رسانه الکترونيکی تابش کوثر - آخرين عناوين حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها :: نسخه کامل http://tabeshekosar.ir/ Wed, 18 Jul 2018 05:51:44 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://tabeshekosar.ir/skins/default/fa/96/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط رسانه الکترونيکی تابش کوثر http://tabeshekosar.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام رسانه الکترونيکی تابش کوثر آزاد است. Wed, 18 Jul 2018 05:51:44 GMT حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها 60 آیت الله اراکی: محبت فاطمه(س) اجر رسالت رسول(ص) است http://tabeshekosar.ir/vdcgtq9u.ak93y4prra.html به گزارش تابش کوثر؛ آیت الله اراکی دبیر کل مجمع تفریب مذاهب، در همایش بزرگ سادات گفت: بدون شک مقصود آیه"قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی" اجر حقیقی است نه اعتباری و اجر حقیقی هر شیئی نتیجه آن شیء است.وی افزود: مزدی که رسول اکرم(ص) برای رسالتش خواست، مزد قراردادی نیست بلکه مزد نتیجه و غایت و زحمات اوست، او میخواهد اگر ایمان به رسالت رسول(ص) دارید کاری کنید که این رسالت پایدار ماند و اهداف آن محقق شود و نتیجه ای برای تلاشهای رسول اکرم(ص) در این مدتهایی که رنج فراوان کشیدند باشد،به عبارتی این اجر در گرو مودت فی القربی و از جمله فاطمه(س) است.آیت الله اراکی ادامه داد:از قران کریم و از روایات متواتر استفاده می کنیم که وجود رسول اکرم(ص) سراسر رسالت است، او در همه کارهایش رسول است و همه کارهایش حجت است و این رسالت نشأت گرفته از شخصیت تمام عیار رسالتی اوست.دبیر کل مجمع تقریب مذاهب ادامه داد:نسبت رسول اکرم (ص) به جامعه اسلامی، نسبت رسالتی است و فرزندان او که همه جامعه مسلمین هستند، هویتشان هویت اسلام است.وی افزود:اگر رسول اکرم(ص) فاطمه(س) را به عنوان مادر خود بیان می کند، این امومت شخص مادی رسول اکرم نیست بلکه رسالت اوست، امومت هویت محمدی است، این هویت است که جامعه اسلامی را یکی و برادر می کند و نفرتها را از جامعه اسلامی می زداید.دبیر کل مجمع تقریب مذاهب گفت:مادر اسلام ابراهیمی در جامعه فاطمه(س) است؛ مادر هویت اسلامی فاطمه(س) است، امومیت فاطمه است که هویت رسالتی رسول اکرم(ص) را پایدار نگه می دارد، محبت فاطمه(س) اجر رسالت رسول(ص) است و می تواند اجر این جامعه الهی بشود و یکی شدن و وحدت جامعه را تضمین کند، با وحدت جامعه هویت آن شکوفا می شود.آیت الله اراکی در بخشی از سخنان خود تأکید کرد که تفرقه گرایان هیچ ارتباط هویتی با رسول اکرم(ص) ندارند، هویت رسول اکرم(ص) و قومش وحدت است.وی ادامه داد:راز تشکیل این اجتماع همین است که ما معتقدیم اولاد زهرا(س) بهترین بستر برای نشر هویت رسالتی پیامبر(ص) هستند.دبیر کل مجمع تقریب مذاهب گفت: امیدواریم سادات در این رسالت بزرگ که بر دوششان گذاشته شده است، موفق عمل کنند و شاهد روزی باشیم که دل جامعه اسلامی یک دل بشود و همه در سایه این رسالت با وحدت و یکدلی زندگی کنند که برتری در همین است.در ادامه ماموستا "سید هادی نقشبندی" اشعاری در وصف حضرت محمد(ص) قرائت کرد.محمد ناظمی اردکانی معاون امور اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در اولین همایش بزرگ سادات اظهار داشت: آیات نورانی همواره الهام بخش مسئولیت خطیر سادات در تحولات جوامع اسلامی است و تاریخ پر فراز و نشیب اسلام بیانگر این حقیقت ژرف است.وی افزود: رفتار و اخلاق کریمانه سادات که از اجداد طاهرین خود به ارث برده اند سبب شده است که آنها از پایگاه و محبوبیت ویژه در جوامع مختلف برخوردار باشند.اردکانی با اشاره به تعداد جمعیت سادات در سراسر جهان خاطرنشان کرد: جمعیت سادات در جهان امروز بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفر تخمین زده می شود و سادات ایران بالغ بر ۶ میلیون نفر است. استان های مازندران، یزد و قم نیز از بیشترین فراوانی سادات برخوردار هستند.وی افزود: در کشورهای جنوب آسیا بالغ بر ۲۰ میلیون سادات، در مصر ۱۱ میلیون سادات، در مراکش ۷ میلیون سادات، در یمن، افغانستان، اندونزی، مالزی و بروئنی بالغ بر ۸ میلیون سادات، در هند و پاکستان ۱۰ میلیون سادات، در بنگلادش نیز بالغ بر ۲ میلیون سادات حضور دارند. اردکانی با اشاره به تشکل های مردم نهاد سادات در سراسر جهان گفت: در کشورهای اندونزی، مصر، مراکش و موریتانی از دیرباز تشکل های مردم نهاد سادات شکل گرفته است و امروز سنت نقیب السادات در این کشورها احیا شده است. در ایران نیز بالغ بر ۴۰ تشکل سادات که فعالیت های گسترده فرهنگی و اجتماعی دارند وجود دارند و ارتباط خوبی با آنها داریم.وی با بیان اینکه تا کنون جامعه سادات ایران شکل نگرفته است، خاطرنشان کرد: جهت شکل گیری جامعه جهانی سادات اقدامات مطالعاتی بسیاری انجام گرفته و در حال انجام است و پژوهشکده سادات در قم، در حال انجام این مطالعات است.معاون امور اجتماعی مجمع تقریب افزود: در زمان اجلاس بین المللی وحدت اسلامی در هفته وحدت، با تشکیل کمیسیون انساب نبوی با موضوع بررسی وضعیت سادات کشورهای مختلف جهان، موضوع جامعه سادات مطرح شد. در این کمیسیون نمایندگانی از کشورهای مختلف به تفصیل موقعیت سادات این کشوها را بازگو کردند که مستند آن در کتابی منتشر شد.وی افزود: در اجلاس وحدت سال جاری که در آذرماه برگزار شد، تفاهمنامه چند جانبه بین ایران و چند کشور اسلامی امضا شد تا در سالروز ولادت حضرت زهرا(س) نشستی با حضور سادات تشیع و تسنن برگزار شود و موضوع آن استفاده از ظرفیت سادت است.