رسانه الکترونيکی تابش کوثر - آخرين عناوين آیت الله مجتبی تهرانی :: نسخه کامل http://tabeshekosar.ir/ Fri, 22 Sep 2017 13:31:21 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://tabeshekosar.ir/skins/default/fa/yazahra96/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط رسانه الکترونيکی تابش کوثر http://tabeshekosar.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام رسانه الکترونيکی تابش کوثر آزاد است. Fri, 22 Sep 2017 13:31:21 GMT آیت الله مجتبی تهرانی 60 يكي از اصول معارف مسلّم ما اصل جذب است، نه دفع http://tabeshekosar.ir/vdcg.q9qrak97npr4a.html دانلود-MP4/4.66 MBيكي از اصول معارف مسلّم ما اصل جذب است، نه دفع؛ يعني به‏طور مسلّم مأموريّت پيغمبراكرم در اسلام این بوده است که مردم را جذب کند.[۷] از اوصاف پيغمبراكرم رحمت للعالمين است. اين يعني چه؟ اين همان اصل جذب است؛ يعني جذب مردم به خود و به اسلام. لذا شما نگاه كنيد عملاً خود پيغمبراكرم هم همين‏كار را مي‏كرد.بعد از آنكه كفّار آن همه پيغمبراكرم را آزار دادند، اسلام آوردند. در اوّل بعثت، اصحاب به پیغمبر پيشنهادي دادند و گفتند: آقا! مگر حضرت نوح پيغمبر نبود؟ حضرت نوح، امّت خود را نفرين كرد. قريب هزار سال ديد این‏ها نه هدايت مي‏خواهند و نه چيز ديگري، به همين‏خاطر آن‏ها را نفرين كرد و بر اثر نفرين او همه هلاك شدند. تو هم قوم خود را نفرين كن، تا خدا هلاك‌شان كند و همه از بين بروند.[۸] ببينيد حضرت چه جوابي می‌دهد، گفت: «اَللّهُمَّ أهدِ قَومي فَاِنَّهُم لايَعلَموُن»؛ خدايا! قوم من را هدايت كن، اين‏ها نمي‏فهمند! «وَانصُرني عَلَيهِم اَن تُجيبوُني اِلي طاعَتِك»؛ و من را ياري كن تا بر آن‏ها چيره شوم، به‏گونه‏اي كه در راه طاعت و بندگي تو جواب‌گوي من باشند. پيغمبر اصلاً سراغ آن حرف‌ها نرفت که بخواهد كسي را نفرین کند.در يك روايتي داريم كه وقتي دندان پيغمبراكرم را شكستند و ايشان مجروح شد، از صورت ايشان خون مي‏ريخت، آمدند به حضرت گفتند: آقا! مشركين مكّه را نفرين كن! فرمود: «اِنّي لَم اَبعَثُ لَعانا وَلكِنّي بُعِثتُ داعِياً وَ رَحمَه اَللّهُمَّ عَهدِ قَومي فَاِنَّهُم لا يَعلَموُن»؛ نگاه كنيد! شيوة ايشان جذب است، چون اصل در اسلام همين است، اصل در اسلام، مسئله‏ي جذب است نه دفع. دعا كردن به نفع يا دفع ضرر است، نه «‌نعوذبالله» نفرين كردن و جلب ضرر، يا لعن كردن كه عبارت است از دفع منفعت. البتّه در لعن نوزده مورد وجود دارد كه استثنا شده است؛ آن‏ها اشكالي ندارد.آن‏ها عملاً هم همين كار را مي‏كردند. شما ائمّه طاهرين(صلوات‌الله‌عليهم) را نگاه كنيد! واقعاً بشر عادّي نمي‏تواند این‌گونه باشد، اين را بدانيد، مسلّم نمي‏تواند! احدي صبر و حلم و بردباري و استواري اين‏ها را ندارد. آن‏ها منحصر به فرد هستند. حتّي انبياء عظام هم صفات آن‏ها را نداشته‏اند.