتقد بودند صرف اینكه اصول، علم باشد و ما درباره آن تحقیق كنیم، فایده ندارد؛ بلکه جنبه‌های كاربردی آن در فقه اهمیت دارد. ]]> آیت الله بروجردی Mon, 15 Oct 2012 23:25:24 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcbu9bwprhb8.iur.html متن نامه تاریخی شیخ محمد شلتوت رئیس دانشگاه الازهر مصر http://tabeshekosar.ir/vdcakwn0149nw.5k4.html ]]> آیت الله بروجردی Mon, 08 Oct 2012 05:06:14 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcakwn0149nw.5k4.html نخستین حضور آیت‌الله بروجردی در قم /دلیل تأخیر هجرت به قم http://tabeshekosar.ir/vdcbusb0prhbz.iur.html گفتگوی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله بروجردی با نوه ایشان حضرت آیت الله علوی بروجردی دامت برکاتهنخستین حضور آیت‌الله بروجردی در قمحضرت آیت‌الله العظمی بروجردی، پیش از سال ۱۳۶۴ یك بار نیز به قم آمده بودند؛ بدین شرح که ایشان در سال ۱۳۴۴ حین بازگشت از حج، در مرز ایران دستگیر و به تهران منتقل شدند و حدود صد روز در زندان رضاخان بازداشت بودند.پس از پایان دوره بازداشت، ایشان را از بازگشت به بروجرد منع كردند. ازاین‌رو ایشان به مشهد مشرف شدند و حدود یازده ماه در آنجا بودند و درس خود را شروع کردند. هرچند آیت‌الله بروجردی قصد ماندن داشتند، ولی قضایایی در مشهد اتفاق می¬افتد كه شهربانی مشهد ایشان را مجبور می¬كند كه از مشهد بیرون برود. در نتیجه ایشان به قم مشرف می‌شوند و حدود هفت ماه در آنجا می‌مانند و درس خود را شروع می¬كنند.در قم نیز مسائلی پیش می‌آید و بر اساس مدارکی كه موجود است، دست‌هایی در کار بود که ایشان را مجبور می‌کند به بروجرد برگردند. به همین دلیل، ایشان به بروجرد برمی‌گردند و تا سال ۱۳۶۴ قمری که دوباره به قم می‌آیند، در آنجا می‌مانند.درخواست علمای قم از آیت‌الله بروجردی برای هجرت به قمآنچه موجب هجرت آیت‌الله بروجردی به قم شد، درخواست مکرر علما و مراجع قم بود. خود آیت‌الله بروجردی می‌فرمودند: از همان زمانی كه در بروجرد بودم، اعلام قم، از جمله مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عبدالكریم حائری، مرا به حضور در قم دعوت می‌کردند.درخواست علما، ابتدا به‌وسیله مرحوم آیت‌الله العظمی سیدصدرالدین صدر شروع شد. ایشان بسیار تلاش کردند كه بعد از درگذشت حاج شیخ عبدالکریم حائری، آیت‌الله بروجردی به قم بیایند. پس از آن، هنگامی که آیت‌الله بروجردی به دلیل بیماری در تهران بستری بودند، حضرت امام خمینی، آیت‌الله حائری، آیت‌الله داماد و... برای عزیمت ایشان به قم بسیار تلاش كردند و در نتیجه این تلاش‌ها ایشان پس از بهبودی به قم آمدند و هفده سال در آنجا اقامت داشتند.دو سال اول حضور ایشان در قم، مصادف بود با مرجعیت اعلای آیت‌الله العظمی حاج سیدابوالحسن اصفهانی. پس از رحلت ایشان، آیت‌الله بروجردی به مدت پانزده سال، مرجعیت عامه شیعه را در اختیار داشتند.کناره‌گیری از کسب مرجعیت، دلیل تأخیر هجرت به قمدر خصوص هجرت آیت‌الله بروجردی به قم، یک نکته اخلاقی نیز وجود دارد. چنان‌که اشاره شد، پس از رحلت حاج شیخ عبدالکریم حائری، علمای قم بسیار اصرار داشتند كه آیت‌الله بروجردی به قم بیایند؛ اما از زمان رحلت شیخ در سال ۱۳۵۵ قمری تا ورود آیت‌الله بروجردی به قم در سال ۱۳۶۴، حدود نه سال طول کشید.دلیل این تأخیر، آن بود که پس از درگذشت شیخ، آیت‌الله بروجردی بر همه مراجعی كه در قم بودند، یعنی آیت‌الله حجت، آیت‌الله خوانساری و آیت‌الله صدر، مقدم بودند و در ردیف اساتید ایشان به شمار می‌رفتند. در نتیجه مسلم بود که با حضور ایشان در قم، مرجعیت ایشان محرز خواهد بود؛ با این حال، ایشان خودشان كوچك‌ترین اقدامی برای آمدن به قم انجام ندادند و حتی به درخواست‌های مکرر علمای قم نیز پاسخ مثبت نمی‌دادند. ایشان هیچ‌گاه به این مسئله نمی‌اندیشید که با چنان مقام علمی در گوشه‌ای از بروجرد در انزوا قرار گرفته و در حال هدر رفتن است.