رسانه الکترونيکی تابش کوثر - آخرين عناوين آیت‌الله جعفر سبحانی :: نسخه کامل http://tabeshekosar.ir/ Sat, 23 Sep 2017 11:07:01 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://tabeshekosar.ir/skins/default/fa/yazahra96/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط رسانه الکترونيکی تابش کوثر http://tabeshekosar.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام رسانه الکترونيکی تابش کوثر آزاد است. Sat, 23 Sep 2017 11:07:01 GMT آیت‌الله جعفر سبحانی 60 آیت الله سبحانی: خطر سلفی گری در جامعه / دفاع از حقانیت شیعه و اهل بیت(ع) واجب عینی است http://tabeshekosar.ir/vdch6znm.23nvkdftt2.html به گزارش تابش کوثر، حضرت آیت الله سبحانی در پنجمین گردهمایی دانش آموختگان مرکز تخصصی کلام اسلامی گفتند: جای بسی خوشبختی است نهالی که دو سال قبل در مؤسسه کاشته شده بود، به ثمر نشست و توانسته افرادی را در حوزه علم کلام تربیت کند تا بتواند از حریم شریعت دفاع نمایند.این مرجع تقلید با بیان اینکه باید قدر دان نعمت انقلاب بود و اگر نعمتی مانند آزادی قلم، بیان و فعالیت مؤسسه ها در رشته های مختلف در دفاع از اهل بیت(ع) است به دلیل انقلاب است، افزودند: در گذشته آزادی قلم و بیان و حتی امکان فعالیت در حوزه های مختلف کلامی، تفسیری و دفاع از اهل بیت(ع) محدود بود و این لطف الهی است که در این زمان شامل حال پژوهشگران و حوزویان شده است.معظم له بابیان اینکه در شرایط حساسی از لحاظ هجمه های دشمنان در فضای مجازی علیه دین، اسلام و شیعه قرارداریم و حتی این هجمه ها قابل مقایسه با گذشته نیست، گفتند: در چنین شرایطی دفاع از حقانیت اهل بیت(ع) و مذهب شیعه برای حوزویان واجب عینی است.ایشان با بیان اینکه در چنین فکر نمی کنم اشتغال به غیر علم کلام و رشته های دیگر جایز باشد، افزودند: در گذشته شهید مطهری یک نفر بیشتر نبود و بار پاسخ گویی به شبهات را از طریق اقامه برهان و استدلال بر دوش می کشید؛ اما مأیوس نیستیم و خدا مثل او را از همین حوزه مرحوم آیت الله حائری یزدی که خود دانش آموخته آن بود، به جامعه اسلامی عنایت خواهد کرد. حضرت آیت الله سبحانی افزوند: لازم است از افرادی که در تربیت دانش پژوهان علم کلام نقش داشته اند و نهال را به درخت تنومند تبدیل کردند و در سراسر کشور این درخت شاخه شاخه شده و در حال ثمر دهی است، قدر دانی و تشکرکنم. این حرکت مایه افتخار است چون هم مربیان و دانش پژوهان در حال اثر گذاری می باشنداین مرجع تقلید خطر سلفی های ضد شیعه ساخته شده به وسیله فکر عربستان و وهابیت را بسیار جدی دانستند و افزودند: سلفی گری در کشور زیاد شده است، اینها در ظاهر نام سلفی گری دارند ولی در درون ضد شیعه می باشند. فکر سلفی گری را عربستان گسترش می دهد و هدف آنها مبارزه با مذهب شیعه است؛ بنابر این در این اوضاع و احوال دفاع از اهل بیت(ع) و شیعه برای دانش پژوهان علم کلام واجب عینی می شود.منبع: خبرگزاری حوزهت/۴۴۴ ]]> آیت‌الله جعفر سبحانی Thu, 04 May 2017 15:22:07 GMT http://tabeshekosar.ir/vdch6znm.23nvkdftt2.html آیت الله سبحانی: انقلاب اسلامی ایران سیر تاریخ را به سوی معنویت و دین برگرداند http://tabeshekosar.ir/vdchwwnk.23n66dftt2.html به گزارش تابش کوثر، متن پیام حضرت آیت الله سبحانی به دومین کنگره بین المللی پیامبر اعظم(ص) که در استان کرمان درحال برگزاری است، به این شرح می باشد:بسم الله الرحمن الرحیمستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد؛ سخن از پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله وسلم) است، همو که خدایش او را به او صافی ستوده همچون، ذکرا رسولا ، رحمة للعالمین، نذیرا للبشر، شاهدا و مبشرا و نذیرا، داعیا الی الله و باذنه، سراجا منیرا، بالمومنین روف رحیم و انک لعلی خلق عظیم و....ولی دشمنان در برابر او صف کشیدند او را کذاب و ساحر و مجنون وکاهن خواندند دندانش را شکستند برای کشتن او هم قسم شدند او را از شهر خدا بیرون کردند جنگ های متعدد بر او تحمیل کردند او را ابتر دانستند و خاندانش را که ادامه دهنده راه او بودند ازصحنه حذف کردند و تارخی خونبار برای اسلام رقم زدند.ولی سیر تاریخ نشان داد که او با صلابت و قدرت و تکیه به قدرت لایزال الهی در پیشبرد ماموریت آسمانی خود لحظه ای را از دست نداده و توانست یک جمعیت فراموش شده در تاریخ و جغرافیا را پایه گذار یک تمدن بزرگ اسلامی بنماید.