رسانه الکترونيکی تابش کوثر - آخرين عناوين آیت‌الله جوادی آملی :: نسخه کامل http://tabeshekosar.ir/olama_javadi Fri, 22 Sep 2017 13:24:31 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://tabeshekosar.ir/skins/default/fa/yazahra96/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط رسانه الکترونيکی تابش کوثر http://tabeshekosar.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام رسانه الکترونيکی تابش کوثر آزاد است. Fri, 22 Sep 2017 13:24:31 GMT آیت‌الله جوادی آملی 60 حق نداریم اسلامی حرف بزنیم و قارونی فکر کنیم http://tabeshekosar.ir/vdcipqaq.t1arr2bcct.html به گزارش تابش کوثر، این مرجع تقلید در دیدار جمعی از دانش پژوهان بیست و دومین دوره طرح ولایت و دانش پژوهان دوره نخبه پروری مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا با اشاره به بیان نورانی امام جواد(ع) در مورد ساختار خلقت و اینکه خداوند همیشه یار و یاور انسان موحد است، بیان داشت: از سخنان نورانی امام جواد(ع) این است که هرگز یک بنده موحّد و مسلمان در کاری نمی‌ماند؛ راه برای انسان مؤمن هرگز بسته نمی‌شود، این جمله برای امّت، کشور و مسئولین نیز صدق می کند.او با اشاره به آیات نورانی قران کریم، اذعان کرد: خداوند درباره تأمین زندگی انسان فرمود هیچ انسانی، هیچ امّتی، هیچ جامعه‌ای، هیچ فرد و گروهی در مسائل زندگی راه او بسته نیست مگر اینکه خودش این راه را بر خود ببندد. در آیه شش سوره مبارکه هود فرمود هیچ موجودی در هیچ گوشه عالَم راهش بسته نیست، من مسئول رزق همه موجودات هستم! حتی مار و عقرب عائله من هستند و نزد من پرونده دارند. هیچ کس حق ندارد بگوید فلان موجود چون حرام‌گوشت است نباید به او روزی داد، فرمود او عائله من است و من موظفم روزی او را تأمین کنم.آیت الله جوادی آملی ادامه داد: این خدایی که می‌گوید حتی مار و عقرب عائله من هستند و من موظفم اینها را اداره کنم هیچ وقت بشر را رها نمی‌کند. بیان نورانی امام جواد(ع) این است که هیچ کس در زندگی کم نمی‌آورد مگر اینکه خودش کوتاه بیاورد. فرمود اگر هم خدای ناکرده کسی کم آورد یا دشمن راه او را بست اگر «خدا» را صدا بزند، «خدا» راه او را باز می‌کند! این بیان نورانی امام جواد(ع) است که به ما درس توحید می‌دهد.او با اشاره به ضرورت دوری جستن از دو غُدّه خطرناک غرور و خودخواهی در توصیه‌ای به نخبگان بیان داشت: آنچه در مسئله توحید مشکل ماست یا قارونی فکر کردن است یا فرعونی فکر کردن، مشکل ما همین دو غُدّه است؛ یا ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم! می‌گوییم من خودم درس خواندم، من خودم تلاش کردم، با اینکه اصلِ هویت ما، این هوش ما، این عقل ما، این درایت ما، این حافظه ما، این توفیقات پدر و مادر و داشتن استاد خوب، شاگرد خوب، رفیق خوب، هم‌حجره خوب همه اینها نعمت‌هایی است که خدا به انسان داده، اگر کسی خدای ناکرده این چنین فکر کند بگوید من خودم زحمت کشیدم به اینجا رسیدم این اسلامی حرف می‌زند ولی قارونی فکر می‌کند چون قارون هم همین را می‌گفت، می‌گفت من خودم درس اقتصاد می‌دانستم لذا ثروت پیدا کردم، ما حق نداریم که اسلامی حرف بزنیم بگوییم مسلمانیم ولی قارونی فکر کنیم بگوییم من خودم ده سال زحمت کشیدم و به اینجا رسیدم!این مرجع تقلید تصریح کرد: وقتی بررسی کنیم می‌بینیم یک غدّه فرعونی هم در درون بعضی از ماها هست! هر چند همه ما می‌گوییم عدل چیز خوبی است و معنای عدل هم روشن است، عدل یعنی هر چیز را در جای خود قرار دادن، اما جای اشیاء کجاست؟ جای افراد کجاست؟ این را خالق هستی می داند. اما فرعون جای اشیاء و افراد را به میل خود انتخاب می کرد در حالی که جای هر چیز را در هستی، خالق هستی می داند و لذا بین خوک و گوسفند و بین سرکه وشراب فرق می گذارد.منبع: ایسنا ]]> آیت‌الله جوادی آملی Fri, 25 Aug 2017 10:30:55 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcipqaq.t1arr2bcct.html آیت الله جوادی آملی: انسان در دو هنگام عید دارد http://tabeshekosar.ir/vdcepz8n.jh8fpi9bbj.html به گزارش تابش کوثر  حضرت آیت الله  جوادی آملی در خطبه اول نماز عید سعید فطر در مسجد احمدآباد شهرستان دماوند با تبریک این عید الهی، بیان داشتند: شما بزرگواران، مهمانان الهی بودید؛ عید در اسلام همواره در کنار ضیافت الهی است؛ چرا که در تفکر الهی و دینی، نه زمان عامل عید است و نه زمین! بلکه اگر عبادتی صورت گرفت و عبادت، عبادت ویژه بود و بنده در آن عبادت، مهمان خدا شد و خدا میزبانی او را پذیرفت آنگاه «عید» است.  معظم له با بیان اینکه، طبق رهاورد دین، انسان دو هنگام، عید دارد، اظهار داشتند: رهاورد دین دو عید است که در هر دو عید، انسان، مهمان خدا بوده است! یکی، کسانی که به سرزمین مکه مشرف می شوند و احرام می بندند و در حالت احرام، فرشته گونه عمل می کنند که حاصل آن می شود «عید قربان»؛ در حقیقت عید قربان محصول آن مهمانی است که حاجیان در آن ضیافت، مهمان الهی هستند! و دوم ماه مبارک رمضان است که بعد از ضیافت یک ماهه، بنده به بارگاه الهی راه می یابد و از خدا عیدی می طلبد.  حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به دعای قنوت نماز عید فطر اذعان داشتند: در قنوت نه گانه نماز عید فطر، می گوییم، خدایا! آنچه به علی(ع) و اولاد علی(ع) عطا کردی، به ما نیز عطا کن و همچنین از خدا می خواهیم که صفت برجسته فرشتگان یعنی «کرامت» را به ما بدهد که  انشاالله این همان عیدی باشد که خدا به ما بندگان عطا می کند!  معظم له در فراز پایانی سخنان خود تاکید داشتند: گرچه خدا رسماً تنها دو بار ما را به مهمانی خود دعوت می کند اما از طرف دیگر می فرماید هر وقت مرا به مهمانی خود دعوت کنید من می آیم؛ اگر انسان بندگی مرا بپذیرد و اگر به هیچ کس جز من تکیه نکند و اگر قلب شکسته پیدا کند، هر لحظه در این حالات بگوید «یا الله»، من دعوت او را می پذیرم و مهمان او می شوم.  حضرت آیت الله جوادی آملی در خطبه دوم نماز عید سعید فطر با تبریک مجدد این عید سعید و بیان احکام پرداخت زکات فطره، به برخی رخدادهای کشور در ماه مبارک رمضان اشاره کردند و بیان داشتند: در این ضیافت الهی، ما از خدا امنیت و امانت خواستیم، این کشور به لطف الهی مهد امنیت است و بیگانه به این امنیت طمع دارد، امیدواریم آنها که در این حوادث تروریستی شربت شهادت نوشیدند با شهدای صدر اسلام محشور باشند و امیدواریم دیگر حوادث اینچنینی در کشور رخ ندهد و توطئه دشمنان به خود آنها برگردد.  معظم له ادامه دادند: اقدام عزیزان سپاهی در پرتاب موشکها، همه علاقه مندان به ایران اسلامی در سرتاسر جهان را خوشحال کرد و نشان داد که به ایران و مردم آن نمی توان خدشه وارد کرد چرا که ایران اسلامی شاگرد علی بن ابیطالب(ع) است؛ ایشان فرمود به هیچ کس سنگ نزنید اما اگر سنگی به سوی شما پرتاب شد، سریع آن را برگردانید!  ایشان در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشتند: دین فرمود با احترام با یکدیگر سخن بگویید؛ تا می توانید در سخن، گفتار و نوشتار خود به یکدیگر احترام بگذارید و حرف تند و تلخ نزنید و کرامت یکدیگر را حفظ کنید، که امیدواریم همگان این مساله را رعایت کنند.  حضرت آیت الله  جوادی آملی در بیان اوج کرامت ملت ایران اظهار داشتند: از ابتدای انقلاب تا کنون ایران به هیچ کشوری تعدی نکرد، اما دشمنان جنگ ده ساله را به کشور ما تحمیل کردند؛ دو سال جنگ داخلی و هشت سال جنگ خارجی! بعد ، قطعنامه را به ما تحمیل کردند و عزیزان رزمنده از جبهه ها بازگشتند، اما در همان روزها منافقان را مسلح کردند و عملیات مرصاد، ناجوانمردانه شروع شد که خدا رحمت کند شهید صیاد شیرازی و امثال او، این قائله را ختم کردند. بعد از مدتی صدام به کویت حمله کرد، امیر کویت در قبال نفت فراوان از غرب درخواست کمک کرد، غرب مکرر از مردم و مسئولین ایران برای حمله به صدام کمک خواست، ما چندین سال از صدام بدی دیدیم اما چون قطعنامه را قبول کرده بودیم، نپذیرفتیم که عهد خود را زیر پا بگذاریم! در حالی که هر کشوری جای ایران بود در پی انتقام برمی آمد. این اقدام ملت ایران در پایبندی به تعهد خود با دشمن، در کره زمین دومی ندارد. این کرامت و بزرگواری محصول همین حسینیه ها و مساجد و دعاهاست، این فخر ایران است، این مردانگی و فرشته منشی است.  ایشان خاطرنشان کردند: باید عظمت خود را قدر بدانیم و آن را حفظ کنیم، خاصیت این اعیاد و نمازها و روزه ها باید این باشد و بدانیم اگر خداوند این کرامت و بزرگواری را به ما داد در واقع تحقق همین دعاها و نیایش های ماست که امیدواریم همچنان کریمانه در کنار سفره خداوند حضور یابیم و بهره ببریم.   منبع:خبرگزاری حوزه ]]> آیت‌الله جوادی آملی Tue, 27 Jun 2017 08:04:34 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcepz8n.jh8fpi9bbj.html آیت الله جوادی آملی: حمله موشکی سپاه درس عبرتی برای بیگانگان بود http://tabeshekosar.ir/vdcjxxei.uqemvzsffu.html به گزارش تابش کوثر، حضرت آیت الله جوادی آملی طی پیامی با محکومیت حوادث تروریستی اخیر تهران، پاسخ سپاه پاسداران ایران اسلامی را دفاعی عمیق و حساب شده دانستند و تاکید داشتند: امیدواریم بیگانه درس عبرت بگیرد و دیگر به خود اجازه ندهد به حرم امن ایران اسلامی طمع کند. ایشان در پیام خود آحاد ملت ایران را به حضور گسترده در راهپیمایی روز جهانی قدس دعوت نموده و ابراز  داشتند:  حضور در «راهپیمایی روز قدس»، هم امنیت داخلی را تضمین می کند، هم امان مسلمانان را حفظ می کند، هم امنیت و امان «قدس» را تامین می کند، هم امنیت و امان فلسطینی های مطرود و مظلوم را تامین می کند و هم استکبار و صهیونیست را محکوم و مخذول می کند. متن کامل پیام معظم له به شرح ذیل است: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم بهترین حمد و ثنا، مخصوص ذات اقدس اله است و بهترین تحیت و درود به روان پاک انبیاء و اولیاء و اهل بیت عصمت و طهارت و صدیقه کبری صلوات الله