آیت‌الله بروجردی درباره ورود خود به قم، فرموده بودند: هنگامی که در بیمارستان فیروزآبادی تهران بستری بودم، اصرار علمای قم زیاد شد و بسیار به من مراجعه می‌کردند. در نتیجه استخاره كردم و این آیات در جواب استخاره آمد: «وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِی الْأَرْضِ وَإِنَّا عَلَى ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ فَأَنشَأْنَا لَكُم بِهِ جَنَّاتٍ مِّن نَّخِیلٍ وَأَعْنَابٍ لَّكُمْ فِیهَا فَوَاكِهُ كَثِیرَه وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ وَشَجَرَه تَخْرُجُ مِن طُورِ سَینَاء تَنبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِّلْآكِلِینَ».[۱] با توجه به این آیات شریفه، جواب استخاره بسیار خوب بود و سبب شد آیت‌الله بروجردی به قم عزیمت کنند.چنان‌که در این آیات هست، با حضور ایشان در قم، «جَنَّاتٍ مِّن نَّخِیلٍ» از حوزه علمیه نشر پیدا کرد و «شَجَرَه تَخْرُجُ مِن طُورِ سَینَاء» مصداق یافت و در همین دوره پانزده‌ساله حضور ایشان در قم، ندای اسلام و تشیع از مرزهای ایران بیرون رفت و به الازهر مصر رسید و موجب صدور فتوای تاریخی شیخ محمود شلطوت در به رسمیت شناختن مذهب شیعه شد و بر اساس همین فتوا، از نظر اهل سنت، عمل به مذهب جعفری در اصول و فروع جایز شمرده شد.در نتیجه تلاش‌های آیت‌الله بروجردی در دوران مرجعیتشان، فعالیت‌ها و اقدامات تبلیغی از مرزهای اسلام نیز فراتر رفت و نمایندگان ایشان در مراکز مهم غربی به فعالیت‌های مذهبی و تبلیغی پرداختند. برای مثال، مرحوم آیت‌الله حائری در واشنگتن، مرحوم آقای صدر بلاغی در لندن، مرحوم آقای محقق در هامبورگ و نماینگانی هم در آفریقا، ندای اسلام و شیعه را از حوزه علمیه قم به بیرون از مرزهای اسلامی بردند. ]]> آیت الله بروجردی Sat, 06 Oct 2012 22:21:45 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcbusb0prhbz.iur.html حجت الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا:آیت الله العظمی بروجردی جمع بین علم و معرفت بود http://tabeshekosar.ir/vdcjfxeizuqea.sfu.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی بروجردی، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالله فاطمی نیا در مراسم گرامیداشت پنجاه و سومین سالروز ارتحال آیت الله العظمی بروجردی که پنجشنبه شب در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار کرد: انسان در این جهان بین دو عالم ملک و ملکوت قرار دارد.وی با اشاره به معنای قلب در وجود انسان، افزود: برخی از حکما آن را عاملی لطیف و الهی می‌دانند که موجب تفاوت انسان و حیوان می‌شود و مقصود از قلب در قرآن کریم نیز باطن وجودی انسان است.این استاد برجسته حوزه علمیه گفت: شکی نیست که همه انسان‌ها دارای باطنی درونی هستند و احادیث فراوانی نیز وجود دارد که می‌گویند خداوند قلب و باطن درونی انسان را به هر سویی که بخواهد می‌گرداند.وی با بیان اینکه باطن انسان به طور دائم بین عالم ملک و ملکوت در حرکت است عنوان داشت: آدمی نیازمند توجه به هر دو این جوانب بوده و باید به هر دو مسئله توجه داشته باشد.فاطمی‌نیا ادامه داد: پیامبران الهی هم به جنبه ملک و هم به جانب ملکوت توجه داشتند در حالیکه برخی از انسان‌ها تنها عالم ملک را در نظر داشته و به مادیات می‌پردازند و برخی دیگر نیز در این میان سرگردانند.استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه برخی از انسان‌های خاص درصدد هستند که دیگر افراد بشر را از این سرگردانی نجات دهند، ابراز کرد: انبیای الهی مربیان مردم هستند و فلسفه نزول آنها نجات انسان‌ها از سردرگمی است.وی فلسفه قیام امام حسین(ع) را نیز رهانیدن انسان‌ها از سرگردانی و تحیر دانست و افزود: این مسئولیت و رسالت سنگین اکنون بر دوش علما و مراجع تقلید است که حق زیادی بر گردن همه ما داشته و در این راه سختی‌ها و زحمات فراوانی متحمل شده‌اند.فاطمی‌نیا خاطرنشان کرد: شخصیتی چون آیت‌الله العظمی بروجردی از جمله کسانی بود که در زمان خود به درجه اعلم من فی الارض رسیده بود و ابعاد وجودی بسیاری می‌توان برای ایشان برشمرد.این استاد اخلاق با اشاره به فقاهت و مرجعیت آیت‌الله العظمی بروجردی گفت: این عالم وارسته فقیهی جامع الشرایط بود و در علوم منقول نیز صاحب نظر محسوب می‌شد.وی ادامه داد: آیت الله العظمی بروجردی در علم رجال نیز دارای تالیفات و آثار فراوانی است به طوری که می‌توان وی را دریایی از این علم دانست.فاطمی نیا با بیان اینکه همه این علوم زمینه عبودیت و بندگی بیشتر را فراهم می‌کنند، اظهار کرد: آیت الله العظمی بروجردی در مرحله تعبد و عبودیت نیز دارای مقامی رفیع بود.استاد حوزه علمیه بیان داشت: تاریخ تشیع بسیار درخشان است و علمای زیادی در طول سال‌های پس از غیبت در میان پیروان اهل بیت(ع) به وجود آمدند اما در این میان برخی افراد دارای دو ویژگی علم و معرفت در کنار هم بودند که آیت الله العظمی بروجردی یکی از این افراد محسوب می‌شود.این مراسم با حضور حضرت آیت‌الله لطف الله صافی گلپایگانی، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی، حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی از مراجع تقلید، آیت‌الله علوی گرگانی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، آیت‌الله ابراهیم امینی عضو جامعه مدرسین، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، مدیر حوزه های علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی تولیت آستانه مقدسه و امام جمعه قم، اعضای جامعه مدرسین، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، مسؤولان استانی و دیگر اقشار مختلف مردم برگزار شد ]]> آیت الله بروجردی Tue, 02 Oct 2012 21:11:34 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcjfxeizuqea.sfu.html کتاب فخـر دوران، جدیدترین اثر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی منتشر ‌شد نسخه PDF چاپ ایمیل http://tabeshekosar.ir/vdcakmnm149n0.5k4.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی بروجردی، به نقل از رسا، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید همزمان با سیزدهم شوال المکرم سالروز رحلت حضرت آیت الله بروجردی جدیدترین اثر خود را منتشر کرد و با قلمی شیوا، به بیان نکاتی مهم و معرفت‌بخش از سیره زندگانی، دوران زعامت و ابعاد شخصیتی آن مرحوم پرداخته است.بر اساس این گزارش مکتب، عزیز اهل بیت‌ علیهم‌ السلام در مرور اعصار و قرون، فرزانگان، رجال عالیقدر و علمای عظیم الشأنی پرورش ‌داده است که هر کدام در عصر و زمان خود، از نوابغ عالم انسانیت و خادمان حقیقی بینش و معرفت، و پاسداران دعوت انبیا به سوی خداوند جل و علا بوده‌اند.یکی از این بزرگ‌تربیت‌شدگان معارف قرآن و اهل بیت‌ علیهم السلام، استاد عظیم و محقق یگانه عصر مرحوم آیت الله العظمی آقای بروجردی اعلی الله مقامه است.اطلاع بر فضایل، مناقب و سجایای علمی و اخلاقی آن بزرگ‌مرد تاریخ مکتب تشیع، آن هم از زبان شاگردانی که سال‌های سال از محضر افاضات آن‌جناب خوشه‌چینی‌ها نموده و مورد تأیید ایشان بوده‌اند می‌تواند راهبر و راهنمای ارزش‌مندی برای مشتاقان علم و فقاهت باشد.حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف از شاگردان ممتاز و برجسته زعیم بزرگ حوزه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی ره بوده‌‌اند که علاوه بر شرکت در جلسات درس خارج آن مرحوم، در جلسات استفتاء ایشان شرکت نموده و در بسیاری از مواضع و مواقع در محضر وی مشرف و مورد تأیید آن مرحوم بوده‌اند.فخر دوران جدیدترین اثر این مرجع عالیقدر ‌است که با قلمی شیوا، به بیان نکاتی مهم و معرفت‌بخش از سیره زندگانی، دوران زعامت و ابعاد شخصیتی آن مرحوم پرداخته استاینک سرفصل‌های این کتاب را از نظر می‌گذرانیم:بخش اول کتاب مشتمل بر پیامی است که در سال ۱۴۳۲ هجری قمری به مناسبت سالروز رحلت آیت الله العظمی بروجردی ره توسط معظم له صادر شده است که بیانگر نمونه‌هایی از مکارم و فضایل اخلاق، مقام والای علمی، و نمونه‌هایی از احترام علمای دیگر به آن مرحوم می‌باشد.دفتر خاطرات بخش دوم و مهمترین قسمت این کتاب ارزشمند است که با مقدمه معظم له آغاز می‌شود. ایشان در این قسمت از کتاب، خاطرات درس‌آموزی از ابعاد اخلاقی معنوی، مبارزه با غلو و عرفان‌های اصطلاحی، احترام علمای ادیان و فِرَق به آن مرحوم، ‌و مواضع سیاسی مذهبی زعیم عالیقدر آیت الله العظمی بروجردی قدس سره بیان می‌دارند که گنجینه گرانبهایی از تاریخ زعامت آن مرجع یگانه محسوب می‌گردد.قسمت سوم این کتاب به نقل مصاحبه مجله حوزه با معظم له درباره شخصیت آن مرحوم پرداخته است که در سال ۱۳۷۰ هجری شمسی به طبع رسیده است.در این مصاحبه، خصوصیات شیوه اجتهاد، سبک استنباط، تأثیر تسلط بر اقوال عامه در استنباط، احترام و ادب در برابر بزرگان و برخی از ابعاد اخلاقی معنوی آن استاد بزرگ بیان شده است.آخرین قسمت این کتاب مصاحبه مجله نقد و نظر است که در سال ۱۳۷۳ چاپ و منتشر گردیده است. معظم له در این مصاحبه به بحث مفصلی درباره مباحث اصولی و فقهی آن مرحوم و شیوه‌های وی در این مباحث پرداخته‌اند. ]]> آیت الله بروجردی Mon, 01 Oct 2012 13:44:21 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcakmnm149n0.5k4.html خاطره ای از دکتر دینانی از آیت الله العظمی بروجردی (ره) http://tabeshekosar.ir/vdchtinmd23nq.ft2.html دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی ، استاد فلسفه در دیدار با نوه حضرت آیت الله العظمی بروجردی، حجت الاسلام والمسلمین احمدی بروجردی، خاطره ای از ایشان نقل کرده است که در پی می آید.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله االعظمی بروجردی، حجت الاسلام والمسلمین احمدی بروجردی این گونه بیان می کنند که ، جناب آقای دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی نقل می کرد روزی در درس خارج حضرت آیت الله العظمی بروجردی (قدس سره) نشسته بودیم، معظم له روایتی به نقل از شیخ طوسی فرمودند و گفتند که این روایت وقت زیادی بر روی آن صرف نشده ، که در این هنگام با اعتراض برخی از شاگردان مواجه شد.آیت الله العظمی بروجردی گفتند: بنده تمامی روایات و تالیفاتی که شیخ طوسی در همه زمینه ها انجام داده است را حساب کردم ، دیدم اگر شیخ حتی اگر تمامی عمر خود را هم صرف این کار می نمود ،سه دقیقه بیشتر روی روایات وقت صرف نکرده است، در صورتی که بنده این روایت را یک ماه بررسی کرده ام و به این نتیجه رسیده ام.دکتر دینانی ادامه داد: من از دقت محاسبه آیت الله العظمی بروجردی، شگفت زده شدم. ]]> آیت الله بروجردی Sun, 30 Sep 2012 22:32:40 GMT http://tabeshekosar.ir/vdchtinmd23nq.ft2.html