رسانه الکترونيکی تابش کوثر 19 آبان 1398 ساعت 8:34 http://tabeshekosar.ir/vdcfe0dyxw6dxca.igiw.html -------------------------------------------------- عنوان : چرا اپل یکی از منفورترین برندهای جهان است؟ -------------------------------------------------- استراتژی‌های اپل باعث شده تا این شرکت مخالفان بسیاری داشته باشد، استراتژی‌هایی که برخلاف ظاهر آن، سود خوبی برای اپل دارند. متن : به گزارش تابش کوثر؛همه برند‌های مطرح در دنیا، طرفداران و مخالفانی دارند، نمی‌توان گفت یک شرکت مطرح تولید کننده (هر محصولی)، هیچ طرفدار یا هیچ مخالفی ندارد، اما این درصد طرفداران و مخالفان یک برند است که میزان محبوبیت آن را مشخص می‌کند. در دنیای فناوری به علت رقابت سنگین سخت افزاری و نرم افزاری بین شرکت‌های مختلف و وجود تنوع زیاد در محصولات موجود، همه برند‌ها دارای درصد بالایی مخالف هستند. حتی شرکتی مانند مایکروسافت که محبوب‌ترین ویندوز جهان به همراه هزاران نرم افزار و سرویس مختلف را تولید می‌کند و میلیون‌ها کاربر و مخاطب دارد نیز، از نظر بسیاری از افراد (به خصوص طرفداران اپل)، شرکت منفوری است. شاید تنها گوگل را بتوان به عنوان یک شرکت محبوب در حوزه فناوری نام برد که درصد مخالفان آن بسیار پایین است و طرفداران زیادی دارد. اما برخی شرکت‌ها در دنیای فاوری به منفور بودن مشهور هستند، بزرگ‌ترین نامی که می‌توان در این مورد نام برد، شرکت اپل است. این شرکت مطرح که حدود ۴۰ سال از طول عمر آن می‌گذرد، مانند یک فرقه نوظهور در عصر فناوری است، تافته جدا بافته‌ای که سیستم عامل متفاوتی را تولید می‌کند، برنامه‌های آن متفاوت هستند، تلفن‌های همراه آن از شکل، امکانات، برنامه‌ها و حتی اتصالات خاصی بهره می‌برند، قیمت محصولاتش گران‌تر از سطح متعارف بازار است و طرفداران خاصی هم دارد. شاید همین متفاوت بودن باعث می‌شود تا عموم مردم حس خوبی نسبت به این شرکت نداشته باشند، اما قطعا دلایل دیگری نیز در این موضوع دخیل است، در این گزارش می‌خواهیم به بررسی دلایل منفور بودن اپل در جهان بپردازیم، با ما همراه باشید: آیا اپل واقعا منفور است؟ چندی پیش مقاله‌ای در مورد برند‌های منفور از نظر خریداران منتشر شد، بخشی از اطلاعات آن از یک تحقیقات عمومی با حضور مردم گرفته شده بود، در این تحقیقات حدود ۱۵۰ برند مختلف مورد بررسی قرار گرفت که تعداد ۳۰ برند آن برای حدود ۵۰ درصد از شرکت کنندگان منفور بودند. از این ۳۰ برند، ۱۲ درصد مردم از اپل و ۹ درصد از والمارت تنفر داشتند تا این دو شرکت در صدر فهرست قرار بگیرند. زمانی که اپل از شرکت والمارت منفورتر است، یعنی باید این موضوع مورد بررسی قرار داده شود، والمارت سال‌ها است که شرکت محبوبی محسوب نمی‌شود، دستمزد‌های پایین این شرکت و داستان کارمندان آن که باید غذا‌های استامپ شده را مصرف کنند، از دلایل این نفرت است. البته تحقیقات زیادی به محبوب نبودن اپل اشاره دارند، اما به طور کلی در اظهار نظر‌های کاربران و صحبت‌های روزانه طرفداران دنیای فناوری نیز می‌توان به عدم محبوبیت اپل پی برد. چرا اپل یکی از منفورترین برند‌های جهان است؟ این اتفاق دلایل زیادی دارد که برخی به خود شرکت اپل و برخی به دیگر عوامل وابسطه است، البته اپل خود نقش عمده‌ای در این منفوریت دارد و استراتژی‌های برای بسیاری خوش‌آیند نیست. اما چه عواملی باعت منفور شدن برند اپل شده‌اند؟ احساس عمومی منفی نسبت به برترین‌ها این یک احساس درونی است که بخشی از آن به حسادت نیز ارتباط دارد. بسیاری از مردم بدون هیچ دلیلی از افراد مشهور، مدیران موفق و برند‌های مطرح بدشان می‌آید. این احساس نفرت را به خصوص در شبکه‌های اجتماعی می‌توان درک کرد، کاربرانی که بدون دلیل به افراد مطرح و موفق توهین می‌کنند یا در هر موقعیتی می‌خواهند به یک برند محبوب انتقاد کنند، نشان دهنده این موضوع هستند. اپل نیز به دلیل موفقیت چشمگیری که به دست آورده و محصولات گران قیمت آن که معمولا توسط افرادی با سطح زندگی اجتماعی بالا خریداری می‌شود، مورد تنفر دیگر مردم قرار می‌گیرد. این نفرد هیچ دلیل منطقی ندارد و تنها یک احساس درونی است که می‌تواند دامن گیر هر شخصی بشود. اپل در مقابل ویندوز و اندروید بسیاری از انسان‌ها به محصولاتی که خریداری می‌کنند، تعصب نشان می‌دهند، به عنوان مثال زمانی که به دوخت پالتو یک شخص انتقاد می‌کنید، او بدون دلیل باید انتقاد شما را رد کرده و از پالتو خود طرفداری کند. بخشی از این اتفاق طبیعی است، وقتی از محصولی که ما خریداری می‌کنیم انتقاد می‌شود، درواقع به درایت ما برای خرید آن محصول نیز انتقاد می‌شود، به همین دلیل انسان‌ها همواره نسبت به محصولات مورد استفاده خود تعصب دارند. حال چند میلیارد کاربر اندروید به طور طبیعی تنها انتخاب خود را قبول دارند و از سیستم عامل رقیب یعنی iOS خوششان نمی‌آید، همین موضوع در مورد سیستم عامل ویندوز و رقیب آن یعنی مکینتاش نیز صدق می‌کند. حتی در حوزه تلفن هوشمند، میلیون‌ها طرفدار شرکت‌های سامسونگ، هوآوی، شیائومی، وان‌پلاس و دیگر برند‌ها به دلیل آن که زیر چتر اندروید قرار می‌گیرند، حس رقابت و نفرت نسبت به آیفون و iOS دارند. اپل نماد مصرف گرایی و مادی گرایی اپل در بازار سهام معمولا بالاترین ارزش را دارد و به طور کلی یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان است، به همین دلیل نماد مصرف گرایی محسوب می‌شود. اپل با این فلسفه که تولیداتش موجب پیشرفت زندگی انسان‌ها می‌شود، روزانه هزاران محصول خود را می‌فروشد، مدیران اپل در کنفرانس‌های خود اغلب از جملاتی مانند "انسان‌ها با ابزار‌های فوق‌العاده کار‌های فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهند" استفاده می‌کنند، البته این جمله دروغ نیست، اما درصد بالایی از خریداران آیفون یا مک‌بوک، هیچ کار فوق‌العاده‌ای با این محصولات انجام نمی‌دهند و تنها امور روزانه خود را با این وسایل رفع می‌کنند. اپل همواره محصولات تولیدی خود را به عنوان کالایی شگفت انگیز و باورنکردی معرفی می‌کند، در حالی که واقعا اینگونه نیست، شرکت‌های رقیب اپل گا‌ها محصولا بهتری با قیمت بسیار ارزان‌تر را به فروش می‌رسانند. اپل با تمجید بیش از حد از تولیداتش، حس خاص بودن را در خریداران ایجاد می‌کند و البته باعث نفرت دیگر مردم از این برند می‌شد. طرفداران اپل در ادامه مورد قبلی باید گفت که طرفداران اپل نیز نماد مصرف گرایی و مادی گرایی محسوب می‌شوند و برخی از آن‌ها نیز خود را خاص و متفاوت می‌دانند، به همین جهت موجب می‌شوند برند اپل میان عموم مردم، نفرت بیشتری پیدا کند. طرفداران اپل نیز با تابعیت از مدیران این شرکت احساس می‌کنند که محصولات بسیار شگفت انگیزی را خریداری کرده‌اند و گاهی مبالغه در این مورد به مزاق دیگر مردم خوش نمی‌آید. البته که تولیدات اپل واقعا کیفیت بالایی دارند، اما بحث ما در مورد بزرگنمایی و به خصوص قیمت این محصولات است. به عنوان مثال برخی خریداران آیفون برای آنکه به خود و دیگران بقبولانند که تلفن هوشمند جدیدشان ارزش پرداخت این همه پول را داشت، مدام از ویژگی‌های مثبت آن تمجید می‌کنند که