انقلاب اسلامی ایران وارث این دین آسمانی و تمدن بزرگ اسلامی سیر تاریخ را به سوی معنویت و دین برگرداند و نام پیامبر اعظم(ص) را در جهان دوباره مطرح کرد تا زمینه را برای ظهور منجی بشریت آخرین امام از سلسله خاندان نبوت فراهم کند.واینک ما در زمانه عجیبی قرار گرفته ایم؛ از یک طرف،پیام اسلام با استفاده از ابزار وشیوه های نوین در سرتاسر جهان تا دورترین نقاط منتشر گشته ودلهای تشنه تحت بارش ذلال رحمت الهی وپیام آور رحمت و آزادی قرار گرفته اند. تا آنجا که از درون مرداب جاهلیت مدرن جوانانی سر بر آورده که برای رساندن پیام دلنشین وحی به گوش دلهای مرده و مایوس، از جان عزیز خویش مایه می گذارند و جام صهبای شهادت را دراین مسیر عاشقانه سر می کشند از طرف دیگر دشمنان اسلام و پیامبر در چهرهای گوناگون از مرزهای متعدد به جهان اسلام یورش آورده اند.گاهی جشن قرآن سوزی راه می اندازند و گاهی با توهین به پیامبر اعظم در قالب انتشار کتاب آیات شیطانی و کاریکاتورها و فیلم های موهن مستقیم و شمشیر از رو بسته به اسلام هجوم می آورند.و گاهی با ظاهر اسلامی وزیر پرچمی که نام مقدی رسول خدا برآن نقش بسته و با فریاد های اسلامی بدترین جنایات ممکن در جهان بشر را مرتکب می شوند تا اسلام هراسی را رواج داده و یا مشوه نمودن چهره پیامبر عزیز و ایجاد نفرت از دین مردم تشنه معنویت را از اسلام باز دارندو سرزمین های غرب آسیا و مهد تمدن اسلامی را به نابودی بکشند و زمین سوخته بر جا بگذارند. و گاهی با استفاده از فضای حقیقی و مجازی ورسانه ای به نشر شبهات و افکار گمراه کننده و پخش خبرهای راست ودروغ و ترویج فساد وفحشا اقدام می کنند.و گاهی با تهاجم اقتصادی قصه نابودی زیر ساختهای جامعه اسلامی را دارند تا مشعل برافروخته هدایت اسلام را در جهان امروز خاموش نمایند.حوزه های علمیه و علمای دین در این میادین مبارزه و جهاد وظائف سنگینی به دوش دارند ازجمله:- ترویج فرهنگ علم و دانش و پاسخ به شبهات اعتقادی ودینی جوانان- گفتگوی مستمر با مکاتب وادیان گوناگون در جهت روشنگری و ارائه چهره واقعی اسلام- زدودن خرافات و زوائه از چهره اسلام و سلب بهانه از دست مغرضین- تلاش برای ایجاد و حدت و همدلی بین مسلمین- دفاع از مرزهای اسلام با ترویج فرهنگ جهاد وشهادت- تبیین مبانی اقتصادی اسلام در جهان امروز برای جلوگیری از سلطه اقتصادی دشمن- ساده زیستی و پرهیز از اشرافی گری و تبدیل شدن حوزویان به الگوی عملی برای دیگران- ارائه یک جامعه نمونه اسلامی به همه جهانیان و تلاش برای به ثمر نشستن اهداف انقلاب اسلامیوآخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین منبع: خبر گزاری حوزهت/۴۴۴ ]]> آیت‌الله جعفر سبحانی Tue, 25 Apr 2017 09:43:40 GMT http://tabeshekosar.ir/vdchwwnk.23n66dftt2.html آیت الله سبحانی: قرآن کریم در روز مبعث نازل شده یا ماه مبارک رمضان؟ http://tabeshekosar.ir/vdcepv8e.jh8voi9bbj.html به گزارش تابش کوثر، حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم، ضمن تبریک مبعث نبی مکرم اسلام(ص)، اظهار داشتند: مبعث از نظر ما در بیست و هفتم ماه رجب اتفاق افتاده؛ اما اهل سنت نظر دیگری داشته و ظاهرا قائلند که تولد نبی مکرم اسلام(ص) و روز مبعث یکی است.ایشان ابراز داشتند: گاهی به ما اشکال می کنند که شما این تاریخ را برای مبعث رسول گرامی اسلام(ص) اعلام کرده و قرآن هم در این روز نازل شده است؛ چراکه خداوند متعال در این کتاب آسمانی فرموده است: اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ؛ در حالی که قرآن کریم می فرماید: شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ و این مسئله دارای تناقض است.این مرجع تقلید با بیان این مطلب که پاسخ این اشکال روشن است؛ خاطرنشان ساختند: ما یک نزول جمعی داریم؛ یک نزول تدریجی؛ نزول جمعی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان است؛ اما آغاز نزول تدریجی آن در مبعث اتفاق افتاده است؛ مانعی ندارد که این کتاب آسمانی تدریجا در مبعث نازل شده باشد و مشروح آن در ماه رمضان باشد.این استاد برجسته حوزه خاطرنشان ساختند: مرحوم علامه طباطبایی(ره) نیز در کتاب المیزان بیان داشته اند که نزول تدریجی قرآن کریم با نزول جمعی آن متفاوت است.حضرت آیت الله سبحانی با بیان این مطلب که بنده پاسخ دیگری نیز برای این اشکال دارم، تصریح کردند: ما دلیلی نداریم که قرآن کریم در مبعث نازل شده باشد؛ چراکه در این روز فقط نبی مکرم اسلام(ص) به مقام رسالت مشرف شده است.