علیهم اجمعین است و سلام و تحیت الهی نسبت به روح پاک امام راحل و شهداء انقلاب و جنگ تحمیلی! ملت بزرگ ایران مستحضرند که ماه مبارک رمضان، بهترین و برجسته ترین ماه و به تعبیر روایات و ادعیه، هم «قرة الشهور» است و هم «راس السنة»؛ بیشترین فضیلت در این ماه است که امیدواریم همه شما از فضایل این ماه برخوردار شده باشید و برخوردار بشوید و قدر این ماه را بدانید. این چند نکته برای همه ما ضروری و لازم است؛ یک اینکه «تروریست» هرگز به مقصد نمی رسد و «ترور» کار نافرجام است و جان باختگان اخیر مجلس و مرقد امام رضوان الله تعالی علیه، خونهای حقّشان به ناحق ریخته شد که امیدواریم با شهدای اسلام محشور باشند و تروریست ها به شدیدترین انتقام الهی محکوم باشند.  مطلب دوم، دفاع عمیق و عریق و حساب شده ایران اسلامی[است که] به دست توانمند برادران سپاهی انجام شد که امیدواریم بیگانه درس عبرت بگیرد و دیگر به خود اجازه ندهد به حرم امن ایران اسلامی طمع کند. سوم، حضور همه عزیزان در «راهپیمایی روز قدس» است که این، هم امنیت داخلی را تضمین می کند، هم امان مسلمانان را حفظ می کند، هم امنیت و امان «قدس» را تامین می کند، هم امنیت و امان فلسطینی های مطرود و مظلوم را تامین می کند و هم استکبار و صهیونیست را محکوم و مخذول می کند و جهان را برای ظهور و حضور صاحب اصیل و اصلی اش فراهم می کند، که امیدواریم اینچنین باشد. غفرالله لنا و لکم والسلام علیکم و الرحمه الله و البرکاته جوادی آملیمنبع: خبرگزاری حوزهت/444 ]]> آیت‌الله جوادی آملی Wed, 21 Jun 2017 08:05:00 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcjxxei.uqemvzsffu.html آيت‌الله جوادي آملي: برای شهدای فاجعه منا دیه قتل شبه عمد گرفته شود http://tabeshekosar.ir/vdci3waw.t1az32bcct.html به گزارش تابش کوثر، حضرت آيت‌الله جوادي آملي، امروز در ديدار حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت و حميد محمدي، رئيس سازمان حج و زيارت، با بیان اهمیت کعبه برای یکایک مسلمانان، اظهار داشتند: خود مساله حج سالی یک بار است و به مستطعین تعلق دارد و برای غیر مستطیع اصلا نیست، اما کعبه در همه لحظات زندگی ما وجود دارد به صورتی که در همه شرایط مهم می گویند به سوی قبله بایستید؛ الکعبه قبلتی!ایشان ادامه دادند: ما نمی توانیم از کعبه فاصله بگیریم! نماز ما به سوی کعبه، ذبح به سوی کعبه، دفن مرده های ما به سوی کعبه و در کل در تمام شرایط زندگی «الکعبه قبلتی»؛ ما با کعبه زندگی می کنیم، لذا تنها مساله حج نیست، حیات و ممات ما با کعبه مرتبط است و جدا کردن کعبه از ما امکان پذیر نیست.معظم له اذعان داشتند: این اصل «الکعبه قبلتی» باید به عنوان یک اصل اساسی مانند «القران کتابی» یا «الاسلام دینی» مطرح باشد چون این همتای قرآن کریم است، لذا اصل توجه به کعبه باید به زائران آموزش داده شود و جایگاه کعبه برای آنها به درستی تبیین گردد.حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح داشتند: این «یا» در «نفخت فیه من روحی» با یای «الکعبه بیتی» باید با هم هماهنگ باشند و اگر می گویند حرمت مومن مانند حرمت کعبه است از این جهت می باشد.ایشان با اشاره به فاجعه منا و سوء مدیریت آل سعود در این فاجعه بیان داشتند: در خصوص پرونده فاجعه منا باید برای شهدای این پروند دیه قتل شبه عمد گرفته شود و این نکته ای است که در مذاکرات باید بر آن تاکید داشت چرا که سوء مدیریت و کار را به دست دیگری سپردن، عامل اصلی این فاجعه بود.معظم له در بخش دیگری از سخنان خود تاکید داشتند: عزت مومن و نظام به دست خود مومنان و شهروندان است، خرید سوغات و رفتار ما باید با احترام و ادب همراه باشد، آل سعود شاید ما را نشناسد، اما ما که خود را می شناسیم! ما از دیاری هستیم که به برکت قرآن و عترت در پایبندی به عهد و پیمان و درایت، در همه جهان نمونه هستیم.ایشان در توصیه به روحانیون کاروانها و مسئولین حج اظهار داشتند: باید زائران ما آن تربیتی که به برکت قرآن و عترت در ما هست را رعایت کنند و این نکته به زائران یادآوری گردد که عزت با خود ببرند، عزت تحویل آنها بدهند و با عزت برگردند و توجه داشته باشند زبان مشترکی که همه مردم جهان آن را می پسندند، ادب است.منبع: خبرگزاری حوزهت/۴۴۴ ]]> آیت‌الله جوادی آملی Mon, 15 May 2017 17:29:26 GMT http://tabeshekosar.ir/vdci3waw.t1az32bcct.html آیت الله جوادی آملی: قرآن محور اتحاد مسلمانان باشد http://tabeshekosar.ir/vdcgtu9t.ak9yw4prra.html به گزارش تابش کوثر، وی در دیدار جمعی از اعضای «همایش ملی اتحاد حقوقی جهان اسلام» در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، با بیان این که اتحاد با سفارش و موعظه به وجود نمی آید افزود: اختلاف غده سرطانی و عذاب الهی است و خداوند برای عذاب عده ای آنها را به اختلاف دچار می کند.آیت الله جوادی آملی با بیان این که باید اصول اتحاد میان مسلمانان بر اساس اصول وحیانی و عقلانی باشد خاطرنشان کرد: برای رسیدن به وحدت باید بر فطرت و عقل به عنوان زبان مشترک تکیه کرد و بدانیم ما سرمایه لازم برای رسیدن به وحدت را در اختیار داریم.