من نمي‏توانم وارد اين مسائل شوم!استخراج متن بیانات از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی ]]> آیت الله مجتبی تهرانی Thu, 27 Dec 2012 12:12:17 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcg.q9qrak97npr4a.html پیامبر اکرم (ص): از خدا درخواست و تمنّا نکنید تا جوانتان جوان‌مرگ شود http://tabeshekosar.ir/vdch.vnzt23n6qftd2.html دانلود-MP3/2.88 MBمطلبي‏ در روايت مطرح شده كه چه بسا اين مطلب از جهت جنبه‏ هاي طبيعي، آن موقع نيز مورد ابتلاء بوده است‏. پيغمبراكرم در روايتي دارد كه: «قالَ رَسوُلِ‏الله(صَلی‏ الله ‏عَلَيه‏ وَ‏آلِه‏ وَسَلَّم): لا تَمَنّوا هَلاكَ شِبابِكُم وَ اِن كانَ فيهِم غَرام»؛ از خدا درخواست و تمنّا نکنید تا جوانتان جوان‌مرگ شود، چون مي‏بينم در اين شرّ وجود دارد؛ به اصطلاح ضرر دارد، «فَاِنَّهُم عَلي ما كانَ فيهِم عَلي خِلال»؛ يك بحث منطقي است، چون آن‏ها با همان حالي كه دارند از چند حال خارج نيستند، يك: «اِمّا اَن يَتُوبوُا فَيَتوُبُ الله عِلَيهِم»؛ چه بسا اين شخص فردا پشيمان شود و توبه كند، خدا هم توبه او را قبول كند، دو: «وَ اِمّا اَن تُردِيَهُمُ الآفاق»؛ از آن طرف، ممكن است موجب شود اين آسيب‏هايي كه مي‏بيني اصلاً از بين برود. اين زمين‏ها همه به طور كلّي از بين برود. به طور كلّي، شرّها از بین برود. ضرري كه از ناحيه‏ي او وجود دارد، همه از بين برود. مي‏فهمد، توبه مي‏كند، يا اصلاً ديگر زمينه‏اش از بين مي‏رود. اين دو تا هم مربوط به ضرر است. از آن طرف، ممكن است در جادّه‏اي بيافتد و در آن شروع كند به خدمت كردن. «وَ اِمّا عَدُوّاً يُقاتِلوُه»؛ همين کسی كه تو مي‏گفتي: خدا مرگش بدهد! ممكن است درگيري و جنگي ايجاد شود؛ ممكن است دشمن كافري به مسلمان‏ها حمله كند و او به جبهه برود و بجنگد، «وَ اِمّا حَريقاً فَيُدفِعوا وَ اِمّا ماءً فَيَصُدّوُا»؛[۶] ممكن است حادثه‏اي پيش بيايد و او جلوي آن را بگيرد و ... حضرت دانه دانه، شروع مي‏كند به گفتن. همه اين‏ها خدمات استاستخراج متن بیانات از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی ]]> آیت الله مجتبی تهرانی Wed, 26 Dec 2012 07:40:46 GMT http://tabeshekosar.ir/vdch.vnzt23n6qftd2.html تا دعا مي‏كنيد، فرشتگان بلافاصله مي‏گويند: آمّين! /اولاد خود را نفرين نكنيد! http://tabeshekosar.ir/vdcg.z9qrak973pr4a.html دانلود-MP3/2.38 MB «رُوِيَ عن رَسوُلِ‏ الله(صل‏ الله ‏عليه‏ و‏آله ‏وسلم) قال: لا تَدعُوا عَلي اَنفُسِكُم اِلّا بِخَير»؛ وقتي براي خودت دعا مي‏كني، از خدا خير بخواه نه شرّ! نفع بخواه نه ضرر! رفع ضرر بخواه نه جلب ضرر! «لا تَدعُوا عَلي اَنفُسِكُم اِلّا بِخَير»؛ اين تعبير، استثنا از نفي است، يعني بي ‌برو برگرد بايد همين باشد، «فَاِنَّ المَلائِكَه يؤَمِّنون عَلي ما يَقوُلوُن»؛[۴] تا دعا مي‏كنيد، فرشتگان بلافاصله مي‏گويند: آمّين! فهميدي چه‌كار كردي؟ آن‌ها مي‏گويند: آمّين! بعد هم تو پشيمان مي‏شوي!حتّی اموالتان را هم نفرین نکنید!در يك روايت ديگر است از پيغمبراكرم كه درباره درخواست ضرر است هم نسبت به خود و هم ديگران، «رُوِيَ عن رَسوُلِ‏الله(صَل‏الله‏ عَليهِ ‏وَ‏آلِهِ ‏وَسَلَّم) قال: لا تَدعوا عَلي اَنفُسِكُم وَلا تَدعوا عَلي اَولادِكُم»؛ اولاد خود را نفرين نكنيد! «وَلا تَدعُوا عَلي خَدَمِكُم»؛ خدمتگذارانتان را نفرين نكنيد! «وَلا تَدعُوا عَلي اَموالِكُم»؛[۵] حتّي اموالتان را هم نفرين نكنيد! عجب! آن‏ها جاندار بودند، اين‏ها بي‏جان هستند، توجّه كنيد! اينكه بگوييد:​ اي كاش اين را نداشتم! اين من را بيچاره كرد! اين فلان شد و از اين قبیل حرف‌ها. برويد خودتان را اصلاح كنيد، آن‏ها تقصيري ندارند! من يك وقتي راجع به دنيا بحث كرده‏ام؛ ما خيال مي‏كنيم دنيا در و ديوار و امثال اين‏ها است، نه! دنيا اين‏ها نيست، دنيا چيز ديگري است. من نمي‏خواهم بحث را منحرف كنم.استخراج متن بیانات از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی ]]> آیت الله مجتبی تهرانی Wed, 26 Dec 2012 07:39:19 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcg.z9qrak973pr4a.html انسان بر اثر دو چیز درخواست «جلب ضرر» می‌کند/بدتر از مرگ چیست؟ http://tabeshekosar.ir/vdcd.o0f2yt09fa26y.html رسانه الکترونیکی تابش کوثر - آنچه در ذیل می آید کلیپ صوتی از بیانات آیت الله مجتبی تهرانی مورخ ۱۳۹۱/۰۵/۰۱ می باشد دانلود - MP3/4.53 MBانسان، در زندگي خود، يا بر اثر «غفلت» و يا بر اثر «سرخوردگي»، درخواست «جلب ضرر» می‌کند؛ اين دو مطلب است:درخواست ضرر بر اثر غفلتیک؛ «غفلت» از اينكه وقتي من با مشكلي برخورد كردم، مشكل‏گشايي مافوق اين ابزار مادّي وجود دارد كه اگر من دستم را به سوي او دراز كنم، مشكل من را حلّ خواهد كرد؛ اسم این دعا است. به تعبير ديگر؛ وقتي غفلت از دعا و درخواست از خدا در انسان به وجود مي‏آيد، بر اثر آن مي‏بيند به بن‏بست رسيده است، لذا براي خودش آرزوي ضرر و حتّي آرزوي مرگ مي‏كند.بدتر از مرگ چیست؟!در روايتي ديده‏ام كه از حضرت سؤال مي‏كنند: آقا! بدتر از مرگ چيست؟ الآن به هر كس بگوييد بدترين چيز چيست؟ مي‏گويد: مردن و مرگ. اين سؤال را از حضرت مي‏پرسند كه بدتر از مرگ چيست؟ حضرت مي‏گويد: بدتر از مرگ، آن چيزي است كه وقتي به سراغت آمد، آرزوي مرگ كني! چقدر زيبا مي‏فرمايد! يعني آن مسئله آن‏قدر تلخ است كه مرگ نزد آن، براي تو شيرين‏تر مي‏شود. چقدر زيبا! گاهي انسان بر اثر غفلت، براي خودش درخواست ضرر مي‏كند.دو؛ «سرخوردگي». از دعا غفلت نكرده، اعتقاد هم دارد، ولي ايمانش ضعيف است؛ مثلاً فرض كنيد مرتّب از خدا درخواست مي‏كند، بعد مي‏بيند گره‌اش باز نشد، می‌گوید: اي خدا مرگم بده! من در این مورد، چهارده روايت ديده‌ام كه اگر فرصت كنم، که به اين چهارده روایت اشاره خواهم كرد.