ایشان بیان داشتند: اشخاصی که قائل به نزول قرآن در مبعث پیامبر(ص) هستند، روایتی را از عایشه نقل می کنند؛ در حالی که عایشه در آن زمان نبوده است.منبع: خبرگزاری حوزهت/۴۴۴ ]]> آیت‌الله جعفر سبحانی Mon, 24 Apr 2017 08:43:00 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcepv8e.jh8voi9bbj.html آيت الله سبحاني: روحيه معنويت و تقوا در پزشكان تقويت شود http://tabeshekosar.ir/vdcizya5.t1av32bcct.html به گزارش تابش کوثر، حضرت آیت الله سبحانی عصر امروز در دیدار با ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، با اشاره به اینکه علم فقه و طب رابطه نزدیک و پیوند مستمری دارند، اظهار داشتند: در قسمت های اعظم کتب فقهی به نظر اطباء رجوع شده و قول طبیب حجت دانسته شده است.ایشان تصریح کردند: به عنوان مثال اگر طبیب بگوید روزه برای سلامتی یک انسان بیمار ضرر دارد، فقه نیز این مسئله را حجت دانسته و اگر آن فرد روزه بگیرد، کار حرامی انجام داده است.معظم له افزودند: امروز بیماری دیابت گسترش یافته و بسیاری از بیماران مبتلا به این بیماری در زمینه روزه گرفتن آن پرسش می کنند که ما فقها در کلیت بیان می کنیم اگر روزه ضرر دارد، اجتناب کنید اما اینکه روزه مضر است یا خیر منوط به نظر پزشک می شود.این مرجع تقلید تصریح کردند: همچنین تعیین حدود جراحات در تصادفات رانندگی و ... براساس نظر اطباء صورت می گیرد و در مجموع، یک پیوند خویشاوندی خوبی میان فقه و طب وجود دارد.حضرت آیت الله سبحانی در ادامه با موفق ارزیابی کردن طرح تحول سلامت، اظهار داشتند: تلاش آقای دکتر هاشمی وزیر بهداشت در این زمینه موفق بوده است و ایشان یکی از وزرای مورد تایید رهبری هستند.معظم له همچنین بر لزوم صفر شدن آمار زیرمیزی در سراسر کشور تاکید کردند و گفتند: پزشکان در میان خود، گروه خدمت ایجاد کنند و بخشی از کارهای خود را برای خدا انجام دهند؛ گاهی افراد برای معالجه فرزند خود به دنبال فروش فرش خانه خود هستند.ایشان با بیان اینکه روح معنویت و تقوا در جامعه پزشکی ایجاد و تقویت شود، اظهار داشتند: البته پزشکان شخصیت های علمی هستند و باید نظام به گونه ای رفتار و تکریم و احترام کند که متخصصین ویژه از کشور خارج نشوند.این مرجع تقلید همچنین نسبت به تسریع در احداث بیمارستان هزار تخت خوابی قم ابراز امیدواری کردند و گفتند: ان شاء الله طرح های وزارت بهداشت به اکمال برسد و در سراسر کشور فراگیر باشد.منبع: خبرگزاری حوزهت/۴۴۴ ]]> آیت‌الله جعفر سبحانی Sun, 23 Apr 2017 07:59:01 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcizya5.t1av32bcct.html آیت‌ الله سبحانی: مردم عید سفر نکنند http://tabeshekosar.ir/vdchmknk.23n-wdftt2.html به گزارش تابش کوثر: آیت‌الله جعفر سبحانی در درس خارج اصول خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با بیان اینکه نوروز عید ملی محسوب می‌شود اظهار کرد: این عید ملی است بنا بر این مردم در این عید به صله رحم پرداخته و به مستمندان و نیازمندان رسیدگی می‌کنند.  وی خاطرنشان کرد: این عید برای رسیدگی به مشکلات مردم تعیین شده ولی با توجه به تبلیغات، مردم به سفر ترغیب می‌شوند.  این مرجع تقلید با اشاره به سفرهای نوروزی گفت: خودروهایی که برای سفر اقدام می‌کنند بدانند راه‌ها ظرفیت این میزان خودرو را ندارد و در پایان تعطیلات نیز بیان می‌شود این سفرها تعدادی کشته و زخمی داشته است.  وی خاطرنشان کرد: در منازل و شهر خود بمانید و به کارهای زندگی و مشکلات دیگران رسیدگی کنید؛ کسانی که ضرورت دارند و مسافر و مهاجر هستند و پدر و مادرشان در شهری دیگر است مسئله دیگر محسوب می‌شود.  آیت‌الله سبحانی عنوان کرد: مادامی که ضرورت نیست این همه تبلیغ برای سفر چیست؟ من فکر می‌کنم صدا و سیما سال آینده باید برنامه خود را تغییر دهد و مردم را به ماندن در شهرها و خانه‌ها دعوت کند مگر کسانی که مهاجر هستند.  وی یادآور شد: در هر سالی در عید تعدادی عزادار یا گرفتار می‌شوند و این مطلب را سال گذشته گفتم و امسال نیز می‌گویم.فارسم/555 ]]> آیت‌الله جعفر سبحانی Thu, 16 Mar 2017 10:58:25 GMT http://tabeshekosar.ir/vdchmknk.23n-wdftt2.html مکتب اجتهادی در علم رجال یادگار آیت الله بروجردی است http://tabeshekosar.ir/vdcc4oq0.2bqpm8laa2.html به گزارش تابش کوثر، حضرت آیت الله جعفر سبحانی در مراسم برگزاری پیش کنگره بزرگداشت آیت الله بروجردی که پیش از ظهر امروز در سالن همایش مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد با اشاره به جایگاه بالای علمی این مرجع فقید عنوان کرد: سخن گفتن درباره عالمانی که دارای ابعاد مختلف علمی و شخصیتی هستند بسیار سخت و مانند جمع کردن دریا در یک ظرف محدود است.  