این مرجع تقلید، تشخیص نوع اختلاف را در رسیدن به اتحاد بسیار مهم دانست و اظهار داشت: برای رسیدن به اتحاد لازم است ابتدا نوع اختلاف تعین شود که این اختلاف، اختلاف در سلیقه، اختلاف در عقیده، اختلاف نظری و یا عذاب الهی است و اگر عقل آزاد باشد، بین اختلاف زمینی و آن اختلافی که عذاب الهی است به طور کامل فرق می گذارد.این مفسر قرآن با تاکید بر این که در طول تاریخ، ولایت در میان شیعیان، وحدت ایجاد کرده است ادامه داد: با این که گروه ها و فرقه های متعددی در تشیع در طول تاریخ وجود داشته و با وجود اختلاف های نظری که این فرقه ها با یکدیگر داشتند هرگز با هم درگیر نشدند چون در اصل ولایت، مشترک بودند.وی با بیان این که سرمایه قوی و غنی برای اتحاد، بیش از دیگران در اختیار حوزه های علمیه است تصریح کرد: یک سرمایه بسیار قوی و غنی برای رسیدن به اتحاد بلکه رسیدن به وحدت در اختیار ماست که در حال حاضر در حوزه ها مهجور مانده است و آن توجه به جایگاه عقل است.همایش ملی اتحاد حقوقی جهان اسلام، پنجشنبه هفته جاری از ساعت ۸ تا ۱۳ در مجتمع امین قم برگزار می شود.منبع: خبرگزاری حوزهت/۴۴۴ ]]> آیت‌الله جوادی آملی Mon, 01 May 2017 15:32:32 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcgtu9t.ak9yw4prra.html تا نهج البلاغه فهم نشود نه حوزه انقلابی می شود و نه دانشگاه/ با سفارش کردن کسی دیندار و انقلابی نمی شود/حقوق های نجومی ناشی از غفلت مردم بود http://tabeshekosar.ir/vdcayuny.49nou15kk4.html به گزارش تابش کوثر، حضرت آيت الله جوادي آملي جلسه در اخلاق اين هفته پس از گراميداشت ايام پربركت رجب و آرزوي قبولي طاعات و عبادات همه مردم در اين ماه به بركات ماه شعبان و رمضان اشاره كرده و اظهار داشتند: ماه پربركت رجب در حالت وداع است اميدواريم كه ادعيه‌اي كه اين ماه داشتيد و اعتكاف‌هايي كه در اين ماه پربركت صورت گرفت مورد قبول ذات اقدس الهي باشد و زمينه‌اي باشد براي ادراك فضايل ماه پربركت شعبان كه در پيش داريم و اين دو ماه كه يكي ماه ولايت و ديگري ماه رسالت است زمينه توفيقي را فراهم كند كه به بركات شهرالله يعني ماه مبارك رمضان ان‌شاءالله نائل بشويم!معظم‌له در ادامه شرح نامه‌هاي حضرت امير(ع) در نهج البلاغه به قسمت پاياني نامه شصت و دوم پرداخته و با اشاره به خبر شهادت مرزبانان عزيز كشورمان بر لزوم حضور هر چه بيشتر مردم انقلابي در صحنه تأكيد كرده و اذعان داشتند: حضرت امير(ع) به مردم مصر فرمود: كشور را تنها رهبرِ خوب اداره نمي‌كند تنها داشتن چند مسئول خوب و بلندهمّت اداره نمي‌كند عنصر محوري يك كشور, مردم آن مملكت‌اند اين سه قسمت را وجود مبارك اميرالمؤمنين در اين نامه‌اي كه براي مردم مرقوم فرمود جداگانه نوشت. داشتن رهبر خوب لازم است ولي كافي نيست, داشتن بعضي از مسئولان خوب و مدير و مدبّر لازم است ولي كافي نيست نگوييد رهبري مثل علي‌بن‌ابيطالب داريم, نگوييد مسئولي مثل مالك اشتري داريم شما مي‌بينيد دشمن از هر طرف حمله كرده است مستحضريد حفظ اين انقلاب كار آساني نيست شما هر روز مي‌شنويد عده‌اي از عزيزترين و بهترين فرزندان اين سرزمين براي حفظ اين سرزمين شربت شهادت مي‌نوشند آن بيگانهٴ استكبار و صهيونيست اين سلفي و داعشي و تكفيري را آماده كرده است كم نيست كه انسان ده سرباز را يك روز تقديم نظام اسلامي بكند، اينها كار كوچكي نيست اما دشمن از هر طرف دارد حمله مي‌كند.ايشان ادامه دادند: ما بخواهيم به مردم بگوييم شما انقلابي باشيد؛ آقايان! انقلابي بودن با سفارش و موعظه حل نمي‌شود انقلابي بودن مثل درس‌هاي مجلس ترحيم و مجلس فاتحه نيست كه انسان با سفارش حل كند انقلاب, حداقل يك علم قويّ غني مي‌خواهد مثل نهج‌البلاغه, اين را حوزويان و دانشگاهيان ما بايد بدانند, نهج‌البلاغه يك علم جان‌گيري دارد ولي آن مقداري كه براي اداره كشور كافي باشد اين مقدار را مي‌توان از آن استنباط كرد. اگر كسي بخواهد انقلابي باشد بايد جريان سقيفه را كاملاً بداند, جنگ جمل را بداند, چطور علي‌بن‌ابيطالب را با آن عظمت و جمال و جلال علمي كه داشت خانه‌نشين كردند امروز كه دشمن نفوذي‌تر و آگاه‌تر است و سياست‌بازتر و خطرناك‌تر است.حضرت آيت الله جوادي آملي با اشاره به لزوم درسي شدن بيانات حضرت امير(ع) در نهج‌البلاغه و استفاده آن در حوزه و دانشگاه بيان داشتند: دين سفارشي نيست كه ما بگوييم آقايان انقلابي باشيد, انقلاب را حفظ كنيد, در انتخابات شركت كنيد, اين علمي است, تا نهج‌البلاغه روشن نشود مثل كفايه درسي نشود, مثل رسائل درسي نشود انسان راز و رمز بيگانه‌ها را نفهمد كه چگونه مي‌شود يك ملت نبوي و علوي را خاك كرد، چگونه مي‌شود عمرعاص‌ها را حاكم كرد, چگونه مي‌شود باطل را بر حق پيروز كرد, چگونه مي‌شود دهان حق را بست نه حوزه انقلابي مي‌شود نه دانشگاه.