[۲] بر اثر سرخوردگي از دعايي كه مستجاب نشده، می‌گوید: خدا مرگم بده![۳] این سرخوردگی، معمولاً و غالباً انسان را به وادي‌ای مي‏كشد كه براي خودش درخواست ضرر مي‏كند. ولي اينكه انسان، نسبت به خود و نسبت به ديگران تقاضا و درخواست ضرر كند، در معارف ما نهي شده است؛ يعني دعا نبايد عليه كسي باشد حتّي خود انسان! اصطلاحاً به چنين دعايي «نفرین» می‌گویند.استخراج متن بیانات از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی ]]> آیت الله مجتبی تهرانی Wed, 12 Dec 2012 12:52:44 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcd.o0f2yt09fa26y.html کلیپ صوتی - معنای لعن و نفرین http://tabeshekosar.ir/vdcg.79qrak9nqpr4a.html دانلود-MP3/5MB«رُوِيَ أَنَّ رَسوُلَ‏الله(صَلي‏الله‏عَلَيهِ‏وَ‏آله‏وَسَلَّم): الدُّعَاءُ مُخُّ الْعِبَادَةِ»؛[۱۲] هر عبادتي انجام بدهيم، نوعی دعا است؛ حتّي نماز هم از اوّل تا آخر، دعا و سخن گفتن با ربّ است. حتّي سوره‏هاي انتخاب شده در نماز نیز غالباً دعا است. در سوره‏ي حمد می‏گوییم: «اِهدِنَاالصِّراطَ المُستَقيم»؛ آیا این دعا نیست؟! صلوات‏هايي كه مي‏فرستيم، استغفارهایی که می‏کنیم، همه‏اش دعا است.درخواست جلب منفعت و دفع ضرربحث دعا اين است كه انسان از مطلق گرفتاري‌هايش، به خدا پناه مي‏برد. چه گرفتاري‌هاي مادّي و و چه گرفتاری‏های معنوي؛ هر چه مي‏خواهد باشد. من در اينجا يك تقسيم‏بندي مي‏كنم كه ‏وارد بحث شوم؛ دعا، نسبت به معارف‌مان هم درخواست منفعت از خدا است و هم درخواست دفع و رفع ضرر از او است. ما از این درخواست به جلب منفعت و رفع ضرر تعبير می‌کنند. حالا منفعت یا ضرر، معنوي باشد یا مادّي، فرقي نمي‏كند. دعاهاي ما بر محور اين دو چیز است. ما از خدا درخواست كنيم منفعت به سوي ما جلب شود و ضرر از ما دفع شود، همين.تقاضای دفع منفعت، لعن استحال در اينجا قضيه را عكس كنیم؛ اگر ما از خدا دفع منفعت را بخواهم؛ یعنی بخواهیم که منفعت به ما نرسد، يا جلب ضرر را بخواهیم که او به ما ضرر بزند، آیا این هم دعا است؟! بله؛ اين دو تا هم دعا و درخواست است. دعا يعني «درخواست از خدا» که اين دو تا هم دعا است.[۱۳] اسم اوّلي لعن است. دفع منفعت، لعن است. «اَللّهُمَّ العَن فُلان»؛ يعني خدايا اين را از رحمت خود دور كن. يعني رحمتت را به او نرسان، به اين دفع منفعت مي‏گويند.[۱۴]تقاضای جلب ضرر، نفرین استدوّمي: تقاضاي ضرر است، اين لعن نيست؛ اين عبارت از نفرين است. اين خودش يك بحثي است. من حالا نمي‏خواهم وارد اين جهت از بحث شوم. چون بحث من اساساً يك چيز ديگري است. راجع به انبياء و اولياء است كه ما آيات زيادي در قرآن داريم، نسبت به معجزات انبياء و اولیا، كه در آنجاها ما مي‏بينيم اين مسائل مطرح است كه من انشالله اين را بعد مي‏خواهم بحث كنم.