کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مذاکره با خارجی‌ها برای ساخت مسکن با هدف انتقال فناوری

1 آبان 1400 ساعت 15:02

معاون وزیر راه گفت: مذاکره با شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای برای ساخت مسکن با هدف انتقال فناوری و تجربه انجام شده تا در زمان محدود یک سال یا کمتر، تعداد زیادی مسکن با کیفیت بسازیم.


به گزارش تابش کوثر، آقای محمود محمودزاده افزود: این مذاکرات به معنی واردات مصالح ساختمانی و نیروی اجرایی از خارج نیست بلکه ممکن است سایر کشور‌ها در زمینه صنعتی‌سازی و انبوه‌سازی تجربیاتی داشته باشند و ما بتوانیم برای پیشبرد کیفی‌سازی از آن استفاده کنیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: مذاکره با شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای در حد انتقال تجربه انبوه‌سازی واقعی است تا امکان ساخت یک میلیون واحد بصورت صفر تا صد شروع شود و کمتر از یک سال این واحد‌ها ساخته و تحویل داده شود.

محمود زاده ادامه داد: هزینه تمام شده و کیفیت ساخت مسکن بسیار تعیین کننده است.

وی تاکید کرد: در سیستم‌های صنعتی و جدید ساختمانی، قیمت تمام شده قابل رقابت با سیستم‌های سنتی نیست بنابراین طبیعی است که اولویت اصلی ما کاهش قیمت تمام شده و زمان ساخت باشد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: در شیوه ساخت و ساز سنتی دوره ساخت یک واحد مسکونی دو تا دو و نیم سال طول می‌کشد، اما چنانچه صنعتی‌سازی رواج پیدا کند این زمان به یکسال و حتی کمتر از یک سال می‌رسد به همین دلیل این روش در اولویت است.

محمودزاده افزود: وقتی دولت و مجموعه شهرسازی با حجم زیادی درخواست مسکن مواجه است باید از این تکنیک‌ها استفاده کند تا کم‌کاری گذشته جبران شود و به شرایط پایداری در این زمینه برسیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های خارجی از طریق مناقصه وارد عرصه ساخت و ساز مسکن در کشورمان می‌شوند گفت: قیمت ساخت مسکن مشخص می‌شود، به شورا‌های استان‌ها نیز اختیار دادیم از بین تمام سازندگان اعم از تعاونی‌ها و انبوه سازان محلی و کسانی که واجد شرایط هستند و عملکرد مثبتی داشتند دعوت کنند و هرکس آمادگی داشت با او قرارداد بسته می‌شود.

محمودزاده افزود: ما محدودیتی در ظرفیت نداریم، چون تعداد کار به قدری زیاد است که برای رقابت محدودیتی وجود ندارد و هرکس که واجد شرایط باشد می‌تواند از ظرفیت‌های تعیین شده گروه‌های مختلف سازنده استفاده کند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: مذاکره با خارجی‌ها در ابتدای راه است و بیشتر یک نوع کار مشترک با سازندگان داخلی است و برای اجرا از شرکت‌های صاحب فناوری خارجی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: برای ساخت ۴ میلیون مسکن قانون جهش تولید در طول ۴ سال، ۴ شیوه ساخت درنظر گرفته شده است، اولویت اول در شهر‌های زیر صد هزار نفر جمعیت است که پلاک و زمین را به دو یا سه خانوار واگذار می‌کنیم.

محمود زاده گفت: در شهر‌های بزرگ‌تر یا شهر‌هایی که مشکل زمین داریم اولویت، تعاونی‌هایی هستند که عملکرد موفق داشتند و وزارت تعاون هم بصورت ویژه در ساخت و سامان دادن تعاونی‌ها فعالیت می‌کند که بتوانیم از توان این گروه اجتماعی نیز در ساخت مسکن استفاده کنیم.

وی افزود: انبوه سازان و پیمانکاران و شرکت‌های صنعتی ساز نیز از دیگر اولویت‌های ساخت مسکن به شمار می‌آیند.ب/۱۱۰



منبع: خبرگزاری صدا و سیما


کد مطلب: 120185

آدرس مطلب :
https://www.tabeshekosar.ir/news/120185/مذاکره-خارجی-ها-ساخت-مسکن-هدف-انتقال-فناوری

تابش کوثر
  https://www.tabeshekosar.ir