وی افزود: تبیین شخصیت این مرجع بزرگ شیعه، نیازمند بررسی ابعاد گوناگونی است که هرکدام از این ابعاد نیز نیازمند چندین ساعت سخنرانی است.  استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: یکی از ابعاد که نیازمند بررسی است، جنبه ادبی عربی آیت الله بروجردی است که وی با تسلط فوق العاده بر ادبیات عرب، استادی مسلم در این موضوع بودند و خود را مقید به صحیح خواندن، صحیح نوشتن و صحیح شنیدن از دیگران می دانستند.  وی جنبه کلامی و فلسفی را از دیگر ابعاد علمی آیت الله بروجردی دانست و خاطرنشان کرد: این مرجع بزرگ در موضوعات فلسفی و کلامی در جایگاه بسیار بالایی بودند و امام خمینی(ره) از وی و آیت الله شیخ محمدحسین اصفهانی به عنوان دو عالم مسلط و متبحر در فلسفه نام می بردند.  این مرجع تقلید ادامه داد: بیشتر بحث هایی که درباره شخصیت علمی آیت الله بروجردی انجام می شود پیرامون بعد رجالی وی است و علم رجال که تا قبل از ایشان جنبه تقلیدی داشت، با تلاش های علمی و ابتکار این مرجع بزرگ به روش اجتهادی تغییر یافت و رجال وی علاوه بر درد شناسی در موضوعات علمی، درمان را هم در خود دارد.  وی افزود: کتاب رجال آیت الله بروجردی هنوز در دست علما و طلاب نیست و اگر دوباره چاپ شود و کلید آن نیز همراهش باشد، باعث پیشرفت بزرگ حوزه در علم رجال خواهد شد.  حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: جنبه فقهی به عنوان یکی دیگر از ابعاد علمی ایشان مطرح است و تلاش بیش از 16 ساله آیت الله بروجردی در تدریس کتب متعدد فقه در حوزه علمیه قم، باعث به وجود آمدن مکتب فقهی در قم شد که اگر چه قبلاً در حوزه وجود داشت اما توسط ایشان کاملتر و روشن تر بیان شد.  وی با اشاره به علاقمندی این مرجع فقید به تاریخ شناسی علم فقه و اصول ابراز کرد: آیت الله بروجردی به تارخچه علم فقه و اصول توجه زیادی داشتند و تاریخچه موضوعات مختلف را به صورت روشنی بیان می کردند.  استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه افزود: حق شناسی یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی ایشان بود به طوری که زمان نقل یک موضوع، کلام دیگران را به طور کامل نقل می کرد و از آن کم نمی کرد و در پایان نیز نظر خود را پیرامون آن موضوع مورد اشاره قرار می داد.  این مرجع تقلید تأکید کرد: شناخت از عالم اسلام از ویژگی های خاص این عالم بزرگ بود و همانطور که شناخت از جهان اسلام شرط مرجعیت است، ایشان با روش تقریبی توانستند باب گفت‌و‌گو با الازهر را بگشاید و شیعه را به بزرگترین مرجع علمی اهل سنت معرفی کند و کار به جایی رسید که کتاب مجمع البیان در آنجا به چاپ رسید.  وی در پایان خاطرنشان کرد: آیت الله بروجردی اولین فردی بودند که با احداث مسجد در غرب، دروازه های غرب را به روی حوزه گشود و از سوی دیگر غم خواری زیادی نسبت به جهان اسلام داشت به طوری که در بحث اختلافات میان هندوها و مسلمانان که تعداد زیادی مسلمان کشته شدند، بیانیه مهمی را در آن زمان صادر کرد.رسام/555 ]]> آیت‌الله جعفر سبحانی Thu, 09 Mar 2017 12:29:58 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcc4oq0.2bqpm8laa2.html پیام آیت‌الله سبحانی به مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) http://tabeshekosar.ir/vdcbfsba.rhba0piuur.html به گزارش تابش کوثر  آیین اختتامیه دهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) ویژه آقایان امروز، ۲۹ بهمن ماه همراه با پیام آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی برگزار شد که توسط پسر این عالم ربانی حجت الاسلام والمسلمین علی سبحانی قرائت شد. متن این پیام بدین شرح است؛ «بسم الله الرحمن الرحیم» «إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ»(اسراء/۹)  قرآن مجید معجزه جاویدان اسلام است، روزی که پیامبر اکرم(ص) برای هدایت جهانیان برانگیخته شد با دلائل گوناگون و معجزات متعدد مبعوث گردید، تا از این طریق بتواند تمدن جدید را پی ریزی نموده و بشریت را از بت پرستی و زبونی نجات دهد و خوشبختانه در این راه موفقیت چشمگیری نصیب آن حضرت شد.  قسمت اعظم معجزات پیامبر خاتم(ص) در تاریخ ضبط شده و همگی قطعی است، اما معجزه ای که تا روز رستاخیز بر صدق دعوت او گواهی می دهد، همین قرآن مجید است که پس از گذشت قریب ۱۵ قرن، هیچکس نتوانسته است، سوره کوتاهی مانند سوره های آن بیاورد.  