استخراج متن بیانات معظم له دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی ]]> آیت الله مجتبی تهرانی Sun, 09 Dec 2012 15:18:23 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcg.79qrak9nqpr4a.html آیت الله مجتبی تهرانی :يك پناهگاه هست و آن پناهگاه هم در اين جمله خلاصه شده است ... http://tabeshekosar.ir/vdchtwnkd23nz.ft2.html دانلود-MP3/5.58 MBانسان، وقتي در اين عالم مي‏آيد، بايد مسیری را بپیماید و سيري كند تا از اين عالم، بيرون رود و به عالم ديگر منتقل شود. اين يك بُعد انسان است. انسان اين‏طور است که اگر بخواهد بُعد معنوي و انساني‌اش شكوفا شود، بايد سير كند، يك راهي است که بايد آن را طي كند تا بعد معنوی‏اش شکوفا شود.امّا مشكل از كجا است که او موفّق به چنین سیری نمی‏شود؟ مشكل اينجا است كه اين راه پر از پرتگاه است و انسان هر قدمي كه برمي‏دارد، بايد مراقب باشد که واژگون نشود. سراسر اين راه، يعني از آن زماني كه من به قوّه‏ي تميیز و عقل مي‏رسم، تا زماني كه از اين دنيا چشم مي‏بندم، بايد در اين راه حركت كنم، راه پر از خطر و همه‏اش پرتگاه است.بهترین پناهگاه خدا است!حالا عقل چه اقتضا مي‏كند؟ عقل مي‏گويد: كسي كه قدم در راهي گذاشته كه پر از پرتگاه است، پناهگاه مي‏خواهد كه هر وقت احتمال داشت که بلغزد و واژگون شود، بتواند به آن پناهگاه تكيه كند، آن را بگيرد و خود را نجات دهد. چاره‏اي جز اين نيست.در بين پناهگاه‏ها، پناهگاه‏هاي مادّي هيچ بُردی ندارد. یعنی پول، نمي‏تواند تو را نجات دهد؛ رياست، نمي‏تواند تو را از هلاکت رهایی بخشد. مسلّماً نجات و رهایی با پول و ریاست به‏دست نمی‏آید. اگر بخواهی با پول و ریاست پیش بروی، اصلاً نمي‏گذارند که در اين راه قدم برداری؛ همان‌جا جلويت را مي‏گيرند! پس هيچ ابزار مادّي، نجات بخش انسان از اين پرتگاه‏ها نيست. پس باید به‏سراغ بُعد معنوي رفت.ما فقط يك پناهگاه داريم كه تنها او ما را از خطرات ایمنی می‏بخشد و آن‏هم خدا است. او هم نسبت به پرتگاه‏هاي معنوي و هم نسبت به پرتگاه‏هاي مادّي، پناه ما است. اینکه ما در زندگي دنيايي خودمان، اين‌قدر حوادث مادّي به سراغ‌مان مي‏آيد، و به چه‏كنم چه‏كنم‌ مي‏افتيم و راه به جايي نمي‏بريم، تنها راه نجاتمان خدا است؛ نه پول مشكل‏گشاي من است و نه رياست. حتّي در بُعد مادّي هم همین‌طور است که این ابزار کارآمد نیستند و مشکلی را برطرف نمی‏کنند. يك پناهگاه هست و آن پناهگاه هم در اين جمله خلاصه شده است؛ «لا حَولَ وَ لا قُوَّهَ اِلّا بِالله»! هيچ پناهگاه و نيرويي نيست، مگر از ناحيه‏ي او! هيچ موجودي، نجات‌بخش من و تو نيست؛ چه در مشكلات مادّي و چه در مشكلات معنوي جز او. يگانه پناهگاه همه، خدا است. شما نگاه كنيد در بين روياتي كه ما در باب دعا داريم، چه‌قدر سفارش شده است: «سِلاحُ المُؤمِن