رسانه الکترونيکی تابش کوثر - آخرين عناوين آیت الله شبیری زنجانی :: نسخه کامل http://tabeshekosar.ir/shobiri Tue, 21 Nov 2017 02:31:09 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://tabeshekosar.ir/skins/default/fa/96/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط رسانه الکترونيکی تابش کوثر http://tabeshekosar.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام رسانه الکترونيکی تابش کوثر آزاد است. Tue, 21 Nov 2017 02:31:09 GMT آیت الله شبیری زنجانی 60 روایت آیت الله شبیری زنجانی از 15 خرداد 42 http://tabeshekosar.ir/vdcfmedm.w6d0yagiiw.html به گزارش تابش کوثر آیت الله  شبیری زنجانی، شجاعت  امام خمینی قدس سره را از ویژگی های بارز شخصیت بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران دانسته و خاطرنشان کردند: انسان های شجاع طرز فکرشان با انسان های معمولی متفاوت است. لذا فکر انقلاب در دیگران وجود نداشت. آقای خمینی دلِ قوی داشت و در شجاعت جزء نوادر قرون و در این جهت مشابه مرحوم مدرّس بود که در شجاعت نادره ای بود.  مرجع عالی قدر تشیع با اشاره به تصمیم امام خمینی برای سخنرانی در مدرسه فیضیه در  15 خرداد سال 42، در این باره توضیح دادند: دو سه شب قبل از پانزده خرداد ۱۳۴۲، شب عاشورا از طرف آقای گلپایگانی به منزل حاج آقای ما آمدند و گفتند که آقای خمینی می خواهد در روز عاشورا سخنرانی کند و اطلاع داریم که حکومت تصمیم دارد ایشان را دستگیر کند و این کار جدّی است و آقای خمینی حرف ما را قبول نمی کند و از حاج آقای والد خواسته بودند چون با آقای خمینی رفیق است، آقای خمینی را از این کار منصرف کند.    شب عاشورا نیمه شب هم بعضی از زنجانی ها حاج آقا را بیدار کردند که شما آقای خمینی را از این کار منصرف کنید.   عصر روز عاشورا مرحوم والد من را فرستادند که به منزل آقای خمینی بروم و از طرف ایشان بخواهم سخنرانی نکند.   منزل آقای خمینی خیلی شلوغ بود، چون می خواستند برای سخنرانی بیایند. موفق نشدم آقای خمینی را ببینم. آقای شهاب اشراقی داماد ایشان را دیدم و مطلب را به او گفتم. آقا شهاب رفت و به آقای خمینی اطلاع داد ولی آقای خمینی گفته بود که اینها تهدید و ارعاب است و اعتنا نکرده بود. بعد هم آقای خمینی به فیضیّه آمد و سخنرانی کرد. ولی او را دستگیر نکردند.  آقا شهاب مرا دید و گفت: دیدی تهدید و ارعاب بود و خطری نبود؟! البته طبیعی هم بود که حکومت در روز عاشورا اقدام به دستگیری نکند، چون مردم عزادار بودند و غائله بیشتر می شد ولی بعد از دو روز ایشان را دستگیر کردند.   معظم له در ادامه بیانات خود به تشریح تلاش علماء برای جلوگیری از آسیب رساندن رژیم پهلوی به امام خمینی پرداخته و گفتند: وقتی آقای خمینی را دستگیر کردند، آقای شریعتمداری، آقای میلانی، آشیخ محمد تقی آملی ساکن تهران و آمیرزا احمد آشتیانی اقدام کردند و درباره مصونیت قضایی آقای خمینی نامه ای به دستگاه حاکم دادند. نامه به امضاء این چهار عالم، ولی متن نامه از آقای شریعتمداری بود. از خود آقای شریعتمداری شنیدم که گفت: متن نامه را من نوشتم. قاعدةً هم آن نوشته با سبک نگارش آقای شریعتمداری موافق بود نه با قلم آقایان دیگر. مفاد نامه این بود که آقای خمینی مجتهد و مرجع است. قانون درباره مجتهد تصریح به مصونیت قضایی نداشت ولی آقای شریعتمداری به فحوای قانون استدلال کرد که چون نمایندگان مجلس طبق قانون مصون هستند و طراز اوّل فقها بر نمایندگان اشراف دارند، پس بالأولویّة فقهاء و مجتهدین مصون هستند.   