شخصیتی که از قرن ها پیش می گوید:  «لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَن يَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا؛ اگر انسانها و جنیان اتفاق کنند که همانند این قرآن را بیاورند، همانند آن را نخواهند آورد، هرچند یکدیگر را(در این کار) کمک کنند»(اسراء/۸۸)  این شخصیت آن چنان به صدق دعوت خود ایمان دارد که از عمق تاریخ چنین پیامی فرستاده و هنوز هم این پیام زنده و کارساز است.  دارالقرآن امام علی ابن ابیطالب(ع) با گذراندن دوره های مختلف تا دوره دهم توانسته است، گروه های سنی مختلف را با این کتاب آسمانی آشناتر سازد و در عرصه قرائت و حفظ و تحقیق معانی موفقیت چشم گیری به دست آورد.  این جانب توفیقات موسس و کلیه کسانی که در برگزاری این همایش همکاری دارند، تشکر نموده و از خداوند بزرگ برای همگان پاداش عظیم و حسن عاقبت خواهانم.  قم – جعفر سبحانی ۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ]]> آیت‌الله جعفر سبحانی Sat, 18 Feb 2017 09:48:40 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcbfsba.rhba0piuur.html آیت الله سبحانی در اجلاسیه جامعه مدرسین:حوزه انقلابی باید فقیه تربیت کند http://tabeshekosar.ir/vdcip5ap.t1a3u2bcct.html   به گزارش تابش کوثر ،حضرت آیت الله سبحانی پیش از ظهر امروز در نشست عمومی دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد درمدرسه امام کاظم(ع) گفتند: فتنه در کتاب خدا و سنت معصومین(ع) در معانی خاصی به کار برده است؛ یکی از معانی آن، تجربه و آزمون است که اموال و اولاد مایه امتحان انسان می باشد. ایشان افزودند: گاهی دیگر در روایات، فتنه به معنی انقلاب کور به کاررفته است؛ در منابع دینی بیان شده، کار برخی افراد تنها کارشکنی است و وقتی کار از دست می رود مشخص نیست، چه کسانی این کار را انجام داده اند. معظم له بیان کردند: حضرت موسی (ع) نیز انقلاب کردند؛ و انقلابی که ایشان انجام دادند، انقلاب الهی بود و باعث جمع آوری فساد از جامعه شد؛ انقلابی که پیامبر اکرم(ص) ایجاد کردند، انقلاب الهی بود که باعث شد که جامعه عربستان از فساد پاک شود. ایشان گفتند: این رویکرد می تواند در زمینه انقلاب اسلامی نیز به کار برده شود، به رهبری امام(ره) و علما و مردم رقم خورد؛ در این انقلاب جباران و فاسدان جمع شدند و انقلاب اسلامی روی کار آمد. حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کردند:باید دید،  انقلابی که این نتایج را به بار آورد از چه بستری کار خود را آغاز کرد؛ انقلاب امام دارای آثارفرهنگی خاصی بود؛ نخست مسایل فرهنگی در کشور رو به افزایش رفت؛ در همین همایش صدها عالم از سراسر کشور جمع شدند در حالی که درنظام سابق چنین اجتماعی امکان ناپذیر بود. معظم له بیان کردند: علامه طباطبایی در جهت پاسخ به شبهات مرتبط با حکمت اسلامی در تلاش بودند، ولی جایی نبود که ایشان بتوانند اصول فلسفه اسلامی را ارایه دهند؛ ایشان کتاب فلسفه اسلام و اصول دیالکتیک را  نوشتند، ولی کسی حاضر نبود این مطالب را منتشر کند، اما امروز هزاران مجله و کتاب در قم و در عرصه دینی متنشر می شود. ایشان گفتند: علت محدثه باید علت مبقیه نیز باشد، یعنی باید روحیه انقلابی حوزه ما در سالهای پیش از انقلاب که زمینه ساز انقلاب اسلامی بود باید در این شرایط نیز وجود داشته باشد. بایسته های حوزه انقلابی باید مورد توجه باشد معظم له اظهارکردند: بایسته های حوزه انقلابی باید مورد  توجه باشد و فقیه تربیت کند؛ قدرت علمی حوزه باید تقویت شود؛ در این زمینه کیان شیعه که همان مرجعیت شیعه است باید تقویت شود. این مرجع تقلید گفتند: بایسته دوم،تبلیغ تشیع در خارج است؛ حوزه ما در صورتی انقلابی است که بتواند اسلام را در خارج نیز تبلیغ کند؛ زبان عربی باید در حوزه رونق پیدا کند که باید با زبان عربی مبانی و علمی که در حوزه علمیه تولید می شود عرضه شود. ایشان اظهارکردند: بایسته سوم برای حفظ روحیه انقلابی حوزه، آگاهی به زمان است؛ در کافی و تحف العقول نیز این امر بیان شده است که علما باید به اوضاع و احوال اجتماعی و فرهنگی و سیاسی آگاه باشد؛ از جمله کاری که امام صادق(ع) برای جلوگیری از رشد تفکرات ضد دینی در شهرهای مختلف انجام می دادند؛ امروزه رسانه ها در دنیا به زبان فارسی علیه تشیع سخن می گویند؛ امروزه یک شبکه دینی به زبان عربی ایجاد شد که قابل تقدیر است. در کنار صوت های دشمن صوت های محققانه ایجاد کنیم معظم له یادآورشدند: امروزه مرکز رصد در قم فعالیت دارد، مسایلی که علیه شیعه مطرح می شود را به استحضار ما می رساند؛ در همین زمینه باید یک شبکه رسانه ای برای پاسخ به این شبهات ایجاد کنیم؛ باید بتوانیم در کنار صوت های دشمن صوت های محققانه ایجاد کنیم و به گوش جهانیان برسانیم.