ايشان ادامه دادند: محور اصلي قيام، مردم‌اند مردمِ متفكّر آنها كشورشان را حفظ مي‌كنند حضرت فرمود اگر مردم خواب باشند ما سه اصل را از دست خواهيم داد: يكي خطر متوجه دين مي‌شود, يكي خطر متوجه مملكت مي‌شود, يكي اينكه خطر متوجه خود مردم مي‌شود. اين درس‌ها خواندني نيست؟! حوزه و دانشگاه كه از اينها خبر ندارند حداكثر خبري كه حوزه و دانشگاه از نهج‌البلاغه داشته باشند آن كلمات قصار است و چند جمله نصيحت! آخر چطور مي‌شود حرف صديقه كبرا را كسي گوش ندهد و حرف عايشه را گوش بدهد؟! چطور مي‌شود علي‌بن‌ابيطالب را بگذارد كنار و عثمان را مطرح كند؟! وجود مبارك حضرت امير فرمود، اينها كه بر مالك و عمار مسلّط شدند، اينها مثل گوسفند و گاو به بيت‌المال حمله نكردند. تعبيري كه وجود مبارك حضرت امير درباره حكومت عثمان دارد كه اينها با بيت‌المال چه كار كردند فرمودند: اينها مثل شتر به بيت‌المال حمله كردند كه ريشه بيت‌المال را از جا كَندند, اين مي‌شود اختلاس چند هزار ميلياردي اين مي‌شود نجومي، آن وقت مالي در مملكت نمي‌ماند كه شما بخواهيد اشتغال و توليد ايجاد كنيد.منبع: خبرگزاری حوزهت/۴۴۴ ]]> آیت‌الله جوادی آملی Thu, 27 Apr 2017 18:07:25 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcayuny.49nou15kk4.html آیت الله جوادی آملی: شب مبعث احتمال شروع شب قدر می رود http://tabeshekosar.ir/vdcjyhex.uqeohzsffu.html به گزارش تابش کوثر، ایام مبارک رجب خصوصا عید مبعث رسول عالمیان(صلوات الله علیه و آله) فرصتی برای توجه هر چه بیشتر نسبت به غنیمت شمردن این ماه که در روایات ما به ماه ولایت مزین شده است، می باشد. ماهی که زمینه ساز ماه رسالت در شعبان المعظم و در نهایت کسب فیض از ماه امت در ماه رمضان خواهد بود. به همین مناسبت در ادامه از بیان و بنان علامه جوادی آملی در رابطه با حکمت و فواید بعثت و بهره مندی از این ایام کسب فیض خواهیم کرد.این حکیم متأله با استناد به خطبه ای از مولای متقیان( علیه السلام) یکی از فواید بعثت را شکوفایی عقل و معارف عقلی برشمرده و در بخشی از جلد دهم تفسیر تسنیم خود چنین مرقوم داشتند:اميرمؤمنان، امام علي(عليه‌السلام) در درباره نبوّت عامّ و حكمت و فوايد بعثت انبيا(عليهم‌السلام) فرموده است: چون بسياري از خلايق، عهد الهي را فراموش كرده و حقّ را نشناخته و به سراغ بت‌پرستي رفته‌اند و شياطين آنان را به جولان درآورده و از معرفت و عبادت حق جدا كرده‌اند، خداوند از فرزندان آدم پيامبراني را برگزيد و آنان را پياپي آورد تا فطرت الهي مردم را احيا كنند و به آنان بگويند كه در عالم ذريّه به پذيرش ربوبيّت حقّ و عبوديّت خود تعهّد سپرده‌اند و نيز نعمت هاي فراموش شده را به يادشان بياورند و از راه تبليغِ احكام و معارف الهي با آنان احتجاج كنند و عقل و معارف عقلي را كه در جان آدمي به وسيله شهوت و غضب مدفون شده است، از زير خاكهاي شهوت و غضب بيرون آورند و آنها را شكوفا كنند و نشانه‌هاي قدرت الهي را به آنان نشان دهند.... ایشان افزوده‌اند: خداي سبحان بندگانش را بدون پيامبر يا كتاب يا حجّت قاطع يا راه مستقيم رها نمي‌كند؛ آن حجّت خواه پيامبر باشد يا امام؛ ظاهر باشد يا مستور. در هر عصر ومصري شخصيّتِ حقوقي وحي و رسالت هست، بنابراين به آنان كه مثل براهمه هند بر آن‌اند كه شارعِ انسان، خود انسان است و پيامبران سخن تازه‌اي نياورده‌اند چون گفتار پيامبران يا مطابق عقل است يا نه، اگر مطابق است كه عقل كافي است، وگرنه عقل آن را ردّ مي‌كند پاسخ مي‌دهيم كه اوّلاً عنوان موافق عقل و مخالف آن نقيض هم نيستند تا سومي نداشته باشند، زيرا عقل معترف است كه بسياري از معارف را نمي‌فهمد و آن را به وحي الهي وا مي‌گذارد. وقتي عقل درباره مطلبي فتوا نداشت مطلبي كه از نقل برمي‌آيد نه موافق آن است و نه مخالف آن. هم‌اكنون كه قرن علم است مجهولات انسان بيش از معلومات اوست.ثانياً وحي فهميده‌هاي عقل را تأييد و تقويت مي‌كند و آنچه را عقل نمي‌فهمد، وحي او را بدان هدايت و ارشاد مي‌كند، افزون بر آن، نه تنها شارعِ احكام و قوانين انسان خداست، بلكه مجري قوانين الهي نيز نمايندگان و خلفاي الهي هستند كه عصمت دارند، بنابراين نه سخن براهمه هند درست است كه انسان را شارعِ خود مي‌دانند و نه كلام برخي از دوستان ناآشنا كه خدا را شارع ولي مجري آن را انسانهاي عادي مي‌دانند.توصیه مؤکّد حضرت آیت الله جوادی آملی نسبت به اعمال ایّام مبعثشب مبعث احتمال شروع شب قدر می روداستاد برجسته اخلاق با توجه به ایام پر برکت ماه رجب و اهمیت روزه در روز مبعث نیز فرمودند: ماه پربركت رجب فضايل فراواني دارد؛ شما كه اعتكاف داشتيد و ايامي را با روزه گذرانديد روزه بيست و هفتم ماه پربركت رجب را هم فراموش نكنيد كه معادل با روزه ايام سال است[۱] [و] آن دعاي شب بيست و هفتم و روز بيست و هفتم را حتماً بخوانيد ببينيد كه در آن دعا، انسان خدا را سوگند مي‌دهد و عرض مي‌كند: «اللهم إنّي اسئلك بالتجلّي الأعظم في هذه الليلة»[۲]؛ سراسر عالم تجلي حق است: «الحمد لله المُتَجَلّي لِخَلقِهِ بِخَلقه»[۳] اما هيچ تجلّي به اندازه تجلّي بعثت خاتم انبيا كه اولين و آخرين انسانها در پيشگاه او خاضع و خاشع‌اند نيست، لذا در دعاي شريف بيست و هفتم رجب آمده است كه تو را به تجلي اعظمي كه در اين شب اتفاق افتاده است مورد سؤال قرار مي‌دهم و ازتو چيزی مي‌طلبم.