آیت الله  شبیری زنجانی، تجمع مراجع عظام تقلید در اعتراض به دستگیری امام خمینی را یکی دیگر از اقدامات موثر در خرداد 42 دانستند و افزودند: وقتی آقای خمینی را دستگیر کردند، همه آقایان (غیر از آقا نجفی که به صحن مطهر رفته بود) در بالاخانه منزل حاج آقای والد جمع شدند. آقای گلپایگانی، آقای شریعتمداری، آقای میرزا هاشم آملی بودند. آقای اراکی نبودند چون ایشان اصلاً جایی نمی رفت. آقای مشکینی آمد و قدری اظهار حرارت و ناراحتی کرد. آقای گلپایگانی هم قدری به آقای مشکینی تند شد. بعداً آقای مشکینی درباره تندی آقای گلپایگانی به وی، می گفت: «ما تحمّل می کنیم.»   آقای حاج آقا رضا صدر روی پلّه های بالاخانه نشسته بود و جلو بعضی از اشخاصی را که مناسب نبود در جلسه بالاخانه شرکت کنند، می گرفت و نمی گذاشت بالا بیایند. یکی از اصحاب نزدیک یکی از آقایان که متّهم بود با دستگاه شاه مرتبط است، خواست بالا بیاید ولی حاج آقا رضا جلویش را گرفت و خیلی به آن شخص برخورد!   بعد از آن جلسه قرار شد علما در شهر ری اجتماع کنند. آقای شریعتمداری به آقایان نامه نوشت و آنها را برای اجتماع دعوت کرد. آقای میلانی، آقای آخوند ملّا علی همدانی و آقای آمیر سید علی بهبهانیِ اهوازی جزء مدعوّین آقای شریعتمداری بودند. در اجتماع شهر ری آسید ابوالحسن رفیعی را نیز آورده بودندمنبع:پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری زنجانی ]]> آیت الله شبیری زنجانی Sat, 04 Jun 2016 11:21:20 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcfmedm.w6d0yagiiw.html حکم لمس آیات قرآن در صفحه موبایل http://tabeshekosar.ir/vdccpeq1.2bqim8laa2.html به گزارش تابش کوثر،سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» ، متن سؤالات و پاسخ های این مرجع تقلید  را منتشر کرد.* خمس افزایش قیمت خانه سئوال: چند سال پیش همسرم، مهریه ام را پرداخت کرده است و با آن خانه ای خریداری کردم و اکنون قیمت آن افزایش پیدا کرده است. آیا باید خمس آن را بپردازم؟ پاسخ معظم له: خمس ندارد. البته با فروش خانه، مقدار افزایش قیمت منهای تورم، جزء سود آن سال محسوب می شود که اگر تا یک سال خرج در مؤونه نشود باید خمس آن را بپردازید. * مس آیات قرآن از صفحه موبایل سئوال: آیا برای لمس کردن آیات قرآن از روی صفحه گوشی های لمسی باید وضو گرفت؟ پاسخ: خیر، نیازی به وضو ندارد. * خواندن بخشی از آیه سجده دار سئوال: آیا با خواندن بخشی از آیات سجده دار نیز سجده واجب می شود یا باید تمام آن خوانده شود؟ پاسخ: اگر مشتمل بر قسمتی باشد که امر به سجده می کند باید سجده را بجا آورد. * منع همسر در استفاده از شبکه های مجازی سئوال: آیا شوهر می تواند همسرش را از استفاده حلال از شبکه های اجتماعی منع نماید؟ پاسخ: اگر استفاده از این شبکه ها مستلزم تصرف در اموال همسر باشد، نمی تواند بدون رضایت وی استفاده کند. در غیر این صورت هرچند اطاعت از شوهر در چنین موردی شرعاً واجب نیست ولی مناسب است زوجین با کمک هم، فضای صمیمی زندگی را حفظ و تقویت کنند و از ایجاد خلل در زندگی با اموری که ضرورتی ندارد، ممانعت کنند. * جنس فروخته شده، پس گرفته نمی شود! سئوال: در برخی مغازه ها بر روی تابلویی نوشته می شود: «جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود»، آیا این مطلب شرط ضمن عقد به حساب می آید یا خیر؟ پاسخ: خیر، شرط ضمن عقد نیست. * حکم صله رحم، نحوه انجام و شمول آن سئوال: آیا صله رحم واجب است؟ نحوه انجام آن به گونه ای که عمل به وظیفه کرده باشد، چگونه است و شامل چه کسانی می شود؟ پاسخ: قطع رحم حرام است و ارتباط با ارحام باید به گونه ای باشد که عرفا نگویند روابطشان سرد شده است و نسبت به افراد، مختلف است. مقصود از ارحام، خویشاوندان نسبی هستند که در طبقات ارث قرار دارند.س/110 ]]> آیت الله شبیری زنجانی Thu, 02 Jun 2016 12:29:14 GMT http://tabeshekosar.ir/vdccpeq1.2bqim8laa2.html آیت‌الله‌ شبیری زنجانی : شجره نامه اثبات سیادت نمی کند http://tabeshekosar.ir/vdcfymdm.w6d0eagiiw.html به گزارش تابش کوثر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی شبیری زنجانی، این مرجع عالی قدر تشیع در دیدار با اعضای تشکل سامان دهی به شجره نامه های سادات و نقبا، «هوای نفس» را عامل اصلی جعل شجره نامه ها دانسته و خاطرنشان کردند: در میان عوام مشهور شده که اثبات سیادت به شجره نامه است، لذا افرادی در پی تحصیل شجره نامه افتاده اند. معظمٌ له با ناکارآمد خواندن شجره نامه های کنونی، از «شهرت» و «قواعد علمی معتبر» به عنوان راه های اثبات سیادت نام بردند و توضیح دادند: اثبات شرعی اصل سیادت با «شهرت» ممکن است؛ البته شجره نامه ها فی الجمله مفید هستند و اگر با قواعد علمی شبیه قواعد ریاضی بتوان سیادت افراد را ثابت کرد، شرعا هم آن ها جزء سادات اند. آیت الله العظمی شبیری زنجانی شهرت خود به «نسّاب» بودن در بین مردم را «غلط» خواندند و فرمودند: من شجره نامه ابطال می کنم، ولی اثبات نمی کنم. مرجع عالی قدر تشیّع با تاکید بر لزوم جلوگیری از هرج ومرج های به وجود آمده در جعل شجره نامه ها گفتند: باید به این موضوع به صورت دقیق رسیدگی شود. زمان های قدیم، سادات نقیب داشتند. نقباء از حقوق دولتی و تشکیلاتی برخوردار بودند و از وظایف آن ها حفظ انساب سادات بود. در آن زمان نسب ها تا حدودی حفظ می شد ولی پس از برچیده شدن دستگاه نقابت، نسب نسل های بعدی ضبط نشد. ایشان ادامه دادند: خود ما هم فی الجمله می دانیم که از سادات کجا هستیم، ولی واسطه های اتصال را نمی دانیم. حتی یک بار یکی از منسوبین ما شجره نامه ای خدمت مرحوم حاج آقای والد آوردند که بررسی و معلوم شد جعلی است. من تاکنون به یاد ندارم افرادی که به سیادت معروف نیستند ولی در پی اثبات سیادت خود با شجره نامه هستند، شجره نامه ای بیاورند که جعلی نباشد یا در آن افتادگی و ایرادی راه نیافته باشد. معظمٌ له، معیار سیادت را اشتهار شخص به سیادت دانستند و افزودند: نادرستی یا مجعول بودن شجره نامه به هیچ وجه دلیل نفی سیادت نیست. لذا کسانی که مشهور به سیادت هستند، ازاین