منبع خبرگزاری حوزهم/700 ]]> آیت‌الله جعفر سبحانی Thu, 08 Dec 2016 08:55:22 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcip5ap.t1a3u2bcct.html وهابیت ابتدا با کدام شعار شکل گرفت؟ http://tabeshekosar.ir/vdcaoune.49noa15kk4.html   به گزارش تابش کوثر، حضرت آیت الله سبحانی در نوشتاری به بررسی تفکرات پایه گذار سلفی گری دینی، ابن تیمیه حرانی «توحید در عبادت» پرداخته اند . مشروح نوشتار این مرجع تقلید در ذیل می آید؛ رواج باطل در جامعه در گرو اين است كه با لعابى از حق عرضه شود، زيرا هيچ گاه باطل لخت و پيراسته از هر نوع حق، نمى تواند در جامعه اثرگذار باشد. در اين جا سخنى از اميرمؤمنان(عليه السلام) وارد شده است كه شايسته است به آن توجه شود: «فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ; وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ، انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِينَ. وَلكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هذَا ضِغْثٌ، وَمِنْ هذَا ضِغْثٌ، فَيُمْزَجَانِ! فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ، وَيَنْجُو «الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللهِ الْحُسْنَى». (1) «اگر باطل با حق آميخته نمى شد، حق بر خواهان آن پوشيده نمى گشت، و اگر حق از اشتباه به باطل جدا مى شد (و فقط حقِ خالص در ميان بود) زبان بدگويان از آن بريده مى گرديد. ولى برخى از حق و برخى از باطل گرفته و به هم آميخته مى گردد آنگاه شيطان بر دوستان خود مسلط مى شود، و در مقابل، كسانى كه لطف خدا شامل حال آنان گرديده است نجات مى يابند». * وهابیت ابتدا با کدام شعار شکل گرفت؟ وهابى گرى روز نخست در لباس مبارزه با بدعت ها و خرافات وارد ميدان شد از اين جهت نظر گروهى را به خود جلب كرد حتى امير محمد بن اسماعيل يمانى مؤلف كتاب «سُبُل السلام فى شرح بلوغ المرام» وقتى از حركت محمد بن عبدالوهاب آگاه شد و اين كه او مى خواهد با خرافات و پيرايه هاى باطل كه بر پيكر دين آويخته شده، مبارزه كند او را در ضمن قصيده اى ستود كه نخستين بيت آن اين است: سلام على نجدِ و مَنْ حلّ فى نجد   وان كانَ تسليمى على البُعد لايُجْد درود من بر نجد و آن كس كه در نجد به سر مى برد   هر چند درود من از اين راه دور چندان سود نمى بخشد» ولى آنگاه كه از واقعيت اين خيزش كه در حقيقت نوعى فتنه گرى بود آگاه گشت و اين كه اين فتنه گر در لباس توحيد در صدد تكفير مسلمانان و غارت اموال آنهاست، قصيده اى در نقد اين كردار او سرود كه نخستين بيت آن اين است. رجعتُ عن القول الذى قلتُ فى النجد   و قد صّح عنه خلافُ الذىِ عِنْدِى «من از گفتار خود درباره آن مرد نجدى بازگشتم   زيرا آن چه كه فهميدم بر خلاف آن است كه قبلا مى انديشيدم» بنابراين افراد واقع بين و بندگان صالح خدا نبايد فريب دلربائى فتنه گران را كه آلت هوى و هوس و يا آلت ديگران هستند، بخورند بلكه بايد در داورى بردبارى به خرج دهند تا چهره واقعى دعوت روشن شود. * توحيد در عبادت اصل مشترك در شرائع الهى همه پيامبران بر تثبيت يك اصل برانگيخته شدند و آن پرستش خدا و دورى از پرستش طاغوت است آنجا كه فرمود: «وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّة رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ». (2) «ما در هر امّتى رسولى برانگيختيم كه: خداى يكتا را بپرستيد؛ و از طاغوت اجتناب كنيد!». در حقيقت كليد حل اختلاف در اين مسأله تبيين معنى توحيد در عبادت است زيرا همه مسلمانان جهان در اين كه فقط بايد خدا را پرستش كرد وحدت نظر دارند و هيچ فردى را نمى توان مسلمان ناميد مگر اينكه پرستش را از آنِ خدا بداند و بس. هنگامى كه پيامبر تصميم گرفت كه با مسيحيان نجران مباهله كند به امر خدا اين اصل را مطرح كرد: «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَة سَوَاء بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَ لاَ نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً» (3) بگو پيروان كتاب (انجيل)! همگى بياييد بر