این برای دیگران خوش‌آیند نیست و طرفداران اپل را انسان‌هایی خودشیفته و مادی گرا نشان می‌دهد. البته باز هم می‌گوییم این موارد به تمامی خریداران اپل تعمیم داده نمی‌شود. بازار هدف کوچک اپل شاید ۹۰ درصد مردم جهان جزوی از بازار هدف اپل نباشند، در واقع اپل با قیمت گذاری خود برای گروه خاصی محصول تولید می‌کند و به همین دلیل دیگر مردم دلیلی برای طرفداری از این برند ندارند. البته تنها مبحث قیمت گذاری باعث کوچک شدن بازار هدف اپل نمی‌شود، متفاوت بودن کار با تولیدات این شرکت نیز یکی از دلایل عمده کوچک شدن بازار هدف آن است. به عنوان مثال نبود بلوتوث در مدل‌های آیفون آن هم در زمانی که اکثر کاربران تصاویر، موسیقی و ویدئو‌های خود را با بلوتوث برای یکدیگر ارسال می‌کردند موجب شد تا خیلی‌ها با تولیدات اپل مشکل پیدا کنند و به سراغ آن نروند. محصولات اپل هم ایراداتی دارند تولیدات اپل بی‌نقص نیستند و همین مسئله با توجه به قیمت آن‌ها، باعث کاهش طرفداران این شرکت می‌شود. به عنوان مثال اپل در جعبه مدل‌های آیفون، شارژر‌های کم سرعت را قرار می‌دهد و مشتریان باید شارژر‌های پرسرعت آن را جداگانه خریداری کنند. این یعنی با وجود پرداخت بیش از هزار دلار برای خرید آیفون، برای داشتن شارژر پرسرعت آن باز هم باید هزینه بیشتری را بپردازید. همچنین مدل‌های آیفون هنوز هم با حافظه ذخیره‌سازی پایه ۶۴ گیگابایت معرفی می‌شوند که برای کاربران امروزی بسیار کم است. مشکلات پردازنده و باتری نیز تا نسل قبل از آیفون ۱۱ دیده می‌شد و کار با پرچمداران اپل را دشوار می‌کرد. در نسل جدید در حالی که به نظر می‌رسد مشکلات سخت افزاری خاصی دیده نمی‌شود، iOS۱۳ با ایرادات فراوانی عرضه شده و هنوز هم اپل در حال انتشار بروزرسانی‌های مختلف برای رفع این ایرادات است، در حالی که گا‌ها خود این بروزرسانی‌ها، مشکلات جدیدی را با خود به همراه دارند. در حال حاضر بیش از یک ماه از عرضه نسخه جدید iOS می‌گذرد و کاربرانی که آیفون خود را به این سیستم عامل ارتقاء دادند، هر روز با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. اپل، گران است شاید اساسی‌ترین و مهم‌ترین دلیل نفرت از اپل، گران بودن تولیدات آن باشد، موردی که تا حدودی ریشه دیگرعوامل نیز است. گران بودن محصولات اپل برکسی پوشیده نیست، بسیاری از مردم اصلا نمی‌توانند به خرید محصولا این شرکت فکر کنند، گروهی دیگر هم که از نظر مالی مشکلی ندارند، ترجیح می‌دهند از محصولات اقتصادی‌تر استفاده کنند و پول خود را صرف چیز‌های با اهمیت‌تری کنند. این دو گروه به دلیل گران بودن محصولات اپل، علاقه‌ای به آن ندارند. کلام آخر... اپل یک حصار به دور مشتریان خود کشیده که وارد شدن به آن برای همه ممکن نیست، حصاری توسط که قیمت بالا محصولات این شرکت ایجاد شده و هرکسی که نتواند وارد آن شود، از اپل متنفر خواهد شد. درون حصار نیز مشتریان اپل قرار دارند که بسیار به برند محبوب خود متعصب هستند و اپل نیز با تعریف و تمجید از تولیداتش، حس خاص بودن را در آن‌ها ایجاد می‌کند. با این روش هم فروش میلیونی اپل حفظ می‌شود و هم بسیاری از این شرکت تنفر خواهند داشت. این اتفاق برای اپل تاکنون مثبت بوده و این شرکت را به یکی از با ارزش‌ترین برند‌های بازار تبدیل کرده است. از طرفی مشتریان اپل نیز علاوه بر استاده از محصولات باکیفیت و بالارده این شرکت، احساس خوشایندی از بودن درون این حصار دارند، این یک بازی برد برد است که برد اول آن برای اپل و برد دوم آن برای مشتریان این شرکت است. منبع:باشگاه خبرنگاران ر/111