اردکانی با بیان اینکه این همایش اجرای تفاهمنامه مذکور است، ابراز امیدواری کرد که هماهنگی های لازم برای تشکیل چنین همایش هایی در کشورهای دیگر انجام شود.وی درباره بخش های مختلف همایش سادات گفت: در این همایش ۶ نفر از نمایندگان کشورهای اتریش، ترکیه، افغانستان، پاکستان و میانمار که در جامعه المصطفی تحصیل می کنند و با زبان فارسی آشنایی دارند حضور دارند. همچنین از ۲۲ نفر از شخصیت های برجسته سادات تشیع و تسنن در این همایش تجلیل می شود.وی خاطرنشان کرد: سلاله صالح حضرت زهرای اطهر(س) با هجرت به اقصا نقاط جهان عامل ترویج معارف اسلام و خدمت به مردم و ملجأ و پناهگاه مستضعفان جهان بوده اند و با روحیه جهاد و شهادت طلبی نماد ظلم ستیزی در جهان شده اند.اردکانی در پایان به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد که ایشان فرموده اند:همچنان که وجود مبارک پیامبر(ص) وسیله و محور وحدت بین مسلمین است و همچنان که قرآن محور اتحاد مسلمین است، محبت اهل بیت(ع) هم میتواند محوری باشد برای اتحاد مسلمین و دلها را به یکدیگر نزدیک کند. مولوی سید ابراهیم فاضل حسینی، عالم اهل سنت مشهد، امروز پنجشنبه ۱۷ اسفند در اولین همایش بزرگ سادات، طی سخنانی ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) به سادات مکرم و محبان سادات، چند بیت از اشعار عربی در منقبت سادات را قرائت کرد. وی خاطرنشان کرد: از آنجا که یکی از مسئولیت های امت اسلامی در برابر پیامبر اکرم(ص) بعد از ایمان به رسول الله(ص) و تصدیق به حضرت ایشان و پیروی از سنت ایشان وهمچنین زیارت مرقد ایشان است، امت اسلامی مسئولیت بزرگ دیگری نیز بر عهده دارند که همان محبت اهل بیت (ع) و دوستی و محبت به ایشان است همانطور که خداوند می فرماید: "قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی". مولوی فاضل حسینی افزود: این وظیفه همه مومنین است که باید محبت اهل بیت را سرمشق خود قرار دهند. پیامبر اکرم(ص) فرمود: خدا را دوست بدارید زیرا به شما روزی می دهد و پیامبر را دوست بدارید زیرا خدا را دوست دارید و اهل بیت را دوست بدارید زیرا مرا دوست دارید.لذا واجب است که از آنها تأسی کنیم و اطاعت کنیم و به آنها احسان کنیم زیرا خداوند به ما نعمت هدایت عطا فرموده است. وی با تأکید بر اینکه محبت اهل بیت(ع) عقیده تمام مسلمانان است، افزود: بر گردن ما است که محبت کامل به سادات رسول الله داشته باشیم و رهبر فرزانه انقلاب نیز یکی از عوامل وحدت را محبت اهل بیت(ع) دانسته اند.منبع:فارسر/111 ]]> حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها Thu, 08 Mar 2018 11:22:23 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcgtq9u.ak93y4prra.html ولادت حضرت زهرا(س) هیئت کجا برویم؟ http://tabeshekosar.ir/vdcg3q9u.ak93u4prra.html به گزارش تابش کوثر؛ در آستانه ولادت حضرت زهرا (س) و برگزاری جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، شما می توانید با رجوع به آدرس های زیر برای شرکت در مراسم های این بانو، به هیئت های مختلف استان تهران و شهرهای دیگر بروید.آستان مقدس امامزاده ابوالحسن(ع)حجت‌الاسلام سیدحسین مومنی، جواد مقدمشهرری-خیابان شهید رجایی،بعد از ۱۳آبان، قبل از بیمارستان هفت تیر۱۷ اسفند ساعت ۱۹:۰۰ تا ۲۱:۰۰ بیت الشهدا(ع)حاج حسین سازورشهرری، روبه روی بیمارستان فیروزآبادی، خیابان پیلغوش۱۸اسفند ساعت ۱۶:۳۰الی ۱۸:۳۰هیئت رزمندگان مکتب الحسین(ع)حجت الاسلام سیدجلال موسویان ،کربلایی نریمان پناهیخیابان قزوین، میدان بریانک، به سمت نواب، مسجد جامع امام حسن مجتبی(ع)۱۸اسفندساعت ۱۴:۰۰ - ۱۶:۰۰ روضه عشاق المهدی(عج)حجت‌الاسلام سیدعبدالحمید شهاب، مجید شعبانی، حامد خمسهشرق به غرب بزرگراه رسالت، خیابان شهید کرد، انتهای خیابان شهید کرد، خیابان قلیچ‌خانی، نبش چهار راه نعیم۱۸ اسفند ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴:۳۰ رایه العباس(ع)حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی، محمود کریمیچیذر، آستان مقدس امامزاده علی‌اکبر(ع)۱۷ اسفند ساعت ۱۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰هیئت آل یاسین(ع)سیدمهدی میردامادقم-خیابان ۱۹ دی،کوچه ۵۳۱۸اسفند ۱۶:۳۰- ۱۸:۳۰ حسینیه بیت‌الزهرا(س)حجت‌الاسلام ملکی، منصور ارضیخیابان ولیعصر(عج)، جنب مهدیه،کوچه مهدیه۱۷ اسفند ساعت۱۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰ شاه عبدالعظیم حسنی(ع)منصور ارضیحرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)۱۸ اسفند ساعت ۱۵ تا ۱۷ مکتب الصادق(ع)حجت الاسلام استاد عالی، محمد فصولی، علی جهانبخششهرک غرب بلوار دریا، ساختمان شیشه‌ای امام صادق(ع)۱۷ اسفند ساعت ۱۸:۰۰ تا ۲۱:۰۰ محبین حضرت زهرا(س)حجت‌الاسلام شهاب مرادی، محسن طاهریخیابان ۱۷ شهریور، نرسیده به میدان خراسان، خیابان عجب گل، خیابان جنگروی، مسجد محبین حضرت زهرا(س)۱۷ اسفند ساعت ۱۸:۰۰ تا ۲۱:۳۰ امامزاده حسن(ع)حجت‌الاسلام نادری، ولی اله کلامی، محمد عطاالهیسه راه آذری، خیابان امامزاده حسن، آستان مقدس امامزاده حسن(ع)۱۷ اسفند ساعت ۱۵ تا ۱۹ حسینیه هدایتحجت الاسلام انصاریان، مرتضی طاهری، حسن خلجمیدان قیام، خیابان ری حسینیه هدایت۱۷ اسفند ساعت۱۹:۳۰ تا ۲۱ حسینیه محبان الصادق(ع)حجت‌الاسلام سیدکمیل باقرزاده، میثم مطیعیتهران، میدان شهدا، خیابان قادری۱۷ اسفند ساعت۲۰:۳۰دارالعلوم فاطمیه(س)حجت‌الاسلام میرزا محمدی، میثم مطیعیکرج، میدان شاه عباسی، خیابان فاطمیه۱۸ اسفند ساعت۲۰منبع:باشگاه خبرنگارانر/111 ]]> حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها Thu, 08 Mar 2018 07:18:33 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcg3q9u.ak93u4prra.html امروز سوگواری حضرت زهرا (س) در مصلای شهرری به همت آستان عبدالعظیم (ع) برگزار می‌شود http://tabeshekosar.ir/vdcdox05.yt0k96a22y.html به گزارش تابش کوثر؛ به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) مراسم سوگواری بانوی ۲ عالم در مصلای بزرگ ری برگزار می‌شود. سخنران این مراسم حجت‌الاسلام اخوان است. ضمن اینکه حاج کاظم غفارنژاد مرثیه‌سرایی این مراسم را بر عهده دارد. این مراسم امروز سه‌شنبه اول اسفند بعد از نماز ظهر و عصر در مصلای بزرگ ری برگزار می‌شود. منبع:فارسر/111 ]]> حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها Tue, 20 Feb 2018 05:14:55 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcdox05.yt0k96a22y.html علت و چگونگی شهادت حضرت فاطمه (س) http://tabeshekosar.ir/vdcd9x05.yt0ko6a22y.html به گزارش تابش کوثر؛ رویداد‌های تلخ، شرایط سخت بیماری و دوری از پدر بیش از پیش شرايط جسمى و وضعيت روحى حضرت زهرا (س) را دشوارتر می‌کرد، اما حضرت فاطمه (س) با اینکه روز به روز پيكرش آب مى‏‌شد، هیچ شِکوه‌ای از بیماری نداشت.در هنگام یورش حاکمان غاصب به خانه‌اش، حضرت زهرا (س) به گونه‌ای میان درب و دیوار آسیب دیدند که علاوه بر صدمه‌های سخت، جنین ایشان نیز سقط شد و تازیانه های بیشماری بر جان و روح او نشست. همه این رویدادهای تلخ و دردناک حضرت زهرا (س) را به بستر بیماری کشاند و به شهادت ایشان منجر شد.حضرت امام حسن مجتبى (ع) در يک مجلس مناظره در حضور معاويه خطاب به مغيرة بن شعبه فرمود: «انت الذى ضربت فاطمة بنت رسول‏اللَّه صلى اللَّه عليه و آله حتى ادميتها و القت ما فى بطنها...؛ تو مادرم را زده و مصدوم و مجروح ساختى، تا اينكه او بچه ‏اش را سقط كرد...» (۱)حضرت امام صادق (ع) با تصريح بيشتر در مورد علت بيمارى و شهادت فاطمه (س) مى‏‌فرمايند: «و كان سبب وفاتها ان قنفذا مولى الرجل لكزها بنعل السيف بامره فاسقطت محسنا، و مرضت من ذلك مرضا شديدا؛ سبب شهادت فاطمه (س) اين بود كه قنفذ (غلام خليفه دوم) با غلاف شمشير او را زده و بچه ‏اش را كشت و مادرم از اين جهت به بستر بيمارى افتاد.» (۲)حضرت فاطمه (س)، به ام ‏سلمه فرمود: برايم آبى آماده كن تا بدان غسل كنم، ام‏ سلمه آب را آورد و او غسل كرد و جامه پاكى پوشيد، دستور داد بسترش را در وسط اتاق بگستراند،به طرف راستش رو به قبله خوابيد و دست راستش را زير صورتش گذاشت. (۳)همچنین در روايت ديگرى آمده كه: حضرت به اسماء فرمودند: آبى برايم آماده كن، بعد با آن غسل كرده و سپس فرمودند: جامه ‏هاى جديدم را به من بده، آنها را پوشيده و فرمودند: بقيه حنوط پدرم را از فلان جا برايم بياور و زير سرم بگذار و مرا تنها گذاشته و از اينجا بيرون برو، مى ‏خواهم با پروردگارم مناجات كنم. اسماء مى‏‌گويد: از اتفاق بيرون شدم و صداى مناجات آن حضرت را مى ‏شنيدم، آهسته به طورى كه مرا نبيند وارد شدم ديدم دست به سوى آسمان دراز كرده و مى‏ گويد: پروردگارا به حق محمد مصطفى و اشتياقى كه به ديدار من داشت، و به شوهرم على مرتضى و اندوهش بر من و به حسن مجتبى و گريه‌‏اش بر من و به حسين شهيد و پژمردگى و حسرتش بر من و به دخترانم كه پاره تن فاطمه مى‏ باشند و غم و اندوهى كه بر من دارند، از مى‏ خواهم كه بر گناهكاران امت محمد ترحم فرمائى و آنان را بيامرزى و به بهشت وارد كنى كه تو بزرگوارترين سؤال شوندگان و مهربان‏ترين مهربانانى. (۴)حضرت (س) ادامه داد و گفت: قدرى مرا به خود واگذار و بعد مرا بخوان، اگر پاسخ تو را دادم كه بسيار خوب و اگر جوابى ندادم بدان كه من به سوى پدر خود، (يا پروردگارم) رفتم.اسماء لحظه‌ه‏اى حضرت (س) را به حال خود واگذاشت و بعد صدا زد و جوابى نشنيد، صدا زد اى دختر محمد مصطفى، اى دختر گرامى ‏ترين كسى كه زنان حمل او را عهده‌‏دار شدند، اى دختر بهترين كسى كه بر ريگ‏هاى زمين پاى گذارده، اى دختر كسى كه به پروردگارش به فاصله دو تير كمان و يا كمتر نزديك شد، اما جوابى نيامد چون جامه را از روى صورت حضرت برداشت، مشاهده كرد از دنيا رخت بر بسته است، خود را به روى حضرت انداخت و در حالى كه ايشان را مى ‏بوسيد، گفت: فاطمه آن هنگام كه نزد پدرت رسول خدا رفتى سلام اسماء بنت عميس را به آن حضرت برسان، آنگاه گريبان چاك زده و از خانه بيرون آمد، حسنين به او رسيده و گفتند: اسماء مادر ما كجا است؟ وى ساكت شد و جوابى نداد، آنان وارد اتاق شده ديدند حضرت دراز كشيده حسين عليه‏السلام حضرت را تكان داد ديد از دنيا رفته است، فرمود: اى برادر خداوند تو را در مصيبت مادر پاداش دهد.امام حسن مجتبی (ع) خود را روى مادر انداخته و گاهى مى‏ بوسيد و مى ‏گفت: اى مادر با من سخن بگو پيش از آن كه روح از بدنم جدا شود، و حسين جلو آمده و پاهاى حضرت را مى ‏بوسيد و می‌گفت: اى مادر من پسرت حسينم، پيش از آنكه قلبم منفجر شود و بميرم با من صحبت كن.اسماء به آنها گفت: اى فرزندان رسول خدا برويد نزد پدرتان على عليه‏السلام او را از مرگ مادرتان خبردار كنيد، آن دو از منزل بيرون رفته و صدا مى ‏زدند:يا محمداه يا احمداه، امروز كه مادرمان از دنيا رفت رحلت تو تجديد شد، بعد به مسجد رفته و على عليه‏السلام را خبردار كردند حضرت با شنيدن خبر شهادت فاطمه عليهاالسلام از هوش رفت و با پاشيدن آب بر او به هوش آمد و چنين گفت: اى دختر حضرت محمد به چه كسى تسليت بگوئيم، من هميشه به وسيله تو دلدارى داده می‌شدم، بعد از تو چه كسى موجب دلدارى و تسليت من خواهد شد.