يك اصل عمل كنيم و آن اينكه جز خدا را نپرستيم و براى او شريكى قائل نشويم. اين آيه حاكى از آن است همه شرايع ابراهيمى بر تثبيت همين اصل مبعوث شده اند و به قول فردوسى: همه بندگانيم و يزدان يكى است       پرستش جز او را سزاوار نيست بنابراين اصل ضابطه (پرستش از آنِ خداست) جاى سخن نيست سخن در مواردى مانند «بوسيدن ضريح پيامبران و اولياء» است كه آيا اين نوع اعمال تكريم آنهاست و يا پرستش آنها. جداسازى اين نوع اعمال از پرستش در گرو اين است كه «عبادت» به صورت كامل و روش تعريف شود تا محكى براى جداسازى اين نوع موضوعات باشد و حكم مورد ياد شده و نظائر آن روشن گردد. * تعريف عبادت و پرستش حقيقت پرستش بر دو پايه استوار است. * خضوع و اظهار كوچكى به وسيله يكى از اعضا، البته خضوع يك امر قلبى است اما مظهر آن ركوع و سجود يا اشاره به سر و غيره است. * اعتقاد خاص انسان درباره آن كس كه در مقابل او خضوع مى كند. مثلا نماز، عبادت و پرستش خداست، الفاظى كه بر زبان جارى مى كنيم يا سجده و يا ركوعى كه انجام مى دهيم همگى پايه نخست را تشكيل مى دهد ولى انگيزه ما براى اين نوع خضوع ها اين است كه او را آفريدگار انسان و جهان و مدبر آن دو مى دانيم. بنابراين هر جا كه اين دو پايه وجود داشته باشد مجموع آن عمل پرستش تلقى مى شود يكى خضوع با اعضا، ديگرى اعتقاد به ربوبيت او. البته در كتاب هاى لغت «عبادت» به نحو وسيع تفسير شده است آنان مى گويند عبادت از عَبَدَ به معناى خَضَعَ است مسلماً اين نوع تفسير، تفسير به اعم است و لغت نويسان معمولا موارد به كارگيرى لفظ را بيان مى كنند خواه معنى حقيقى باشد يا معنى مجازى و در صدد تحديد مفهوم به صورت جامع و مانع نيستند. شما مى توانيد واقعيت عبادت را به نحوى كه بیان شد از بررسى انگيزه خداپرستان، و يا بت پرستان به دست بياوريد * انگيزه خداپرستان انگيزه مسلمانان جهان از عبادت خداوند اين است كه خدا را خالق، مدبر، مدير و سرنوشت خود را در دست او دانسته، و خود را نيازمند و او را رافع نيازهاى خويش مى دانند. همين نمازى كه مسلمانان در هر روز مى خوانند اگر درون آن را بشكافيد هر دو ملاك عبادت را در آن مى بينيد؛ * خضوع مى كنند؛ * اعتقاد به برترى خدا و اين كه سرنوشت انسان در دست او است. مسلمانان معتقدند كه حيات و ممات آن ها در دست اوست. در هر جاى دنيا وقتى از يك نمازگزار بپرسند كه چرا خدا را مى پرستى؟ مى گويد: چون همه چيز من دست اوست، بايد او را بپرستم. البته عارفان كه گروه خاصى هستند علاوه بر اين انگيزه، انگيزه ديگرى در درون آنها است كه فعلا براى ما مطرح نيست. * انگيزه بت پرستان بايد درباره عمل بت پرستان (مراد ما بت پرستانى هستند كه در زمان رسول خدا (ص) بودند) تحقيق شود، كه چرا بت ها را مى پرستيدند؟ آيا فقط آن ها را شفعيع مى دانستند يا عقيده ديگرى هم درباره آنها داشتند؟ وهابيون مى گويند: بت پرست ها فقط بت ها را شفيع مى دانستند. اما وقتى به كتاب الهى نگاه مى كنيم كه «لا ياتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه» مى فرمايد: آنها در خالقيت، موحّد بوده اما در ربوبيت مشرك بودند، و تدبير جهان يا بخشى از جهان را در دست بتها مى دانستند و مى گفتند خدا تدبير زندگى ما را به اينها تفويض كرده است. البته آنان بتها را نماد و سمبل آن آلهه غيبى و دست نايافتنى مى دانستند و خضوع در برابر بت هاى تراشيده شده را نوعى خضوع در برابر آن آلهه معنوى خود مى انديشيدند. * اثبات شرك ربوبى مشركان ممكن است كسى بپرسد گواه بر شرك ربوبى بت پرستانِ عصر رسالت چيست؟ مسلماً اين سؤال جنبه كليدى دارد. در پاسخ گفته مى شود دو آيه ياد شده در زير: * «وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللّهِ آلِهَةً لِيَكُونُوا لَهُمْ عِزًّا». (4) «و آنان غير از خدا، معبودانى را براى خود برگزيدند تا مايه عزّتشان باشد!