الدُعاء»؛[۷] ابزار و وسيله‏ مؤمن، دعا است. « الدُّعَاءُ سِلَاحُ الْمُؤْمِنِ»،[۸] «الدُّعَاءُ مِفْتَاحُ الرَّحْمَةِ وَ مِصْبَاحُ الظُّلْمَةِ»،[۹] « وَ لَا يُهْلَكُ مَعَ الدُّعَاءِ أَحَدٌ»؛[۱۰] علي(عليه‏السّلام) فرمود: «أَحَبُّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي الْأَرْضِ الدُّعَا»؛[۱۱] محبوب‏ترین کار نزد خدا دعا کردن است. مثل اينكه اینجا كار تمام شد. ]]> آیت الله مجتبی تهرانی Fri, 21 Sep 2012 13:25:52 GMT http://tabeshekosar.ir/vdchtwnkd23nz.ft2.html آیت الله مجتبی تهرانی :بپرهیز از اینکه آنچه در راه خدا باید صرف شود را، مصرف نکنی! چرا؟ http://tabeshekosar.ir/vdcebp8eijh8z.9bj.html دانلود - MP3/1MBحدیث ۹۱/۰۱/۱۶روی عن الصادق«علیه‏ السلام» قال:«مَنْ مَنَعَ حَقّاً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَنْفَقَ فِي بَاطِلٍ مِثْلَيْهِ».از امام صادق«علیه‏ السلام»در روایتي منقول است که حضرت فرمودند:کسانی که حقوق الهیّه را ادا نمی‏کنند، بدانند که در نظام قضای الهی این‏چنین رقم خورده است که دو برابر آن را در باطل مصرف خواهند کرد؛ مثلاً در امور مالی، در باب انفاق‏های واجب و مستحب اگر یک تومان از حقّ الهی را که باید در راه خدا مصرف كند، امّا ندهد، بداند که دو تومان در راه باطل مصرف خواهد کرد؛ چون آنچه را که در راه حقّ باید مصرف می‏کرد را منع نموده است. «مَنْ مَنَعَ حَقّاً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»، هر كس حقّ الهي را منع كند، «اَنْفَقَ فِي بَاطِلٍ مِثْلَيْهِ»، دو برابرش را در راه باطل مصرف می‏کند. نظیر این روایت، روایات متعدّد داریم.در روایت دیگری از امام کاظم «صلوات الله علیه» منقول است که حضرت فرمودند: «إِيَّاكَ اَنْ تَمْنَعَ فِي طَاعَةِ اللَّهِ، فَتُنْفِقَ مِثْلَيْهِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ»(بحارالانوار ج۷۵،ص۳۲۰)«إِيَّاكَ»، بپرهیز از اینکه آنچه در راه خدا باید صرف شود را، مصرف نکنی! چرا؟ «فَتُنْفِقَ مِثْلَيْهِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ»، جهتش این است که دو برابر آن‏ را در راه معصیت خدا خرج خواهی کرد. در روایت اوّل حضرت فرمودند: «فِي بَاطِلٍ مِثْلَيْهِ»، اینجا دارد: «مِثْلَيْهِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ». حواست جمع باشد! در نظام قضایی الهی، این‏طور رقم خورده است. خیال نکنی اگر حقوق الهیّه را ندادی، این برای تو ذخیره‏ای خواهد شد. نه! خدا دو برابرش چاله درست می‏کند. چاله‏هايي را هم که درست کرده همه‏اش باطل و معصیت خواهد بود.وسائل الشیعه، ج ۹ ص ۴۳ روایت ۱۱۴۸۰ – کافی ج ۳ ص۵۰۶چهارشنبه ۱۶ فروردین ۹۱ – ۱۲ جمادی الاولی ۱۴۳۳ ]]> آیت الله مجتبی تهرانی Fri, 21 Sep 2012 12:08:01 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcebp8eijh8z.9bj.html