پی نوشت‌ها:۱ـ احتجاج طبرسى، ج. ۱، ص. ۴۱۴- بحارالانوار، ج. ۴۳، ص‏ص ۱۹۷، ح. ۲۸- سفینة، ج. ۲، ص. ۳۳۹.۲ـ عوالم، ج. ۱۱، ص. ۵۰۴- بحار، ج. ۴۳، ص. ۱۷۰، ح. ۱۱.۳ـ بلادى بحرانى «وفات فاطمه الزهراء» ۷۷.۴ـ وفاه فاطمة الزهراء/ ۷۸.منبع:باشگاه خبرنگارانر/111 ]]> حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها Mon, 19 Feb 2018 08:15:08 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcd9x05.yt0ko6a22y.html مژگان شیخی: حضرت فاطمه (س) بالاترین الگو برای مخاطب کودک و نوجوان است http://tabeshekosar.ir/vdcaeun0.49nmy15kk4.html به گزارش تابش کوثر؛ مژگان شیخی، با بیان این که باید در رابطه با زندگی معصومین و ائمه(ع)، به ویژه حضرت فاطمه زهرا(س) برای کودکان و نوجوانان کار کنیم؛ اظهار کرد: درباره تربیت حضرت فاطمه(س) در دامن پیامبر(ص) و سبک زندگی ایشان می‌توان آثار تاثیرگذاری برای دختران نوجوان نوشت و البته معتقدم کارهایی هم در این زمینه صورت گرفته است.وی ادامه داد: گاهی برخی کارها، به لحاظ کیفیت حائز اهمیت است. گاهی یک کتاب مورد اقبال قرار می‌گیرد و مخاطبان بسیاری آن را می‌خوانند و نیازی نیست که تعداد آثار درباره موضوعی خاص زیاد باشد؛ بلکه باید به دنبال این باشیم که آثار ماندگاری تولید کنیم.شیخی همچنین گفت: درباره زندگی ایشان طوری کار شود که مخاطبان نوجوان کشش پیدا کنند و بخوانند. زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) را اغلب نوجوانان می دانند. اما باید به شکلی کار شود که خواندنی باشد. در برخی آثار دیده ام که زندگی حضرت فاطمه را به طور مصور کار کرده‌اند و همیشه داستانی از زندگی ائمه (ع) نوشتن مخاطب کودک و نوجوان را جذب نمی‌کند و کیفیت آثار بسیار اهمیت دارد.این نویسنده کودک و نوجوان زندگی حضرت فاطمه (س) را بالاترین الگو برای مخاطبان کودکان و نوجوانان دانست و افزود: ایشان با توجه به نحوه تربیتی و زندگی که داشته‌اند و حضور و ارتباطشان با پیامبر اسلام (ص) و امام علی (ع) و تاثیرشان در اسلام، شخصیت برجسته ای برای پرداخت در آثار داستانی هستند. اما اگر بخواهیم تنها بر روی کلیشه‌ها تمرکز کنیم، دچار تکرار خواهیم شد. مگر این که از زاویه تازه‌ای به آن حضرت بپردازیم و پیام‌هایی را غیر مستقیم به مخاطب منتقل کنیم.وی خاطرنشان کرد: کتاب‌های زیادی درباره حضرت فاطمه (س) دیده‌ام و اغلب این آثار شبیه هم بوده‌اند. نوشتن اثری نو و خلاقانه درباره شخصیت‌های مذهبی کار بسیار دشواری است. اما کارهای سخت است که دیده و ماندگار می‌شود.شیخی اظهار داشت: زندگی حضرت زینب (س) را برای نوجوانان نوشته‌ام و در اختیار نشر سوره مهر قرار داده‌ام. در این اثر زندگی این شخصیت را از نگاه اول شخص و کسانی که با ایشان ارتباط داشته اند، بررسی کرده‌ام. تلاش داشته ام تا تمام شخصیت های آن دوران ، چه منفی و چه مثبت، روایتگر زندگی حضرت زینب باشند و اثری تازه را ارائه کنم. کتاب‌های داستانی باید به گونه‌ای نوشته شود که مخاطب کودک و نوجوان را جذب کند و مخاطب با آن ارتباط برقرار کند.این نویسنده همچنین گفت: امیدوارم نهادها و ارگان‌های فرهنگی و مرتبط، به گونه ای عمل و تبلیغ کنند که کودکان و نوجوانان کشورمان بیش از پیش رو به کتابخانی بیاورند. متاسفانه در این زمینه کارهای زیربنایی صورت نمی‌گیرد. اولویت کاری هر ارگان فرهنگی باید این گونه باشد که کودکان و نوجوانان تشویق به کتابخانی شوند.وی تصریح کرد: کتابهایی که به دست ناشر می‌سپارم، سال‌ها درنوبت چاپ می‌مانند و از آنها بی اطلاع می‌مانم. امیدوارم به لحاظ چاپ کتاب، توزیع مناسب و تبلیغ درست، موفق عمل کنیم.منبع:فارسر/111 ]]> حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها Mon, 19 Feb 2018 08:08:19 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcaeun0.49nmy15kk4.html باقری: نقش حضرت زهرا در شکل‌گیری اسلام انکار ناشدنی است http://tabeshekosar.ir/vdchvinq.23nmkdftt2.html به گزارش تابش کوثر؛ شب گذشته در اولین جلسه از سلسله نشست های «فاطمه و جامعه امروز ما» در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی ، مرتضی باقری در سخنانی با عنوان ظرافت هایی از حیات حضرت فاطمه زهرا، ابتدا با اشاره به بررسی مکاتب فکری و ادیان الهی گفت: ظرفیت و شخصیت اصلی بنیان گذاران مکاتب و ادیان، نقش مهمی در تکوین مکاتب داشته است. اگر به حضرت ابراهیم، عیسی، موسی و انبیای دیگر نگریسته شود، شخصیت بنیانگذاران این ادیان و پتانسیل موجود در این افراد و افراد نزدیک به آنان، کاملا در شکل گیری آن راه و ترسیم و پیشبرد اهداف جلوه گر است.این پژوهشگر تاریخ اسلام، پس از توضیحاتی در خصوص شرایط زندگی حضرت عیسی ع به زندگی پیامبر مکرم اسلام ص پرداخت و گفت: در ۲۳ سال حیات نبوی پیامبر اکرم نمی توانیم جزئیات تاریخی آن را مد نظر قرار ندهیم. به طور قطع شخصیت کسانی مانند حضرت فاطمه زهرا که ۱۸ سال یا به تعبیری ۲۰ سال از این ۲۳ سال را درک کرده، تاثیر گذار بوده است. هرچند در مکتوباتی که به دست ما رسیده است، ما از زندگی ایشان کم شنیده ایم، اما طبق مستنداتی که وجود دارد تولد ایشان در سخت ترین شرایط بعثت، یعنی سه سال اول بود که هنوز دعوت علنی پیامبر آغاز نشده بود.باقری ادامه داد: بعد از علنی شدن دعوت، آزار و اذیت مشرکین قریش آغاز می شود. یک نقل از تاریخ ولادت حضرت فاطمه زهرا سال پنجم بعثت است، یعنی دقیقا در اوج آزار و اذیت ها و رنج ها و مرارت ها خداوند به ایشان تحفه ای عنایت می کند که از نظر روحی باعث تقویت شخص پیامبر می شود. ما اگر تاریخ جاهلیت را بررسی کنیم، یکی از نمادهای آن، احساس حقارتی است که از داشتن زن و فرزند دختر احساس می کنند. من حتی دربررسی های میدانی محلی را پیدا کردم که قبرستان دختران زنده به گور شده است.