(چه پندار خامى!)». وهابيون اصرار دارند كه مشركان، بت ها را فقط شفيع مى دانستند نه اينكه سرنوشت خود را در دست بتها بدانند اما قرآن مى فرمايد: «وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللّهِ آلِهَةً لِيَكُونُوا لَهُمْ عِزًّا». غير از خدا خدايان ديگرى براى خود انتخاب نمودند زيرا تصور مى كردند عزت و ذلت به دست اين بتهاست. لذا در برابر آنها خضوع و خشوع مى كردند. خداوند در رد اين عقيده مى فرمايد: «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلّهِ جَمِيعاً» عزت و ذلت در دست اين بتها نيست بلكه عزت در دست آفريدگار جهان و انسان است. * «وَاتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللّهِ آلِهَةً لَعَلَّهُمْ يُنْصَرُونَ». (5) «آنان غير از خدا معبودانى براى خويش برگزيدند به اين اميد كه يارى شوند!». بت پرستان پيروزى در نبردها را در دست بتها مى دانستند. لذا در جنگ با پيامبر (ص) در سرزمين اُحد بت «عزى» را همراه خود مى آوردند و شعارشان اين بود: نحن لنا العزّى ولا عزّى لكم؛ پيامبر (ص) نيز در مقابله با اين شعار، فرمود بگوييد: الله مولانا ولا مولى لكم. در اين صورت چگونه مى توان گفت مشركانِ عصر رسالت بت ها را فقط شقيع مى دانستند در حالى كه آنها تدبير امور خويش را در دست بتها مى ديدند. لذا قرآن در جواب آنان مى فرمايد: «وَ مَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِنْدِ اللّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ». آيات ديگرى نيز هست كه پرده از راز درونى مشركان برمى دارد از جمله: * «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللّهِ أَنْدَاداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللّهِ». (7) «بعضى از مردم، خدايانى غير از خداوند براى خود انتخاب مى كنند و آنها را همچون خدا دوست مى دارند». اگر بت پرستان بت ها را فقط شقيع مى دانستند نبايد قرآن بفرمايد: «آنان بت ها را «ند» همتا براى خدا مى دانستند و فكر مى كردند رزق و تدبير در دست بت هاست.منبع خبرگزاری حوزهم/700 ]]> آیت‌الله جعفر سبحانی Wed, 07 Dec 2016 06:37:31 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcaoune.49noa15kk4.html حداقل سالی ۴۰ طلبه بین‌المللی تربیت کنیم http://tabeshekosar.ir/vdcezw8x.jh8o7i9bbj.html به گزارش تابش کوثر حضرت آیت الله سبحانی از مراجع معظم تقلید، فقیه و اصولی، مفسر، متکلم و صاحب کرسی مطرح درس خارج در حوزه علمیه قم می باشند. ایشان از شاگردان آیت الله کوه کمره ای، بروجردی، طباطبایی و امام خمینی(ره) هستند که عضویت در خبرگان قانون اساسی، ریاست موسسه کلام امام صادق(ع)، تربیت شاگردان مطرح و تالیف آثار متعدد در موضوعات فقهی، تفسیری، کلامی، فلسفی، تاریخی، رجالی و... از برکات  وجودی ایشان می باشد.  بی شک نظرات مراجع معظم درباره امور مختلف حوزه های علمیه برای همه مدیران و طلاب و فضلای گرانقدر راهگشاست.   این مرجع تقلید نظرات خود را درخصوص ضرورت های آموزش و تبلیغ بین المللی به ویژه ضرورت آموزش در حوزه علمیه در پاسخ به پرسش های مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه  بیان کرده اند.  به نظر شما چه برنامه هایی در آموزش حوزه بگنجانیم تا نگاه طلاب در فقه، اصول، فلسفه و مسایل مربوط به دین یک نگاه بین المللی شود؟  برای این منظور باید مرکز خاصی زیر نظر مرکز امور بین الملل تاسیس شود. از مراکز تخصصی طلاب انتخاب و از هر مرکز تخصصی ده نفر گزینش شوند.   طلابی که در آن تخصص ها مشغول به تحصیل هستند در ابتدای راه قراردارند و کار با آنها زمان بر است. طوری حرکت کنیم که در عرض یک سال حداقل چهل طلبه تربیت کنیم. در این مرکز شبهات بررسی شود. گاهی شبهه اقتصادی، فقهی، کلامی و یا فلسفی است. این شبهات باید رصد و به خوبی به آنها پاسخ داده شود.این قدم اول است، بعد در این کار اگر موفق شدیم توسعه دهیم. کار باید از جای کوچک شروع شود که اگر موفق نشدیم ضرر نکنیم و اگر موفق شدیم توسعه دهیم.  یادگیری زبان خارجی در حوزه های علمیه به چه صورتی باید شکل گیرد؟  دو مسئله است: اول تربیت مبلغ که یکی از مقدمات آن، آموزش است و دیگری پاسخگویی به شبهات دین. اگر همه طلاب را بخواهیم زبان دان کنیم خیلی طول می کشد تا زبان فرابگیرند و از آن نتیجه دور می شویم. زبان باید در کنارش باشد، غرض ما این باشد که این ها را عالم به شبهات کنیم و درکنارش زبان را هم یاددهیم.  نهضت ترجمه و نیز تالیف حوزویان به زبان های دیگر چگونه می تواند شکل بگیرد؟  ما به یک دارالترجمه در حوزه نیازمندیم. نیازهای هر کشوری را بررسی کنند و مطابق با نیاز، کتاب ها را ترجمه کنند و نکته دیگر این است که زبان بومی آن کشور ترجمه شود. کتابی که در لندن ترجمه شود غربی ها میل به آن دارند، چون یک لندنی ترجمه کرده و اگر کتابی در ایران توسط یک ایرانی ترجمه شود باید یک متخصص و ادیتور از کشور مقصود بیاید و چنانچه نیاز به ویرایش دارد اصلاح کند.منبع:خبرگزاری حوزه ]]> آیت‌الله جعفر سبحانی Tue, 06 Dec 2016 07:46:28 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcezw8x.jh8o7i9bbj.html