معظم له در ادامه خاطر نشان کردند: بعضي از بزرگان احتمال دادند كه شب قدر از همان بيست و هفتم شروع مي‌شود [يعني] بيست و هفتم ماه رجب است و نيمه ماه شعبان است و نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوم ماه مبارك رمضان؛ مي‌گويند اين پنج شب از اطراف علم اجمالي است كه احتياط اين است كه انسان اين پنج شب را دريابد تا توفيق ادراك ليله قدر را پيدا كند.ایشان در ادامه سهل بودن اعمال خیر را با استناد به آیات شریف قرآن مورد توجه قرار دادند و اظهار داشتند: شما بزرگواراني كه اهل اعتكافيد مي‌بينيد كه روزه گرفتن براي ديگران بسيار سخت است اما براي شما بسيار آسان؛ سه روز از ديگران فاصله گرفتن به فكر و ذكر و مطالعه و تأمل پرداختن براي ديگران سخت است ولی براي شما آسان چرا که خداوند در قرآن فرمود: ﴿فأَمّا مَنْ أَعْطي وَاتَّقي ٭ وَصَدَّقَ بِالْحُسْني ٭ فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْري﴾[۴]؛ اگر كسي چند قدم بيايد ما انجام كارهاي خير را بر او آسان مي‌كنيم؛ پس مي‌بينيد به آساني سه روز روزه مي‌گيرد [و] خيلي براي او آسان است [در حالي كه] ديگري اگر بخواهد روزه بگيرد براي او دشوار است.----------------------------------------------منبع: خطبه های نماز جمعه سال۷۵،کتاب تسنيم جلد ۱۰[۱] ـ مستدرك الوسائل، ج۶، ص۲۸۹.[۲] ـ البلد الأمين، ص۱۸۳.[۳] ـ نهج‌البلاغه، خطبه ۱۰۸.[۴] ـ سورهٴ ليل، آيات ۵ ـمنبع :پایگاه اطلاع رسانی اسراءت/۴۴۴ ]]> آیت‌الله جوادی آملی Tue, 25 Apr 2017 09:45:46 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcjyhex.uqeohzsffu.html آیت الله جوادی املی : صرف اهل دعای کمیل بودن برای مدیر خوب کافی نیست http://tabeshekosar.ir/vdcjihex.uqeaizsffu.html به گزارش تابش کوثر، حضرت آیت الله جوادی آملی، در جلسه درس اخلاق این هفته خود که در محل نمازخانه بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، در ادامه شرح نامه‌های نهج‌البلاغه به نامه ۶۱ نهج‌البلاغه پرداخت و اظهار داشت: در نامه ۶۱ وجود مبارک امیرالمؤمنین(ع) برای کمیل‌بن‌زیاد نخعی مطالبی را مرقوم فرمودند. این نامه بعد از حمله غارتگرانه‌ای که معاویه به منطقه تحت نظارت کمیل داشت و کمیل در آن زمان آنجا حضور نداشت و شخص دیگری را به عنوان جانشین انتخاب کرده بود نگاشته شد و در حقیقت این نامه به عنوان نامه اعتراض‌آمیز و توبیخی به کمیل است که معاویه آمد و غارت کرد و تو در حوزه استحفاظی خود حضور نداشتی.معظم له ادامه دادند: مضمون این نامه این است که چرا در جایی که مسئولیت آنجا به عهده تو سپرده شده بود حضور نداشتی و چرا مواظب نبودی چه کسی می‌خواهد غارت کند؟ چرا برای غارتگران معبر قرار گرفتی و دفاع نکردی تا جلوی تجاوز را بگیری؟ تو چرا حوزه استحفاظی خودت را ترک کردی رفتی جای دیگر کار آنها را انجام بدهی در حالی که آنجا برای خودش مسئول دارد. اینها را به کمیل فرمود، با اینکه کمیل از اصحاب خاصّ حضرت بود.حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کردند: حضرت فرمودند؛ یک شانه و دوش قوی نداشتی که این بار را به دوش بکشی آن دوشِ قوی این بار را می‌کِشد، این بار مسئولیت را رها کردی و رفتی، این را به کمیل می‌گوید! حالا این حرف‌ها حرف‌های روز هم هست! به مسئولین ما هم همین حرف‌ها را فرمود. وقتی نیرومند نبودی کسی از پهلوی تو هیمنه‌ای احساس نمی‌کند! هیبتی نداری که دیگران بترسند. تو نه حقّ مردم را اَدا کردی نه حقّ رهبر را ادا کردی، نه حقّ امیر را ادا کردی نه حقّ مصر را ادا کردی این نقدهای وجود مبارک حضرت امیر است نسبت به کمیل. بنابراین اگر کسی اهل دعای کمیل بود دلیل نیست که او بتواند کشور را خوب اداره کند و یا حوزه استحفاظی‌اش را خوب اداره کند! دعای کمیل، ضروری و نافع است، اما برای کسی که بخواهد مسلّح بشود مدیریت هم حتمی است. یعنی داشتن قدرت و توانایی مدیریت در پذیرش مسئولیت ها ضروری است.ایشان اظهارداشتند: وجود مبارک حضرت امیر علیه السلام در این بیانات فرمود کشور را تنها با آهن نمی‌توان اداره کرد بلکه هم آهن لازم است هم آه لازم است؛ «و سلاحه البکاء»، غرب و بسیاری از کشورهایی که مثل آنها فکر می‌کنند آهنِ فراوان دارند اما چون آه ندارند به فکر آدم‌کشی‌ هستند.این مفسرّ قرآن کریم افزودند: کسی که سرمایه او آهن است جز جنگ به چیزی نمی‌اندیشد و این مشکل را حل نمی‌کند. اگر کسی آهن دارد و آه ندارد مشکلش حل نمی‌شود چه اینکه اگر آه دارد و بی‌آهن است نظیر کمیل می‌شود. امیرالمؤمنین(ع) به کمیل فرمود کشور را دو چیز اداره می‌کند آهن و آه، آه را به لطف الهی در ایام اعتکاف این کشور داشت. هر دو برای حفظ نظام لازم است و یک دست به تنهایی صدا ندارد.حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه سخنانشان به خطر وسوسه‌های شیطانی اشاره کردند و بیان داشتند: شیطان از انسان آبرو می‌خواهد وقتی دین را از آدم گرفت او را رها نمی‌کند آبرو را هم از آدم می‌گیرد انسان را مسلوب‌الحیثیه می‌کند، شیطان تنها کارش همین است. انسان با آبرو زنده است خداوند فرمود مواظب باشید کاری که شیطان با آدم و حوا کرد با شما نکند او نمی‌خواهد از شما آب و خاک بگیرد او اول دین را می‌گیرد و آدم را مسلوب‌الحیثیه می‌‌کند.معظم له به ضرورت فراگیری علم در تمام مدت عمر اشاره کردند و اظهار داشتند: حضرت امیر(ع) به کمیل فرمودند، این دل‌ها ظرف است، بهترین دل آن است که ظرفیتش برای مطالب فراوان باشد. یک مختصر چیز آدم یاد گرفت، بگوید بس است این درست نیست. چقدر بیان علوی بوسیدنی است! یک وقت است انسان غذا می‌خورد سیر می‌شود، اما علم مثل غذا نیست. علم وقتی وارد صحنه دل شد ظرفیت این دل را توسعه می‌دهد، خاصیت علم آن است که ظرفیت را توسعه می‌دهد. یک دانشجو، یک طلبه، یک مجتهد این ظرفیت ده مطلب را دارد وقتی این ده مطلب را فهمید آن وقت ظرفیت پیدا می‌کند برای پنجاه مطلب.منبع: خبرگزاری حوزهت/۴۴۴ ]]> آیت‌الله جوادی آملی Fri, 14 Apr 2017 11:55:45 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcjihex.uqeaizsffu.html ماه رجب، ماه ولایت و طليعه ورود به ماه رسالت است http://tabeshekosar.ir/vdcj8hex.uqemhzsffu.html به گزارش تابش کوثر حضرت آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق این هفته خود كه در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، ضمن تبريك ايام پربركت ميلاد امام باقر(ع) و ماه پربركت رجب به بيان فضايل اين ماه پرداختند و بيان داشتند: ميلاد امام باقر(ع) را به پيشگاه وليّ‌عصر تهنيت عرض مي‌كنيم، ماه پربركت رجب، ماه ولايت است كه طليعه ماه رسالت است و اين هر دو طليعه شهرالله است ماه مبارك رمضان به عنوان شهرالله ناميده شد كه وجود مبارك پيغمبر(ص) در آن خطبه معروف فرمود: «قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّه‏» و رسالت، طليعه ورود به باب توحيد است و ولايت، طليعه ورود به باب رسالت است، اگر وجود مبارك حضرت فرمود: «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا» ماهي كه متعلق به وجود مبارك حضرت امير است، اين طليعه ورود به ماه رسالت است. بزرگاني بودند كه اين سه ماه را پشت سر هم روزه مي‌گرفتند. اين دعاي نوراني «يا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ» اختصاصي به بعد از نماز ندارد در بسياري از فرصت‌هاي شب و روز اين ماه مي‌توان اين دعا را خواند.  معظم له با اشاره به دعای ماه رجب، ادامه دادند: دعاها گرچه به صورت جمله خبريه است اما به داعي انشا القا شده اينها خبر نيستند در قرآن فرمود كساني كه از عذاب الهي در امان‌اند اينها بدبخت‌اند، اينجا كه مي‌فرمايد: «وَ آمَنُ سَخَطَهُ» جمله انشايي است؛ يعني خدايا مرا از سَخَط و عذاب و غضب خودت نجات بده! «يا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَر»؛ خدايا حوادث تلخي كه پيش مي‌آيد، مرا در آن حوادث تلخ حفظ كن! غرض اين است كه اين دعا اختصاصي به تعقيبات نماز ندارد، در كلّ اين ماه، در فرصت‌هاي مناسب و هر وقت که براي انسان حالي پيدا شد، اين دعا را زمزمه كند.  حضرت آيت الله جوادي آملي با اشاره به روايت نوراني از امام محمد باقر(ع) به ضرورت پيروي از آن ذوات مقدس اشاره كردند و بیان داشتند: وجود مبارك امام باقر(ع) در يك مجلسی سخنراني‌ می کردند،  يكي از مستمعين كه پاي سخنان حضرت نشسته بود گفت عجب درّ و جواهري ما امروز از شما استفاده كرديم، فرمود حيف نيست كه اين سخنان را به طلا تشبيه مي‌كني؟! طلا يك سنگ زردي است چون كمياب است معيار تبادل قرار گرفته وگرنه ارزش كه ندارد با سنگ‌هاي ديگر فرقي ندارد بعضي از سنگ‌هاي معدني ممكن است از آن سخت‌تر هم باشد فرمود حيفت نيامد كه اين حرف‌ها را به طلا تشبيه كردي. بعد هم فرمود آزمون ما با اين مردم بسيار دشوار است براي اينكه ما اينها را دعوت كنيم نمي‌آيند رها كه كنيم راه غير از اين نيست ما نمي‌توانيم بگوييم بگذار بيفتد و ببيند جزاي خويش اين حرفِ ما نيست خب چرا كيفر كار خودش را ببيند. اين است كه ما خيلي برايمان سخت و دشوار است ما نمي‌توانيم بگوييم ما به وظيفه‌مان عمل كرديم و تمام شد رفت ما غصه مي‌خوريم. بسياري از حالات خود وجود مبارك پيغمبر، اميرالمؤمنين(ع) به حال ما غصّه مي‌خوردند الآن هم وجود مبارك حضرت به حال ما غصه مي‌خورد آدم يك فرزندي داشته باشد بيراهه برود كه نمي‌تواند بگويد بگذار تا بيفتد و بيند جزاي خويش!  