وی با اشاره به فضای عرب جاهلی ادامه داد: زندگی پیامبر و خدیجه با وجود فاطمه دگرگونه شده است. من شاید اسناد ۱۲ یا ۱۳ قرن هجری را زیر و رو کردم و هیچ سندی پیدا نکردم که آیا زینب، رقیه و ام کلثوم دختران پیامبر بوده اند یا دخترخوانده های ایشان. در واقع کسی نمی تواند به طور قطع و یقین بگوید این سه نفر دختران پیامبر بوده اند و از نظر تاریخی در این زمینه تردید وجود دارد. در حقیقت سوال اینجاست که این دختران، فرزندان خدیجه از دو همسر قبلی بوده اند یا فرزندان خود پیامبر؟باقری افزود: درواقع مسئله اینجاست که در شرایطی که عرب دختران را زنده به گور میکرده است، پیامبر حتی دختران همسر خودش را هم آنچنان در آغوش خود تربیت کرده که تاریخ مردد شده است اینها دختر او هستند یا دختر همسرش. این حوادث لطافت شخصیت بنیان گذاران یک دین را در فضایی که آن آیین رشد کرده، نشان می دهد.این نویسنده در ادامه با اشاره به ۸ سال اول زندگی حضرت زهرا گفت: در این دوران ما سه سال حضور مسلمانان در شعب ابیطالب را داریم. در همین سه سال است که عموی پیامبر و حضرت خدیجه از دنیا می روند که آن سال، عام الحزن نامیده می شود. همچنین جزئیاتی که از گزارش وضعیت آنها در محاصره موجود است، نشان دهنده اوج سختی است. در این سه سال که کودکی حضرت است شرایط به شدت سخت بوده است. بعد از فوت مادر نیز جز حضرت فاطمه همدمی برای پیامبر دیده نمیشود و هرچه در تاریخ از آزاری که در مسیر مسجد الحرام تا خانه پیامبر میبنیم، حضرت زهرا شاهد آن بوده است.باقری همچنین خاطر نشان کرد: آنقدر فشار در آن دوران شدید بوده است که پیامبر بهترین اصحاب خود را به حبشه می فرستد. اما دراین دوره حضرت فاطمه کسی است که همراه پیامبر بوده و شاهد رنج و مرارت رسول خدا بوده است. آیا این امکان پذیر است که چنین بانویی تنها شنونده باشد؟وی با تاکید بر اینکه تنها همدم پیامبر در آن دوره حضرت فاطمه بوده است، گفت: این شرایط تا لیلة المبیت ادامه داشته است؛ شبی که مشرکین چاره ای جز هم قسم شدن برای قتل پیامبر ندیدند که پیامبر آگاه شدند و گریختند. ما فکر می کنیم هدف آنها تنها قتل پیامبر بوده است، در حالی که آنها به دنبال براندازی ریشه اسلام بوده اند. از ماجرای لیلة المبیت تنها دو نفر اطلاع داشته اند، حضرت علی و فاطمه زهرا که در کمتر منبعی دیده می شود که به آگاهی ایشان اشاره شده باشد. حتی اتفاقی که می افتد و مشرکان به خانه پیامبر می ریزند، در مقابل دید حضرت زهرا رخ داده است.باقری ادامه داد: همه این حوادث مکه و مدینه راکه می بینیم، متوجه می شویم حادثه ای نبوده است که حضرت زهرا در آن حضور نداشته باشد. حتی حادثه بدر را ببینید که در چه شرایطی حضرت زهرا هر لحظه باید مترصد قتل پدر و بسته شدن پرونده اسلام می بود. بعد از آن هم ماجرای ازدواج حضرت زهرا پیش می آید که در آن مورد هم مسائلی وجود دارد. از جمله اینکه در برخی منابع صراحتا چنین ذکر شده است که پیامبر با وجود خواستگاران بسیاری که حضرت داشته، عنوان کرده است که من دراین مورد منتظر قضای الهی هستم.این پژوهشگر تاکید کرد: ببینید تا چه حد حضور حضرت فاطمه مهم بوده است که حتی در ازدواج ایشان خداوند دخیل بوده است. بعد از آن حضرت امام حسن به دنیا می آید. یک ماه بعد از آن مهم ترین جنگ یعنی جنگ احد اتفاق می افتد. هرکس باشد می گوید حداقل به خاطر فرزند یک ماهه، همسرش از حضور در جنگ معاف شود. اما ما قهرمانانه ترین حضور حضرت علی را در جنگ احد داریم.وی با اشاره به جنگ احد گفت: در آن جنگ است که شایعه کشته شدن پیامبر پخش می شود و بسیاری از مسلمانان می گریزند، در آن شرایطی که تنها حضرت علی باقی مانده بود، حضرت زهرا با عمه خود در صحنه جنگ احد حضور پیدا می کند و بدن پیامبر را که زخمی شده بود، تیمار می کند.باقری در ادامه با بیان توضیحاتی در خصوص غزوه خندق گفت: در آن غزوه که همه برای برکندن ریشه اسلام جمع شده بودند، حضرت زهرا چنان حضور پررنگی داشته است که در آنجا مسجدی به نام ایشان تاسیس شده است. در واقع این ها همه نشان دهنده این است که در کنار سختی ها و مرارت هایی که وجود دارد حضرت تا چه حد در کنار همسر و پدر خود حضور داشته است. همه این مسائل نشان از نقش استثنایی حضرت زهرا دارد. تا حدی مقام ایشان بالا بوده است که شخصی مانند سلمان فارسی نزد ایشان تلمذ می کرده است.وی با اشاره به سخن گفتن حضرت زهرا با ملائکه نیز گفت: این مسئله ای نیست که نتوان آن را درک کرد، چرا که در قرآن نمونه آن برای حضرت مریم نیز گفته شده است. مشکل اینجاست که نوعا در هر دوره مورخان تنها مسائل سابق گفته شده را بازگو می کنند و پژوهش جدیدی نمی کنند. بدون آنکه بررسی کنند مثلا این که پدر دست دختر خود را می بوسیده، در چه شرایطی بوده است، در شرایطی که دختر داشتن ننگ به حساب می آمده است. در شرایطی این دختر مظهر معارف می شود نشانه ای از عظمت شخصیت روحی و عرفانی ایشان است.باقری با تاکید بر اینکه ما از حضرت زهرا تنها چهره زنی محجوب و در خانه را نداریم گفت: البته شرح بسیاری از زحمات ایشان در خانه گفته شده است، اما اینها در کنار مسئولیت های اجتماعی ایشان بوده است. اگر خطبه فدک را هم ببینید، متوجه خواهید شد ایشان تا چه حد شخصیتی حاضر در اجتماع داشته است.وی با اشاره به اینکه باید چهره حضرت زهرا، به عنوان چهره ای مستقل از پیامبر معرفی شود، گفت: باید دانست که نقش ایشان به عنوان مایه امید و تکیه گاه پیامبر در شکل گیری مکتب چنان موثر بوده که ائمه فرمودند ما حجت خداییم بر مردم و فاطمه زهرا حجت خداوند برماست.