جهت نباید نگران باشند و در دام افراد فریبکار و طمّاع گرفتار شوند. درصورتی که شخصي در محلي مشهور به سيادت باشد و منكري نيز وجود نداشته باشد، احكام سيادت بر وي ثابت است. ]]> آیت الله شبیری زنجانی Tue, 24 May 2016 12:25:00 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcfymdm.w6d0eagiiw.html توصیه های آیت الله شبیری به طلاب زنجانی http://tabeshekosar.ir/vdcgxz9x.ak9yt4prra.html به گزارش تابش کوثر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معظم له ، آیت الله  شبیری زنجانی عملکرد روحانی را عامل شکل گیری اعتقادات افراد جامعه دانسته و تاکید کردند: اگر افراد منحرف شدند ما هم در این انحراف و بی تقوایی مسؤولیم.  مرجع عالی قدر شیعیان عصر دیروز ( 8/11/94) در جمع طلبه هایی که از زنجان برای دیدار با معظم له به دفتر ایشان آمده بودند فرمودند: مردم عادی اعقاداتشان را به وسیله اجتهاد در علوم دینی به دست نمی آورند، آنها اهل دور و تسلسل نیستند؛ بلکه به رفتار ما نگاه می کنند و اعتقاداتشان بر اساس سخن و عمل ما شکل می گیرد.  ایشان خاطر نشان کردند: مردم با توجه به اعتقادی که به روحانیت دارند، می گویند اینها در امور دین تحقیق کرده اند و رفتار اینها بر اساس دین است. رفتار ما را ملاک قرار می دهند لذا اگر رفتار ما مشکلی داشته باشد به دینداری افراد آسیب وارد می شود.   معظم له ادامه دادند: طلبه باید به دنبال کسب تقوا باشد تا هم خود را بسازد و هم با عمل خود جامعه را بسازد. طلبه بی تقوا زمینه ساز انحراف و بی تقوایی افراد در جامعه است. پس من و شما در این انحرافات دخیلیم و در برابر آن مسؤولیم.   آیت الله  شبیری زنجانی دام ظله در ادامه سخنانشان به تبیین عوامل ارتقاء علمی طلبه ها پرداختند و فرمودند: یکی از عوامل بسیار موثر در رشد علمی ما مباحثه کردن است. مباحثه کردن با درس خواندن و یا تدریس کردن متفاوت است. طلبه با مباحثه می تواند به جولان فکری و قوه اجتهاد برسد.   ایشان «تقوا» را مهمترین  معیار در انتخاب «هم بحث» دانستند و گفتند: انسان باید کسی را برای مباحثه انتخاب کند که مصاحبت با او انسان را به جهنم نزدیک نکند. محیط فاسد انسان را فاسد می کند و همینطور محیط سالم انسان باعث پیشرفت انسان می شود.  معظم له از هم سطح بودن افراد مباحثه کننده به عنوان عامل موفیقت افراد در مباحثه نام بردند و افزودند: اگر کسی که با او مباحثه می کنید از نظر علمی پایین تر از شما باشد طبیعتا از او نمی توانید استفاده لازم را ببرید و اگر از شما بالاتر باشد در مقابل او حرفی ندارید و این باعث دلسردی شما می شود. هم بحث باید با خود انسان هم سطح باشد تا در گفتگو با او ذهن انسان جولان پیدا کند.     مرجع عالی قدر تشیع، در ادامه سخنانشان به نقش استاد در پیشرفت علمی طلبه اشاره کردند و فرمودند: استاد باید بتواند به سوالات مطرح شده پاسخ علمی و دقیق بدهد. استاد اگر بتواند فروعات متفاوت را در کلاس مطرح کند و از طلبه ی خود پاسخ بخواهد می تواند به جولان فکری او و تقویت بنیه علمی او کمک کند. ]]> آیت الله شبیری زنجانی Fri, 29 Jan 2016 12:32:37 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcgxz9x.ak9yt4prra.html