ايشان خاطرنشان کردند: پيامبر(ص) فرمود شما فرزندان ماييد «أَنَا وَ عَليٌّ أَبَوَا هَذَهِ الاُمَّة» ما وقتي تشيّع را قبول كرديم اينها را به امامت قبول كرديم به عصمت قبول كرديم شديم فرزند اينها اگر فرمود: «أَنَا وَ عَليٌّ أَبَوَا هَذَهِ الاُمَّة» ما هم اينها را به عنوان امامت قبول كرديم خب ما فرزندان آنهاييم اگر بيراهه برويم حضرت فرمود براي ما خيلي غصه است. هيچ پدري حاضر نيست كه بگويد «بگذار تا بيفتد و بيند جزاي خويش» اين نيست. هيچ پدري هيچ مادري حاضر نيست الآن وجود مبارك حضرت هم همين‌طور است براي ما اگر خداي ناكرده بيراهه برويم غصه مي‌خورند رنج مي‌برند كه چرا ما به اين صورتيم ما مي‌توانيم طرزي زندگي كنيم كه مورد رضاي اينها باشد ما اين جاهليتمان را به عقلانيت تبديل كنيم اين راه دارد. ]]> آیت‌الله جوادی آملی Fri, 31 Mar 2017 12:12:46 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcj8hex.uqemhzsffu.html باید پشتیبان این نظام باشیم/مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوست به در آمدن است http://tabeshekosar.ir/vdcbs9ba.rhb0wpiuur.html به گزارش تابش کوثر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد اسراء؛ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر برکات انقلاب و جمهوری اسلامی ایران به ضرورت قدردانی و حفظ این نظام تأکید کردند.  این مرجع تقلید با بیان اینکه قدردانی از این نظام و انقلاب بر همگان واجب است و باید پشتیبان این نظام باشیم بیان داشت: به لطف الهی این نظام برکات فراوانی داشته و دارد، به لطف الهی کشور ایران خیلی ترقّی کرده و این قابل انکار نیست. ما از زمین به آسمان رفتیم. مرحوم شیخ مفید نقل کرد که وجود مبارک پیغمبر در یکی از مسافرت‌ها وقت نماز که شد دیدند مرتب دارد پیغمبر آسمان را نگاه می‌کند به حضرت عرض کردند چرا آسمان را نگاه می‌کنید؟ فرمود منتظرم ببینم چه وقت آفتاب از دایره نصف‌النهار می‌گذرد تا نماز بخوانیم. بعد حضرت این جمله را نقل کرد که ما قبلاً شتربان بودیم الآن شمس‌بانیم از زمین به آسمان رفتیم! کسانی که آن جاهلیت را ندیده بودند قدر این نظام را نمی‌دانند.  ایشان در ادامه به ضرورت بهره‌برداری از تجربیات گذشته و سوق دادن نظام به سوی آرمانهای انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: ما اگر از تجاربمان استفاده کنیم می‌توانیم این نظام را نظام بهشتی کنیم، این شدنی است، اگر شدنی نبود این کتاب آسمانی نازل نمی شد، قرآن آمده  که ما را متمدن کند و زندگی ما را بهشتی کند. چهار مطلب را خدا در قرآن کریم فرمود یکی اینکه جهنم چیست و بهشت چیست؟ یکی اینکه جامعه جهنمی کدام است و جامعه بهشتی کدام است؟ این چهار مطلب را خوب مشخص کرده فرمود جهنم جایی است که همه به جان هم می‌افتند جهنم جای فحش و بدگویی است، در بهشت هیچ بهشتی علیه بهشتی دیگر حرف نمی‌زند، جامعه اسلامی جهنمی این به او ناسزا می‌گوید و بدگویی می‌کند و چه رسانه چه گفتار چه قول و چه فعل تلاششان این است که یکدیگر را بکوبند، جامعه بهشتی این است که همه از یکدیگر حمایت می‌کنند، نقطه ضعفی دارند آرام به هم می‌گویند و اگر نقطه قوتی دارند که آن را ترویج می‌کنند.  معظم‌له ادامه دادند: در سوره حشر فرمود مردان الهی که در بهشت دنیا زندگی می‌کنند می‌گویند خدایا این فیض را تو به ما دادی تو کاری بکن که کینه کسی در دل من راه پیدا نکند، او اگر ترقّی کرد من خوشحال باشم و زیر پایش را نلغزانم، کار بدی کرد فوراً او را حمایت و کمک کنم. ما می‌توانیم نظاممان را نظام بهشتی کنیم آنها که این فکر را ندارند دائما به فکر خونریزی‌اند. این کشورهای غرب اکثر بودجه‌هایشان صرف آدم‌کشی است چون اینها مرگ را پوسیدن می‌دانند اما ما می‌گوییم که مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوست به در آمدن است. یک بیان نورانی امام حسین(ع) دارد که یاران من! بدانید که مرگ پوسیدن نیست و مرگ یک پلی است که شما از آن گذر می‌کنید و ابدی می‌شوید.  حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه به تبیین معنای «نصیحت» و «ناصح» پرداخته و اذعان داشتند: ما می‌توانیم طوری زندگی کنیم که جامعه را جامعه بهشتی کنیم. بخشی از روزنامه‌ها تمام تلاششان این است که یکدیگر را بدگویی کنند آن چهار رکن که مشخص شود ما می‌توانیم واقعاً مثل بهشت زندگی کنیم ما نمی‌دانیم نصیحت یعنی چه خیال می‌کنیم آبرو بردن و نقد و آبروریزی این نصیحت است اصلِ نصیحت را قدمای ما معنا کردند. نصیحت به معنای سفارش و سخنرانی و موعظه و اینها نیست نَصاح آن نخ محکم خیّاطی را می‌گویند، مِنصحه به آن سوزن می‌گویند، آن خیاط را می‌گویند ناصح، آنکه لباس عزّت بر بدن یک ملت می‌پوشاند او نصیحت کرده است یعنی نوشته و سخن‌خوانی این نصیحت نیست. نظام وقتی از عدل برهنه است جامه عدل به نظام بپوشاند جامعه وقتی به به کینه و اختلاف مبتلاست با این جامه وحدت این نظام را حفظ کند آنکه لباس عزت بر بدن یک نظام و ملت می‌پوشاند او نصیحت کرده است وگرنه با سخنرانی و سفارش نه اقتصاد مقاومتی حاصل می‌شود نه با اختلاس می‌شود برخورد کرد. ]]> آیت‌الله جوادی آملی Fri, 31 Mar 2017 11:34:35 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcbs9ba.rhb0wpiuur.html