سلسله نشست های «فاطمه و جامعه امروز ما» که از سوی خانه اندیشمندان علوم انسانی، انجمن اندیشه و قلم و بنیاد اندیشه و احسان توحید برگزار می شود، امشب با سخنرانی حجج اسلام مهدی مهریزی و محمد پروازی از ساعت ۱۹:۳۰ در محل سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان استاد نجات الهی، نبش ورشو ادامه می یابد.منبع:فارسر/111 ]]> حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها Mon, 19 Feb 2018 07:58:29 GMT http://tabeshekosar.ir/vdchvinq.23nmkdftt2.html آیا می‌توانیم حضرت زهرا (س) را «مادر» خطاب کنیم؟ http://tabeshekosar.ir/vdcdxz05.yt0of6a22y.html به گزارش تابش کوثر؛ ۱- حضرت زهرا (س)، از نظر نسبى، فقط مادر کسانى هستند که از طرف پدرى یا مادرى سلسله‏ ى. آباء و اجداد آنان به ایشان منتهى مى‏ گردد؛ و سایرین چه شیعه و غیر شیعه، حضرت زهراء (س) مادرشان نخواهد بود.از آنجا که ازدواج شیعیان، با هم مذهب خودشان است و در میان آنان عده زیادى از نسل و اولاد فاطمه زهرا (س) هستند، معمولًا هر شیعه‏ اى اگر در مورد آباء و اجداد و مادران و جدّات خود یک بررسى کند در میان آنان فردى که از نسل حضرت زهرا (س) باشد، یافت مى‏ شود و اگر یافت شد، قطعاً از نسل و فرزندان ایشان خواهد بود.۲-، اما گاه مقصود از اینکه ما فرزندان ایشان هستیم، فرزند نسبى نیست، مقصود این است که ایشان مادر معنوى ما و ما فرزندان معنوى ایشان هستیم. از آنجا که کسانى که الگوى هدایت ما هستند حق حیات معنوى بر گردن ما دارند، ما آنان را به منزله پدر یا مادر معنوى خود تلقى مى‏ کنیم. همچنانکه وقتى در مورد استاد و معلم خود مى‏ گوئیم، حق پدرى بر گردن ما دارد او پدر ماست و ما فرزندان اوئیم مقصود این نیست که از لحاظ نسبى او پدر ما و ما فرزند او هستیم، بلکه از جهت معنوی می‌باشد. در واقع؛ از نظر عرف کسانی که جایگاه خاص و اهمیت ویژه‌ای دارند، به عنوان پدر یا مادر معنوی محسوب می‌شوند. همچنان که در قرآن خداوند از همسران پیامبر به عنوان «امّهات المؤمنین» یاد می‌کند و می‌فرماید: «پیامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است و همسران او مادران آن‌ها [مؤمنان‏]محسوب مى ‏شوند». در روایات نیز پیامبر (ص) و علی (ع) به عنوان پدران این امت معرفی شدند. (قال النبی (ص)، أنا و علی أبوا هذه الأمة. همچنین در زیارت نامه حضرت فاطمه زهرا (س) در بیستم جمادی یعنی روز ولادت آن حضرت می‌خوانیم: «السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ نَبِیِّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ حَبِیبِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَلِیلِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ صَفِیِّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِینِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَیْرِ خَلْقِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَفْضَلِ أَنْبِیَاءِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَیْرِ الْبَرِیَّةِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا سَیِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا زَوْجَةَ وَلِیِّ اللَّهِ وَ خَیْرِ خَلْقِهِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا أُمَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا أُمَّ الْمُؤْمِنِینَ ....» (۳) در این زیارت نامه آن حضرت را به عنوان «أُمَّ الْمُؤْمِنِینَ» سلام می‌دهیم و ایشان را مادر مؤمنان خطاب می‌کنیم. بنابراین هیچ منعی برای مخاطب قرار دادن فاطمه زهرا (س) به عنوان مادر وجود ندارد.پی نوشت:(۱). قرآن کریم، احزاب/ ۶(۲). ابن شهرآشوب مازندرانى، مناقب آل أبی طالب (ع)، ج. ۳، ص. ۱۰۵، مؤسسه انتشارات علامه، قم، ۱۳۷۹ هـ ق،(۳). سید على بن موسى بن طاوس، إقبال‏ الأعمال، ص. ۶۲۴، دار الکتب الإسلامیة، تهران، ۱۳۶۷ هـ شمنبع:انورطاهار/111 ]]> حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها Wed, 31 Jan 2018 11:49:01 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcdxz05.yt0of6a22y.html تعطیلی سینماها به احترام شهادت حضرت زهرا (س) http://tabeshekosar.ir/vdcefo8f.jh8xoi9bbj.html به گزارش تابش کوثر؛ غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره تعطیلی امروز سینماها گفت: امروز به احترام شهادت حضرت زهرا(س) و ایام فاطمیه سینماها تا ساعت ۱۷ تعطیل می‌باشد. وی ادامه داد: تمام سالن‌های سینما از ساعت ۱۷ به بعد به نمایش فیلم ‌های خود ادامه می‌دهند . برخی از سالن‌های سینمای فیلم فجر هم که در حال آماده سازی سالن برای حضور میهمانان جشنواره هستند سالن سینما را به طور کامل تعطیل هستند. بنابراین این گزارش، سینما چارسو امروز تعطیل است. منبع:فارسر/111 ]]> حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها Wed, 31 Jan 2018 09:55:53 GMT http://tabeshekosar.ir/vdcefo8f.jh8xoi9bbj.html طرح ختم قرآن کریم به مناسبت ولادت سیده زنان عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها http://tabeshekosar.ir/vdchq-nk.23n-mdftt2.html إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللّه ِ وَ أَقَامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرّا وَ عَلاَنِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ»«همانا كسانى كه كتاب خدا را تلاوت مى كنند و نماز را به پاى مى دارند و از آنچه روزيشان كرده ايم، در نهان و آشكار، انفاق مى كنند، اميد به تجارتى بسته اند كه هرگز كساد نمى شود»سوره فاطر آیه ۲۹رسانه الکترونیکی تابش کوثر از محبین اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام دعوت می کند تا به مناسبت ولادت سیده زنان عالم  در طرح ختم قرآن کریم هدیه به حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها شرکت کنندبرای شرکت در این طرح لطفا تعداد صفحاتی را که می خواهید تلاوت کنید در بخش نظرات (در انتهای این خبر ) به همراه شماره تماستان بفرستید تا صفحات مدنظر برای شما پیامک شود . (توجه : پیام درج شده شما در بخش نظرات در سایت منتشر نمی شود ) همچنین  عزیزانی که در شبکه اجتماعی تلگرام  عضو هستند می توانند تعداد صفحاتی را که می خواهند تلاوت کنند در تلگرام به شماره 09218912928 ارسال کنند. به عنوان نمونه ، شما پیام زیر را برای ما در بخش نظرات انتهای این خبر یا تلگرام  ارسال می کنید تا ظرف 24 ساعت پاسخ تابش کوثر برای شما ارسال شود : با سلام ، برای شرکت در طرح ختم قران هدیه به حضرت زهرا می خواهم 5 صفحه از قرآن کریم را تلاوت کنم از شرکت کنندگان عزیز می خواهیم که به این نکات توجه فرمایند :۱- در کنار نیات خود ، سلامتی و تعجیل در فرج حضرت بقیه الله ارواحنا له الفدا را مدنظر داشته باشید۲-طرح ختم قرآن کریم هدیه به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به مدت چهل روز  از دوشنبه 30  اسفند  ماه شروع می شود و در پایان روز جمعه 8 اردیبهشت ماه به اتمام می رسد و شرکت کنندگان می بایست در این مدت تلاوت صفحاتی را که اعلام کرده اند به اتمام برسانند که گفتنی است مسئولیت شرعی و اخلاقی آن به عهده شرکت کننده می باشد۳- تعداد ختم قرآن کریم در این دوره یک ماهه بستگی به شرکت مخاطبین عزیز در این طرح دارد ۴- اگر درباره طرح ختم قرآن کریم سوالاتی دارید اینجا را کلیک کنیدرسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : علَيكَ بقِراءةِ القرآنِ ؛ فإنّ قِراءتَهُ كَفّارةٌ للذُّنوبِ ، و سَترٌ في النارِ ، و أمانٌ مِن العذابِپيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمودند : بر تو باد خواندن قرآن؛ زيرا خواندن آن كفّاره گناهان است و پرده اى در برابر آتش و موجب ايمنى از عذاببحار الأنوار: ۹۲/۱۷/۱۸. ]]> حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها Mon, 20 Mar 2017 16:23:40 GMT http://tabeshekosar.ir/vdchq-nk.23n-mdftt2.html ولایت صدیقه طاهره سر الله است /ذکر خاطره ای از آیت الله بهاءالدینی درباره توسل به حضرت زهرا http://tabeshekosar.ir/vdchv-nk.23n-idftt2.html آیت الله مبشر کاشانی به مناسبت خجسته میلاد با سعادت کوثر نبی اکرم ، حضرت زهرا سلام الله علیها در گفتگو با تابش کوثر گفت : بعضی از مفسرین در  آیه شریفه  لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ (1)   فی رسول الله به معنای سیره رسول الله تفسیر کردند که در سیره نبی اکرم یا در دین نبی اکرم اسوه حسنه است و شاید این معنا و تفسیر هم باشد که  لکم فی رسول الله یعنی در نسل و ذریه رسول الله اسوه حسنه است که صدیقه طاهره اولین اسوه حسنه در بین ذریه رسول الله است.معظم له در ادامه افزود : اسوه به کسی می گویند که بتواند از حیث معنوی رهبریت انسان را به عهده داشته باشد  و از حیث عملی الگو باشد و اقتدای به او انسان را به اوج کمال برساند و اینکه در دعا می گوییم رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ (2). اگر حسنه در دنیا باشد و در آخرت نباشد ، حسنه کامله نیست و اگر در آخرت باشد و در زندگی دنیا نباشد باز هم کامل نیست لذا اگر هم در دنیا و هم در آخرت حسنه باشد این حسنه کامله است.صدیقه طاهره است که اسوه حسنه جامع کامل  است حضرت آیت الله مبشر کاشانی با بیان اینکه آیات قرآن هفتاد بطن و معنا دارد اظهار کرد : به نظر می رسد یکی از بطن های آیه شریفه می تواند این باشد که در ذریه رسول الله و نسل آن حضرت اسوه حسنه است و برترین آنها صدیقه طاهره است که اسوه حسنه جامع کامل  است . یعنی هم در دنیا و هم در آخرت حسنه خواهد بود .ایشان افزودند :  در تفسیر آیه شریفه رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً آمده که مراد از حسنه ولایت امیرالمومنین علیه السلام  و حب محمد و آل محمد است  که از خدا می خواهیم که هم در دنیا حب و محبت محمد و آل محمد و هم در آخرت همین حب و معرفت نصیب ما کند  چون حب و معرفت امیرالمومنین علیه السلام  در آخرت و تا ابد هم برای ما مفید و موثر خواهد بود و این طور نیست که فایده معرفت امیرالمومنین و سایر اهل ییت عصمت و طهارت فقط  برای ورود به بهشت باشد بلکه  تا ابد معرفت امیرالمومنین برای درجات بالاتر و برتر و بقای کامل در بهشت و لذات معنوی که در ان خواهد برد ، موثر است .فاطمه زهرا اسوه علی شناسی است این مدرس عالی حوزه با بیان اینکه رابطه بین این دو حسنه که یکی مراد از حسنه ولایت امیرالمومنین و دیگری  اسوه حسنه است ، تشریح کرد : فاطمه زهرا در بحث معرفتی و حبی ولی ، اسوه است یعنی کسی به اندازه ایشان امیرالمومنین نشناخت و به اندازه فاطمه زهرا به امیرالمومنین عشق نورزید و در آن عصر و زمان بعد از نبی اکرم هیچ یک از صحابه به اندازه فاطمه زهرا نه عارف به حق امیرالمومنین و نه عاشق به امیرالمومنین بود . پس فاطمه زهرا اسوه علی شناسی است .ایشان افزودند : در حدیث کساء می بینیم وقتی امیرالمومنین وارد منزل می شود و سلام می دهد حضرت صدیقه طاهره پاسخ می دهد السلام علیک یا امیرالمومنین و با عنوان پسر عمو خطاب نمی کند و می گوید یا امیرالمومنین تا به فرزندان هم آموزش بدهد که اگر پدر هم هست باید بگویید امیرالمومنین که این معرفت به ولی نشان می دهد زیرا صدیقه طاهره مستغرق در حب و معرفت امیرالمومنین بود .کوثر یعنی ذاتی طاهر و مطهرحضرت آیت الله مبشر کاشانی با بیان اینکه خداوند می فرماید ما به تو کوثر دادیم ، گفت : تعریف  کوثر  مثل تعریف آب است یعنی ذاتی طاهر و مطهر ، کوثر موجودی است که در کثرت معرفت و محبت بی نهایت است و این چشمه معرفت و محبت معطی معرفت و محبت است.یعنی اگر کسی می خواهد در علی شناسی  قوی شود توسل به صدیقه طاهره داشته باشد.ایشان افزودند : حسنه دنیا و آخرت هم توسط کوثر داده می شود. درجاتی که در بهشت به انسان ها داده می شود  بر اساس درجاتی است  که توانسته عارف به کوثر باشد و از کوثر بهره مند شود . بنابراین در این دنیا اگر بخواهد سیر درجات معنوی داشته باشد مضاف بر اینکه مشکلاتش هم برطرف شود باید به کوثر متوسل شود و از چشمه کوثر در این دنیا با توسلات بنوشد یعنی معرفت و محبت صدیقه طاهره را درک  و در وجودش تجلی کند.معرفت و محبت صدیقه طاهره ، معرفت و محبت کامل جامع   استاین مدرس عالی حوزه با بیان اینکه حب صدیقه طاهره سلام الله علیها ،  حب جامع بین حب النبی و حب الولی و حب الائمه است ، اظهار کرد :  اگر کسی مستغرق در حب صدیقه طاهره شود ،  مستغرق در حب امیرالمومنین و امام زمان  هم خواهد شد ولی عکس آن صادق نیست یعنی ممکن است کسی امام رضا را دوست داشته باشد و نسبت به امام نهم اینطور نباشد و  هشت امامی شود و می بینید که هفت امامی و هشت امامی داریم ، معرفت و محبت صدیقه طاهره ، معرفت و محبت کامل جامع   است یعنی اگر عارف به صدیقه طاهره باشید عارف به پیامبر و امیرالمومنین و ائمه اطهار  هستید ولایت صدیقه طاهره سر الله استایشان افزودند : از همین جهت است که عرض کردم ولایت صدیقه طاهره سر الله است و یکی از اسرار سر الله بودنش این است که ولایت او ولایت جامع  و حب او حب جامع است و لذا در توسلات می گوییم  يَا مَوْلَاتِي يَا فَاطِمَةُ أَغِيثِينِي و از جهت ولایت حضرت وارد می شویم یعنی  من ولایت تو را پذیرفته ام و معتقد هستم تو بر من  ولی هستی و ولایت تو ولایت جامع و کامل است و وقتی ولایت کامل جامع  باشد  می توانیم به او استغاثه کنیم و کمک بگیریم .حضرت آیت الله مبشر کاشانی با بیان اینکه ولایت کامل جامع  یعنی اینکه  ولایت همه صاحبان ولایت از انبیاء و مرسلین و ائمه هدی در او جمع است و این سری است از اسرار الهی که او جامع ولایت هاست و خدا این را مستور کرد چون خلق نمی توانستند ولایت جامع حضرت صدیقه طاهره را درک کنند .منزلت صدیقه طاهره پس از منزلت پیامبر اکرم و امیرالمومنین برترین منزلت هاست و ما مقامی افضل از صدیقه طاهره در کره زمین بعد از پیامبر و امیرالمومنین نداریم که  اگر در این زمینه در روایات و کلام بزرگان کم بیان شده به خاطر همین سر بودنش است .معظم له در ادامه تشریح کرد : یک روز به آیت الله کشمیری گفتم در دعای اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ ، سر در اینجا چه معنایی دارد ، ایشان گفت : اگر سر را من و دیگران می دانستیم که دیگر سر نبود ، سر یعنی چیزی که نمی توانیم بشناسیم.ایشان افزودند : در عین حال به نظر بنده به احتمال قوی مراد از سر ولایت جامع صدیقه طاهره سلام الله علیهاست که دست ایشان در این دنیا بسیار قوی است . یک روز آیت الله بهاء الدینی می فرمود من فقط می دانم اگر کسی متوسل به صدیقه طاهره شود و فاطمه زهرا به امام زمان اشاره کند حاجتش را لبیک گوید و  براورده می شود هر گز امام زمان درخواست مادرش فاطمه زهرا را رد نمی کند پس اگر کسی متوسل شود چون حب و ولایتش  جامع است رسول اکرم و  دوازده امام  می گویند لبیک .معظم به در پاسخ به این سوال که چگونه  به حضرت زهرا سلام الله علیها متوسل بشویم گفت : به مدت سه روز  بعد از نماز صبح دو رکعت نماز به نیت استغاثه به حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها بخواند (به همان کیفیت نماز صبح یعنی مثل نماز صبح ) که بهتر است در رکعت اول حمد و  کافرون و در رکعت دوم حمد و توحید خوانده شود و بعد از اتمام نماز بهتر است  تسبیهات حضرت زهرا را بگوید  و بعد پیشانی بر مهر بگذارد و صد مرتبه بگوید يَا مَوْلَاتِي يَا فَاطِمَةُ أَغِيثِينِي و بعد گونه راست صورت را بگذارد و همین ذکر را صد مرتبه بگوید و سپس گونه چپ صورت را بر مهر بگذارد و صد مرتبه همین ذکر را بگوید و در نهایت مجدد پیشانی را بر مهر بگذارد و 110 مرتبهاین ذکر را بگوید که در مجموع می شود 410 مرتبه که در بعضی از کتب دیدم  بهترین وقت این استغاثه بعد از نماز صبح است البته در زمان های دیگر هم می شود خواند ولی بهترین استغاثه به صدیقه طاهره بعد از نماز صبح است و بعضی فرمودند سه روز دق الباب کنید  حتما عنایت می کند و حاجت می گیرید.پی نوشت:1) لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن كانَ يَرجُو اللَّهَ وَاليَومَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثيرًا مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند. سوره الأحزاب آیه ۲۱2) رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ «و بعضى می‌گویند: پروردگارا! به ما در دنیا نیکى عطا کن! و در آخرت نیز نیکى مرحمت فرما! و ما را از عذابِ آتش نگاه دار!». سوره بقره آیه 201 ]]> حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها Sun, 19 Mar 2017 13:13:38 GMT http://tabeshekosar.ir/vdchv-nk.23n-idftt2.html